Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Op 14 december 2023 vond de eerste bijeenkomst plaats van de AI Advisory Board van ROERCollege Schöndeln, die ik mag begeleiden. Gisteravond vond bijeenkomst twee van deze adviesraad plaats. Deze blogpost bevat een impressie. Een AI Advisory Board is een platform waarin lerenden, ouders/verzorgers, medewerkers (waaronder docenten en directieleden) en
Artificiële intelligentie heeft potentie voor leren, opleiden en onderwijs. In On the Limits of Artificial Intelligence (AI) in Education schetst hoogleraar Neil Selwyn van de Autralische Monash University echter een aantal kritische thema’s die volgens hem een prominentere plaats moeten krijgen in toekomstige discussies over AI in het onderwijs. Ik
We gebruiken hologram-technologie om overleden artiesten, zoals Elvis of André Hazes senior, weer op te laten treden. Kunnen we dezelfde technologie ook gebruiken om Marie Curie of Maya Angelou instructies te laten geven? The Guardian besteedt aandacht aan het gebruik van hologram-technologie voor het verzorgen van online onderwijs. Volgens deze
Het bevorderen van ‘engagement’ is een ‘uitdaging’ bij online leren. Ik heb vandaag twee bijdragen over dit onderwerp gelezen die ik graag met jullie deel. De eerste bijdrage is A Positive Environment of Engagement and Retention in the Online Learning Environment van Laura Flinn, Kelly Fogelmark en Maureen Hermann. Zij
Verschillende nieuwssites, zoals The Guardian of de New York Times, staan generatieve AI-toepassingen niet meer toe om artikelen van hun sites te halen en hun taalmodel ermee te voeden. Ook andere websites en weblogs kunnen dat doen door een stukje code toe te voeren aan de website. Op zich heb
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft in een recent rapport de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van privacy in de Nederlandse onderwijssector geanalyseerd, met een focus op de periode 2021-2022 en deels begin 2023. Dit rapport belicht vorderingen en uitdagingen in het naleven van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
De opkomst van generatieve AI heeft volgens Natasha Singer een droom van ‘Silicon Valley’ nieuw leven in geblazen: chatbots zouden leren op maat voor lerenden mogelijk kunnen maken. Singer waarschuwt echter dat eerdere pogingen hiertoe deze belofte niet hebben waargemaakt. Ik mis in haar betoog overigens een aantal argumenten. Singer
De bijdrage Each Facebook User is Monitored by Thousands of Companies heeft niks te maken met online of blended learning, maar alles met digitale geletterdheid. Ik vat deze bijdrage hieronder samen omdat de ‘surveillance society‘ een nog grotere reikwijdte heeft dan we waarschijnlijk al vermoedden. Recent onderzoek van de Amerikaanse
Op mijn blog heb nog nooit apart aandacht besteed aan het curriculaire spinnenweb van Jan van den Akker, dat ook gebruik wordt voor het ontwerpen en ontwikkelen van online en blended learning. Met behulp van deze blogpost wil ik in dat gemis voorzien. Het curriculaire spinnenweb is oorspronkelijk in 2003
Als het gaat om onderwijs wordt (generatieve) AI vaak gekoppeld aan gepersonaliseerd leren. Deze benadering is echter niet zaligmakend. Philippa Hardman verkent in deze bijdrage de voor- en nadelen van AI-gepersonaliseerd leren en de potentie van AI bij het faciliteren van samenwerkend leren. Als het gaat om generatieve AI bij
In 1978 publiceerden Walter Dick en Lou Carey hun boek The Systematic Design of Instruction. Daarin beschrijven zij een aanpak om in negen stappen te komen tot een ontwerp van een instructie (bijvoorbeeld een les). Dit model wordt nog steeds gebruikt, ook als het gaat om online en blended learning.
Volgens Dion Hinchcliffe is Web3 een belangrijke trend geworden waarbij een torenhoge stapel aan technologie een rol speelt, en die kan leiden tot indrukwekkende economische resultaten. Ook de wereld van leren, opleiden en onderwijs wordt er door geraakt. Web3 heeft betrekking op een nieuwe generatie van het World Wide Web
Inside Higher Ed besteedt aandacht aan een recent rapport van UPCEA (University Professional and Continuing Education Association) waarin de huidige status en uitdagingen van alternatieve manieren van kwalificeren in het onderwijs wordt besproken. Daaruit komt steun voor alternatieve manieren van kwalificeren naar voren, maar blijkt ook dat deze manieren maar
In mijn dagelijks werk merk ik dat een toepassing als ChatGPT mij best wat werk uit handen neemt. Dit is echter anekdotisch bewijsmateriaal. In Is GenAI’s Impact on Productivity Overblown? plaatsen Ben Waber en Nathanael J. Fast kanttekeningen bij de opvatting dat generatieve AI zal leiden tot een hogere productiviteit.
Binnen het domein van de onderwijskunde worden vaak stevige discussies gevoerd over de effectiviteit van didactische aanpakken. Eén van die discussie betreft de veronderstelde ‘superioriteit’ van directe instructie ten opzichte van ‘inquiry-based learning‘. Het recente review artikel Let’s talk evidence – The case for combining inquiry-based and direct instruction concludeert
Bij virtual reality kun je een gesimuleerde omgeving als het ware ingezogen worden. Dit immersieve karakter kan leren bevorderen. Maar wat beïnvloedt dit immersieve karakter? Zorgt de VR-headset ervoor dat je de gesimuleerde omgeving wordt ingezogen omdat je verder geen zicht het op de fysieke omgeving om je heen? Of
De afgelopen week heb ik bij Hogeschool voor de Kunsten kennis gemaakt met een interessante applicatie waarmee je op basis van geschreven tekst podcasts kunt maken. Ik ben een intensief gebruiker van ChatGPT en via deze generatieve AI-applicatie maak ik ook afbeeldingen met DALL-E. Andere ontwikkelingen op het gebied van
Ik hoor regelmatig dat docenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) relatief weinig deelnemen aan cursussen en trainingen die binnen de eigen organisatie worden aangeboden. Deze docenten leren echter voornamelijk binnen de context van hun dagelijkse werkpraktijk, zo blijkt uit onderzoek van Marjanne Hagedoorn, Maaike Koopman, Machiel Bouwmans en Elly de
De vorming van eerste indrukken gebeurt onmiddellijk. Binnen enkele seconden na een ontmoeting trekken we spontaan conclusies over iemands karaktereigenschappen. Dit heeft gevolgen voor de vraag of je als vertrouwenwekkend en bekwaam overkomt. Hoe werkt dit bij live online sessies? En welke rol spelen virtuele achtergronden hierbij? Abi Cook, Meg
Je kunt ChatGPT voor tal van doeleinden gebruiken. Ik gebruik ChatGPT onder meer voor het maken van samenvattingen, bijvoorbeeld van pdf-bestanden. Afgelopen maandag werd ik geconfronteerd met nieuwe richtlijnen van OpenAI voor het maken van samenvattingen, die er toe leiden dat je de strategie voor het maken van samenvattingen moet
Het Clayton Christensen Institute is een non-profit denktank die zich bezig houdt met disrputieve innovatie, onder meer op het gebied van onderwijs. Julia Freeland Fisher reflecteert aan het begin van het jaar op drie te verwachten onderwijsinnovaties. Volgens Freeland Fischer laat onderzoek en de praktijk zien dat sprake is van
In dit editorial (pdf) beschrijven Charles Hodges en Paul Kirschner nieuwe problemen die generatieve AI met zich meebrengt voor onderwijsontwerp en beoordeling. Zij formuleren eveneens twaalf strategieën hoe hiermee om te gaan. Volgens de auteurs heeft generatieve AI het beantwoorden van drie vragen meer gecompliceerd gemaakt, met name binnen tijd-
Clark Quinn fileert in een recente video het gebruik van persoonlijkheidstesten zoals de MBTI voor leren en ontwikkelen. In onderstaande video gaat Clark Quinn in op de problematiek rond beoordelingsinstrumenten en persoonlijkheidskenmerken op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D). Hij stelt dat deze instrumenten, zoals die welke introvertheid en
Ten behoeve van de december 2023-editie van de nieuwsbrief van e-learning.nl heb ik onderstaande terugblik geschreven op het afgelopen jaar. 2023 was me het jaartje wel. Nadat OpenAI op 30 november 2022 ChatGPT publiekelijk beschikbaar stelde, ging het in 2023 in relatie tot e-learning en blended learning bijna nergens anders
Volgens de bijdrage 4 ways technology has changed employee training heeft digitale technologie ertoe geleid dat het opleiden en trainen van werknemers sneller en effectiever is geworden. De bijdrage beschrijft vier manieren. Ik plaats ook een aantal opmerkingen bij deze manieren. Volgens onderzoek van de Association for Talent Development geven
Allereerst een gelukkig nieuwjaar! Een jaar waarin waarschijnlijk weer veel aandacht uit zal gaan naar generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT en Microsoft’s Copilot. In deze eerste blogpost van 2024 bespreek ik een onderzoek over misinformatie en ‘large language models’. Ik plaats daarbij kanttekeningen bij het onderzoek en bij de aanbevelingen van
