Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van TrainTool | 02-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

5 redenen waarom je dit jaar mobile training moet implementeren

Laatst hoorde ik iemand zich afvragen hoelang we onze smartphone eigenlijk nog een telefoon noemen. Want hoeveel procent van de tijd gebruik je hem nog om te bellen? Een groot deel van de dagelijkse bezigheden wordt inmiddels in de handpalm gedaan. Vreemd eigenlijk, dat je een training nog niet gewoon via je smartphone kunt volgen. We geven je 5 redenen waarom je dit jaar mobile training moet implementeren.

Lees verder
Van SBO | 02-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.02

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

The post Beveiligd: De Learning Correspondent nr.02 appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vandaag viert mijn moeder haar tachtigste verjaardag

Vandaag wordt mijn moeder tachtig jaar. Uiteraard zal ik haar persoonlijk feliciteren. Maar net als vijf jaar geleden wil ook kort op mijn blog stil staan bij dit heugelijke feit (omdat het ook over leren en ontwikkelen gaat). De afgelopen Lees verder
Van Avetica | 02-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Update Moodle360

In december 2016 hebben we geschreven over een grote update van Moodle360, onze 360 graden feedback tool in Moodle. Naar aanleiding hiervan zijn er enkele wensen binnengekomen die we weer verwerkt hebben in een nieuwe versie. Deze update is nu […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Update Moodle360 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 01-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Werken als knowmad 3: zonder gist geen pizza – zonder technologie geen knowmad

Of we vanavond pizza konden eten. Mijn zoon vraagt er al wel vijf dagen naar. Dus nu moet het er maar eens van komen. En ik ga het gelijk goed aanpakken door het deeg zelf te maken. Lekker huiselijk. Een recept voor pizzadeeg van een vriendin. Ingrediënten op het aanrecht. En aan de slag. Het klinkt […]

Het bericht Werken als knowmad 3: zonder gist geen pizza – zonder technologie geen knowmad verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 01-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle zien op verschillende devices

In mijn blogs praat ik relatief veel over het uiterlijk van je Moodle site. Daar is ‘tie weer: responsiviteit, een groot onderdeel van het voorkomen van je leeromgeving! Zeker met de release van Moodle 3.2 is de responsiviteit van Moodle […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle zien op verschillende devices verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Weinig consensus over belangrijke e-learning trends?

Wat krijg je als je bijna 50 experts vraagt naar de belangrijkste e-learning trends? Heel veel verschillende antwoorden. Kunnen we hier iets uit concluderen? Bryan Jones heeft 49 Angelsaksische experts op het gebied van e-learning gevraagd naar hun top drie Lees verder
Van Avetica | 01-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nog 2 plaatsen vrij voor H5P workshop in Moodle!

Met veel enthousiasme kunnen we zeggen dat de workshop Interactieve content met H5P in Moodle op 9 maart bijna vol is! Wij verwelkomen een flinke groep nieuwe H5P’ers in ons Moodle College! Er zijn nog 2 plaatsen beschikbaar op 9 maart. […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nog 2 plaatsen vrij voor H5P workshop in Moodle! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 01-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Minor release van Moodle Mobile 3.2.1

Op de laatste dag van februari heeft Moodle een minor release uitgebracht van Moodle Mobile 3.2.1, de officiële Moodle app. In deze nieuwe versie zijn naast opgeloste bugs en kleine verbeteringen vooral vier nieuwe functies toegevoegd. De nieuwe functies zijn: […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Minor release van Moodle Mobile 3.2.1 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Online onderwijs vaak duurder dan face-to-face onderwijs (voor lerenden en instellingen)

Online onderwijs kan leiden tot kostenbesparingen voor instellingen en lerenden. Althans, dit wordt vaak verondersteld.  InsideHigherEd doet verslag van een onderzoek waaruit het tegenovergestelde blijkt. Dit onderzoek van de WICHE Cooperative for Educational Technologies (WCET) laat zien dat de meeste Lees verder
Van Kasper Spiro | 28-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

How to support authors that have no experience?

Corporations are moving to 'sustainable e-Learning development'. They are looking for new, more agile ways of creating e-Learning to meet the on-demand requirements from the business side. User-generated content is a possible solution. But how can you ensure that these subject matter experts will create decent content? Lees verder
Van Avetica | 28-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle zien op verschillende devices – fout

In mijn blogs praat ik relatief veel over het uiterlijk van je Moodle site. Daar is ‘tie weer: responsiviteit, een groot onderdeel van het voorkomen van je leeromgeving! Zeker met de release van Moodle 3.2 is de responsiviteit van Moodle […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle zien op verschillende devices – fout verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Richtlijnen voor succesvolle onderwijsvernieuwing

Onderwijsvernieuwing is een proces dat eigenlijk nooit af is. De resultaten ervan moeten vooral in de dagelijkse praktijk zichtbaar zijn, en eenvoud is een belangrijk uitgangspunt binnen dit complexe proces. Mindshift doet verslag van een presentatie van Chris Lehmann van Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Recensie boek Gamedidactiek

De afgelopen week viel het boek “Gamedidactiek. Het hoe en waarom van spellen in de les” van Martijn Koops in de bus. De auteur hoopt met dit boek handvatten en inspiratie te bieden om “op een doordachte manier, spellen en Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat belemmert Internet of Things in het onderwijs?

Internet of Things wordt al verschillende jaren als belangrijke trend gezien, die ook van grote betekenis kan zijn voor het onderwijs. Volgens Tom Ruff wordt de adoptie van IoT echter door twee belangrijke factoren belemmerd. Ik denk echter dat er Lees verder
Van SBO | 24-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

De ‘You-Know-Me-Society’ en behoefte aan nieuwe balans

Digitaal profiel You Know Me societyTijdens Learning Technologies 2017 verzorgde Thimon de Jong de opening keynote. Thimon is partner van Transactive en...

The post De ‘You-Know-Me-Society’ en behoefte aan nieuwe balans appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je uitgangspunten van een onderwijsconcept faciliteren met een digitale leeromgeving?

Vandaag heb ik een bijdrage geleverd aan een werksessie bij de Christelijke Hogeschool Ede. Ik heb daarbij met name gekeken naar hoe een digitale leeromgeving de uitgangspunten van het onderwijsconcept van deze hogeschool kan helpen faciliteren. De Christelijke Hogeschool Ede Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moeten verkiezingsprogramma’s expliciet aandacht besteden ICT in het onderwijs?

Deze vraag kwam bij me op bij het lezen van de blogpost ICT in de verkiezingsprogramma’s langs de meetlat. Mijn antwoord daarop is wellicht verrassenderwijs: nee, dat hoeft niet. Ik heb me in het verleden best druk gemaakt als het gaat Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe is ‘De kunst van storytelling’ (volgens Pixar) opgebouwd?

Pixar verzorgt bij de Khan Academy online lessen over de achtergronden van hun werk. Recent is men gestart met lessen over de kunst van storytelling. Ik kijk vooral met buitengewone belangstelling naar de wijze waarop deze vorm van online leren Lees verder
Van Avetica | 21-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

H5P update en nieuws voor Moodle

Hurray! Er is een update beschikbaar voor de H5P Moodle plugin. De plugin is nu volledig geschikt om in te zetten in de laatste Moodle 3.2 versie. Met deze update komen ook een aantal nieuwe zaken mee. Backup en terugzetten […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht H5P update en nieuws voor Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Herontworpen Toll-net leertraject blended learning van start

Het afgelopen voorjaar heb ik een tweedaagse professionaliseringssessie voor twee medewerkers van Toll-Net begeleid waar we gewerkt hebben aan het herontwerpen van een blended TOLL-cursus. Deze herontworpen cursus is afgelopen vrijdag van start gegaan. Toll-net is een netwerk van opleiders, Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 20-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Werken als knowmad 2: hoe werkt het in de praktijk?

We dromen al enige tijd over het organiseren van een eigen MOOC. Het is een uitdaging om met een grote groep online aan de slag te gaan en dit goed te faciliteren. In januari was het zover. De MOOC “Help! Er zit een Knowmad in mijn organisatie!” ging van start. Over knowmadisch werken en leren. Op 14 februari hebben we de MOOC afgerond met een […]

Het bericht Werken als knowmad 2: hoe werkt het in de praktijk? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Relevantie online videotrends voor leren, opleiden en onderwijs

De toegankelijkheid van online video is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Je ziet dan ook steeds vaker dat docenten en opleiders zelf kennisclips of screencasts maken. FrankWatching besteedt vandaag aandacht aan trends op het gebied van marketing. Ik probeer de Lees verder
Van TrainTool | 20-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

De manager 2.0: hoe ontwikkelen we hem?

Of haar natuurlijk. De moderne manager heeft het niet makkelijk. Terwijl hij of zij prestatiegerichte coaching combineert met dienend leiderschap  aan al dan niet zelfsturende teams, vragen en geven collega’s continu feedback. HR staat voor de uitdaging managers hierin optimaal te ondersteunen. Hoe vormen we de manager 2.0?

