Microlearning, hype of trend?
Hoe staat het met het gebruik van microlearning? Is het een hype of trend? Een verkenning in onderstaande artikel, gebaseerd op onderzoek van ATD (Amerikaanse vereniging voor talent development professionals).
Microlearning is sterk in opkomst en wordt gezien als de nieuwe trend in corporate education. Uit recent onderzoek van ATD Research blijkt dat 92% van de learning professionals microlearnings binnen een jaar meer wil gaan inzetten. En meer dan 67 procent van de organisaties die het nog niet gebruiken, willen ermee aan de slag. Met microlearning worden kleine stukjes informatie in verschillende variaties aangeboden, zoals video’s, samenvattingen, artikelen en infographics. Microlearnings zijn bedoeld om dagelijks drie tot vijf minuten mee te leren. Het triggert medewerkers om continu te blijven leren, zonder dat het een grote taak is op hun to-do-lijst.
Begin
Al in rond 2004 werd er in Duitsland en Amerika getest hoe je mensen laat leren met korte brokjes content. De ontwikkeling zette niet door, omdat tijdens de opkomst van e-learning andere technieken en leervormen alle aandacht opeisten. Vandaag lijkt micro de trend: in microlearning platforms, micro credentials, in speciale leerprogramma’s, conferenties en misschien binnenkort ook wel als 'MBA in microlearnings'.
Belangstelling voor microlearning sinds 2004, volgens Google Trends
Trend of hype?
Is microlearning een hype die weer overwaait? De tijd zal het leren, voorlopig lijkt het een van de leerinterventies te worden die blijven, simpelweg omdat microlearning werkt. De voordelen die worden genoemd:
- Microlearnings zijn goedkoper en sneller. Een kort en krachtig leermiddel betekent dat er minder tijd nodig is voor de productie en het onderhoud dan bij klassikale trainingen of bij e-learning. L&D-teams kunnen focussen op het maken van kwaliteit zonder dat ze snelheid verliezen. Ook lijkt het erop dat met het maken van microlearnings L&D zich meer gaat bezighouden met de impact van programma’s op de cursisten.
- Medewerkers zijn meer betrokken. Medewerkers besteden één procent van hun tijd aan bewuste leeractiviteiten (gemiddeld 24 minuten per week). Ze bekijken hun smartphone 150 keer per dag, en iedere minuut wisselen ze van taak. Microlearning past perfect in dit continue blootstellen aan (digitale) media. Voor medewerkers die gewend zijn om ergens maar kort aandacht aan te besteden, is microlearning de manier om hen betrokken te houden.
- Medewerkers leren meer. Alhoewel er veel factoren zijn die effectief leren beïnvloeden, wordt het managen van cognitive load een van de meest belangrijke gezien. Het probleem van een typische leerervaring als een lezing of e-learning is dat die teveel dingen behandelen in een te lange periode. Korte leerinterventies als microlearning houden rekening met de gelimiteerde werking van het werkgeheugen. Dat maakt dat mensen de tijd krijgen om de het geleerde goed op te slaan.
Prestaties verbeteren
Hierboven staan de voordelen, maar dat betekent niet automatisch dat microlearning de prestaties verbeteren. Daarvoor is de timing van de inzet van belang. Denk aan het inzetten van microlearnings ter voorbereiding op beoordelingsgesprekken. Krijgt een medewerker ze twee weken voor de start van het gesprek, dan is het informatie die er toe doet. En dus helpen ze de prestatie (het gesprek) te verbeteren. Microlearning kan in combinatie met formele tools worden ingezet, maar ook als losstaand leertraject.
Waarom microlearning?
Investeren in de ontwikkeling van medewerkers wordt tegenwoordig van een werkgever verwacht. De organisatie en buitenwereld veranderen constant en een leven lang leren is een belangrijke manier om daarin mee te gaan. Geef medewerkers tools om hun vaardigheden te ontwikkelen en het zal ook de organisatie voordelen opleveren. Het verstevigt de betrokkenheid van de medewerker.
Samenvattend
Lerenden onthouden meer als de les wordt opgebroken in kleine deeltjes die bijvoorkeur dagelijks worden aangeboden. Deze manier van werken wordt bewust ingezet bij leren met microlearnings. Microlearning is ontwikkeld om dagelijks drie tot vijf minuten te leren. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld hun video bekijken tijdens de lunch. Of ze bekijken een infographic tussen de afspraken door. Doordat de kennis iedere dag wordt aangeboden, wordt het terughalen van de informatie makkelijker.
Geschreven door Helma van den Berg, microlearning expert Let’s Learn!