Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 17-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

‘Nieuwe spelregels in het onderwijs’

‘Nieuwe spelregels in het onderwijs’

De manier waarop universiteiten hun onderwijs inrichten is niet meer van deze tijd, zegt Farshida Zafar. Inspiratie haalt ze uit onverwachte hoek: de game-wereld. “Je kunt studenten veel beter zelf hun route laten bepalen”, vertelt zij aan het Erasmus Magazine. Het interview is deel 2 in de serie Onderwijspioniers: ‘over docenten aan de EUR die écht wat (willen) veranderen in het academische onderwijs in Rotterdam’.

“We hebben soms de neiging om studenten in een mal te willen stoppen”, stelt Zafar. “Terwijl ze uiteindelijk toch wel zelf op zoek gaan naar de makkelijkste of efficiëntste route. Ik hoor weleens docenten klagen dat studenten zo weinig naar college komen, of de boeken niet lezen. Maar het is niet meer van deze tijd om een one size fits all-model te hanteren. Wat is er mis mee als ze andere manieren vinden om aan die kennis te komen: een video, een uittreksel, een samenvatting?”

Het onderwijs kan veel leren van de game-wereld, stelt Zafar. Dat vindt ook Kevin Voet. Hij stelt: “De game-wereld is een miljardenindustrie. Op sommige vlakken al groter dan Hollywood. Daarin is enorm veel ervaring opgedaan op het gebied van UX-design. Dat kun je gebruiken in het onderwijs.”

UX-design (UX staat voor User Experience) wil zeggen het ontwerpen van een dienst of ervaring waarbij de gebruiker zelfstandig en probleemloos zijn weg kan vinden. In het geval van serious gaming betekent het dat alles spelenderwijs gaat, zelfs het ontdekken van de spelregels. Als voorbeeld laat Kevin Toet een VR-veiligheidstraining zien die hij voor Shell ontwikkelde. Daarbij komen de gebruikers er achter hoe de controllers werken door een paar simpele opdrachtjes te doen: in dit geval een zaklamp en een helm oppakken in de kamer waar je als speler start. Het voelt alsof het spel al begonnen is, terwijl in feite nog uitgelegd wordt hoe de boel werkt.

Lees het uitgebreide artikel op ErasmusMagazine.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.