Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 27-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek: HR kiest voor e-learning

Onderzoek: HR kiest voor e-learning

Leren moet toegankelijker worden. HR kiest daarom vooral voor e-learning, betere digitale toegang tot leren en meer communicatie over het leeraanbod. Dat is een belangrijke conclusie van het jaarlijkse HRD Trends-onderzoek van NIDAP in samenwerking met Springest. 185 HR-verantwoordelijken bij grote en middelgrote organisaties in Nederland zijn daarvoor ondervraagd. Bijna alle deelnemers aan onderzoek (83%) willen leren dit jaar toegankelijker maken voor medewerkers.

Stijgende budgetten voor e-learning

In 42 procent van de organisaties was dit jaar sprake van hogere uitgaven aan opleiding & ontwikkeling ten opzicht van vorig jaar. Bijna de helft van de HR-professionals verwacht het komende jaar een verdere toename. Vooral het budget voor e-learning zal volgens hen stijgen. Maar liefst 72 procent verwacht hierin meer te gaan investeren. 17 procent meent echter dat er op dit moment nog helemaal geen budget aan e-learning wordt besteed.

Iets meer dan de helft van de HR-professionals verwacht dat de stijgende kosten voor e-learning een daling van het budget voor klassikale opleidingen zullen veroorzaken. 69 procent is van plan te investeren in de ontwikkeling van e-learning content, 45 procent in de ontwikkeling van een LMS of online learning portal en 27 procent in externe ondersteuning van e-learning.

Laagdrempeliger door e-learning

Om leren toegankelijker te maken, willen HR-professionals vooral inzetten op e-learning of andere digitale leermogelijkheden. Daarnaast wordt meer aandacht besteed aan leren (er wordt meer over leren gecommuniceerd), wil HR meer individuele gesprekken of coaching op het gebied van leren organiseren, worden Learning Management Systemen ingericht, wordt meer transparantie beoogd over mogelijkheden en wordt actief gezocht naar manieren om het eigen initiatief van werknemers te verhogen.

Werknemers zelf liefst blended

Gevraagd naar hun eigen leervoorkeuren, geven werknemers aan nog steeds minimaal deels klassikaal te willen leren. Volledige e-learning is de minst populaire leervorm. Werknemers die nu al online leren, doen dat vooral blended (deels online, deels klassikaal). Binnen het totale aanbod van digitale leermogelijkheden zijn met name webinars in trek. 39% maakt hier gebruik van. Daarnaast wordt door 30 procent van de professionals gebruikgemaakt van informeel online leren via kanalen als YouTube en professionele netwerksites als LinkedIn. Betaalde leersites als Lynda en Udemy zijn op dit moment nog niet geadopteerd (slechts 4% maakt hiervan gebruik).

Top 10 Leertrends in Organisaties

·       Meer interne kennisdeling

·       Meer individuele begeleiding en coaching (door collega’s)

·       Meer eigen initiatief van werknemers

·       Meer korte leertrajecten

·       Meer zelfstandig leren

·       Minder formeel leren

·       Meer leren conform 70:20:10

·       Meer coaching door externe leveranciers

·       Meer leren door congressen en events

·       Meer internationale opleidingen of trainingen

Bron: Springest


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.