Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Faculty of Skills | 24-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Train je interne coach!

Train je interne coach!

Voor het intern opleiden en begeleiden van (nieuwe) werknemers kan het aanstellen van interne coaches of ‘buddies’ een goed idee zijn. Een minder goed idee: deze vaak vrijwillige belangrijke begeleiders aan hun lot over laten. Deze intern aangestelde coach is opgeleid in zijn functie en kan bijvoorbeeld een dijk van een designer, accountmanager of HR-professional zijn, maar is niet opgeleid met de juiste soft skills om ook als coach te kunnen excelleren. Verwachten dat een dergelijke medewerker hierin uitblinkt, is helaas vaker op hoop dan realiteit gebaseerd. Train dus jouw interne coaches!

1. Haal de potentie uit je toppers

Vaak worden interne coaches niet aangesteld, maar bieden ze zich vrijwillig aan. Omdat ze het belang ervan inzien, goede ervaringen hebben met een begeleider eerder in hun carrière, of gewoon voor de afwisseling en het contact met collega’s. In potentie zijn deze intrinsiek gemotiveerde medewerkers met “een hart voor de zaak” echte toppers. Gemotiveerde medewerkers zijn ook aanstekelijk, ze nemen anderen op de werkvloer mee in hun enthousiasme. Op dergelijke mensen kun je bouwen. Daarom is het van belang dat je ze de juiste tools aanbiedt om zichzelf te ontwikkelen als interne coach. Dat bedrijven kiezen voor vrijwillige interne coaches, heeft echter ook een andere reden: er is vaak niet al te veel budget voor dergelijke projecten. Maar dat is helemaal niet erg!

2. Geen groot budget is geen probleem

Het liefst zou je wellicht al je medewerkers een persoonlijke coach geven. Maar dat is lang niet voor iedereen nodig en bovendien onbetaalbaar. Wel zouden veel medewerkers gebaat zijn bij een coach die los staat van hun leidinggevende. Dan is het wel extra fijn als die coach voor hetzelfde bedrijf werkt. Want hoewel externe coaches vaak zeker een bepaalde kunde bezitten, kennen ze de ins en outs van je organisatie natuurlijk een stuk minder goed. Om je interne coaches dezelfde kunde als professionele coaches te geven, kun je ze trainen via bijvoorbeeld trainingsdagen. Het nadeel hiervan is, naast de gebruikelijke reis- en andere kosten, dat het veel tijd in beslag neemt en zo indirect ook weer geld kost. Een online programma kan soelaas bieden. Deze trainingen kosten simpelweg minder, maar dat is niet het enige voordeel. Zo kunnen de coaches trainen wanneer en waar zij dat zelf willen en dit makkelijker combineren met hun eigenlijke functie, die natuurlijk op de eerste plaats blijft staan. Daarnaast is het belangrijk om te blijven trainen. Verloop in de vorm van nieuwe en vertrekkende coaches wordt makkelijker opgevangen wanneer iedere deelnemer op zijn eigen moment aan het programma kan beginnen.

3. Flexibiliteit

Verloop van interne coaches is misschien wel de grootste uitdaging voor het actief en levend houden van je interne coachingsprogramma. Om iedereen alleen al bekend te maken met de juiste informatie, zul je waarschijnlijk meerdere keren per jaar een introductiebijeenkomst (“kick-off”) moeten organiseren. Maak het daarom flexibeler en individueler: in een online trainingsprogramma kun je een korte uitleg verwerken, waarbij je ook goede en slechte voorbeelden laat zien. Daarnaast kun je ervaren interne coaches vragen om online feedback te geven op de nieuwere coaches, waardoor de veranderende pool coaches juist een kracht wordt! Ook voor dat ene coachingsgesprek nog even een bepaalde oefening erbij kunnen pakken, kan een grote hulp zijn. De interne coach staat door het online oefenen van situaties nooit met een mond vol tanden, en kan altijd terugvallen op getrainde methodiek.

4. Als je het doet, doe het dan goed!

Zo beloon je de toppers die jouw organisatie intern verder willen helpen zonder dat het hen veel moeite kost en de organisatie veel geld kost. Als het slim en gedegen wordt ingestoken kan een intern coachingsprogramma zeer krachtig zijn en een geweldige ROI opleveren. Bovendien halen interne coaches meer voldoening uit de vrijwillige taak die ze op zich hebben genomen, doordat ze beter equipped zijn en dus het gevoel hebben écht iets bij te dragen. Je begeleidt interne medewerkers op de manier die ze verdienen! Helaas worden dergelijke programma's vaak halfslachtig opgezet. Dan doet het zelfs meer slecht dan goed. Het kost de interne coach veel tijd en hij krijgt een onbevredigend gevoel doordat hij zich er wel bewust van wordt het nog niet in de vingers te hebben. En het belangrijkste: de medewerker wordt niet goed gecoacht! Doe het dus slim en gedegen, of doe het niet. Wanneer je als organisatie zelf een serieuze aanpak hanteert met betrekking tot een intern coachingsprogramma, zullen de coaches hun taak ook serieuzer nemen.


Wil je meer weten over dit onderwerp? Lees hier hoe Deloitte intern coaches en managers traint!


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.