Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Interessant artikel in MT - Management Team - over de mogelijkheden van gamification. Het artikel is onderdeel van het dossier Continu Verbeteren op mt.nl en geschreven door House of Performance, actief op het terrein van het verbeteren van prestaties op de werkvloer.
Gamification op de werkvloer houdt in dat klassieke spelmechanismen slim worden toegepast, zodat werknemers beter en creatiever samenwerken, efficiënter leren en uiteindelijk ook productiever worden. Van cruciaal belang is het creëren van intrinsieke motivatie: snelle positieve feedback verschaffen zonder geldelijke beloning, om productief gedrag te versterken.
Flow
Psycholoog Myhali Csikszentmihalyi werd in de jaren ’80 beroemd door het onderzoek naar het fenomeen flow. Hij ontdekte dat mensen die iets heel goed kunnen en daar veel plezier aan beleven één eigenschap gemeen hebben: ze beschouwen hun werk als een spel en worden intrinsiek gemotiveerd. Ze beschikken over het vermogen de lat telkens een stukje hoger te leggen, maar niet zo hoog dat ze erdoor worden geïntimideerd. Csikszentmihalyi toonde aan dat dit opgaat voor alle disciplines, van neurochirurgen tot lassers en schoonmakers. Zijn adviezen waren vooral gericht op het individu. Psychologe en expert op het gebied van motivatie en prestatieverbetering Jane McGonigal maakte een bredere vertaalslag. In haar boek Reality is Broken stelt zij dat ons werk vaak deprimerend, te gemakkelijk, isolerend, niet inspirerend, triviaal en daardoor onproductief is. Zij betoogt dat gamification dit kan doorbreken. Door werk te verpakken in een goede game, kunnen we meer bevrediging uit onze taken halen, moediger worden, onze kans op succes hoger inschatten, een hechtere band met collega’s ontwikkelen en het gevoel krijgen deel uit te maken van een groter geheel.
Epic meaning
McGonigal spreekt van epic meaning, essentiële menselijke behoeften. Als deze niet worden bevredigd, raken we verveeld en gaan we middelmatig of slecht presteren.
McGonigal onderscheidt 4 fundamentele spelmechanismen:
Gamification in de praktijk
Het artikel op mt.nl gaat kort in op een aantal praktijkvoorbeelden:
Air France-KLM: elkaars puzzels oplossen
Callcenter LiveOps: tijd per gesprek daalt
Deloitte: (dure) ongelukken voorkomen
Bron: mt.nl
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.