Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Tilt IBM met Watson Classroom artificiële intelligentie voor onderwijs en opleiden naar een hoger plan?

IBM heeft de wereld laten kennis maken met Watson, de computer die dankzij artificiële intelligentie mensen in kennis-quizzes kan verslaan. Watson wordt ook binnen de zorg gebruikt. Er is inmiddels ook een versie voor onderwijs en opleiden die probeert geavanceerder te zijn dan de bestaande adaptieve leerprogramma’s.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Reacties op twee vragen bij het gebruik van digitale tools door docenten als de AVG van toepassing wordt

Gisteren schreef ik de bijdrage Mag je als docent nog digitale tools gebruiken als de AVG van toepassing wordt?. Deze bijdrage heeft tot veel reacties geleid. Op twee vragen/onderwerpen wil ik in onderstaande post antwoord geven cq nader ingaan.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Mag je als docent nog digitale tools gebruiken als de AVG van toepassing wordt?

Met ingang van 25 mei 2018 wordt de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG) van toepassing. Vanochtend vroeg Amber Walraven (@amberwalraven) op twitter zich af of docenten nog verschillende digitale tools mogen gebruiken. In deze blogpost ga ik uitgebreider in op dit onderwerp.

Lees verder
Van Patrick Koning | 02-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Duivelse dilemma’s – Sex Ding

Via mijn collega Rachel Reinhard kreeg ik enige maanden terug een tip over een aflevering van Duivelse dilemma’s: Sex Ding. […] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 01-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Je kunt twitter gebruiken als bron van goede ideeën voor je werk

Zou je graag op je werk meer willen opvallen door goede en innovatieve ideeën? Deze week heb ik de intakes gedaan voor de leergang over leertechnologie die volgende maandag begint. Ik realiseerde me dat eigenlijk maar heel weinig mensen Twitter gebruiken. Ja, ze hebben een Twitter-account en bekijken hun tijdlijn misschien wel een paar keer, […]

Het bericht Je kunt twitter gebruiken als bron van goede ideeën voor je werk verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Workshop Trainen en opleiden met behulp van leertechnologie

Vandaag heb ik een workshop verzorgd voor een groep trainers van het Platform Crisisbeheersing Waterschappen Midden Nederland. De vraag was: Hoe kunnen trainers hun eigen leeractiviteiten versterken met behulp van leertechnologie zodat cursisten betere leerresultaten behalen?

De sessie kende een blended opzet.

Lees verder
Van SBO | 28-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.11

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.11 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Mythes rond werkplek leren

De ‘leerpiramide’ en ‘leerstijlen’ zijn beruchte mythes op het gebied van onderwijs en opleiden. Maar ook werkplek leren kent eigen mythes.

Dat stelt Todd Tauber in een al wat ouder maar nog steeds actuele bijdrage in de Chief Learning Officer.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Applicaties voor ‘social learning’ willen ouder-klas verbondenheid vergroten

Als docent kun je over een groot aantal toepassingen beschikken waarmee je lerenden kunt laten creëren en delen. Een aantal toepassingen wil ook ouders bij het leren van lerenden betrekken. Mmmmm…

Toen ik de titel How to use social media in the classroom zag,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Gemeente Hamburg en stichting betalen docenten voor de ontwikkeling open educational resources

De Hamburgse gemeentelijke afdeling voor school en beroepsvorming heeft onlangs plannen gepresenteerd om samen met de Joachim Herz Foundation de komende twee jaar vrij toegankelijke en te hergebruiken digitale onderwijsmodules te laten ontwikkelen.

Dit heeft de Hamburger Behörde für Schule und Berufsbildung (BSB) onlangs bekend gemaakt.

Lees verder
Van SBO | 26-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Infographic: 5 tips om effectiever te studeren

Kost studeren jou vaak veel tijd of heb je weinig tijd om te leren? SkillsTown heeft voor...

Het bericht Infographic: 5 tips om effectiever te studeren verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Nature versus nurture: de waarheid ligt ergens in het midden

Leerprestaties zijn het resultaat van hard werken. Deze opvatting hoor en lees je vaak. Grootschalig IJslands onderzoek laat echter zien dat leerprestaties van kinderen ook worden bepaald door de genen die ze van hun ouders krijgen en de genen die ze niet krijgen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

24 april aanstaande: Next Learning 2018: Game Changer

Op het gebied van leren, opleiden en onderwijs is een transitie aan de gang. Deze transitie staat centraal tijdens de komende Next Learning die op 24 april 2018 in Den Bosch plaatsvindt.

