Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Als je tablets in het onderwijs wilt inzetten, moet je niet alleen nadenken over technologie en didactiek. Deze apparaten kunnen -bij verkeerd gebruik- ook leiden tot fysieke aandoeningen. Hoe kun je een tablet het beste vasthouden? Hoe lang zou je lerenden moeten laten werken met tablets?
Greg Swanson heeft op basis van verschillende onderzoeken en papers een en ander op een rij gezet als het gaat om ergonomie, lichaamshouding en ’screen time’. Het resultaat is een paper van 46 pagina’s met best gedetailleerde informatie (en helaas zonder inhoudsopgave).
Hij stelt dat we tablets zeer intensief gebruiken, zonder veel aandacht te hebben voor sociale, culturele en fysiologische gevolgen. Dat kan leiden tot sociale en gezondheidsproblemen. Swanson noemt nek- en rugklachten, oogklachten (in verband met resolutie, contract en helderheid), RSI en slaapproblemen. Er is vooalsnog geen relatie aangetoond met gedragsproblemen.
Swanson meent dat de tablet nooit bedoeld was als een apparaat dat je acht uur per dag zou gaan gebruiken. Dat gebeurt echter wel, terwijl er amper richtlijnen en regels zijn die gebruikers kunnen beschermen (indien gebruikers zich wat aantrekken van die richtlijnen en regels).
Enkele aanbevelingen zijn:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar