Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Let’s Learn! | 10-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

What you need to know about the future of training

What you need to know about the future of training

Het artikel over microlearning en de future of training wat ons deze week opviel start met het bericht dat we door twitter en andere social media steeds korter van stof worden in onze communicatie. Daarin past microlearning als leerinterventie zeer goed en wordt dit door de auteur als een blijvende leerinterventie gezien.

 

In het artikel worden veel argumenten voor microlearning opgesomd, waardoor het idee ontstaat dat microlearning voor alle leerdoelen ingezet kan worden. Dat kan echter niet. Een leerdoel dat te groot en complex is kun je niet invullen met microlearning.

Bij Let’s Learn! zien we een microlearning als een druif: een geheel dat afgebakend is. Je kunt er één nemen en daarvan genieten. Maar je kunt ook doorgaan als je meer kennis wilt opdoen. In ieder geval moet het afgebakende content hebben, waardoor het aan de lerende is of hij er meer van nuttigt. Het gaat dus om één leerdoel, met maximaal drie dingen die onthouden moeten worden.

 

Eisen
De vele eisen die in het artikel aan microlearning worden gesteld zijn terecht, maar keer op keer blikt het ook lastig te zijn om aan al die eisen te voldoen. Dat zie je ook in dit artikel terugkomen bij de Risks and Challenges.

Technologie kan inderdaad een barrière zijn, zeker als je ervan uit gaat zoals in dit artikel, dat de microlearning via technologie toegankelijk gemaakt wordt.

Er is veel technologie, maar niet iedereen is daarmee bekend en kan er mee omgaan. Maar gelukkig is microlearning soms ook gewoon een geplastificeerde memorycard of een mindmap. Het hoeft dus niet altijd online te zijn.

 

Maken
Een goed microlearning ontwerptraject start met wie is de persona, waar heeft hij hekel aan bij leren en waar niet aan? Is het een digital native of een dinosaurus? En waar heeft hij dan kennis van: computer, smartphone, apps of geen van dit alles.
Deze informatie, tezamen met de kennis die opgedaan is door het doorlopen van de leerjourney maakt dat je kunt kiezen voor de vorm van microlearning die past bij de lerende. Dat kan betekenen dat er ook gekozen wordt voor het inzetten van ‘oude’ trucs.

 

Praktijk
Let’s Learn! heeft onlangs een serie microlearning video’s gemaakt waarbij een situatie met vraag werd geschetst in een video die de medewerkers in hun email kregen. Aan het einde van de video werd ze om een reactie gevraagd. Die reactie vullen ze in op het antwoordformulier bij het koffiezetapparaat. Het effect van deze aanpak is dat collega’s met elkaar in discussie gaan over hun antwoord en dat er naast microlearning ook sprake is van sociaal leren. Een ideale manier, waarbij niet veel techniek nodig is om juist een veel groter leereffect te bereiken.

 

Traject
Een heel traject, dat we graag met onze klanten doormaken om er voor te zorgen dat de microlearnings goed worden en voldoen aan de eisen die in dit artikel netjes opgesomd staan. En die maken dat je na het nuttigen van één druif ook zin hebt in de volgende.

 

Geschreven door Helma van den Berg, microlearning expert Let’s Learn!


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.