Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 20-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Lerarentekort? Onderwijs digitaliseren

Lerarentekort? Onderwijs digitaliseren

Het lerarentekort in de regio Utrecht is zó groot dat leerlingen in de toekomst vaker les zullen krijgen via de computer. Middelbare scholen denken dat het onmogelijk is om alle vacatures vervuld te krijgen. Dat is de stellige overtuiging van 35 schoolbesturen uit de regio Midden-Nederland. Nergens in Nederland is het lerarentekort zo groot als hier. Doordat de bevolking hard groeit én er veel docenten met pensioen gaan, zijn er in Utrecht over twee jaar 250 onvervulde vacatures in het voortgezet onderwijs.

“We zullen moeten accepteren dat we niet alle vacatures vervuld krijgen’’, zegt Manon Koldewijn, die door de 35 schoolbesturen is aangesteld als projectmanager om het lerarentekort aan te pakken. ,,Daarom kijken we steeds meer naar innovatieve oplossingen. Eén daarvan is de digitalisering van het onderwijs. Leerlingen volgens straks misschien lessen via de computer of een app. Het voordeel daarvan is dat je minder docenten per leerling nodig hebt. Dat kan met name een uitkomst zijn in wis- en natuurkunde of Duits. Vakken waarin het docententekort het grootst is.’’

De besturen moeten daarbij goed kijken naar de onderwijswet. ,,Nu zijn we nog verplicht om een vast aantal lesuren te geven. Misschien moeten we anders met die norm omgaan. Gelukkig is het ministerie dol op initiatieven vanuit de scholen zelf.’’

Naast een aanpak van het lerarentekort ziet Koldewijn nóg een voordeel. ,,Digitalisering dwingt ook docenten tot onderzoeken en ontdekken. Leerkrachten kunnen zich op een andere manier ontwikkelen. Het werk wordt er veel uitdagender van.’’

Onderwijsvakbond AOb is kritisch op de plannen. ,,Als digitaal leren de kwaliteit ten goede komt, is het natuurlijk geen probleem,’’ zegt een woordvoerder. ,,Maar als het wordt gebruikt om lerarentekort op te vullen, moet je goed uitkijken. Er kunnen allerlei technische problemen ontstaan en de interactie tussen leerling en docent is minder. Een leerkracht is niet zomaar te vervangen.’’

Bron: AD


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.