Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Training Digital Learning transformatie

Op 17 en 18 november aanstaande verzorgen Daan Assen en ik een training “Digital Learning transformatie”: hoe je als manager en HRD/L&D professional jouw organisatie het beste kunt adviseren en kunt ondersteunen in een continu veranderende digitale wereld. Je leert: over de impact van digitale transformatie op jouw rol en jouw organisatie; hoe je jouw [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 18-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Interessante nieuwe Kennisnet brochure: Dialoog in de klas over terreur op sociale media

Banner-2-Studenten

Onlangs lanceerde Kennisnet de brochure ‘Dialoog in de klas over terreur op sociale media‘. De brochure helpt scholen en leraren in het vo […] Lees verder
Van TrainTool | 18-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

6 no-brainers voor e-training in jouw organisatie

Terwijl steeds meer organisaties de stap naar e-training maken, zien sommigen nog op tegen de verandering die moet worden gemanaged. Ieder heeft zijn eigen aanleiding, maar de ervaring leert dat bepaalde gevallen eigenlijk geen keus laten. We bespreken 6 momenten waarop e-training een no-brainer is.

Lees verder
Van SBO | 18-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Next Learning 2016: de samenvatting

Overzicht Next Learning 2016Op 19 april 2016 was het zover: de Brabanthallen in Den Bosch werden omgetoverd tot een walhalla voor HRD-professionals, met...

The post Next Learning 2016: de samenvatting appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 18-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Usability Testing vrijwilligers gezocht

In september 2016 heeft Moodle HQ een eerste ronde usability testen uitgevoerd. Dit heeft waardevolle inzichten opgeleverd over de manier waarop gebruikers navigeren in Moodle. Men zoekt nu vrijwilligers voor een tweede testronde. In deze ronde wordt de test begeleid […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Usability Testing vrijwilligers gezocht verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van het libertarisme op het onderwijs (en waarom dat gevaarlijk is)

Als Donald Trump Amerikaans president zou worden, dan zouden aanhangers van het libertarisme wel eens meer invloed kunnen krijgen op het Amerikaanse onderwijsbeleid. Wat voor gevolgen kan dit hebben? Audrey Watters is een initiatief gestart om de financiële stromen met betrekking tot onderwijs en educatieve technologie inzichtelijk te maken. Eén van de resultaten van dit [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Affordances helpen ontwerpers e-learning bij het maken van belangrijke keuzes

De eerste keer dat ik over het begrip ‘affordances’ las, was in de inaugurale rede van Paul Kirschner, zo’n tien jaar geleden. Volgens Stephen Haskin is dit concept belangrijk bij het ontwerpen en ontwikkelen van leerarrangementen. Haskin gebruikt de volgende definitie van affordances: The qualities or properties of an object that define its possible uses [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Transparantie bij learning analytics

Technologische ontwikkelingen zouden parallel moeten lopen aan ‘institutionele’ ontwikkelingen. Het is de vraag of dit bij learning analytics wel het geval is. Andrea Kisa Nixon heeft een tijd geleden voor de Educause Review een kritische reflectie geschreven over learning analytics. Zij meent m.i. terecht dat mensen die zich binnen het onderwijs bezig houden met ICT [...] Lees verder
Van SBO | 14-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Dertig jaar in learning: van klaslokalen naar ecosystemen

Alfred RemmitsAlfred Remmits – Managing Partner bij Apply Synergies Europe – deelt zijn ervaring met ons. September 2016 is an important...

The post Dertig jaar in learning: van klaslokalen naar ecosystemen appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Is de aard van werkplek leren sterk veranderd?

Volgens John Sherman is de wereld van werkplek leren de laatste jaren mede als gevolg van het gebruik van technologie dramatisch veranderd. Je zou verwachten dat ik het met hem eens ben. Dat is echter maar zeer ten dele het geval. John Sherman doelt in Workplace Learning Statistics You Should Know op de vervanging van traditionele [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

HRD in Evolutie en Van analoog opleiden naar virtueel leren (hoofdstuk) #evolutieHRD

Vandaag is het boek “Mensenorganisaties: 24 evoluties onder de loep” gepresenteerd. Dit boek gaat over strategische ontwikkelingen op het gebied van human resource development. Ik heb het hoofdstuk “Technology enhanced learning. Van analoog opleiden naar virtueel leren” geschreven (pdf). Rob Poell gaf bij deze boekpresentatie een inleiding over HRD als strategisch speerpunt. Tijdens de boeklancering [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Maak cross-over leren mogelijk binnen reguliere curricula

‘Cross-over’ is een hippe term voor een betrekkelijk nieuwe vorm van samenwerking, die ook binnen het onderwijs schoorvoetend wordt toegepast. Het past echter maar moeilijk binnen de bestaande regelgeving. Het zou doodzonde zijn als initiatieven om die reden in de kiem worden gesmoord. We kennen al langer multidisciplinair samenwerken. Daarbij werken diverse discipline’s met elkaar [...] Lees verder
Van TrainTool | 12-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Video: feestelijke opening TrainTool studio

29 september was het zo ver: vol trots openden we onze eigen opnamestudio voor Video Role Plays, samen met acteurs, trainers, klanten, vrienden, familie én Utrechts wethouder Jeroen Kreijkamp. Wij vonden het een hartstikke leuke middag en hieronder kun je het nog eens terugzien!

Lees verder
Van Avetica | 11-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leermanagementsysteem, zoek je de L of de M?

Zoek je een leermanagementsysteem (LMS), dan is het goed om te weten dat er twee invalshoeken zijn. Ben je op zoek naar een systeem waarin het Managen van cursussen en opleidingen centraal staan of zoek je een systeem waar je […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Leermanagementsysteem, zoek je de L of de M? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Learning trends bieden inzicht in aandeel e-learning

Volgen we in Nederland meer online cursussen dan ‘in-company maatwerk’? En wat zijn de meest populaire onderwerpen als het gaat om opleidingen en trainingen? Springest is een site waar je ruim 38.000 trainingen van meer dan 4.000 verschillende aanbieders vindt. Via een tweet van Marco Derksen (@marcoderksen) kwam ik op de site ‘Springest Learning Trends’ [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Post-hbo opleiding e-learning start weer in november

Ik ben al vele jaren gastdocent van de post-hbo opleiding e-learning van Fontys. In november gaat weer een nieuwe editie van start. Er zijn nog plekken beschikbaar. Deze opleiding is opgezet volgens een concept van ‘blended learning’, waarbij deelnemers ook zelf actief aan de slag gaan met praktijkopdrachten.  Er zijn 11 lesavonden (op donderdagavond in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

En als we nu eens geen ICT in het onderwijs inzetten….

Het invoeren van ‘technology enhanced learning’ vergt veel van een organisatie. Wat zou er gebeuren als een onderwijsinstelling of opleidingsinstituut niet zou investeren in ICT voor leren, opleiden en onderwijs? Onderwijsinstellingen kunnen beter de ‘organisatorische pijn’ accepteren van het geven van prioriteit aan leertechnologie. De gevolgen van het niet omarmen van ICT voor leren kunnen [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 10-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Red de prinses! Omdenken met gamification

Weet je wat het verschil is tussen serious games en gamification? Serious games zijn spellen met een ander doel als entertainment en gamification is slim gebruik maken van game mechanismes en elementen voor verandervraagstukken. Gamification is het gebruiken van spelelementen in een leer-of veranderinterventie. Een serious game heb je niet zomaar ontworpen. Echter, met gamification […]

Het bericht Red de prinses! Omdenken met gamification verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Meer waardering voor de IT’er binnen onderwijsorganisaties en opleidingsinstituten

IT’ers zijn een onmisbare schakel geworden binnen organisaties die zich bezich houden met leren, onderwijs en opleiden. Toch krijgen ze lang niet altijd de waardering die ze verdienen. Meer inzicht in hun werk en het bevorderen van dialoog zijn m.i. van belang. Ik heb ook wel eens gemopperd als een IT’er mij vroeg de computer [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Actief leren in collegezalen

Onderzoek laat zien dat actief leren leidt tot betere leerresultaten dan ‘passief leren’. Dat betekent niet dat hoorcolleges passé zijn. Ze veranderen wel van karakter. Dat vraagt onder meer fysieke aanpassingen, en vaak ook gebruik van ICT. University Business doet verslag van een interessante ontwikkeling in het Noord-Amerikaanse hoger onderwijs. Onderwijsinstellingen verbouwen in toenemende mate [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

De flexibele digitale leeromgeving als ‘puberseks’?

Binnen het (hoger) onderwijs wordt al vele jaren gesproken over de digitale leeromgeving van de toekomst als een flexibele en persoonlijke leeromgeving. Dit stelt hoge eisen aan de ICT-architectuur van instellingen. Ik vraag me langzamerhand af of de vergelijking met ‘puberseks’ daarbij niet opgaat: we praten er veel over, maar doen ‘het’ weinig. Gisteren vond [...] Lees verder
Van Avetica | 07-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle training – open inschrijving!

Yes, het is weer zover! Ons Moodle College is geopend! Vanaf week 44 organiseert Avetica weer trainingen op basis van open inschrijving. Inmiddels hebben wij een nieuwe trainingsruimte waar we maar liefst 18 deelnemers kunnen verwelkomen. Dus van harte welkom […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle training – open inschrijving! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je er achter komen of beweringen over onderwijs en leren kloppen? #zuydin

Tijdens een bijeenkomst van Zuyd Innoveert gaf Pedro de Bruyckere de aanwezigen handvatten die kunnen helpen het kaf van het koren te scheiden als het gaat om claims over wat werkt in het onderwijs. Daarbij onderstreepte hij ook het belang van kennis. Want het is lastig om kritisch te zijn zonder kennis. En kritisch zijn, [...] Lees verder
Van Avetica | 06-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

VO-content viert 5 jarig bestaan met jubileumevent

VO-content bestaat 5 jaar en dat viert de stichting met een jubilieumevent op dinsdag 15 november in Apeldoorn. Het thema is ‘Samenwerken aan maatwerk; onderwijsinnovatie met open leermateriaal’ en het gehele programma kan je hier verder bekijken. Waarom besteden we hieraan […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht VO-content viert 5 jarig bestaan met jubileumevent verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 06-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

What are the 5 most powerful didactical principles?

What are the 5 most important didactical principles to apply when creating e-Learning? The reason I’m asking is because we are doing a project to support our users (most of them do not have an e-Learning background) in creating more effective and didactical sound content. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Trends in ICT en (MBO-)onderwijs

Deze week is het Week van de Nieuwe Technologie. In het kader van deze week hebben Michael van Wetering (Kennisnet) en ik vandaag in het Innovatiehuis in ‘s-Hertogenbosch een themamiddag verzorgd over trends op het gebied van ICT in het MBO. Ik mocht deze middag aftrappen met een korte inleiding over trends in het MBO. [...] Lees verder
Van TrainTool | 05-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Video: Actief Leren & Communicatieve Academische Vaardigheden

Met de introductie van verschillende tools voor actief online leren, besteden Nederlandse universiteiten ook meer aandacht aan de online ontwikkeling van communicatieve academische vaardigheden. Een videoverslag van de middag ‘Actief Leren & Communicatieve Academische Vaardigheden’ op de Universiteit Utrecht. Lees verder
Van Avetica | 05-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Release Moodle 3.2 uitgesteld met twee weken

Moodle HQ heeft laten weten in een nieuwsbericht dat de release van Moodle 3.2 met twee weken is uitgesteld. Op maandag 28 november staat nu de release gepland. Oorzaak is volgens het hoofdkantoor in Australië dat ze extra tijd nodig […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Release Moodle 3.2 uitgesteld met twee weken verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Technology enhanced learning implementeren: analyse van een casus (gastcollege)

Vanavond verzorg ik in het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys weer een gastcollege over de implementatie van technology enhanced learning. We gebruiken onder andere mijn implementatiemodel om een casus te analyseren. Deelnemers hebben vooraf het implementatiemodel bestudeerd dat ik al verschillende jaren inzet bij het schrijven en uitvoeren van plannen van aanpak bij [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 04-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Past sociaal leren wel bij introverte mensen?

Introverte mensen houden van binnen zitten en uiten zich moeilijk, terwijl extraverte mensen zich in gezelschap storten en genieten als ze weer uitgebreid kunnen vertellen wat hen bezighoudt. Dat is het beeld dat we vaak hebben. Hoe verhoudt dit zich dan tot sociaal leren? Kunnen introverte mensen wel sociaal leren, of blijven ze er liever […]

Het bericht Past sociaal leren wel bij introverte mensen? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 04-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

FontAwesome icon filter in Moodle

What’s in a name? Dit font is awesome! Universeel en begrijpelijk voor iedereen, ongeacht taal. FontAwesome is uiterst geschikt om te integreren in je Moodle leeromgeving. Het geeft een moderne uitstraling die ‘clean’ is en waarmee je communiceert in beeldtaal die al […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht FontAwesome icon filter in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Bokbier als Godendrank van de herfst

Sinds 2014 viert mijn stamcafé, Café Jos, de opening van het bokbier seizoen. Dit jaar hebben ze maar liefst dertien bokbieren van het vat. Ik was er weer bij. En, o, wat heb ik weer genoten (nee, niet van ze alle dertien). Café Jos behoort tot één van de beste café’s van Nederland. Ik kom [...] Lees verder
Van Avetica | 03-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Corporate Identity

Jouw organisatie hanteert vast een huisstijl, veelal gedocumenteerd door afdeling marketing. Deze huisstijl heeft betrekking op je website, visitekaartjes, briefpapier en e.e.a. Hoe maak je nu een goede vertaalslag naar e-learning? Met de Moodle standaarden kom je een heel eind, […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Corporate Identity verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leveranciers adaptieve leertechnologie hebben vaak een beperkte opvatting van onderwijs

Bedrijven die pretenderen een “Netflix of Spotify van het onderwijs” te willen worden, hebben niet begrepen waar het bij onderwijs om gaat. Je ziet deze opvatting vooral terug bij bedrijven die de onderwijsmarkt bestoken met adaptieve leertechnologieën. Michael Feldstein heeft kritiek op leveranciers van adaptieve leertechnologie die in feite beweren dat zij begeleiding kunnen automatiseren. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Docentenhelpdesk.nl: docenten helpen bij het gebruik van ICT

Antoine van Dinter is werkzaam als docent Frans, en gefascineerd door de mogelijkheden van ICT voor leren. Hij heeft Docentenhelpdesk.nl gelanceerd om zijn tips met andere docenten te delen. Op dit moment vind je op deze website twee artikelen van Antoine’s hand uit Boektweepuntnul. Ook kun je het ebook ICT Toolbox voor docenten gratis downloaden. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ervaren docenten het concept van de ‘flipped classroom’?

Docenten zien voordelen in het concept van de flipped classroom, maar onderstrepen ook een aantal uitdagingen bij dit concept. De motivatie van lerenden is een voordeel en een uitdaging tegelijkertijd. Er is best veel onderzoek gedaan naar het concept van de ‘flipped classroom’. Deze onderzoeken zijn meestal uitgevoerd vanuit het perspectief van de student. Taotao [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Het belang van online begeleiding

ICT wordt in toenemende mate gebruikt om leren te personaliseren. Online begeleiden blijkt echter van groot belang te zijn voor succesvol online leren. Dankzij technology enhanced learning kunnen lerenden veel beter leren wat zij willen, waar en wanneer zij willen, en naar behoefte leren. In de Verenigde Staten wordt online leren daarom ook vaker ingezet [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 30-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn leerderskenmerken van de MBO student (deel 2)?

homework-help-2-467x267

In mijn post op 14 september: ‘Wat zijn de leerderskenmerken van de MBO student‘ deelde ik mij verbazing dat er nauwelijks onderzoek […] Lees verder
Van Avetica | 30-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Trial en error bij Voltooide Activiteiten in Moodle

In juni schreef ik de blog ‘Automatische inschrijving voor herkansing na zakken toets‘. Ondanks de uitvoerige tests en meekijkende collega’s bleek de ontworpen beperkingenset nog niet optimaal te functioneren. Aandienende vragen van cursisten wezen op een kink in de kabel. De toetsresultaten […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Trial en error bij Voltooide Activiteiten in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

yOUlearn programma met succes afgerond #OU_Nederland

Vandaag heeft de Open Universiteit het yOUlearn-programma met succes afgerond. De nieuwe digitale leer- en werkomgeving is in gebruik, zal nog breder ingezet en ontwikkeld worden en is ingebed binnen de ‘staande organisatie’. Elke mijlpaal is behaald, en we zijn ook nog eens binnen het budget gebleven. In het najaar van 2014 schreef ik voor het [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 29-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Duik in de wereld van gamification

CandyCrush, Six, Inventioneers, Rollende Hemel… wat leren we van deze games? Op donderdag 6 oktober werken we in een interactief webinar met Michael Hebben. Hij weet alles van gamification, serious gaming en speels ontwerpen. Hij zal ons meenemen in de wereld van de games en feedbackloops, leaderboards, competitie en magic circles. Om ons daarna aan […]

Het bericht Duik in de wereld van gamification verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 29-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Schalende content in tabellen

We kennen het allemaal; een mooie layout maken in Moodle. Het ziet er goed uit, maar je stoort je aan dat éne plaatje, dat niet meeschaalt op de mobiele en tablet versie van je leeromgeving. Met een achtergrond in design zijn […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Schalende content in tabellen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Een innovatiepijplijn als implementatietool

Het Babson College gebruikt een zogenaamde ‘innovatiepijplijn’ bij de implementatie van leertechnologie. Deze ‘pijplijn’ bestaat uit vier fases, en heeft met name ook een communicatieve functie. Ik vind dat deze aanpak sterke kanten heeft, maar ik heb ook vragen hierbij. Lisa Keohane van het Amerikaanse private Babson College (3600 studenten) beschrijft de functie en werking [...] Lees verder
Van Avetica | 28-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Schalende afbeelding in Moodle

De moderne site herkennen we tegenwoordig aan responsiviteit. En dan praat ik vooral over mooie, responsive templates (zie ook deze community templates). In Moodle schaalt vrijwel alles mee met pc, mobile en tablet modus. Je toegevoegde afbeeldingen daarentegen niet (helaas). Hier […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Schalende afbeelding in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 28-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

DWDD met het boek: ‘Je hebt wel iets te verbergen’ als introductie op het thema: ‘De vrijheid op internet!’

Banner-Laptop-Tablet

Vorige week besteedde De Wereld Draait Door aandacht aan het boek: ‘Je hebt wel iets te verbergen’ van Maurtis Martijn […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer leren we studenten effectief gebruik te maken van laptops voor leren?

Diepe zucht. Het afgelopen weekend was het weer zo ver. Een discussie over het gebruik van laptops tijdens de les. Een weinig zinvolle discussie als onderwijsinstellingen niet verder komen dan een verbod. Hoogleraar Nederlandse Letterkunde Yra van Dijk van de Universiteit Leiden verbiedt laptops tijdens colleges. Van Dijk heeft een aantal redenen om laptops tijdens [...] Lees verder
Van Avetica | 27-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Rechten binnen Moodle instellen; verbieden of blokkeren?

Van de week behandelde ik voor een klant het volgende probleem: bij een nieuw aangemaakte rol moesten extra rechten toegekend worden, zodat deze rol ook blokken in een cursus kon toevoegen. Ondanks dat alles goed leek te staan, was het niet […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Rechten binnen Moodle instellen; verbieden of blokkeren? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van TrainTool | 27-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Ajzens 4 tips om succesvol gedrag te ontwikkelen in jouw organisatie

Veel mensen hebben liever de zekerheid van ellende dan de ellende van onzekerheid. Dat geldt ook voor gedrag: je kunt er mee gaan experimenteren, maar met ongewisse uitkomst is dat nog een heel ding. Dergelijke observaties zullen Icek Ajzen hebben geïnspireerd om onderzoek te doen dat uitmondde in de Theorie van gepland gedrag. Een model waarmee je vandaag de dag ook jouw medewerkers kan motiveren om succesvol gedrag te leren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Online leren? Leer eerst hoe je jezelf kunt motiveren

Online leren stelt hoge eisen aan de lerende. Er zijn echter ook eenvoudige tips die je al kunnen helpen online ‘bij de les’ te blijven. Verleden week ben ik ingegaan op het bevorderen van binding bij online leren. Jordan Friedman’s bijdrage Develop Self-Motivation Skills Before Starting Online Courses ligt in het verlengde van deze bijdrage. [...] Lees verder
Van Avetica | 26-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Tabbladen als cursusformat

Een eindeloze lijst met bronnen en activiteiten binnen je Moodle cursus kan je beter weergeven door het werken met cursusformats. Een veel gebruikte indeling is een cursusformat met tabbladen. Hiervan zijn er meerdere in de community aanwezig. De plugin NED – Tabs […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Tabbladen als cursusformat verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Pagina 7 van 42Eerste   Vorige   2  3  4  5  6  [7]  8  9  10  11  Volgende   Laatste