Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Op zoek naar de e-kroket voor betere online leerprestaties
Van aNewSpring | 13-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Op zoek naar de e-kroket voor betere online leerprestaties

Door Ger Driesen (eerder verschenen in de nieuwsbrief van mei 2017) Learning Innovation Leader bij aNewSpring   E-learning of online leren wint al jaren gestaag aan populariteit. Dit ten koste van de meer traditionele klassikale training. Naast de vele voordelen brengt deze beweging ook nade... Lees verder
De 5 elementen van een modern trainingsecosysteem
Van Faculty of Skills | 24-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

De 5 elementen van een modern trainingsecosysteem

De 21e eeuw heeft veel veranderd in het brein van de moderne mens. Onze toenemende digitale afhankelijkheid gaat gepaard met een lagere aandachtsspanne en afleiding van alle kanten. Conventionele training mist het antwoord op deze uitdagingen. Een modern trainingsecosysteem vraagt vijf noodzakelijke... Lees verder
e-learning, dood en verderf: make one size fit all
Van Bureau Beerens | 16-05-2017 | Article Rating | (5) reacties

e-learning, dood en verderf: make one size fit all

'Sluit aan bij de beleveniswereld van je doelgroep en blijf je leerlingen boeien!' Dit blijft aan de orde van de dag, hoewel het bijna veertig jaar geleden is dat ik dit als student in mijn oren moest knopen. Maar wat nou als je doelgroep dood en verderf van dichtbij meemaakt? Wat als die zowel uit ... Lees verder
De kracht van synchroon online leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

De kracht van synchroon online leren

Door Wilfred Rubens (eerder verschenen in de nieuwsbrief van april 2017) Als we denken aan trends op het gebied van e-learning, dan hebben we het meestal over ‘mixed reality’, artificiële intelligentie of learning analytics. In deze bijdrage wil ik echter ingaan op een ontwikkeling... Lees verder
Quiz: Is jouw organisatie wel klaar voor e-training?
Van Faculty of Skills | 25-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Quiz: Is jouw organisatie wel klaar voor e-training?

Communicatieve vaardigheden worden steeds vaker online ontwikkeld door e-learning voor soft skills, ook wel e-training genoemd. Niet iedere organisatie is hier echter helemaal klaar voor. Als HR, L&D of trainingsmanager moet je soms nog wat werk verzetten voordat je organisatie ervan kan profite... Lees verder
Van Splintt | 28-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

New kids in town aan de slag met xAPI

Goede vriend Hans belde: "Natas, heb jij niet een leuk project voor twee technasium scholieren? Zo ja, mag ik mijn zoon Bart en klasgenoot Teun dan op je dak sturen?" Technasium? Schoot het door mijn hoofd. Wat leuk, dat er vanuit de middelbare school al aan opdrachten bij bedrijven gewerkt mag word... Lees verder
Gamification bij de FBI
Van Splintt | 25-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gamification bij de FBI

Spelend leren, een wereldplan. Het heeft wat weg van wat kinderen doen. Als ze iets niet leuk vinden, maken ze er gewoon een spelletje van. Ouders spelen hier ook briljant op in. Wil je kind al die krantensnippers op de grond niet opruimen, omdat hij of zij eigenlijk best trots is op het puike scheu... Lees verder
Ontwerpen als stripauteur
Van inBrain | 07-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Ontwerpen als stripauteur

Wat zijn ze er goed in, Marvel Comics, het bedenken van verhalen over superhelden. Vorige week keek ik met plezier de kaskraker Deadpool en dit jaar komen er nog zes superheldenfilms uit. Hoewel ik zelf zelden strips lees, wekt het wel mijn interesse. Het ontwerpproces achter stripverhalen en superh... Lees verder
Blended Learning Kookboek
Van aNewSpring | 08-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Blended Learning Kookboek

Te veel opleiders ontwikkelen nog geen echte blended leertrajecten. En de opleiders die dat wel doen, kiezen vaak voor e-learning + (klassikale) training. Terwijl er binnen blended leertrajecten een heel breed scala aan krachtige combinaties van on- en offline leerinterventies mogelijk is! Voor a... Lees verder
Postduif
Van Splintt | 07-12-2015 | Article Rating | (1) reacties

Postduif

Ik ben van nature nogal niet een postduif. Ik verdwaal tamelijk snel, heb weinig richtingsgevoel. Voor mij zijn “de tom” en googlemaps op de smartphone dan ook echt een uitkomst, vooral in buitenlandse steden. Dat bleek maar weer bij een avondje ‘gemütlich im Kino’ in... Lees verder
Design thinking: denk vanuit doelgroep
Van TinQwise | 26-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Design thinking: denk vanuit doelgroep

We worstelen er allemaal wel eens mee. De opdrachtgever wil een leeroplossing, maar heeft daarbij eerder een hippe vormgeving en de goedkeuring van het management op het oog dan de behoeften van de doelgroep. Als je aan design thinking doet denk je echt vanuit de eindgebruiker en overtuig je uiteind... Lees verder
E-learning bullshit bingo
Van HiHaHo | 03-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

E-learning bullshit bingo

Ze zijn er in allerlei vormen: bullshit bingo’s. De bedoeling van het spel is om tijdens een vergadering of een presentatie een aantal populaire buzz-woorden te ontdekken. Meestal zijn het woorden die voor de spreker en de verschillende toehoorders verschillende betekenissen kunnen hebben. ... Lees verder
Versnellingen van leren
Van HiHaHo | 24-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Versnellingen van leren

Heb je weleens geprobeerd om 130 km/h in z’n twee te rijden?  Ik weet niet of het überhaupt gaat, maar in ieder geval nooit lang. Om een auto op snelheid te krijgen, doorloop je alle versnellingen totdat je de gewenste snelheid hebt bereikt. Niemand schakelt vanuit de eerste versnell... Lees verder
Twee voor Twaalf
Van Splintt | 28-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Twee voor Twaalf

“Zit er ook een naslagwerk in de module voor als ze weer aan het werk zijn?” Terwijl ze het vraagt kijkt ze gereserveerd, misschien zelfs een tikkeltje streng. Blijkbaar vindt ze het heel belangrijk. “Dan kunnen ze het nog even opzoeken, snap je”. “Twee voor twaalf&rdqu... Lees verder
Blended learning 3.0
Van TinQwise | 16-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning 3.0

Blended learning is meer dan het combineren van online en offline leren. Je moet ook begrijpen wat technologie wel en niet kan. Hoe de relatie tussen trainer en deelnemer is veranderd. En welke factoren voor een succesvolle leerbeleving zorgen.   Bij TinQwise krijgen we vaak de vraag: hoe we... Lees verder
Genchi Genbutsu
Van Bright Alley | 07-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Genchi Genbutsu

De opkomst van Toyota in de autoindustrie is voor een belangrijk deel te danken aan de vernieuwende manier waarop het productieproces is ingericht. Eén van de belangrijkste gegevens van dit productieproces is de overtuiging dat wanneer iets niet goed gaat, je naar de plek (Gemba) toe moet. Om... Lees verder
Knoppologie
Van Splintt | 05-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Knoppologie

“Aai-pet?”, vraagt mijn zoontje Emil van 3. We zitten in de tuin, in de zon. Hij wijst naar de pet op mijn hoofd. Ik schiet in de lach en hij lacht uitbundig met me mee. We bekijken de vakantiefoto’s met mijn moeder en mijn nichtje Anoek van 9. “Nee”, zegt ze, “Aa... Lees verder
Leren terwijl je droomt
Van TinQwise | 09-07-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leren terwijl je droomt

Kun je leren terwijl je droomt? En zou je beelden en ideeën kunnen toevoegen aan iemands dromen om zo z’n gedrag te beïnvloeden? Wij onderzoeken het in ons TinQlab, samen met studenten van de TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam.   Het zou toch mooi zijn als we een d... Lees verder
Oma aan de skaaip
Van Splintt | 01-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Oma aan de skaaip

Het is zondagavond. Studio Sport is net voorbij en dus gaat de telefoon. Na de gebruikelijke wissewasjes komt altijd het hoofdthema. “Hoe is het met de kinders?” “Zijn gangetje, alles zijn gangetje pa”. Op de achtergrond moppert omalief iets over binnenkort langskomen, kleink... Lees verder
Stop niet met leren en ga werken!
Van Courseware | 18-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Stop niet met leren en ga werken!

Op Next Learning 2015 hielden Marcel de Leeuwe en Job Bilsen een afsluitende keynote met de prikkelende titel: Stop met leren, ga werken. Ik snap het punt van die titel, of misschien ook niet. Is dat het einde van de professional op het gebied van leren? Waarom is er in veel organisaties een op... Lees verder
Pagina 2 van 7Eerste   Vorige   1  [2]  3  4  5  6  7  Volgende   Laatste   

Meest gelezen columns

09-10

Retentie en AI

Door: Let’s Learn!