De Next Learning is één van de vier conferenties/events die ik jaarlijks probeer bij te wonen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Overwegingen bij gepersonaliseerd leren

“Gepersonaliseerd leren” is een onderwerp waar ik al diverse jaren op mijn weblog aandacht besteed. Binnen het onderwijs is ook veel interesse voor dit onderwerp. Enerzijds zijn de verwachtingen om allerlei redenen hooggespannen, maar aan de andere kant worden beperkingen meer expliciet en wordt de kritiek luider.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlijn 2018: Learning to Love Learning (call for proposals geopend) #OEB18

Hoe zullen we leren van leren te houden? Dit is geen ‘flower power’-vraag, maar een cruciale kwestie in een tijd waarin leren en ontwikkelen een centraal onderdeel vormen van ons leven. Tevens is dit het centrale thema van editie 2018 van de Online Educa Berlijn die van 5 tot en met 7 december dit jaar plaatsvindt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Experiment met een stemaangestuurde leeromgeving

We gaan in toenemende mate ‘stemaangestuurde’ internettoepassingen gebruiken. Google Home en Amazon’s Alexa zijn twee voorbeelden van een persoonlijke stemaangestuurde assistenten. Kun je deze toepassingen ook gebruiken binnen een leeromgeving?

Ik heb het hierbij niet over een digitale leeromgeving,

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 21-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe voorkom je ‘oude wijn’ bij online leren? Kijk met het SAMR model

Er is niets mis met ‘eens een leuke online tool’ voor de afwisseling. Zoals een online brainstorm in plaats van een flapdiscussie. Of input op de voorbereidende opdracht verzameld in een Dropbox in plaats van per mail. Doordat we nieuwe technologie binnen handbereik hebben is het fijn om wat vernieuwender te werken. Wat we wel […]

Het bericht Hoe voorkom je ‘oude wijn’ bij online leren? Kijk met het SAMR model verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Maakt microlearning de hooggespannen verwachtingen waar?

Met name op het gebied van werkplek leren is er de laatste paar jaar veel aandacht voor microlearning. Daarbij worden veel voordelen aan microlearning toegedicht en wordt microlearning gepresenteerd als alternatief voor cursussen, opleidingen trainingen. Dat is niet terecht. Microlearning blijkt niet ‘de oplossing’ voor alle leervraagstukken binnen arbeidsorganisaties.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Netflix voor het onderwijs kan leiden tot didactische drama’s

Ik ben fan van Fast Moving Targets. Ik ben redelijk enthousiast gebruiker van Netflix. Ik heb kritiek op het conservatisme van veel uitgeverijen. En ik ben voorstander van een slim gebruik van ICT voor leren (onder meer online video’s).

Lees verder
Van SBO | 19-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

4 tips: jouw online academie een succes

Door: SkillsTown Een online academie is een goede manier om medewerkers te helpen bij hun persoonlijke ontwikkeling....

Het bericht 4 tips: jouw online academie een succes verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Pavlov-reacties , alcohol en de smartphone

Er verschijnen regelmatig artikelen waarin wordt gewaarschuwd voor de nadelen van een overmatig gebruik van smartphones. Ontwikkelaars van smartphones maken gebruik van psychologische trucs om ervoor te zorgen dat je maar blijft grijpen naar dit apparaat. Hoe kun je daar mee omgaan?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Tools en tips: WebJets als virtueel prikbord en groepsapps slim gebruiken

De afgelopen week ben ik onder de noemer ‘handige tools en tips’ twee bijdragen tegen gekomen die ik graag met jullie wil delen. De eerste bijdrage gaat over een applicatie die een mogelijk alternatief kan zijn voor Padlet. De tweede bijdrage bevat tips voor het slim gebruiken van groepsapp binnen WhatsApp.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 16-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

(video) tool van de maand: 1 seconde video’s bij blended leren

Video is belangrijke online trend. De tool van deze maand is daarom een video tool: een app om 1 seconde video's te maken. In dit blog bericht lees je wat je met deze app kunt doen en een aantal werkvormen voor online leren.

Het bericht (video) tool van de maand: 1 seconde video’s bij blended leren verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je bij certificering met behulp van blockchain-technologie tot consensus komen?

De kans is aanwezig dat blockchain-technologie gebruikt wordt voor het gedecentraliseerd vastleggen van certificaten. Maar hoe kun je overeenstemming krijgen over de waarde ervan, zonder dat één centrale partij daar de zegen aan geeft?

Ik heb een aantal keren geschreven over de toepassing van blockchain-technologie voor leren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moeten ontwikkelaars van educatieve technologie neurowetenschappen omarmen?