Lees verder
Van TrainTool | 20-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

De manager 2.0: hoe ontwikkelen we hem?

Of haar natuurlijk. De moderne manager heeft het niet makkelijk. Terwijl hij of zij prestatiegerichte coaching combineert met dienend leiderschap  aan al dan niet zelfsturende teams, vragen en geven collega’s continu feedback. HR staat voor de uitdaging managers hierin optimaal te ondersteunen. Hoe vormen we de manager 2.0?

Lees verder
Van SBO | 20-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Waarom is het zo belangrijk om te leren van fouten?

leren van foutenWe zeggen het regelmatig: ‘Van fouten kun je leren …’ Toch maken de meeste mensen liever geen...

The post Waarom is het zo belangrijk om te leren van fouten? appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Van MOOC-platform tot online loopbaancentrum

Coursera ontwikkelt zich volgens Jeffrey R. Young en Sydney Johnson van een aanbieder van massive open online courses tot een bredere “career-building service”. Deze ontwikkeling zou ook wel eens bij kunnen dragen aan het duurzaam aanbieden van open online onderwijs. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe leertechnologieën om te testen

In een aantal bijdragen ben ik nieuwe leertechnologieën tegengekomen die opleiden, onderwijs en leren kunnen helpen versterken of vernieuwen. Nogmaals: een leertechnologie hoeft niet speciaal voor leren ontwikkeld te zijn, maar kan wel voor leren worden gebruikt. Jennifer Gonzalez beschrijft Lees verder
Van Patrick Koning | 17-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

‘#Mediawijsheid in de klas’ bij regiobijeenkomst MediaPakt op 11 april in Eindhoven

Cubiss heeft in november 2016 het MediaPakt gelanceerd; een lerend netwerk dat ervoor zorgt dat mediawijsheid binnen het onderwijs structureel aandacht […] Lees verder
Van Patrick Koning | 17-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Leuk! Van Kooten en de Bie over Infostress

Gisteravond kwam ik op Youtube onderstaande video van van Kooten en de Bie tegen over Infostress. Een leuke video met […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Worden de ‘beste’ leermanagement systemen niet in de Lage Landen gebruikt?

Onlangs heeft Craig Weiss weer een analyse gepubliceerd van de beste leermanagement systemen. Het valt me op dat de ‘beste’ leermanagement systemen -voor zover ik weet- in de Lage Landen niet worden gebruikt. Of heb ik het mis? Weiss is Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 16-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Werken als knowmad 1: de expertise van dokters versus internet

We droomden al langer van het organiseren van onze eigen MOOC. Het is een uitdaging om met een grote groep online aan de slag te gaan en dit goed te faciliteren. We hebben net de knowmad MOOC afgerond met 637 mensen, op de top waren er 203 mensen tegelijk online. Het onderwerp van de MOOC […]

Het bericht Werken als knowmad 1: de expertise van dokters versus internet verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Sociale robots in het onderwijs (impressie inspiratieavond)

Gisteren heb ik aan het einde van de dag een inspiratiesessie bijgewoond over sociale robots voor het onderwijs. Eén van de conclusies was dat je vooral moet kijken naar waar robots beter in zijn dan docenten, en niet naar het Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Just in time, just enough e-learning: kansen en uitdagingen

‘E-learning’ zou beperkt van omvang moeten zijn, en te bestuderen op het moment dat je de inhoud moet toepassen. Dit klinkt mooi, maar deze benadering heeft ook beperkingen. Hierover ging een presentatie die ik vanmiddag heb gehouden voor het Zorg Lees verder
Van TrainTool | 14-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Gratis download: E-training Jaaroverzicht 2016

Wanneer trainen mensen? Decennialang was het antwoord simpel: op de dag of het dagdeel waarin de training gegeven wordt. Sinds de introductie van online training kan trainen echter ook onafhankelijk van een trainer gebeuren. Sterker nog: mobile training kan overal en altijd worden gedaan. Wat dat betekent voor de verdeling van trainingsmomenten over de dag, week, programmaduur of gebruikersgroep, lees je in dit overzicht.

Lees verder
Van TrainTool | 14-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Gratis download: E-training Jaaroverzicht 2016

Wanneer trainen mensen? Decennialang was het antwoord simpel: op de dag of het dagdeel waarin de training gegeven wordt. Sinds de introductie van online training kan trainen echter ook onafhankelijk van een trainer gebeuren. Sterker nog: mobile training kan overal en altijd worden gedaan. Wat dat betekent voor de verdeling van trainingsmomenten over de dag, week, programmaduur of gebruikersgroep, lees je in dit overzicht.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Raamwerk voor design thinking voor leren, opleiden en onderwijs

Design thinking is een benadering die ook op het gebied van het ontwikkelen ‘leeroplossingen’ en als didactische aanpak aan populariteit wint. De vraag is alleen: hoe kun je design thinking voor leren, opleiden en onderwijs toepassen? Design thinking kun je Lees verder
Van SBO | 13-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Leren is ‘uit’, leveren is ‘in’: 7 acties voor HRD

social learningOpleiders, trainers en HR developers hebben heel lang aanbod-gedreven gewerkt. Met als insteek dat zij programma’s en...

The post Leren is ‘uit’, leveren is ‘in’: 7 acties voor HRD appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 13-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Personal Knowledge Mastery – een nieuw alternatief voor kennismanagement!?

Op dag 2 van Learning Technologies 2017 in Londen luisterde ik naar Harold Jarche, een Canadese expert...

The post Personal Knowledge Mastery – een nieuw alternatief voor kennismanagement!? appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vijf manieren waarop scholen ICT gebruiken

Scholen gaan op een heel verschillende manier om met ICT. Zij kunnen zich daarmee ook profileren. Ouders kunnen deze profilering ook gebruiken bij het maken van keuzes voor een school. Volgens Lynn Perkins zie je in de praktijk vijf heel Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wordt engagement bij leren beïnvloed door ‘fun’?

‘Plezier’ wordt vaak gezien als een belangrijke voorwaarde om mensen gemotiveerd te houden  te leren. Nu is er niets mis met plezier. Toch vraag ik me af of ‘fun’ wel zo belangrijk is om bijvoorbeeld uitval uit een online cursus Lees verder
Van Kasper Spiro | 10-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Net Promoter Score: How to engage with your users

at Easygenerator. In this post, I want to share my experience and tell you why and how we used it, and what we did with the result to engage more effectively with our users. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

De volgende generatie ECO Learningsystems #NextGenLearning

Dankzij technologische ontwikkelingen, standaarden en integratiemogelijkheden wordt online leren meer persoonlijk, meer sociaal en ‘slimmer’. Dit vraagt wat van de systemen en applicaties die we voor leren gebruiken, maar vooral ook wat organisaties. Vandaag heb ik bij de Kamer van Lees verder
Van Kasper Spiro | 10-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

How to use the new 70:20:10 rule for knowledge sharing

I discovered a new rule for knowledge sharing, the 70:20:10 rule. In any given company 10% of the employees is willing to actively share their knowledge. About 20% of the employees is willing to share knowledge if they are invited, and 70% will not share knowledge at all, they are just consumers. This is something to consider in any knowledge sharing initiative. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Formatief toetsen met de digitale leeromgeving en Mentimeter gebruiken

Vandaag heb ik tijdens een studiedag van Facility Management van Zuyd Hogeschool bijdragen geleverd over Mentimeter en over formatief toetsen. Voor wie het niet weet: Mentimeter is een tool waarbij je via diverse vraagtypes studenten actief deel kunt laten nemen Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Impressies van editie 2017 Learning Technologies #LT17

Ongeveer een week geleden vond in London de Learning Technologies plaats: een grootschalige beurs en conferentie over ‘technology enhanced learning’ binnen arbeidsorganisaties. In deze bijdrage vat ik enkele indrukken samen. De ‘Learning Technologies’ is één van de vele conferenties met Lees verder
Van Avetica | 08-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

CSS in Moodle: gratis mini workshop in de blog

CSS klinkt je vast bekend in de oren. Ook wij als e-learning consultants gooien er regelmatig een stukje CSS tegenaan in onze dagelijkse werkzaamheden. Als ik een telefonisch consult heb lossen we hands-on issues op en soms pas ik CSS […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht CSS in Moodle: gratis mini workshop in de blog verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 08-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle 3.2 thema plugin Fordson – nieuwe standaard?

Vanaf Moodle 3.2 is het nieuwe standaard Moodle thema gebaseerd op het Bootstrap 4 framework. Het duurt dan altijd even voordat er thema’s als plugin beschikbaar komen. Recentelijk verscheen al Photo met al wat extra mogelijkheden bovenop de standaard. Vanaf […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle 3.2 thema plugin Fordson – nieuwe standaard? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Pagina 7 van 48Eerste   Vorige   2  3  4  5  6  [7]  8  9  10  11  Volgende   Laatste