Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
In deze laatste blogpost van 2023 blik ik terug op het afgelopen jaar, met name vanuit het perspectief als zelfstandig adviseur en projectleider. Ik wil jullie bij dezen ook prettige feestdagen wensen, en alvast een goed uiteinde en een gelukkig en gezond 2024. De oorlog in de Oekraïene, Gaza en
Ik sta positief-kritisch ten opzichte van generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT. Ik zie veel mogelijkheden en kansen, maar heb ook oog voor risico’s en beperkingen. Cory Doctorow kijkt vooral met een kritische blik naar technologische ontwikkelingen. In What Kind of Bubble is AI? vergelijkt hij de huidige situatie rondom AI met
Med Kharbach vat in deze bijdrage zes artikelen samen van beschrijvingen van blended learning toepassingen, in diverse contexten. De diversiteit van blended learning komt daarbij duidelijk tot uitdrukking. Blended Learning as a Potentially Winning Combination of Face-to-face and Online Learning: An Exploratory Study. Carol Auster implementeerde screencasts in haar inleidende
In het artikel “The 5 Pillars of Blended Learning: Building a Solid Foundation for Student Success” beschrijft Sherri Powell vijf pijlers van blended learning die moeten bijdragen aan succesvol studeren. Zij werd snel tijdens haar loopbaan geconfronteerd met een klas die bestond uit lerenden met een zeer diverse achtergrond, zowel
Via Pedro de Bruyckere stuitte ik gisteren op een interview met John Hattie, Dylan Wiliam en Arran Hamilton. Zij reflecteren daarin op de mogelijke gevolgen van AI voor het onderwijs. Ik deel graag een aantal meer of minder opvallende uitspraken met jullie uit deze ruim één uur durende video. De
Jessica Koehler besteedt aandacht aan onderzoek naar ‘need-supportive teaching‘ om de intrinsieke motivatie bij online en blended learning te bevorderen. Zij vertaalt de bevindingen ook in strategieën die docenten kunnen toepassen bij online en blended learning. Need-supportive teaching (NST) is het bieden van autonomieondersteuning, structuur en betrokkenheid door docenten om
Exploring AI pedagogy is een communityplatform voor het delen van ervaringen met AI in het onderwijs. Het platform werkt als volgt: onderwijsprofessionals kunnen via een Google Form een ervaring met AI in het onderwijs beschrijven. Het kan gaan om succesvolle en teleurstellende experimenten. De reflecties kunnen gaan over specifieke lesactiviteiten,
Volgens Susan Sibert en collega’s heeft de overhaaste overgang naar volledig online onderwijs, als gevolg van de COVID-19 pandemie, geleid tot nieuwe inzichten en methodes als het gaat om het voorbereiden op online leren. Deze auteurs presenteren drie basisvoorwaarden waaraan je zou moeten voldoen om online leren tot een succes
Een AI Advisory Board is een platform waarin lerenden, ouders/verzorgers, medewerkers (waaronder docenten en directieleden) en andere betrokkenen een stem kunnen krijgen in hoe AI binnen een schoolorganisatie ingevoerd en gebruikt kan worden. Gisteravond vond de aftrap plaats van de AI Advisory Board van ROERCollege Schöndeln. Ik mag deze adviesraad
Youki Terada en Stephen Merrill vatten voor Edutopia de volgens hen tien belangrijkst onderzoeken over onderwijs samen. De diversiteit aan thema’s is groot. Van het gebruik van integratie van AI, het belang van sociaal-emotioneel leren tot een andere benadering van leesonderwijs. Waar komen de belangrijkste bevindingen in de kern op
Het Rathenau Instituut heeft een scan over generatieve AI (GAI) samengesteld waarin men de balans probeert op te maken ten aanzien van een ontwikkeling die flink in beweging is. Deze blogpost bevat een bespreking van dit rapport. Ik doe ook verslag van mijn peiling over de behoefte aan bloemlezingen op
Veel Nederlandse onderwijsinstellingen beschikken over een ‘Centre for Teaching and Learning’ of zijn bezig met de oprichtring ervan dankzij het nationale Npuls-programma. Onlangs kwam ik een bespreking tegen van een boek over CTLs. Npuls schrijft over een CTL: “Een Center for Teaching & Learning zorgt ervoor dat sectorale ict-voorzieningen en
Volgens Bill Brandon neemt de toegankelijkheid van virtual reality en augmented reality -die beiden “immersive learning” mogelijk maken- toe. Deze technologieën hebben een aantal belangrijk voordelen die kansen bieden voor leren en ontwikkelen (en m.i. ook onderwijs). Samengevat komen de voordelen op het volgende neer: Deze technologieën brengen gebruikers in
Het Conversational Framework van Diana Laurillard is op het gebied van online en blended learning een belangrijk kader. Toch ben ik er in al die jaren nog nooit apart op ingegaan. Dat wordt dus tijd. Het Conversational Framework wil een gestructureerd overzicht bieden van de interacties die essentieel zijn voor
Ik heb gisteren een webinar verzorgd voor de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen, over het didactisch en ethisch verantwoord inzetten van ChatGPT. Deze organisatie had in september 2023 al eens een webinar over ChatGPT laten verzorgen. Daarom vroeg men mij om eerst in te gaan op de ontwikkeling van ChatGPT en
Blockchain-technologie is bekend geworden dankzij crypto-geld zoals de Bitcoin. De onderliggende technologie kan echter voor veel meer doeleinden worden gebruikt. De verwachtingen waren en zijn dan ook hooggespannen. Volgens Bernard Marr heeft blockchain-technologie echter vijf belangrijke tekortkomingen. De werking van blockchain-technologie is lastig uit te leggen. Ik heb de betaalde
Dit is de zevenendertigste maar mogelijk ook de laatste bloemlezing over generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT. Je kunt nog een week aangeven wat jouw voorkeur is ten aanzien van mijn blogposts over dit onderwerp. In deze blogpost besteed ik in elk geval onder meer aandacht aan een recent onderzoek over de
In 2016 verscheen de SURF-publicatie Onderwijs op Maat anno 2016 (pdf). Daarin onderscheidt SURF vijf dimensies waarop je onderwijs kunt flexibilisering. Eerder dit jaar publiceerden Kohnstamm Instituut en Kennisnet het model ‘Dimensies flexibel organiseren van onderwijs’ waarin zij aan de hand van zeven dimensies laten zien hoe scholen flexibel onderwijs kunnen
De Onderwijswetenschappen blog van de Universiteit Utrecht heeft onlangs weer verschillende lezenswaardige bijdragen geplaatst over recent onderwijsonderzoek. In deze blogpost vat ik belangrijke conclusies samen. Het gevaar van AI: Gaan studenten er te veel op leunen in plaats van ervan te leren? AI heeft potentie bij het geven van persoonlijke
Een ‘check-in’ speelt een belangrijke rol bij blended learning en online leren. In deze blogpost sta ik stil bij wat ‘check-in’ inhoudt, waarom het belangrijk is, en hoe je leeractiviteiten ten behoeve van ‘check-in’ met behulp van een leermanagementsysteem (LMS) kunt toepassen. ‘Check-in’ in de context van blended learning heeft
De studie “Is Reality in Conflict with Perception? The Impact of Technology-Enhanced Active Learning and Formative Assessment on the Formation of Pre-Service Teachers in the Social Sciences” heeft betrekking op de perceptie van aankomende docenten op het leerzame karakter van een meer activerende didactiek, waarbij technologie wordt gebruikt, versus klassikaal
Hoe kunnen docenten meer en betere informatie verkrijgen over de leerprocessen en leeruitkomsten van hun lerenden? Justian Knobbout wil met zijn boek ‘Learning analytics ontcijferd‘ dit doel helpen bereiken. In deze blogpost bespreek ik deze uitgave. Justian Knobbout is in 2021 gepromoveerd op het onderwerp ‘learning analytics’ en doet nog
De combinatie van twee meerdaagse conferenties en andere drukke werkzaamheden hebben ertoe geleid dat ik twee weken niet toegekomen ben aan een bloemlezing over generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT. Bij dezen! Deze zesendertigste bloemlezing start overigens met een peiling over de vraag of ik hier nog mee door moet gaan. Behoefte
Microsoft Teams wordt veel gebruikt voor overleg, kennis delen en live online leren. Volgens The Verge wordt het binnenkort mogelijk om sessies in 3D binnen Microsoft Teams te gaan houden. Voor leren, opleiden en onderwijs is dat een interessante ontwikkeling. Microsoft heeft recentelijk een belangrijke verandering aangekondigd in de manier
Volgens oud-Onderwijsminister Ingrid van Engelshoven is een kennissamenleving gebaat bij vrije uitwisseling van informatie. Daarom ambieert ons land dat 100% van de Nederlandse wetenschappelijke publicaties open access is. Volgens mij is het echter ook van belang dat we andere vormen van kennis open delen. In deze blogpost beschrijf ik het
Ik heb op 23 en 24 november 2023 voor de 19de keer in Berlijn deelgenomen aan Online Educa 2023. Ik heb verschillende blogposts gewijd aan dit congres. In deze bijdrage blik ik terug op de hoofdzaken van wat mij is opgevallen. Generative AI, AI, AI Zoals ik verwachtte werd er
De Online Educa heeft ook een uitgebreide beursvloer waar leveranciers van veel leertechnologieën een stand hebben. Het is onmogelijk om alle leertechnologieën de revue te laten passeren. Deze blogpost bevat een selectie. Normaal sla ik een sessieronde over om over de beurs te struinen. Dat heb ik dit keer niet
Mijn laatste OEB-sessie van 2023 ging over het opbouwen van een leergemeenschap onder lerenden waarbij de kloof tussen online en on-campus lerenden overbrugd kan worden. De eerste sprekers gingen in op hoe je isolatie van studenten die online deelnemen kunt bestrijden. De betreffende universiteit had een sterke campuscultuur, die ook
Vandaag heb ik tijdens dag twee van de negenentwintigste editie van de OEB een presentatie gegeven over de vraag of ChatGPT een vloek of zegen is voor learning & development en onderwijs. Twee andere sprekers gingen in op hoe AI het leerproces kan versterken en op innovatieve projecten van het
Vanochtend is dag twee van de negenentwintigste editie van de Online Educa in Berlijn van start gegaan met twee parallelle plenaire sessies. Ik heb de sessie bijgewoond over uitdagingen die generatieve AI voor het onderwijs met zich meebrengt. Volgens het OEB-programma staan recente ontwikkelingen, vooral op het gebied van conversatie
Het jaarlijkse OEB Debat in Lagerhuisstijl ging dit keer over de stelling: Dit Huis is van mening dat de wijdverspreide toepassing van AI bij het leren meer kwaad dan goed zal doen. Oud-radiopresentator Maximilian Jarrett mocht dit jaar voorzitten. Normaliter deed Harold Elletson dat, die afgelopen zomer is overleden. Voorstander
Tijdens deze sessie van de OEB gingen drie sprekers in op technologische ontwikkelingen die kunnen leiden tot transformatie van L&D. Jasper Schonenberg (IKEA) stond stil bij de mogelijke gevolgen van Web3 op L&D. Wat kunnen we leren van principes van Web3-omgevingen. Web3 is volgens Jasper een verzamelnaam van Metaverse, AI,
Unesco heeft recent een 650-pagina tellend rapport geschreven over wat er gebeurde toen technologie de ruggengraat van het onderwijs werd tijdens de Covid-19 lockdowns. Auteur Marc West werd hierover tijdens deze OEB-sessie geïnterviewd. West benadrukte de rol van Unesco als observator. Zij wilden kijken wat gebeurde toen scholen verplicht dicht
Deze sessie ging over het omarmen van AI-tools om menselijke bekwaamheden te vergroten, leren te versnellen en virtuele assistenten te integreren in workflows. En hoe ga je om met de weerstand die je daarbij kunt ontmoeten? Moderator Laura Overton begon met enkele vragen over het gebruik van generatieve AI door
Vandaag is de negenentwintigste editie van de Online Educa officieel gestart gegaan, met ongeveer 2000 deelnemers uit veel landen van elk werelddeel (de Noord- en Zuidpool uitgezonderd). Nederland heeft weer de grootste vertegenwoordiging. Drie sprekers mochten onder leiding van Donald Taylor reflecteren op de toekomst van leren, opleiden en onderwijs.
Hologram-technologie bestaat een hele tijd. Je komt deze technologie m. i. nog niet echt vaak tegen op het gebied van leren, opleiden en onderwijs. Toch zijn er toepassingen bekend, schrijft Susan Fourtané. De University of South California (USC) gebruikt deze technologie om betrokkenheid van lerenden bij onderwijs te bevorderen. Volgens
Het is bijna traditie dat ik aan de vooravond van de Online Educa vooruitblik op dit evenement. Om na afloop te reflecteren op mijn verwachtingen. The Learning Futures We Choose De OEB heeft elk jaar een centraal thema. Dit keer gaat het over de vraag: geven we zelf vorm aan
Ik ben groot voorstander van het kijken over de schutting van de eigen sector waarin je werkt. Deze bijdrage van Laura Overton is dan ook uit mijn hart gegrepen. Overton betwist hierin de opvatting dat “in onze eigen baan blijven” altijd positief is. Zij schrijft dat een focus je eigen
De Digital Pedagogy Toolbox Series is een verzameling artikelen van het Canadese BCCampus over didactiek en digitale technologie. In Digital Pedagogy Toolbox: Integrating Digital Literacy Practices verkent Taruna Goel hoe docenten en lerenden digitale bekwaamheden en vaardigheden kunnen ontwikkelen met behulp van een raamwerk op dit terrein. Volgens Goel heeft
Gisteravond heb ik op verzoek van Rotary Geleen in Kasteel Limbricht een presentatie verzorgd over positieve en minder positieve aspecten van (generatieve) AI-toepassingen, en dan met name van ChatGPT. Dat krijg je ervan als je tijdens een uitstapje met goede vrienden laat zien waar je ChatGPT voor kunt gebruiken, en
Volgende week vindt in Berlijn de Online Educa plaats. Generatieve AI is daar een belangrijk thema. Ik verzorg daar een presentatie met als titel. ChatGPT: Curse and/or Blessing for Education and Learning & Development? De organisatie heeft mij gevraagd om in een online artikel in te gaan om dit onderwerp.
Vandaag was dag 2 van de 25ste editie van de SURF Onderwijsdagen, met als thema: het bouwen van bruggen tussen mens en technologie en het gezamenlijk vormgeven van de toekomst. Hier is mijn impressie van deze tweede dag. Rudy van Belkom van Stichting Toekomstbeeld der Techniek heeft onder meer een
Vandaag en morgen vindt de 25ste editie van de SURF Onderwijsdagen plaats. Het thema van deze Onderwijsdagen is: het bouwen van bruggen tussen mens en technologie en het gezamenlijk vormgeven van de toekomst. Ik zal elke dag een impressie schrijven. Dit is de impressie van dag 1. Na de opening
Bij mis- en desinformatie in relatie tot digitale technologie denk je waarschijnlijk vooral aan sociale media en (generatieve) AI. De immersieve eigenschappen van virtual reality kunnen hier ook echter voor worden gebruikt. Virtual reality (VR) wordt in toenemende mate gebruikt, onder meer voor educatieve doeleinden. Volgens de auteurs van de
‘Leerstijlen’ zijn een hardnekkige onderwijsmythe. Onderzoek laat zelfs zien dat deze mythe schadelijk kan zijn. Het concept van leerstijlen gaat ervan uit dat onderwijs, dat rekening houdt met leerstijlen van lerenden, leidt tot betere prestaties. Er is echter geen empirisch bewijs dat deze aanpak effectief is voor het leren. Carolina
Ik heb gisteren tijdens de conferentie AI: De Creatieve (R)evolutie in het Onderwijs van SinLucas en Grafisch Lyceum Rotterdam twee keer een sessie verzorgd over het maken van afspraken, regels en richtlijnen binnen onderwijsinstellingen, om op een verantwoorde manier gebruik te maken van generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT, GPT’s, Claude en
Vanaf 23 januari 2024 biedt de Foundation for Corporate Education (FCe) de postbachelor opleiding e-learning aan. Deze opleiding is recent vernieuwd en geeft een diverse kijk op e-learning. Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding weer en is hoofddocent. Ik lever weer een bijdrage als gastdocent van drie onderdelen. De opleiding