Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Faculty of Skills | 16-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

Verhoog extrinsieke trainingsmotivatie met deze 8 manieren

Verhoog extrinsieke trainingsmotivatie met deze 8 manieren

Je kent het misschien wel: je hebt een mooie online training neergezet en aan alles gedacht. Het programma sluit aan op de behoeften van je medewerkers, het is relevant voor hun werk en de groei wordt in kaart gebracht. Een goede start dus! Maar na een paar weken blijken de meeste medewerkers nog niet eens begonnen, of al vroeg afgehaakt. Hoe voorkom je dit?

extrinsic motivation training live boardHoe goed een programma ook in elkaar zit, de manier waarop je het introduceert en onder de aandacht brengt, zorgt voor een groot deel van het succes. Hoe kunnen deelnemers zien dat een programma geweldig is, als ze er niet eens aan beginnen? Men moet gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan. Maak gebruik van het verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie om van je training een succes te maken. In het eerste geval komt de motivatie vanuit jezelf: je vindt het leuk om te doen of wilt jezelf op een hoger niveau krijgen. Als je vanuit extrinsieke motivatie een taak uitvoert, komt de motivatie vanuit een externe bron. De medewerkers die niet gestart zijn of het programma niet hebben afgerond, hebben iets extra’s nodig om verder te gaan: extrinsieke motivatoren. We suggereren er acht: van actief stimuleren, waarmee je naast extrinsieke motivatie ook de intrinsieke motivatie kunt aanspreken en vergroten, tot keihard verplichten, waarbij je volledig voor de extrinsieke motivatie gaat.

1. Onder de aandacht brengen

Als je meerdere keren het bestaan van het programma laat terugkomen in je communicatie, zullen de medewerkers eraan herinnerd worden en er sneller mee beginnen. Je kan het programma verwerken in mails en gesprekken, maar ook een speciale kick-off ervoor organiseren. Uit ons interne onderzoek is gebleken dat deze manier leidt tot een significant hogere activatie, tot wel 73%. Het is van belang dat hierin relevante en praktische informatie wordt gedeeld, dit zorgt ervoor dat het zo concreet en makkelijk mogelijk wordt voor de medewerkers.

2. Enthousiasme werkt aanstekelijk

Spreek zelf vol enthousiasme en geloof in het nut van het programma. Op deze manier overtuig je medewerkers. Het helpt ook als de directe leidinggevenden van de medewerkers van het programma weten, het zelf hebben ervaren, erin geloven en er ook vol enthousiasme over spreken. Dit triggert de nieuwsgierigheid naar het programma en zorgt ervoor dat er in ieder geval een kijkje wordt genomen om te bepalen of het programma echt zo goed is als gezegd wordt.

3. Goed voorbeeld doet goed volgen

Natuurlijk is elke verandering spannend, dit is niet anders voor online programma’s. Zeker als je zelf wat gaat doen, je reactie wordt opgenomen en/of je jezelf gaat beoordelen. Om deze angst weg te nemen, kan je met een kopgroep werken. Deze groep start eerder met het programma en zijn de ‘peers’ van de grotere doelgroep. Je geeft deze groep echt een ambassadeursrol mee, je kan ze ook een speciale titel meegeven, zoals ‘on-site champions’. Het doel is om hen het gesprek op de werkvloer over het programma te laten starten en positief in te steken. Aangezien de kopgroep het proces zelf heeft ervaren, vormen ze een laagdrempelige vraagbaak voor de medewerkers die er zelf niet uitkomen.

4. Geef medewerkers tijd

Een veel gehoord argument om niet te beginnen is ‘geen tijd’. Indien het tot de mogelijkheden behoort, kan je tijdsblokken inplannen voor de medewerkers waarin ze met het online programma aan de slag kunnen. Als er ook een ruimte beschikbaar is voor de medewerkers, kunnen zij op hun gemak en op eigen tempo het programma doorlopen.

5. Actieve coaching

In online programma’s kan je ook met coaching werken. Hierbij kan je de coach de verantwoordelijkheid meegeven om de medewerkers aan het programma te laten starten en te laten afronden. Als de medewerkers geloven in de coachvaardigheden van de aangewezen coaches, zullen ze met meer enthousiasme het programma gaan volgen, doordat ze benieuwd zijn naar wat hun coach van hun vaardigheden vindt. Daarnaast kan de coach met de medewerkers die niet uit zichzelf starten, actief het gesprek aangaan.

6. Gamify je programma

Wie houdt er niet van een kleine competitie, tussen afdelingen bijvoorbeeld? Iedereen wil zich van de beste kant laten zien en men moedigt elkaar aan. Welke afdeling scoort het beste, of heeft het programma als eerste afgerond? Hiermee wakker je onderling aanspreken op de voortgang aan. Maar verklap het niet halverwege, want dan verliest men de motivatie!

7. Werk met positieve consequenties

Als je weet wat jouw doelgroep triggert, kan je positieve consequenties aan de training verbinden. Het afronden van het programma kan bijvoorbeeld worden meegenomen in een beoordelingsgesprek, waardoor de werknemer eerder een beloning of promotie ontvangt.

8. De keiharde verplichting met negatieve consequentie

Je kan het volgen van het programma verplicht maken en hieraan een negatieve consequentie verbinden. Het klinkt misschien heftig, maar het heeft een groot effect! Van belang is dat er een bijpassende consequentie is als het programma niet gestart of afgerond wordt. Met andere woorden, de verplichting moet gevoeld worden. Denk aan uitsluiting van andere activiteiten, zoals een live-training. Wij hebben in de praktijk gezien dat deze oplossing zeer goed werkt: niet alleen doorlopen veel meer mensen het programma, ook beoordelen ze het positiever! Wil je er zeker van zijn dat je medewerkers alle voordelen van het programma ervaren en merken dat ze er zelf ook baat bij hebben? Dan is de verplichting, met bijpassende consequentie, de beste extrinsieke motivator waar je voor kan gaan.

In een ideale wereld zijn je medewerkers extreem intrinsiek gemotiveerd en ronden ze allemaal uit zichzelf het online programma af. Maar in de realiteit is elk bedrijf, elke afdeling, elke persoon uniek en heeft in elke situatie een andere motivator nodig. Gelukkig is er een breed scala aan extrinsieke motivatoren waar je uit kan kiezen. Welke je wanneer inzet, hangt af van je doelgroep, je doel en het belang dat je hieraan hecht. Ben je zelf bezig met het uitwerken van een programma en benieuwd naar welke mix past bij jouw uitdaging? We gaan graag het gesprek met je aan. Of lees welke strategie de gemeente Schagen heeft geholpen om 100% deelname te halen!


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.