Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Steeds meer organisaties passen chatbots toe. Een club als Gartner verwacht zelfs dat een groot deel van de contacten met ‘klanten’ met technologie afgehandeld kan worden (85%). Daarnaast kijken organisaties ook met een schuin oog naar educatieve toepassingen. Wat zijn relevante trends rond deze technologie? En wat komt er bij kijken als je met chatbots aan de slag wilt gaan? Justine Baron wijst op de noodzaak van het meer efficiënt organiseren van ondersteuning van gebruikers. Onderzoek laat schijnbaar zien
Chatbots moeten bijdragen aan het verbeteren van deze ondersteuning. Want, meent Baron:
Conversational technology is the answer through the integration of agents powered by artificial intelligence.
Chatbots zijn in staat om eenvoudige en repetitieve taken, die niet de toegevoegde waarde van een mens vereisen, uit te voeren. Door aanvragen deels af te handelen, eenvoudige vragen te beantwoorden en gebruikers naar de juiste diensten te leiden, maken chatbots ook het leven van ondersteuners van vlees en bloed veel gemakkelijker. Bij eenvoudige vragen ben je in staat een vraag moet 3 of 4 berichten naar tevredenheid te beantwoorden (het receptionisten-patroon).
Baron geeft het voorbeeld van een bedrijf dat dankzij een chatbot de klanttevredenheid drastisch wist te verbeteren door de gespreksduur met de helft te halveren en de snelheid van meerdere overdrachten te verminderen, wat een directe impact heeft op hun omzet.
De chatbot zorgde ook voor een verhoging van de productiviteit van de support centra van de organisatie. De chatbot bleek in staat 20% van alle gesprekken met succes af ten handelen. De menselijke ondersteuners konden zich wijden aan taken met een hogere toegevoegde waarde, zoals verkoop of gepersonaliseerde ondersteuning.
Uiteraard kun je vragen van lerenden niet zo maar vergelijken met ondersteuningsvragen. Aan de andere kant hebben docenten en lerenden wel degelijk ondersteuningsvragen, bijvoorbeeld op het gebied van ICT.
Trends
Linsey Jepma beschrijft een aantal trends op het gebied van chatbots en artificiële intelligentie:
Houd rekening met
Donald Clark stelt dat we ons gemakkelijk voor de gek laten houden door ‘vermenselijkte technologie’, waar chatbots een voorbeeld van zijn. Het is slechts software die wiskundig wordt uitgevoerd met enkele menselijke scripts. Toch zijn ze verrassend succesvol, meent Clark. Zelfs de meest eenvoudige toepassingen. Volgens Donald Clark moet je met tien zaken rekening houden voordat je met chatbots aan de slag gaat.
Donald Clark geeft aan dat we op het gebied van leren nog aan het begin staan van de toepassing van chatbots. Volgens hem kun je daarom het beste met verschillende toepassingen experimenteren.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar