Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het opnemen van hoorcolleges heeft de laatste jaren een hoge vlucht genomen. Handig voor studenten die niet in staat zijn het hoorcollege bij te wonen. Nuttig om een hoorcollege (selectief) terug te kijken (bijvoorbeeld kort voor een tentamen), vooral voor studenten die om wat voor reden dan ook moeite hebben de taal van de docent te begrijpen. Studenten vragen hier ook vaak om. Recent onderzoek laat echter zien dat het opnemen van hoorcolleges ook kan leiden tot slechtere leerprestaties.
Martin Edwards en Michael Clinton van het King’s College London hebben onderzoek gedaan naar het bijwonen van hoorcolleges en leerprestaties, voor en na de introductie van het opnemen van hoorcolleges tijdens een bacheloropleiding. De onderzoekers hebben gekeken naar de effecten van de beschikbaarheid van opgenomen hoorcolleges op het gedrag van studenten en naar de effecten van het gebruik van opgenomen hoorcolleges op studenten (en hun prestaties). Zij hebben hiervoor vooral data geanalyseerd (en geen gebruik gemaakt van niet heel betrouwbare zelfrapportages).
In hun onderzoeksartikel beschrijven de auteurs eerst de hypotheses van hun onderzoek, inclusief de achtergronden:
a) De beschikbaarheid van opgenomen hoorcolleges heeft een negatieve relatie met de aanwezigheid van studenten tijdens colleges. b) Het gebruik van opgenomen hoorcolleges heeft een positieve relatie met het bezoek van hoorcolleges. c.1) Deelname aan hoorcolleges heeft een positieve relatie met leerprestaties (rekening houdend met algemene academische vaardigheden; de meest gemotiveerde studenten nemen deel aan hoorcolleges ). c.2) De beschikbaarheid van opgenomen hoorcolleges heeft een negatieve relatie met de leerprestaties van studenten omdat studenten minder vaak aanwezig zijn bij hoorcolleges (rekening houdend met algemene academische vaardigheden). d.1) Het gebruik van opgenomen hoorcolleges heeft een positieve relatie met leerprestaties. d.2) Deze relatie is niet significant als je rekening houdt met algemene academische vaardigheden. e) De relatie tussen het bijwonen van colleges en leerprestaties wordt getemperd door meer gebruik te maken van opgenomen hoorcolleges, zodat de mindere leerprestaties als gevolg van het verminderde deelname worden gecompenseerd door meer gebruik te maken van opgenomen hoorcolleges.
Daarna lichten zij de onderzoeksmethode toe, en beschrijven ze de resultaten. De cursus had bijvoorbeeld betrekking op kwantitatieve onderzoeksmethodes. Veel mogelijk van invloed zijnde factoren waren vergelijkbaar in de jaren waarin het onderzoek zich heeft afgespeeld.
Belangrijke conclusies zijn:
Een aantal opmerkingen van mijn kant:
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar