Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van inBrain | 10-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe maak je een leercampagne met impact? Just do it!

Hoe maak je een leercampagne met impact? Just do it!

De wereld om ons heen verandert snel en de mensen veranderen mee. Er is van alles dat je aandacht trekt. Steeds meer gebeurt digitaal, mensen zijn altijd ‘aan’. Hoe zorg je er in deze wereld voor dat je met een leerinterventie de aandacht grijpt van mensen? Ze bewust maakt van iets? Ze vaardigheden of (ander) gedrag aanleert? En uiteindelijk zorgt dat ze ergens goed of beter in te worden? Dat gaat in ieder geval niet lukken door een boel informatie over ze heen te storten. Maar hoe dan wel? Om dit voor elkaar te krijgen, kunnen we wat mij betreft veel leren van mechanieken die in de marketingwereld gebruikt worden.

Deze 5 inzichten vanuit marketing zie ik als interessante methodes bij het maken van een leercampagne met impact:

  1. Zorg voor een mooi design
    Never judge a book by its cover. Alleen je eindgebruiker doet dit onbewust toch. Als iets er mooi uitziet, beoordeel je het op het eerste oog als van hogere kwaliteit. Misschien een open deur. Maar dat het nog lang niet altijd gebeurt, werd maar weer eens duidelijk toen ik laatst bij een klant was die eerst trots de nieuwe, mooi vormgegevens website liet zien en vervolgens met minder enthousiasme doorklikte naar de leeromgeving. Een verschil zo groot als water en vuur. Je hebt meteen geen zin meer om verder te kijken. Zonde!
  2. Creëer snackable content
    Zorg ervoor dat een eindgebruiker informatie snel en gemakkelijk kan verwerken en gebruiken. Dit is uiteraard niet altijd mogelijk, maar waar het kan, pas het toe! Vanuit inBrain ontwikkelde we bijvoorbeeld een succesvolle leercampagne voor caissières met korte ‘learning bites’ voor Albert Heijn om meer bewustwording te creëren rond de NIX18 campagne.
  3. Maak het persoonlijk
    Geef de eindgebruiker relevante informatie en spreek niet iedereen op eenzelfde manier aan. Op basis van de doelgroep, locatie, voorkennis en allerlei andere data als klikgedrag of prestatie-indicatoren kun je een eindgebruiker specifieke informatie aanbieden. De inhoud vindt jou, in plaats van dat jij moet zoeken naar de relevante inhoud.
  4. Gebruik meerdere kanalen
    Omnichannel is een bekende term in de marketingwereld. In de wereld van het online leren wordt er alleen lang niet altijd gebruik gemaakt van de beschikbare kanalen. Via welke kanalen bereik je jouw doelgroep? Denk eens aan een mix van verschillende kanalen: (social) intranet, apps, leermanagementsysteem, mail, management, social media: zet het gecombineerd in. Zo versterk je jouw boodschap.
  5. Zorg dat gebruikers terugkomen
    Een verandering creëer je niet met één interventie. Het is belangrijk dat je over een langere periode gebruikers blijft boeien om uiteindelijk iets aan te leren of (nog lastiger!) gedrag te veranderen. Facebook en Twitter zijn hier een kei in, ze zetten slimme technieken in die ervoor zorgen dat mensen steeds terugkomen en als het ware verslaafd worden aan hun product. Nir Eyal zet de ontwerpprincipes die dit soort bedrijven inzetten uiteen in zijn boek Hooked. In deze animatie beschrijft hij de belangrijkste principes:

Een leercampagne is natuurlijk niet de oplossing voor iedere vraag. Maar bijvoorbeeld voor safety onderwerpen, compliance, de implementatie van een nieuwe werkwijze of systeem zie ik mogelijkheden genoeg. Om bewustwording te creëren of juist te zorgen voor borging op de werkplek op de langere termijn.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen op het gebied van ‘campaign learning’. Wat zijn succesverhalen? En voor wat voor soort vraagstukken werkt deze aanpak juist niet?

Door Eefje Albers, Innovation manager bij inBrain
e.albers@inbrain.nl
06 51 25 22 78


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-05

De kracht van synchroon online lere...

Door: Wilfred Rubens (redactie)
16-05

e-learning, dood en verderf: make o...

Door: Bureau Beerens