Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Let’s Learn! | 19-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik Learning Technologies 2019

Terugblik Learning Technologies 2019

Vorige week was het weer zover: Learning Technologies 2019. Evenals vorig jaar was het weer een volle en drukke beurs. Er stond weer een veelheid aan LMS aanbieders, contentaanbieders en auteur tools. Wat was er hot?

Microlearning
bij iedere contentaanbieder stond microlearning prominent in de aanbieding. Meestal was het niet meer dan een plaatje met wat tekst en een paar vragen. Een beetje teleurstellend. In sommige gevallen was er iets meer variatie te vinden. Maar we vroegen ons af welk bedrijf zulke algemene content aankoopt voor zijn medewerkers. In het algemeen wil je juist content die niet via Google te vinden in de taal van jouw bedrijf aanbieden. Daarvan was in deze gevallen geen sprake.

Interactieve video
In tegenstelling tot vorig jaar waren er veel videoplatforms waar je zelf je video interactief kunt maken. We hebben mooie dingen gezien, maar beseften ons ook dat de toepassingen zoals wij bij Let’s Learn! gemaakt hebben voor Human Capital Group, BMC en Koninklijke Marchaussee verder gaat dan een quiz. Blijkbaar is bij de platformaanbieders nog niet doorgedrongen dat je door juist mensen in een video een keuze op gedrag te laten maken werkt als je laat zien wat de gevolgen zijn van die keuze. Bij een verkeerde keuze zie je ook wat het voor gevolgen heeft. Een betere feedback is er volgens ons niet te krijgen omdat je nu zelf ervaart wat jouw gedragskeuze veroorzaakt.

We hebben één aanbieder gezien die interactie in video’s op een andere manier organiseerde. Ze verkochten in principe een laag die over bestaande video’s kon worden gebouwd in allerlei LMS systemen. Die laag maakte het mogelijk om als kijker een vraag te stellen als je de video bekijkt. Andere kijkers zien die vraag ook en kunnen hem beantwoorden of met de vraagsteller gaan chatten in het bijbehorende veld. De kijkers zien waar de meeste chats plaats vinden, waardoor ze weten dat ze juist dat stukje moeten bekijken. Dit geldt natuurlijk ook voor de verantwoordelijke. Een bijzondere uitbreiding van de mogelijkheden. We vragen ons echter wel af of dit in de praktijk gebruikt gaat worden. Het heeft alleen zin als deze toepassing gebruikt wordt bij een organisatie met veel gebruikers van het LMS.    

Let’s Learn! was met het hele kernteam aanwezig en heeft veel inspiratie opgedaan, die we met elkaar gaan uitwerken tot nieuwe goede microlearnings die passen bij de specifieke vragen van onze opdrachtgevers.  

Geschreven door Helma van den Berg, microlearning expert


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.