Er is de laatste jaren op het gebied van technology enhanced learning veel aandacht voor de toepassing van bevindingen uit neurowetenschappelijk onderzoek. Volgens Matthew Lynch gaat educatieve technologie zelfs pas werken als ontwikkelaars neurowetenschappen omarmen. Dat is echter nog maar de vraag.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 15-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Employee-Generated Learning, a transcending role for Instructional Designers 

  The e-Learning landscape is fundamentally changing. A while ago I published a blog post about this change. In this blog post, I elaborated on how this transformation boils down to a shift away from content creation by instructional designers. Instead, learning content is often being generated in a more decentralized manner by the employees. I have been referring to this concept as Employee Generated Learning. In my last post, I proposed three major game changers this shift towards Employee Generated Learning will have:
  1.  The evolving role of the instructional designer
  2. The changing function of the learning department
  3. The impending death of the Learning Management System
Today’s post is the first of three blog posts on these sub-topics. Today I will focus on what the implications of Employee Generated Learning are for instructional designers (people who specialize in e-Learning creation).

Employee generated learning: new roles for instructional designers

Empowering your employees to create learning content is a true game changer. Content creation is now being shifted from people who specialize in e-Learning creation, to those who are subject matter experts. Any employee within an organization can create an e-Learning course about the topic that he or she is knowledgeable on. This introduces a completely new dynamic in learning creation. I summarize the major benefits of this change in the figure below 06da2fa4-1e04-4b59-8461-912f2bf13435 (1) Traditionally, instructional designers are responsible for the creation of learning content. The shift towards Employee Generated Learning will result in a transcending role for instructional designers. What I mean by this, is that their role will be less about the creation of the actual content itself and more about the facilitation of content creation by subject matter experts within the organization. As shown in the figure below, the role of the instructional designers will encompass three primary tasks: co-creating, coaching, and managing.  [caption id="attachment_6352" align="alignnone" width="816"]3 new roles for instructional designers The role of instructional design is changing rapidly, moving away from content creation[/caption]

The Co-creating role

It is a shame if the course creation expertise of instructional designers is not utilized. Therefore, ithere remains a co-creation role for instructional designers. This is the first new role the instructional designer will embody within Employee Generated Learning. Rather than focusing on the creation of content, it will be necessary for instructional designers to concentrate on the structural elements. Addressing these elements can be done by setting up learning goals and the course structure. Additionally, more formal and technical creation parts should involve the instructional designers, as that is where their expertise resides.

 The Managing role

The second key role of the instructional designer is to ensure the quality of courses created. The focal point here is not in quality assurance on a content level, but rather on a didactical level. The instructional designer’s strength lies in the deep understanding of how to transfer knowledge effectively. Therefore, it is only natural that they will edit, both during and after the creation of the course. This is needed to ensure there is correct didactical alignment within the learning material.

 The Coaching role

There is a third role which instructional designers should take on. Namely a coaching role. The primary aspect of this role is overseeing and guiding the course creators (employees/subject matter experts) regarding appropriate course creation. This should be done throughout the creation process, both before, as well as during, the formulation of the course. In this respect, the instructional designer ideally fulfills the role of facilitator rather than the role of content creator. Guiding and coaching the subject matter experts leads to more effective and didactically sound learning material.  We at Easygenerator believe that Employee Generated Learning is the way forward. Therefore, we have ensured our authoring tool is well-suited to empower employees to generate their learning. I believe that there are a few indispensable elements a tool must have to enable Employee Generated Learning.
  • First and foremost, it is of importance that the authoring tool has no learning curve. In other words, your learners need an intuitive platform for developing and deploying content. E-Learning software for non-experts needs to be easy and intuitive to use.
  • Secondly, and closely related to the ease of use, is the need for templates and the possibility to reuse content. These elements help to empower your employees in generating learning content without them having expertise in e-Learning creation.
  • Thirdly, the tool must ensure that employees create didactically sound learning. Learning objectives are crucial for achieving
With that, I’ve concluded today’s post. My next post will continue to assess the implications of Employee Generated Learning as I dive into the changing role of the learning department.         Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe aanpak om leren en ontwikkelen te evalueren

Werknemers nemen deel aan diverse leeractiviteiten. Maar met welke resultaten? Op het gebied van Learning & Development wordt dikwijls terug gegrepen op het werk van Kirkpatrick om leren te evalueren. Ondanks dat deze aanpak veel is bekritiseerd. Er is nu een alternatief beschikbaar.

Lees verder
Van SBO | 14-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Oei, ik groei..

Door: Peter Lokker Over loslaten en ruimte creëren Wauw wat een mooie inzichten heb ik het afgelopen jaar...

Het bericht Oei, ik groei.. verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Geen buitenlandse schoolreizen uit veiligheidsoverwegingen. Welke boodschap geef je daarmee af?

Een kwart van de middelbare scholen in Nederland die schoolreisjes organiseren naar het buitenland gaat niet meer naar steden waar de afgelopen jaren een terroristische aanslag is gepleegd.” Aldus de NOS-site op basis van een onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek &

Lees verder
Van SBO | 13-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Haal meer rendement uit een training!

  Door Laura van den Ouden ‘Hoeveel procent van een training, wordt echt gebruikt in het werk...

Het bericht Haal meer rendement uit een training! verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

De volgende generatie AR-brillen komt er aan

Intel is bezig met de ontwikkeling van een nieuwe bril die augmented reality faciliteert. Dit is in meerdere opzichten een interessante ontwikkeling.

Via Pedro de Bruyckere ben ik gisteren onderstaande video tegen gekomen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

4C/ID gebruikersdag over onderwijs in de 21e eeuw

Het vier componenten instructiemodel (4C/ID-model) is een model dat je kunt gebruiken voor het ontwerpen van blended learning.  Er is ook veel onderzoek naar gedaan. Op vrijdag 20 april 2018 organiseren de Open Universiteit en Maastricht University in Nijmegen een 4C/ID gebruikersdag  met als thema Onderwijs in de 21e eeuw.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Kun je leren presenteren dankzij virtual reality?

Een jaar of vijftien geleden was de heersende opvatting dat e-learning gebruikt kon worden voor het vergaren van kennis, maar niet voor het ontwikkelen van vaardigheden. De laatste jaren hebben online videotoepassingen, simulaties en serious games laten zien dit geen correcte veronderstelling is.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Bij Agora gebruiken ze liever boeken dan internet

Bij vernieuwingsschool Agora in Roermond gebruikt men liever boeken dan internet. Is dat vreemd?

Tijdens het ‘vasteloavend’-seizoen verblijf ik relatief vaak in Zuid-Limburg. Bij die gelegenheid lees ik dan weleens De Limburger op papier.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Machine learning kan vooroordelen bevestigen. Wat te doen?

Artificiële intelligentie zal er toe bijdragen dat beslissingen steeds vaker genomen zullen worden door zelflerende machines. Deze ontwikkeling kent de nodige risico’s. Hoe kun je daar mee omgaan?

Fast Moving Targets presenteert vandaag een groot aantal bronnen over artificiële intelligentie,

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 07-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Jij of zij centraal? Hoe je met peer-facilitation betere online discussies krijgt

Ik zit achter mijn computer en ik twijfel. Twee deelnemers hebben gereageerd. Super! Wat zal ik nu doen? Is het slim om door te vragen, zal ik antwoord geven? Of moet ik nog even niets doen en wachten tot een paar andere deelnemers gaan reageren? De online week van een leergang voor ROC docenten is […]

Het bericht Jij of zij centraal? Hoe je met peer-facilitation betere online discussies krijgt verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Leiding geven aan het leren van werknemers

‘Leren en ontwikkelen’ is belangrijk. Toch geeft een grote groep werknemers aan niet of nauwelijks op hun werk te leren. Als leidinggevende kun je dat faciliteren door vragen te stellen.

In If Your Employees Aren’t Learning,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat is nodig om de transitie veroorzaakt door artificiële intelligentie hanteerbaar te maken?

Robotisering en artificiële intelligentie zullen de komende jaren waarschijnlijk grote gevolgen hebben voor betaalde arbeid. Die gevolgen hoeven niet negatief te zijn, als de veranderingen gepaard gaan met een aantal beleidsmaatregelen.

James Manyka en Michael Spence stellen in The False Choice Between Automation and Jobs dat robotisering en artificiële intelligentie eindelijk weer een impuls kunnen geven aan productiviteit en economische groei.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Video’s over de invloed van educatieve technologie op het onderwijs

De Stichting Toekomstbeeld der Techniek heeft verleden jaar een publicatie uitgegeven over hoe leren wordt beïnvloed door educatieve technologie. Je kunt nu ook video’s bekijken die een relatie hebben met de literatuurlijst.

De publicatie ‘Lang leve leren’ is gebaseerd op gesprekken met 66 topbestuurders en managers uit het bedrijfsleven,

Lees verder
Pagina 4 van 60Eerste   Vorige   1  2  3  [4]  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste