Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Over de verkeerde opvatting dat technologie neutraal is

Tijdens de Online Educa 2023 is Luciano Floridi één van de keynote sprekers. De organisatie van de OEB heeft hem gevraagd alvast te reflecteren op de vraag of technologie niet eigenlijk ‘neutraal’ is en dat er menselijke perversiteit voor nodig is om het te veranderen in een kracht die kwaad

The post Over de verkeerde opvatting dat technologie neutraal is first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Is een leven lang leren vaak ‘bullshit’?

NRC-columnist Japke-d. Bouma heeft recent een vernietigende column geschreven over het concept van ‘een leven lang leren’. Zij bekritiseert het concept en de invulling ervan. Heeft zij een punt? Het concept van een leven lang leren (of een leven lang ontwikkelen) wordt volgens Bouma gerechtvaardigd door het idee dat technologische

The post Is een leven lang leren vaak ‘bullshit’? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Eenendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Hierbij de eenendertigste bloemlezing over ChatGPT en andere generatieve AI-toepassingen. Ik heb besloten de bloemlezingen een wat ander karakter te geven. Dat zal ik eerst toelichten. Er wordt nog steeds zeer veel gepubliceerd over generatieve AI, zoals ChatGPT, in relatie tot leren, opleiden en onderwijs. Veel bijdragen lijken echter sterk

The post Eenendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Kick-off sleutelteams Npuls

Gisteren vond in Amersfoort de kick-off bijeenkomst plaats van de sleutelteams van het Npuls-programma. De bijeenkomst bestond uit een plenaire opening, een presentatie door Derk Loorbach, en drie workshops. Als lid van het sleutelteam van Hogeschool voor de Kunsten Utrecht -onderdeel van één van mijn opdrachten- was ik hierbij. Hieronder

The post Kick-off sleutelteams Npuls first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Meer levensechte interactie in de Metaverse

Terwijl ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI bepaald niet stilstaan, illustreert een interview met Meta’s CEO Mark Zuckerberg een belangrijke evolutie van de Metaverse die op termijn ook gevolgen kan hebben voor leren, opleiden en onderwijs. In een recent interview met podcastmaker Lex Fridman liet Zuckerberg zien dat we

The post Meer levensechte interactie in de Metaverse first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Digitale bedreigingen bij online onderwijs hanteerbaar maken

Charlie Sander beschrijft de zijns inziens voornaamste online bedreigingen waarmee jonge lerenden geconfronteerd worden. Hoe kunnen scholen volgens hem deze risico’s beperken? Lerenden lopen het risico om afgeleid te worden door digitale verleidingen zoals games en sociale media, wat ten koste kan gaan van leerprestaties. Daarnaast kunnen ze worden blootgesteld

The post Digitale bedreigingen bij online onderwijs hanteerbaar maken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Op welke manier veranderen generatieve AI-applicaties zoals ChatGPT het werk van een sportbedrijf?

Gisteren heb ik een workshop verzorgd voor medewerkers van het sportbedrijf van de gemeente Tilburg. We zijn ingegaan op de invloed van generatieve AI-applicaties zoals ChatGPT op hun werkzaamheden. Een sportbedrijf houdt zich namens een gemeente bezig met sport- en recreatievoorzieningen. Zij bevorderen onder meer ook sport en bewegen. Een

The post Op welke manier veranderen generatieve AI-applicaties zoals ChatGPT het werk van een sportbedrijf? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

E-portfolio’s in het Hoger Onderwijs

Ik kreeg gisteravond een déjà vu. SURF heeft weer eens een publicatie geschreven (pdf) over e-portfolio’s. Wat is de kern van deze publicatie? Ik ben in 2002 gaan werken bij het toenmalige Expertisecentrum ICT in het Onderwijs van de Universiteit Utrecht. Al snel mocht ik me daar, samen met o.a.

The post E-portfolio’s in het Hoger Onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Dertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Er komt maar geen eind aan de ontwikkeling van generatieve AI en aan de vele publicaties over dit onderwerp (die overigens wel de nodige overlap laten zien). In deze bijdrage vind je zeven korte samenvattingen, onder meer een overzicht van nieuwe ontwikkelingen die de afgelopen week (!) hebben plaatsgevonden. Verder

The post Dertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Is leertechnologie stiekem conservatief?

Alfie Kohn stelt kritische vragen over de manier waarop technologische innovaties, vooral binnen het onderwijs, ons aanzetten tot individuele aanpassing aan problemen in plaats van de onderliggende oorzaken van deze problemen aan te pakken. Leertechnologieën zouden stiekem erg behoudend zijn. Ik vind hier wat van. Veel van deze technologieën worden

The post Is leertechnologie stiekem conservatief? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe werkt bi(syn)chroon onderwijs, en wat zijn voor- en nadelen?

Ik was even bang dat we weer te maken krijgen met een nieuwe onderwijsaanpak, toen ik de titel What Are Bisynchronous Classes? las. Bisynchroon onderwijs blijkt echter een ‘oude bekende’ te zijn. Enkele jaren geleden kwam ik namelijk ‘bichroon online leren’ voor het eerst tegen. En bisynchroon onderwijs blijkt daar

The post Hoe werkt bi(syn)chroon onderwijs, en wat zijn voor- en nadelen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

MBO Digitaal: vakmanschap is noaberschap (en omgekeerd)

Gisteren (en donderdag) vond weer een editie plaats van MBO Digitaal. Dit keer georganiseerd door het Graafschap College en ROC van Twente, in de DRU te Ulft (een prachtige locatie). Hieronder vind je mijn impressie van de sessies die ik heb bijgewoond. Voormalig schaatser, podcastmakers en IT-ondernemer Ben van der

The post MBO Digitaal: vakmanschap is noaberschap (en omgekeerd) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we gepersonaliseerd leren vaarwel zeggen?

De laatste jaren wordt er veel gesproken over gepersonaliseerd leren, waarbij meer rekening gehouden moet worden met het niveau en de leerbehoeftes van individuele lerenden. Volgens Jill Barshay laat een recent onderzoek naar het gebruik van een online wiskundeplatform zien dat de ‘one size fits all’-aanpak weleens beter zou kunnen

The post Moeten we gepersonaliseerd leren vaarwel zeggen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 21-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Podcasts: van luisteren tot zelf maken

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Technieken en tools voor microlearning

eLearning Industry besteedt in twee bijdragen aandacht aan het fenomeen ‘microlearning’. Als je de irritante juichende toon voor lief neemt, dan bevatten beide bijdragen best zinvolle informatie. Bij microlearning biedt je volgens de auteur van de eerste bijdrage leerervaringen in korte, efficiënte delen aan. Pleitbezorgers stellen dat microlearning leidt tot

The post Technieken en tools voor microlearning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Negenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Ik heb elf dagen geleden voor het laatst een bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) geschreven. Wordt inmiddels dan minder over dit onderwerp geschreven? Integendeel. Deze negenentwintigste bloemlezing bevat weer tien samenvattingen -bijvoorbeeld over hulpmiddelen voor docenten of onderzoek naar het vermogen van GPT-3 om te redeneren- en 86 links,

The post Negenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Een lastig evenwicht bij ‘digitaal leren’

De recente snelle overgang naar afstandsonderwijs tijdens de COVID-19 pandemie heeft volgens Nicky Dulfer, Catherine Smith, Matthew Harrison en Mark Selkrig zowel uitdagingen als kansen opgeleverd. Dulfer cs benadrukken in hun recente industrierapport het belang van een mensgerichte aanpak in het online onderwijs. Maar wat houdt dit precies in en

The post Een lastig evenwicht bij ‘digitaal leren’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

De gevolgen van generatieve AI-toepassingen voor onze bekwaamheden

De opkomst van generatieve AI-toepassingen leidt tot tal van vragen, ook tot vragen over de bekwaamheden waarover werknemers moeten beschikken en daarmee over de gevolgen voor een leven lang ontwikkelen. In deze bijdrage verken ik de gevolgen van AI-toepassingen die in staat zijn teksten te produceren, zoals Google Bard en

The post De gevolgen van generatieve AI-toepassingen voor onze bekwaamheden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Meerdere types leermanagementsystemen

In Learn the 6 types of learning management systems vat Eric St-Jean zes typen leermanagementsystemen (LMS) samen. Hij is daarbij niet heel consequent. Vooropgesteld: St-Jean richt zich op LMS-en die binnen arbeidsorganisaties worden gebruikt, niet door onderwijsinstellingen. Hij maakt daarbij het volgende onderscheid: 1. SaaS LMS: Dit is een cloudgebaseerde

The post Meerdere types leermanagementsystemen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe denken docenten/onderzoekers elders over smartphones in de klas?

Nederland is bepaald niet het enige land waar de discussie woedt over het gebruik van smartphones in de klas. The Conversation laat vier docenten/onderzoekers aan het woord die verschillend over dit onderwerp denken. Ik vat in deze blogpost de belangrijkste argumenten vóór en tegen samen. Daniel G. Krutka geeft aan

The post Hoe denken docenten/onderzoekers elders over smartphones in de klas? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Leerstijlen versus dual coding

Bij het ontwikkelen van online en blended learning kun je meerdere media inzetten. Met enige regelmaat wordt daarbij verwezen naar het fenomeen ‘leerstijlen’. Dat is niet terecht. Deze mythe wordt namelijk weleens verward met het concept van ‘dual coding‘. In Pitting Learning Styles Against Dual Coding beschrijft Megan Sumeracki de

The post Leerstijlen versus dual coding first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Besparen deze vijf leertechnologieën docenten tijd?

Volgens docente Jennifer Hall is tijd de meest waardevolle hulpbron van een docent. Daarom is het volgens haar belangrijk om technologie te benutten die efficiënter werken bevordert. In haar bijdrage presenteert zij een aantal leertechnologieën die tijd kunnen besparen en de onderwijservaring helpen verbeteren. 1. Microsoft Flip’s Discovery Library: Deze

The post Besparen deze vijf leertechnologieën docenten tijd? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Programma Online Educa 2023 bekend

Vlak voor het weekend is het programma van de Online Educa in Berlijn bekend geworden. Honderdnegentig sprekers uit dertig landen dragen bij aan 120 sessies waaruit deelnemers kunnen kiezen. Ik verzorg zelf een presentatie op vrijdag. Woensdag 22 november is gereserveerd voor de pre-conferences (deels gratis, deels tegen extra betaling).

The post Programma Online Educa 2023 bekend first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Achtentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

ChatGPT en aanverwante technologieën houden me nog steeds van de straat, en dat terwijl ik de meeste tijd per week toch echt bezig ben met andere (omvangrijke) projecten op het gebied van technology enhanced learning (waarbij ik met name ChatGPT wel gebruik als assistent). Ik verwacht overigens dat generatieve AI

The post Achtentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van ChatGPT op leren, opleiden en onderwijs (artikel)

Deze week verscheen het vakblad TvOO, met daarin mijn artikel De invloed van ChatGPT op leren, opleiden en onderwijs. In dit artikel bespreek ik de invloed van ChatGPT op leren, opleiden en onderwijs, evenals de beperkingen en risico’s die het met zich meebrengt. Ik ga eerst in op AI en

The post De invloed van ChatGPT op leren, opleiden en onderwijs (artikel) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

ChatGPT als Persoonlijke Assistent bij het voorbereiden en uitvoeren van leerinterventies

Deze week heb ik weer twee sessies verzorgd over ChatGPT voor leren en ontwikkelen. Daarin heb ik geïllustreerd hoe ChatGPT kan bijdragen aan het mogelijk maken van een effectieve didactiek. Dinsdagmiddag heb ik een workshop verzorgd voor medewerkers ‘leren en ontwikkelen’ van zorginstelling Amarant in Tilburg (er waren ook medewerkers

The post ChatGPT als Persoonlijke Assistent bij het voorbereiden en uitvoeren van leerinterventies first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Webinar activerende didactiek en online en blended leren

In het kader van de FCe Postbachelor opleiding e-Learning heb ik gisteravond een webinar verzorgd over activerende didactiek en online en blended leren. Ik had deelnemers vooraf gevraagd: welk beeld hebben jullie bij activerende didactiek? Neem een voorwerp, zoek een foto of maak een tekening van het beeld dat jullie

The post Webinar activerende didactiek en online en blended leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

De kracht van activerend onderwijs

Jeroen Janssen publiceert deze dagen samenvattingen van kernpublicaties over activerend onderwijs. Als het goed is  vormt activerend onderwijs één van de fundamenten van het onderwijsmodel van onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten. Zoals Jeroen duidelijk maakt kan activerend onderwijs immers leiden tot dieper en betekenisvoller leren. Je kunt activerend onderwijs trouwens ook prima

The post De kracht van activerend onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zal de metaverse helpen bij het bestrijden van klimaatverandering?

De metaverse kan een impuls bieden voor online gamen, online leren en elkaar virtueel ontmoeten. Volgens een onderzoek van Cornell University kan de metaverse ook helpen in de strijd tegen klimaatverandering. Of rekenen de onderzoekers zich te rijk? Het onlangs in het tijdschrift Energy and Environmental Science gepubliceerde onderzoek stelt

The post Zal de metaverse helpen bij het bestrijden van klimaatverandering? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Het ontwerp van ’simultane’ onderwijsomgevingen in tien vragen

‘Simultaan onderwijs’ -onderwijs waarbij een deel van de lerenden online deelnemen en een deel fysiek aanwezig is, stelt hoge eisen aan ontwerp en faciliteiten. In het artikel “The Design of Hybrid Teaching Environments: 10 Questions Answered” bespreekt James Rutherford aan de hand van tien vragen waar je aan moet denken

The post Het ontwerp van ’simultane’ onderwijsomgevingen in tien vragen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zevenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Ik ben nog steeds bezig met het bekijken van de vele links die ik tijdens de zomervakantie heb verzameld over ChatGPT en aanverwante technologieën. Deze bijdrage bevat weer tien samenvattingen en 84 links, die ik vanwege tijdgebrek of omdat ze Nederlandstalig zijn niet samenvat (zelfs niet met behulp van ChatGPT).

The post Zevenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-08-2023 | Article Rating | (0) reacties

Negen redenen om asynchroon online leren toe te passen

Bij asynchroon online leren leren lerenden in eigen tempo en op een door hen gekozen tijdstip, zonder dat dit in ‘real-time’ hoeft te gebeuren. Asynchroon online leren wordt vaak gecombineerd met synchroon online leren en/of ‘fysiek leren’. Christopher Pappas bespreekt de voordelen/redenen van deze aanpak en drie vormen waarop je

The post Negen redenen om asynchroon online leren toe te passen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-08-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zal AI L&D wel revolutionair veranderen?

Gisteren heb ik tijdens het L&D en AI evenement van AI advies en training in het BonBon Theater te Amsterdam een presentatie verzorgd over de lange termijn gevolgen van AI voor learning and development (L&D). Gaat AI L&D wel revolutionair veranderen? Internettechnologie heeft dat m.i. namelijk slechts deels gedaan. Ik

The post Zal AI L&D wel revolutionair veranderen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-08-2023 | Article Rating | (0) reacties

Wat is Cybersickness, en wat kun je er als docent/ontwikkelaar aan doen?

Cybersickness wordt vaak getypeerd als één van de tekortkomingen van virtual reality. Ik heb me er eerlijk gezegd niet eerder in verdiept. Erik Ofgang heeft hierover onlangs een toegankelijke bijdrage geschreven, waarin hij onderzoeker professor Jonathan Kelly over dit onderwerp aan het woord laat. Cybersickness, ofwel ‘cyberziekte’, is een groeiend

The post Wat is Cybersickness, en wat kun je er als docent/ontwikkelaar aan doen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-08-2023 | Article Rating | (0) reacties

Internationale trends op het gebied van leertechnologie

Sascha Zuger gaat aan de hand van gesprekken met experts in op de stand van zaken ten aanzien van het gebruik voor technologie voor leren, opleiden en onderwijs op internationaal niveau. Azië Sinds de pandemie hebben verschillende landen, waaronder China, Zuid-Korea, en Singapore, fors geïnvesteerd in digitale infrastructuur. Dit heeft

The post Internationale trends op het gebied van leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-08-2023 | Article Rating | (0) reacties

Adaptief leren versus gepersonaliseerd leren

Op het gebied van leren, opleiden en onderwijs (al dan niet in combinatie met digitalisering) struikel je vandaag de dag over de begrippen ‘adaptief leren’ en ‘gepersonaliseerd leren’. Onlangs kreeg ik de vraag of deze termen geen synoniemen zijn. In deze blogpost ga ik daarop in. Er zijn auteurs die

The post Adaptief leren versus gepersonaliseerd leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-08-2023 | Article Rating | (0) reacties

Mijn meest gebruikte leertechnologieën van 2023 (Top Tools for Learning 2023)

Op maandag 4 september 2023 is Jane Hart van plan de resultaten van de 17de inventarisatie van de Top 200 Tools for Learning 2023 te publiceren. Wil jij jouw meest gebruikte leertechnologieën ook doorgeven (deadline 31 augustus 2023)? Hier vind je mijn top tien. Leertechnologieën zijn technologieën die speciaal voor

The post Mijn meest gebruikte leertechnologieën van 2023 (Top Tools for Learning 2023) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-08-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zesentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Het is meer dan een maand geleden dat ik de laatste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) heb geschreven. De afgelopen dagen heb ik heel veel verzamelde links bekeken (ontvangen mede dankzij oud-collega Harm Weistra). Hieronder vind je elf samenvattingen van bijdragen over ChatGPT (en aanverwante technologieën) en 89 links

The post Zesentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-08-2023 | Article Rating | (0) reacties

Keynote sprekers Online Educa bekend

De 29ste editie van de Online Educa vindt dit jaar plaats van 22 tot en met 24 november 2023, uiteraard in Berlijn. De keynote sprekers zijn inmiddels bekend. Een bekende naam bij de keynote sprekers is Eric Sheninger. Hij houdt zich al vele jaren bezig met onderwijsinnovatie en leiderschap. Hij

The post Keynote sprekers Online Educa bekend first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-08-2023 | Article Rating | (0) reacties

Is er een relatie tussen generatieve AI en de (herziene) taxonomie van Bloom?

Gisteren kreeg ik de de vraag of ik eens wilde reflecteren op de relatie tussen generatieve AI en de taxonomie van Bloom. Dat doe ik in onderstaande blogpost. De vraag luidde: In mijn hoofd zie ik een link tussen AI en Bloom.  Stelling: AI kan onthouden, begrijpen en toepassen, maar

The post Is er een relatie tussen generatieve AI en de (herziene) taxonomie van Bloom? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-08-2023 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van AI op het ontwikkelen van onderwijs en opleiden

Volgens Robin Gibson zal kunstmatige intelligentie (AI) op tien manieren van grote invloed zijn op ‘instructional design‘. De technologieën zijn niet nieuw, maar worden steeds meer alomtegenwoordig op het gebied van het ontwerpen en ontwikkelen van onderwijs en opleidingen. Gepersonaliseerd Leren. Gibson beschrijft hoe AI docenten helpt leerervaringen op maat

The post De invloed van AI op het ontwikkelen van onderwijs en opleiden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-08-2023 | Article Rating | (0) reacties

(Zeil)vakantie op Lefkas 2023

De afgelopen twee weken zijn we met vakantie in Griekenland geweest. Eerst een week in een hotel in Vassiliki op Lefkas daarna een week zeilen bij Lefkas, Meganisi en Kalamos. Vassiliki is een leuk plaatsje in het zuiden van het prachtige eiland. Er liggen diverse tavernes, barretjes en winkels rond

The post (Zeil)vakantie op Lefkas 2023 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Vijfentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Dit is mijn laatste blogpost voor de zomerstop. Daarom een extra uitgebreide bloemlezing over ChatGPT en aanverwante technologieën. Belangrijke nieuws van de afgelopen week is de lancering van twee concurrenten van ChatGPT. Google Bard is beschikbaar gekomen binnen de EU. Claude 2 vooralsnog alleen in de VS en Verenigd Koninkrijk.

The post Vijfentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs betreedt een nieuw tijdperk (aldus Deloitte)

Volgens consultancybureau Deloitte heeft Covid-19 een nieuwe periode van disruptie ingeluid voor onderwijsinstellingen zoals hogescholen en universiteiten. Zij beschrijven in dit kader vijf trends. De focus van Deloitte ligt op het Amerikaanse (hoger) onderwijs. Het Amerikaanse onderwijssysteem is in verband met de mengvorm van publiek en (rijk) privaat onderwijs, en

The post Onderwijs betreedt een nieuw tijdperk (aldus Deloitte) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe stap Apple op het gebied van augmented reality

Met de recente lancering van de Apple Vision Pro heeft Apple laten zien echt werk te willen maken van augmented en virtual reality. Deep Field is een volgende stap in deze ontwikkeling, zo blijkt uit de bijdrage Apple Launches Environmental AR Experience For iPad. Apple heeft onlangs ‘Deep Field’ gelanceerd,

The post Nieuwe stap Apple op het gebied van augmented reality first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Gaat ChatGPT werken en leren binnen opleidingsinstituten veranderen?

Vanochtend heb ik voor de tweede keer een workshop over ChatGPT (en aanverwante technologieën) verzorgd voor medewerkers van Schouten en Nelissen, één van de bekendste opleiders van Nederland. Ik ben eerst ingegaan op het fenomeen ChatGPT (en andere generatieve AI-technologieën). Dat heb ik onder andere gedaan aan de hand van

The post Gaat ChatGPT werken en leren binnen opleidingsinstituten veranderen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics gebruiken voor peer assessment (literatuurstudie)

Volgens Kamila Misiejuk en Barbara Wasson waren er tot nu toe geen overzichtsstudies gemaakt waarin wordt beschreven hoe learning analytics wordt ingezet om peer assessment mogelijk te maken. Met Learning Analytics for Peer Assessment: A Scoping Review willen zij in die leemte voorzien. In hun samenvatting stellen zij dat learning

The post Learning analytics gebruiken voor peer assessment (literatuurstudie) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe opleidingsinstituten met een focus op microcredentials?

Mensen verlangen steeds meer naar korte, gerichte cursussen waarmee zij specifieke vaardigheden kunnen ontwikkelen waar hun loopbaan baat bij kan hebben. Reguliere onderwijsinstellingen kunnen deze ontwikkeling niet bijhouden. Daarom worden in New South Wales (Australië) speciale opleidingsinstituten opgericht die zich specifiek richten op deze microcredentials. Dat blijkt uit de bijdrage

The post Nieuwe opleidingsinstituten met een focus op microcredentials? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 4 van 111Eerste   Vorige   1  2  3  [4]  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste