SENS
Klantvraag: Jongeren bewust maken van de Europese democratie
Oplossing: Spel op basis van belevenisleren
">

Praktijkvoorbeelden

Op de hoofdpagina treft u een overzicht van alle praktijkvoorbeelden die in de nieuwsbrief en op deze site hebben gestaan. Na doorklikken op een specifieke case, verschijnt de complete omschrijving.

Heeft u zelf een interessante case? Neem contact op met de redactie!


Van SENS | 01-07-2013 | Article Rating | (0) reacties

Waar is Vita? The Quest for Europe

Waar is Vita? The Quest for Europe

Opdrachtgever: Europees Parlement
Opdrachtnemer: SENS
Klantvraag: Jongeren bewust maken van de Europese democratie
Oplossing: Spel op basis van belevenisleren

Belevenisleren
Belevenisleren is een methode om leerlingen van een opleiding of medewerkers van een organisatie door middel van storytelling en de inzet van social media te laten deelnemen aan een spel: the Quest. De deelnemers kunnen elkaar zien en volgen via een social medium, bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn. Deelnemers kunnen allianties sluiten, elkaar te slim of te snel af zijn, van elkaar leren en met elkaar communiceren over de leerstof. Het doel van belevenisleren is om de deelnemers te betrekken bij de leerstof, of bij de waarden en de visie van de organisatie. Zij moeten opdrachten zo goed, zo snel of zo origineel mogelijk oplossen om zoveel mogelijk punten te verdienen. Dit doen de deelnemers via bijvoorbeeld een Facebook-pagina die gelinkt is aan het project. Een moderator van SENS geeft de kaders en de spelregels aan en zorgt voor de goede uitvoering van het spel. De deelnemers geven zelf invulling aan de vraagstukken. De winnaar is de deelnemer die of het team dat de meeste vragen op een originele manier heeft beantwoord en/of de meeste punten heeft verzameld.

Waar is Vita? The Quest for Europe
Waar is Vita? The Quest for Europe is een voorbeeld van belevenisleren, door SENS in opdracht van het Europees Parlement uitgevoerd met 21 VMBO-klassen. Aanleiding was het lage opkomstpercentage in Nederland bij de Europese verkiezingen van 2009. Nederland stond in de leeftijdscategorie 18-25 jaar op de 25e plaats van de 27 lidstaten. Aanleiding voor het Europees Parlement om de markt te vragen om met voorstellen te komen om jongeren in het VMBO bewuster te maken van de Europese democratie. Uit een analyse van SENS bleek dat het meeste leermateriaal saai was en niet tot de verbeelding sprak van de doelgroep (VMBO’ers van 15 en 16 jaar). Zo ontstond de zoektocht van Vita, waarmee SENS de opdracht kreeg om de VMBO-leerlingen bij de Europese democratie te betrekken. Het verhaal van Vita leidde tot een zoektocht van twee maanden, uitgevoerd door 550 VMBO-leerlingen. Twee keer per week plaatste Vita een nieuw filmpje op haar Facebook-pagina en op de website. Dagelijks plaatste de moderator die Vita speelde vragen en opdrachten op Facebook. Die vragen gingen over zaken als het Europees Parlement, mobiele telefoontarieven tot creatieve opdrachten als ‘maak een rap-versie van de Europese hymne’. Doordat de moderator continu in contact stond met de doelgroep, kon de feedback van de deelnemers direct worden verwerkt. Met het beantwoorden van de vragen en het uitvoeren van de opdrachten konden de klassen punten verdienen. Aan het eind van iedere week werd de score van iedere klas op de website gepubliceerd. De klas die aan het einde van het project de meeste punten had gehaald, werd de winnaar.

The Making of - Waar is Vita? The Quest for Europe


Storytelling en social media

In de media is de kracht van het verhaal bekend. Ook bij opleiden is het vertellen van een goed verhaal belangrijk. Een verhaal dat boeit, een verhaal dat emotie oproept en dat raakt. Voor Waar is Vita is het verhaal van Vita als rode draad gebruikt. Door alle opdrachten aan de zoektocht van Vita te relateren. Met de keuze voor social media kon direct worden aangesloten op de communicatiemiddelen van de doelgroep. Met als voordeel dat er met hen continu contact was. Deelnemers konden op ieder moment van de dag meedoen aan het spel en waren niet beperkt tot de lesuren maatschappijleer. Het gaf ook de mogelijkheid om direct te reageren op de actualiteit en op feedback uit de doelgroep. Facebook zorgde er voor dat ook ouders en vrienden van de leerlingen het spel van dichtbij konden volgen.

Door de combinatie van storytelling en het gebruik van social media is het gelukt om het onderwerp Europa op een aantrekkelijke manier onderdeel te maken van het onderwijs. Waar is Vita gebruikte voorbeelden uit hun leven van de deelnemers, waardoor zij ervoeren dat zij wel degelijk met ‘Europese zaken’ te maken hebben. Met de bedoeling hen daarmee te laten ervaren dat het belangrijk is om hun stem te laten horen. En het was fun om te doen. Zoals leerlingen aangaven: "Het lijkt me heel leuk om meer vakken zo te leren, want je bent met z’n allen creatiever bezig. Dan is het leuk om te leren".


Social Media Award 2013 en e-Learning Award

Waar is Vita – The Quest for Europe was een van de genomineerden voor de Smarter Learning Award 2013 van e-Learning.nl en de winnaar van de Nationale Social Media Award 2013. Deze award heeft SENS gewonnen in de categorie Voortgezet en Middelbaar Beroepsonderwijs.

 

Email: info@sensleren.nl

Tel: 035 647 81 52


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen cases

Columns

09-10

Retentie en AI

Let’s Learn!
16-12

e-Learning na de pandemie

de Redactie

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.