Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Avetica | 03-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Corporate Identity

Jouw organisatie hanteert vast een huisstijl, veelal gedocumenteerd door afdeling marketing. Deze huisstijl heeft betrekking op je website, visitekaartjes, briefpapier en e.e.a. Hoe maak je nu een goede vertaalslag naar e-learning? Met de Moodle standaarden kom je een heel eind, […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Corporate Identity verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leveranciers adaptieve leertechnologie hebben vaak een beperkte opvatting van onderwijs

Bedrijven die pretenderen een “Netflix of Spotify van het onderwijs” te willen worden, hebben niet begrepen waar het bij onderwijs om gaat. Je ziet deze opvatting vooral terug bij bedrijven die de onderwijsmarkt bestoken met adaptieve leertechnologieën. Michael Feldstein heeft kritiek op leveranciers van adaptieve leertechnologie die in feite beweren dat zij begeleiding kunnen automatiseren. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Docentenhelpdesk.nl: docenten helpen bij het gebruik van ICT

Antoine van Dinter is werkzaam als docent Frans, en gefascineerd door de mogelijkheden van ICT voor leren. Hij heeft Docentenhelpdesk.nl gelanceerd om zijn tips met andere docenten te delen. Op dit moment vind je op deze website twee artikelen van Antoine’s hand uit Boektweepuntnul. Ook kun je het ebook ICT Toolbox voor docenten gratis downloaden. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ervaren docenten het concept van de ‘flipped classroom’?

Docenten zien voordelen in het concept van de flipped classroom, maar onderstrepen ook een aantal uitdagingen bij dit concept. De motivatie van lerenden is een voordeel en een uitdaging tegelijkertijd. Er is best veel onderzoek gedaan naar het concept van de ‘flipped classroom’. Deze onderzoeken zijn meestal uitgevoerd vanuit het perspectief van de student. Taotao [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Het belang van online begeleiding

ICT wordt in toenemende mate gebruikt om leren te personaliseren. Online begeleiden blijkt echter van groot belang te zijn voor succesvol online leren. Dankzij technology enhanced learning kunnen lerenden veel beter leren wat zij willen, waar en wanneer zij willen, en naar behoefte leren. In de Verenigde Staten wordt online leren daarom ook vaker ingezet [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 30-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn leerderskenmerken van de MBO student (deel 2)?

homework-help-2-467x267

In mijn post op 14 september: ‘Wat zijn de leerderskenmerken van de MBO student‘ deelde ik mij verbazing dat er nauwelijks onderzoek […] Lees verder
Van Avetica | 30-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Trial en error bij Voltooide Activiteiten in Moodle

In juni schreef ik de blog ‘Automatische inschrijving voor herkansing na zakken toets‘. Ondanks de uitvoerige tests en meekijkende collega’s bleek de ontworpen beperkingenset nog niet optimaal te functioneren. Aandienende vragen van cursisten wezen op een kink in de kabel. De toetsresultaten […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Trial en error bij Voltooide Activiteiten in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

yOUlearn programma met succes afgerond #OU_Nederland

Vandaag heeft de Open Universiteit het yOUlearn-programma met succes afgerond. De nieuwe digitale leer- en werkomgeving is in gebruik, zal nog breder ingezet en ontwikkeld worden en is ingebed binnen de ‘staande organisatie’. Elke mijlpaal is behaald, en we zijn ook nog eens binnen het budget gebleven. In het najaar van 2014 schreef ik voor het [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 29-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Duik in de wereld van gamification

CandyCrush, Six, Inventioneers, Rollende Hemel… wat leren we van deze games? Op donderdag 6 oktober werken we in een interactief webinar met Michael Hebben. Hij weet alles van gamification, serious gaming en speels ontwerpen. Hij zal ons meenemen in de wereld van de games en feedbackloops, leaderboards, competitie en magic circles. Om ons daarna aan […]

Het bericht Duik in de wereld van gamification verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 29-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Schalende content in tabellen

We kennen het allemaal; een mooie layout maken in Moodle. Het ziet er goed uit, maar je stoort je aan dat éne plaatje, dat niet meeschaalt op de mobiele en tablet versie van je leeromgeving. Met een achtergrond in design zijn […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Schalende content in tabellen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Een innovatiepijplijn als implementatietool

Het Babson College gebruikt een zogenaamde ‘innovatiepijplijn’ bij de implementatie van leertechnologie. Deze ‘pijplijn’ bestaat uit vier fases, en heeft met name ook een communicatieve functie. Ik vind dat deze aanpak sterke kanten heeft, maar ik heb ook vragen hierbij. Lisa Keohane van het Amerikaanse private Babson College (3600 studenten) beschrijft de functie en werking [...] Lees verder
Van Avetica | 28-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Schalende afbeelding in Moodle

De moderne site herkennen we tegenwoordig aan responsiviteit. En dan praat ik vooral over mooie, responsive templates (zie ook deze community templates). In Moodle schaalt vrijwel alles mee met pc, mobile en tablet modus. Je toegevoegde afbeeldingen daarentegen niet (helaas). Hier […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Schalende afbeelding in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 28-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

DWDD met het boek: ‘Je hebt wel iets te verbergen’ als introductie op het thema: ‘De vrijheid op internet!’

Banner-Laptop-Tablet

Vorige week besteedde De Wereld Draait Door aandacht aan het boek: ‘Je hebt wel iets te verbergen’ van Maurtis Martijn […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer leren we studenten effectief gebruik te maken van laptops voor leren?

Diepe zucht. Het afgelopen weekend was het weer zo ver. Een discussie over het gebruik van laptops tijdens de les. Een weinig zinvolle discussie als onderwijsinstellingen niet verder komen dan een verbod. Hoogleraar Nederlandse Letterkunde Yra van Dijk van de Universiteit Leiden verbiedt laptops tijdens colleges. Van Dijk heeft een aantal redenen om laptops tijdens [...] Lees verder
Van Avetica | 27-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Rechten binnen Moodle instellen; verbieden of blokkeren?

Van de week behandelde ik voor een klant het volgende probleem: bij een nieuw aangemaakte rol moesten extra rechten toegekend worden, zodat deze rol ook blokken in een cursus kon toevoegen. Ondanks dat alles goed leek te staan, was het niet […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Rechten binnen Moodle instellen; verbieden of blokkeren? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van TrainTool | 27-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Ajzens 4 tips om succesvol gedrag te ontwikkelen in jouw organisatie

Veel mensen hebben liever de zekerheid van ellende dan de ellende van onzekerheid. Dat geldt ook voor gedrag: je kunt er mee gaan experimenteren, maar met ongewisse uitkomst is dat nog een heel ding. Dergelijke observaties zullen Icek Ajzen hebben geïnspireerd om onderzoek te doen dat uitmondde in de Theorie van gepland gedrag. Een model waarmee je vandaag de dag ook jouw medewerkers kan motiveren om succesvol gedrag te leren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Online leren? Leer eerst hoe je jezelf kunt motiveren

Online leren stelt hoge eisen aan de lerende. Er zijn echter ook eenvoudige tips die je al kunnen helpen online ‘bij de les’ te blijven. Verleden week ben ik ingegaan op het bevorderen van binding bij online leren. Jordan Friedman’s bijdrage Develop Self-Motivation Skills Before Starting Online Courses ligt in het verlengde van deze bijdrage. [...] Lees verder
Van Avetica | 26-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Tabbladen als cursusformat

Een eindeloze lijst met bronnen en activiteiten binnen je Moodle cursus kan je beter weergeven door het werken met cursusformats. Een veel gebruikte indeling is een cursusformat met tabbladen. Hiervan zijn er meerdere in de community aanwezig. De plugin NED – Tabs […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Tabbladen als cursusformat verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 26-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

ICT-praktijkdag op 7 november in Eindhoven; Mediawijsheid in de klas is er bij ;-)

Banner-Laptop-Tablet

Op 7 november is de ICT-praktijkdag op het Sint Joriscollege in Eindhoven: De ICT-praktijkdag is een dag waarop je twee sessies […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kijken studenten aan tegen het gebruik van sociale media en mobiele technologie in het onderwijs?

Het EDUCAUSE Center for Analysis and Research (ECAR) heeft onlangs onderzoek gedaan naar de perceptie en ervaringen van docenten en studenten van het gebruik van sociale media binnen het onderwijs. De Universiteit van Washington rapporteert over de uitkomsten van hun stafleden en met name van hun studenten. De auteurs van de betreffende website kijken daarbij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

De harde les van het ‘treitervloggen’

De verschillen binnen generaties zijn groter dan de verschillen tussen generaties. Vandaag de dag gebruiken jongeren wel andere middelen dan ‘vroeger’. Dat maakt de zichtbaarheid en de gevolgen van gedrag groter. Denk eens terug aan je jeugd, toen je opgroeide in een dorp of wijk van een stad. Je had daar op een gegeven moment vast [...] Lees verder
Van Avetica | 23-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Geen support MP4 op iOS10

Sinds een week ontvangen we klachten van cursisten die geen video’s kunnen afspelen op hun iPads. Wat raar dachten we nog, waar kan dát nou aan liggen?! Afijn, na onderzoek en veel testen blijken de klachten overeen te komen met de datum […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Geen support MP4 op iOS10 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 23-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

24% van de jongeren in het MBO voelt zich onveilig, oftewel: pesten verdient (ook) aandacht in het MBO

Banner-4-Studenten

Gisteravond zond Pauw in het kader van de Week tegen Pesten een interview uit met de ouders van Livia: Na […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Staat blended learning al op jouw agenda? (masterclass)

Vandaag verzorg ik twee keer een masterclass over blended learning ontwikkelen, tijdens de Dag van de Trainer die Thema om samenwerking met Schouten & Nelissen organiseert. Ik ga tijdens deze masterclass eerst in op het fenomeen blended learning, en op de vijf ‘delivery modes’ die Tony Bates hierbij onderscheidt. Vervolgens sta ik stil bij een [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Binding bij online leren: High touch met high tech #FactaWerkt

Dit was de titel van een presentatie die ik vandaag heb verzorgd tijdens een studiedag over ‘Binding’ van congresorganisatie Facta. ‘Binding’ wordt gezien als een belangrijke factor bij studiesucces. Volgens mij kun je ‘binding’ op verschillende manieren bij online leren bevorderen. Bij online leren stoppen lerenden vaker voortijdig dan bij face-to-face leren. En dan doel [...] Lees verder
Van Avetica | 22-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle activiteiten pas week van te voren toegankelijk

De ‘voorwaardelijke toegang’ die je binnen een Moodle cursus kan instellen, krijgt steeds meer mogelijkheden. Ontwikkelaars maken extra voorwaarden en stellen die beschikbaar als een plugin. Met de nieuwe plugin ‘Restriction by week from start‘ kan je instellen dat activiteiten, […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle activiteiten pas week van te voren toegankelijk verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 21-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Najaarsseminar Ned-Moove 16 november 2016

De Ned-Moove organiseert haar najaarsseminar dit jaar op woensdag 16 november vanaf 13.00 uur. Waarschijnlijk is de locatie het Beatrix Theater in Utrecht. Meld je aan voor het najaarsseminar via deze link. Als je nog geen account hebt op deze […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Najaarsseminar Ned-Moove 16 november 2016 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vijf dagen zonder smartphone: eindelijk rust of onrust?

Vanaf afgelopen vrijdag kon ik tijdelijk niet over mijn smartphone beschikken. Gisteravond kon ik weer gebruik maken van dit device. Een vreemde ervaring. Mijn iPhone was beschadigd. Gelukkig ben ik hier tegen verzekerd. Ik heb daarom de schade gemeld, waarna deze door het bedrijf DynaSure in behandeling is genomen. Dit bedrijf haalt hiervoor de smartphone op. Ik [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Learning Tracker kan engagement lerenden bevorderen

Ik heb al eens eerder over onderzoek gelezen waaruit bleek dat het engagement van lerenden kan worden vergroot als zij regelmatig zicht hebben op hun voortgang. Binnen veel digitale leeromgevingen zijn dergelijke monitoringfunctionaliteiten echter alleen toegankelijk voor docenten. In Delft hebben ze daarom de Learning Tracker ontwikkeld. En onderzoek gedaan naar de impact hiervan. Ioana [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe waarheidsgetrouw is big data over de ontwikkeling van lerenden?

Een van de uitdagingen op het gebied van big data in het onderwijs heeft te maken met de juistheid, de ‘waarheidsgetrouwheid’ van de bronnen doe we gebruiken bij het analyseren van big data in het onderwijs. De potentie van big data voor meer authentiek beoordelen is groot, maar er is nog een lange weg te [...] Lees verder
Van Avetica | 19-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Ingelaste ledenvergadering Ned-Moove

De Nederlandstalige Moodle Vereniging heeft in haar nieuwsbrief aangekondigd om een ingelaste ledenvergadering te houden op woensdagavond 12 oktober in Utrecht. Belangrijkste reden is dat de Ned-Moove op zoek is naar nieuwe bestuursleden. Door verschillende persoonlijke (en begrijpelijke) redenen zijn […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Ingelaste ledenvergadering Ned-Moove verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

ICT kan helpen de essentie van het hoger onderwijs te realiseren

Het hoger onderwijs is er tot nu toe onvoldoende in geslaagd kwaliteit met schaalgrootte te combineren. Daardoor komt de essentie van het hoger onderwijs in het gedrang. Maar er is hoop. Aldus emeritus-hoogleraar Herman van den Bosch. Hij heeft naar aanleiding van een conferentie een pittige bijdrage geschreven waarin hij stelt dat veel instellingen voor [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Het gebruik van data bij social learning

Door data van online cursussen, die gebaseerd zijn op social learning, te analyseren krijg je als leidinggevende beter zicht op wat er speelt binnen je organisatie. Wat mij betreft is daarbij sprake van één grote ‘maar’ (eigenlijk twee). Janet Laane Effron van HT2 -het bedrijf dat Curatr ontwikkelt- stelt dat we vandaag de dag veel [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Telefonische bereikbaarheid WilfredRubens.com

Ik ben in verband met een reparatie van mijn smartphone een aantal dagen niet mobiel bereikbaar. Als je me een bericht stuurt via mail, Twitter (@wrubens), Facebook of mijn contactformulier, dan bel ik je via een vaste lijn terug. Ik ben ook bereikbaar via Skype (wrubens) of Facetime. Update 21 september 2016: Ik ben weer [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Is kunstmatige intelligentie de toekomst van onderwijs en opleiden?

Wel volgens Ralph Lucci van het bedrijf Behaviour Design. Nu gebruiken directeuren van Amerikaanse bedrijven wel vaker grote woorden. Of heeft hij toch een punt? Lucci is geïnterviewd door eCampus News. Hij meent dat er drie redenen zijn waarom artificiële of kunstmatige intelligentie -op dit moment onmiskenbaar één van de meest trendy thema’s op het gebied [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Fases van het gebruik van ICT in het onderwijs: verschillende modellen

Als je aan de slag gaat met het integreren van leertechnologie binnen onderwijs en opleidingen, dan kun je daar vanuit verschillende raamwerken naar kijken. Larry Cuban heeft een nuttige bijdrage geschreven waarin hij drie van die kaders samenvat. In deze bijdrage geef ik hier een aanvulling op. Larry Cuban stelt dat de integratie van ICT [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 14-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn leerderskenmerken van de MBO student?

Banner-2-Studenten

Binnen de Beroepscomponent Leerkracht, het zij-instroomtraject voor mensen die vanuit het bedrijfsleven onderwijs gaan verzorgen in het MBO, en de […] Lees verder
Van Avetica | 14-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Usability Testing

Er verscheen vandaag een oproep op het Moodle forum waarin Alberto Corado (Lead User Experience Designer) bij Moodle HQ vraagt om mee te denken hoe de user experience van Moodle verbeterd kan worden. Hij beschrijft dat deze sinds het uitkomen […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Usability Testing verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Samen leren op de werkplek met leertechnologie #EvolvaWPL

Vanmiddag heb ik een bijdrage geleverd aan netwerkbijeenkomst van het Evolva-project. Ik ben hier ingegaan op het faciliteren van werkplek leren met behulp van leertechnologie. Rob Jacobs en Karien Cloostermans zijn stil blijven staan bij “De waarde van ware waarden en de ware waarde van waarden”. Binnen de Evolva Group werken zorgorganisaties, opleidingsinstituten en techniek-ondernemers [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 13-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

70:20:10 and user generated learning: no way!

I'm talking to learning managers each day about the 20 in 70:20:10. About knowledge sharing and about user generated learning that can facilitate this. there is interest, but also objections. I decided to list the top 10 objections against user generated learning, with my response. Lees verder
Van Avetica | 12-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Minor releases van Moodle 3.1.2, 3.0.6, 2.9.8 en 2.7.16

Tweede maandag van september en ze zijn er weer; de minor releases van Moodle. Versie 3.1.2, 3.0.6, 2.9.8 en 2.7.16 zijn nu beschikbaar op download.moodle.org. Bij minor releases worden alleen bugsfixes en kleine verbeteringen doorgevoerd. Nieuwe functionaliteit wordt bij major releases uitgebracht. […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Minor releases van Moodle 3.1.2, 3.0.6, 2.9.8 en 2.7.16 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer is virtual reality een passende antwoord op een leervraag?

Virtual reality wordt steeds meer toegankelijker voor onderwijs, opleiden en trainen. Maar aan het beantwoorden van welke leervragen kan VR een bijdrage leveren? Debbie Lawley en Lisa Minogue-White hebben een model met drie dimensies ontwikkeld dat kan helpen bij het maken van afwegingen of VR een geschikte oplossing is voor het bevredigen van leerbehoeftes. VR [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 12-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Pakkende introductie op de vraag: ‘Wat deel je wel en niet op internet?’

Banner-2-Studenten

Mijn collega Koos Slachter attendeerde me op onderstaande video waarin het leven van Tom Degroote digitaal overgenomen wordt door een […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waar was jij op 9/11?

Vandaag is het vijftien jaar geleden dat twee passagiersvliegtuigen doelbewust het World Trade Center in New York ramden, en één vliegtuig het Pentagon bewust raakte. Ik weet nog dat ik de ernst van de situatie pas doorhad toen ik de eerste beelden zag. Ik was destijds werkzaam bij KPMG Consulting. Ik had die dag een overleg [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

De dynamiek van de markt van digitale leeromgevingen

Er is op het gebied van digitale leeromgevingen van alles aan de hand. Niet alleen tasten nieuwe aanbieders de marktpositie van marktleider Blackboard aan. Ook kloppen aanbieders van specifieke leertechnologieën aan de poort van de ’stad’ van onderwijsinstellingen. Verder denken onderwijsinstellingen zelf ook na over hun koers. Phil Hill weet recente en ook voor het [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 09-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

6 lessen op YouTube over Media, Beeld, Beeldtaal, Geluid, Vormgeving en Montage

Banner-2-Studenten

Via een video waarop Google Alerts me attendeerde kwam ik op een introductieles van de website Shop4Media die van 2006 tot 2015 […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Veroorzaakt nieuwe technologie een revolutie in het onderwijs?

Gisteren en eergisteren had ik een Twitter-conversatie met Donald Clark over de vraag of nieuwe technologieën een revolutie hebben veroorzaakt binnen het onderwijs. Tot mijn verbazing vond Donald Clark van wel, en ik van niet. Dat vraagt om een nadere toelichting. Aangezien ik Twitter niet geschikt vind voor meer verdiepende discussies, grijp ik weer terug [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Didactische principes van social learning (keynote) #ILIASconf

Vanochtend mocht ik een keynote verzorgen tijdens de jaarlijkse gebruikersconferentie van open source leeromgeving ILIAS. In deze presentatie ben ik onder meer ingegaan op didactische principes van ‘social learning’. Ik heb zelf eerlijk gezegd nog nooit gewerkt met de open source leeromgeving ILIAS. De organisatie had me echter gevraagd hen een spiegel voor te houden. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berllijn 2016: Owning learning #OEB16

Editie 2016 van de Online Educa Berlijn vindt dit jaar plaats van 30 november tot en met 2 december. Waarom zou je hier naar toe moeten gaan? Elk jaar probeert de congresorganisatie interessante onderwerpen onder één noemer te scharen. Dit jaar is dat “Owning learning”. Een mooi uitgangspunt waarvan het de vraag is in hoeverre [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Verdiep je bij technology enhanced learning in je doelgroep aan de hand van vragen

Volgens Donald Clark moet je je in je doelgroep verdiepen om te voorkomen dat blended learning, blended teaching wordt en online learning, online teaching. Clark formuleert daarvoor tien vragen. Een nuttige exercitie, maar niet altijd praktisch toepasbaar. Behalve dat je onder meer aandacht besteedt aan leeftijd, zul je je volgens Clark de volgende vragen moeten [...] Lees verder
Pagina 9 van 43Eerste   Vorige   4  5  6  7  8  [9]  10  11  12  13  Volgende   Laatste