In deze laatste blogpost van 2023 blik ik terug op het afgelopen jaar, met name vanuit het perspectief als zelfstandig adviseur en projectleider. Ik wil jullie bij dezen ook prettige feestdagen wensen, en alvast een goed uiteinde en een gelukkig en gezond 2024. De oorlog in de Oekraïene, Gaza en
Ik sta positief-kritisch ten opzichte van generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT. Ik zie veel mogelijkheden en kansen, maar heb ook oog voor risico’s en beperkingen. Cory Doctorow kijkt vooral met een kritische blik naar technologische ontwikkelingen. In What Kind of Bubble is AI? vergelijkt hij de huidige situatie rondom AI met
Med Kharbach vat in deze bijdrage zes artikelen samen van beschrijvingen van blended learning toepassingen, in diverse contexten. De diversiteit van blended learning komt daarbij duidelijk tot uitdrukking. Blended Learning as a Potentially Winning Combination of Face-to-face and Online Learning: An Exploratory Study. Carol Auster implementeerde screencasts in haar inleidende
In het artikel “The 5 Pillars of Blended Learning: Building a Solid Foundation for Student Success” beschrijft Sherri Powell vijf pijlers van blended learning die moeten bijdragen aan succesvol studeren. Zij werd snel tijdens haar loopbaan geconfronteerd met een klas die bestond uit lerenden met een zeer diverse achtergrond, zowel
Via Pedro de Bruyckere stuitte ik gisteren op een interview met John Hattie, Dylan Wiliam en Arran Hamilton. Zij reflecteren daarin op de mogelijke gevolgen van AI voor het onderwijs. Ik deel graag een aantal meer of minder opvallende uitspraken met jullie uit deze ruim één uur durende video. De
Jessica Koehler besteedt aandacht aan onderzoek naar ‘need-supportive teaching‘ om de intrinsieke motivatie bij online en blended learning te bevorderen. Zij vertaalt de bevindingen ook in strategieën die docenten kunnen toepassen bij online en blended learning. Need-supportive teaching (NST) is het bieden van autonomieondersteuning, structuur en betrokkenheid door docenten om
Exploring AI pedagogy is een communityplatform voor het delen van ervaringen met AI in het onderwijs. Het platform werkt als volgt: onderwijsprofessionals kunnen via een Google Form een ervaring met AI in het onderwijs beschrijven. Het kan gaan om succesvolle en teleurstellende experimenten. De reflecties kunnen gaan over specifieke lesactiviteiten,
Volgens Susan Sibert en collega’s heeft de overhaaste overgang naar volledig online onderwijs, als gevolg van de COVID-19 pandemie, geleid tot nieuwe inzichten en methodes als het gaat om het voorbereiden op online leren. Deze auteurs presenteren drie basisvoorwaarden waaraan je zou moeten voldoen om online leren tot een succes
Een AI Advisory Board is een platform waarin lerenden, ouders/verzorgers, medewerkers (waaronder docenten en directieleden) en andere betrokkenen een stem kunnen krijgen in hoe AI binnen een schoolorganisatie ingevoerd en gebruikt kan worden. Gisteravond vond de aftrap plaats van de AI Advisory Board van ROERCollege Schöndeln. Ik mag deze adviesraad
Youki Terada en Stephen Merrill vatten voor Edutopia de volgens hen tien belangrijkst onderzoeken over onderwijs samen. De diversiteit aan thema’s is groot. Van het gebruik van integratie van AI, het belang van sociaal-emotioneel leren tot een andere benadering van leesonderwijs. Waar komen de belangrijkste bevindingen in de kern op
Het Rathenau Instituut heeft een scan over generatieve AI (GAI) samengesteld waarin men de balans probeert op te maken ten aanzien van een ontwikkeling die flink in beweging is. Deze blogpost bevat een bespreking van dit rapport. Ik doe ook verslag van mijn peiling over de behoefte aan bloemlezingen op
Veel Nederlandse onderwijsinstellingen beschikken over een ‘Centre for Teaching and Learning’ of zijn bezig met de oprichtring ervan dankzij het nationale Npuls-programma. Onlangs kwam ik een bespreking tegen van een boek over CTLs. Npuls schrijft over een CTL: “Een Center for Teaching & Learning zorgt ervoor dat sectorale ict-voorzieningen en
Volgens Bill Brandon neemt de toegankelijkheid van virtual reality en augmented reality -die beiden “immersive learning” mogelijk maken- toe. Deze technologieën hebben een aantal belangrijk voordelen die kansen bieden voor leren en ontwikkelen (en m.i. ook onderwijs). Samengevat komen de voordelen op het volgende neer: Deze technologieën brengen gebruikers in
Het Conversational Framework van Diana Laurillard is op het gebied van online en blended learning een belangrijk kader. Toch ben ik er in al die jaren nog nooit apart op ingegaan. Dat wordt dus tijd. Het Conversational Framework wil een gestructureerd overzicht bieden van de interacties die essentieel zijn voor
Ik heb gisteren een webinar verzorgd voor de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen, over het didactisch en ethisch verantwoord inzetten van ChatGPT. Deze organisatie had in september 2023 al eens een webinar over ChatGPT laten verzorgen. Daarom vroeg men mij om eerst in te gaan op de ontwikkeling van ChatGPT en
Blockchain-technologie is bekend geworden dankzij crypto-geld zoals de Bitcoin. De onderliggende technologie kan echter voor veel meer doeleinden worden gebruikt. De verwachtingen waren en zijn dan ook hooggespannen. Volgens Bernard Marr heeft blockchain-technologie echter vijf belangrijke tekortkomingen. De werking van blockchain-technologie is lastig uit te leggen. Ik heb de betaalde
Dit is de zevenendertigste maar mogelijk ook de laatste bloemlezing over generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT. Je kunt nog een week aangeven wat jouw voorkeur is ten aanzien van mijn blogposts over dit onderwerp. In deze blogpost besteed ik in elk geval onder meer aandacht aan een recent onderzoek over de
In 2016 verscheen de SURF-publicatie Onderwijs op Maat anno 2016 (pdf). Daarin onderscheidt SURF vijf dimensies waarop je onderwijs kunt flexibilisering. Eerder dit jaar publiceerden Kohnstamm Instituut en Kennisnet het model ‘Dimensies flexibel organiseren van onderwijs’ waarin zij aan de hand van zeven dimensies laten zien hoe scholen flexibel onderwijs kunnen
De Onderwijswetenschappen blog van de Universiteit Utrecht heeft onlangs weer verschillende lezenswaardige bijdragen geplaatst over recent onderwijsonderzoek. In deze blogpost vat ik belangrijke conclusies samen. Het gevaar van AI: Gaan studenten er te veel op leunen in plaats van ervan te leren? AI heeft potentie bij het geven van persoonlijke
Een ‘check-in’ speelt een belangrijke rol bij blended learning en online leren. In deze blogpost sta ik stil bij wat ‘check-in’ inhoudt, waarom het belangrijk is, en hoe je leeractiviteiten ten behoeve van ‘check-in’ met behulp van een leermanagementsysteem (LMS) kunt toepassen. ‘Check-in’ in de context van blended learning heeft
De studie “Is Reality in Conflict with Perception? The Impact of Technology-Enhanced Active Learning and Formative Assessment on the Formation of Pre-Service Teachers in the Social Sciences” heeft betrekking op de perceptie van aankomende docenten op het leerzame karakter van een meer activerende didactiek, waarbij technologie wordt gebruikt, versus klassikaal
Hoe kunnen docenten meer en betere informatie verkrijgen over de leerprocessen en leeruitkomsten van hun lerenden? Justian Knobbout wil met zijn boek ‘Learning analytics ontcijferd‘ dit doel helpen bereiken. In deze blogpost bespreek ik deze uitgave. Justian Knobbout is in 2021 gepromoveerd op het onderwerp ‘learning analytics’ en doet nog
De combinatie van twee meerdaagse conferenties en andere drukke werkzaamheden hebben ertoe geleid dat ik twee weken niet toegekomen ben aan een bloemlezing over generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT. Bij dezen! Deze zesendertigste bloemlezing start overigens met een peiling over de vraag of ik hier nog mee door moet gaan. Behoefte