Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 28-11-2002 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek 'sitebeleving': eindelijk duidelijkheid

Er is veel gezegd en geschreven over het begrip ‘sitebeleving’, terwijl nauwelijks duidelijk is waar het voor staat en wat het precies inhoudt. Voor het interactieve communicatiebureau Bright Alley (het voormalige NOB Interactive) dat websites creëert voor uiteenlopende partijen, was dit een reden om er uitgebreid onderzoek naar te laten verrichten. Het vroeg Ferry Brands van de Katholieke Universiteit Nijmegen om ‘opheldering’ en kreeg die... De uitkomsten van zijn onderzoek “ARE YOU EXPERIENCED? De invloed van sitebeleving op het merkimago” kunnen van belang zijn voor een ieder die zich bezighoudt met merkbeleving op het Internet.

Aanleiding van het onderzoek
Merken willen een relatie opbouwen met de bezoek(st)ers van hun website. In de praktijk lukt dit echter maar mondjesmaat. Dikwijls blijkt de sitebeleving van bezoekers niet aan te sluiten bij de beleving die men normaliter heeft bij een merk. Maar wat is die sitebeleving eigenlijk? En beïnvloedt sitebeleving de perceptie die men heeft van of het gevoel dat men heeft bij een merk? Hoe dan ook, er is kennis nodig over sitebeleving om te kunnen inspelen op het gedrag en de gevoelens van de bezoeker. Deze kennis heeft Bright Alley door middel van dit onderzoek willen vergaren en vergroten.

Doelstelling
Inzicht verkrijgen in de merkbeleving van een bezoeker van een (merk)site, om hiermee een bijdrage te kunnen leveren aan een effectieve dienstverlening van Bright Alley aan haar klanten.

Conclusies
In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen zowel functionele en emotionele sitebeleving, als tussen informatiesites en entertainmentsites. Deze categorisering leidt tot een viertal hypothesen/conclusies:
1) Een positieve functionele sitebeleving komt ten goede aan het merkimago van zogenaamde informatiesites.
2) Een positieve functionele sitebeleving heeft weinig tot geen invloed op het merkimago van entertainmentsites.
3) Een positieve emotionele sitebeleving komt ten goede aan het merkimago van entertainmentsites.
4) Een positieve emotionele sitebeleving heeft weinig tot geen invloed op het merkimago van informatiesites.

Uitgebreide informatie over het onderzoek en de opzet vindt u op de website http://sitebeleving.brightalley.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.