Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor april 2006

Van de Redactie | 30-04-2006 | Article Rating | (0) reacties

Boek web 2.0 voor docenten

Web 2.0 is een term die wordt gebruikt om de veranderingen op het gebied van Internet aan te geven. Dankzij toepassingen als weblogs, wiki's en podcasts wordt Internet interactiever. Dit kan ook gevolgen hebben voor opleiden en onderwijs. Terry Freedman heeft samen met 14 auteurs een boek ge... Lees verder
Van de Redactie | 28-04-2006 | Article Rating | (0) reacties

Nederland stijgt op ranglijst e-readiness

Volgens The Economist staat Nederland zesde op de ranglijst van hun e-readiness onderzoek. Ons land hoeft alleen Denemarken, de VS, Zwitserland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk voor zich te dulden. Dat bericht Webwereld: De e-readiness score komt tot stand door afzonderlijke beoordelingen in e... Lees verder
Van de Redactie | 24-04-2006 | Article Rating | (0) reacties

Call Center College voor contact centers

Tele’Train biedt sinds kort een nieuwe reeks gecertificeerde opleidingen onder de naam Call Center College aan. Hierbij wordt ook e-learning ingezet. Binnen het Call Center College zal een doorgaande leerweg met door het regulier onderwijs erkende opleidingen op MBO en HBO niveau worden aangeboden.... Lees verder
Van de Redactie | 24-04-2006 | Article Rating | (0) reacties

Trendstudies relevant voor e-learning

De redactie van e-learning.nl is recent twee rapporten tegen gekomen, die ontwikkelingen beschrijven met een hoge relevantie voor e-learning. Het eerste rapport is afkomstig van IBM en heet "Global Innovation Outlook 2.0". "Big Blue" heeft voor de tweede keer een groep van bijna 250 'thought leader... Lees verder
Van de Redactie | 20-04-2006 | Article Rating | (0) reacties

Positieve waardering e-learning

Docenten, trainers en lerenden waarderen e-learning over het algemeen erg positief. Dat blijkt uit een recent gepubliceerd onderzoeksrapport van een onderdeel van Cedefop. Meer dan zeshonderd personen hebben deelgenomen aan het onderzoek. De auteurs constateren op basis van het onderzoek: The o... Lees verder
Van de Redactie | 19-04-2006 | Article Rating | (0) reacties

Zwangere robot als lesmateriaal

Steeds meer opleidingsinstituten maken gebruik van high-tech studiemateriaal. Zo ook opleidingen voor artsen. Zwangerschappen worden niet meer geoefend op bijvoorbeeld cavia’s, maar op robots die niet onder doen voor mensen van vlees in bloed. De robot Noelle brengt zonder klagen meerdere keren per ... Lees verder
Van aNewSpring | 17-04-2006 | Article Rating | (1) reacties

Social bookmarking in het onderwijs: de mogelijkheden en gevaren

Honderdduizenden artikelen op het internet, maar hoe vind je nu net de artikelen die interessant zijn? De zoektocht naar relevant nieuws, artikelen en opinie is er één die nooit zal eindigen, getuige de vele initiatieven die bijna wekelijks gelanceerd worden. Tussen al die initiatieven zit er moment... Lees verder
Van de Redactie | 11-04-2006 | Article Rating | (0) reacties

De Baak gaat managers opleiden met iPods

De iPod gaat deel uitmaken van de opleidingen van het managementcentrum De Baak. De Baak verwacht dat dit tot een geheel nieuwe manier van leren leidt. Deelnemers zullen bijvoorbeeld hun leerervaringen gaan delen door zelfgemaakte podcasts of andere content. Daarnaast geeft het deelnemers de gelegen... Lees verder
Van de Redactie | 11-04-2006 | Article Rating | (0) reacties

Programma peilt humeur van bloggers

Op steeds meer internetdagboeken - oftewel blogs - zijn dagelijks de meningen en ervaringen van tientallen miljoenen mensen te volgen. Onderzoekers verbonden aan het Pionier-project Computing with Meaning denken dat de sfeer, de stemming van een blog - zeg maar de niet-inhoudelijke aspecten - een be... Lees verder
Van de Redactie | 10-04-2006 | Article Rating | (0) reacties

Computer beinvloedt tekenvaardigheid

Amerikaanse kunststudenten zitten zoveel tijd achter de computer dat ze vergeten dat er ook nog zoiets bestaat als pen en papier. Hun leraren maken zich zorgen over deze ontwikkeling. Volgens hen manipuleren studenten liever computerbeelden dan zelf te schetsen en te tekenen met pen en papier. Dit z... Lees verder
Van de Redactie | 08-04-2006 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar 'rapid e-learning'

Onderzoek van de The eLearning Guild toont aan dat content en rapid e-learning design and development hoog op de agenda staan van organisaties (zie eerder nieuwsbericht op e-learning.nl). The eLearning Guild vraag nu aan organisaties om een online vragenlijst in te vullen over rapid e-learning devel... Lees verder
Van de Redactie | 08-04-2006 | Article Rating | (0) reacties

Europese studie over ePortfolio en Readiness

Kennis over en het meten van de 'readiness' van de politiek, de burgers, organisaties en ICT-systemen wordt als cruciaal gezien in het streven naar het invoeren van ePortfolio's, de 'lifelong and life wide learning passports' van Europese burgers. Op 31 maart was een bijeenkomst in Parijs. In 16 Eur... Lees verder
Van de Redactie | 06-04-2006 | Article Rating | (0) reacties

e-Learning bij grieppandemie

Had je vroeger lekker vrij, als het (te) hard vroor, of als de halve school ziek was, in Singapore wil de overheid daar een stokje voor steken. Als het te gevaarlijk wordt om elkaar fysiek te ontmoeten, dan kan er altijd nog worden geleerd met behulp van het internet. Singapore wil niet dat een grie... Lees verder
Van de Redactie | 06-04-2006 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoeksrapport: focus op content

The eLearning Guild publiceerde begin april het Research Report on Future Directions in e-Learning. The Guild presenteert de resultaten op basis onderzoek onder meer dan 20.800 leden wereldwijd. De belangrijkste uitkomsten: (1) aandacht voor content krijgt de hoogste prioriteit. "It appears that the... Lees verder
Van de Redactie | 06-04-2006 | Article Rating | (0) reacties

Internet beïnvloedt studie, werk en sociale relaties positief (volgens studenten)

Studenten denken dat Internet een positieve invloed heeft op studie, werk en sociale relaties. Dat is één van de voorlopige conclusies van de European Survey on Internet and Society: Students and the Internet. NL students are less positive than SP and IT students. We have no explanation for this ... Lees verder

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.