Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat ‘brain-machine-interface’ steeds toegankelijker wordt. Schoorvoetend komen ook educatieve toepassingen beschikbaar. Het is de vraag of dat een wenselijke ontwikkeling is.
Schermafdruk website BrainCo
Gisteravond las ik via Blendle een artikel uit het Vlaamse De Tijd over de FocusEdu die momenteel tijdens de befaamde technologiebeurs CES in Las Vegas wordt gepresenteerd. Dit is een tool, een soort haarband, die ontwikkeld is door de Amerikaanse start-up BrainCo met als doel hersenactiviteit van lerenden te laten registreren waardoor een docent in staat is na te gaan welke lerende tijdens de les gefocust was en welke lerende niet. Volgens De Tijd is deze spin-off van MIT zelfs een van de voorlopers op het gebied van ‘brain-machine-interface’ (BMI)
het idee dat we onze breincapaciteit kunnen opschalen door er een digitaal verlengstuk aan te breien.
Docenten krijgen hiermee volgens de makers beter inzicht in of er binnen een klas wordt geleerd. Volgens BrainCo is namelijk ongeveer de helft van de Amerikaanse lerenden niet betrokken in de klas. Meer betrokkenheid (activiteit) zou leiden tot betere leerresultaten.
De op deze manier verkregen terugkoppeling zou bijvoorbeeld docenten in staat stellen om individueel in te grijpen of om hun didactiek aan te passen.
In China timmert het bedrijf al aan de weg. De stap naar de werkplek is volgens de auteur ook klein. Werkgevers kunnen dan de hersenactiviteit van hun medewerkers monitoren. Een volgende stap zou het implanteren van chips zijn die zicht bieden op hersengolven en die ook hersengolven in staat stellen machines aan te sturen. Via een handprothese kan iemand zonder armen aan bijvoorbeeld kalligrafie doen.
Het einddoel is dan dat iedereen met zijn hersengolven eender welk slim toestel in het huis kan besturen. De thermostaat een graadje hoger zetten door het gewoon te denken?
Ik vind het interessant om via sensortechnologie onderzoek uit te voeren naar de relatie tussen hersenactiviteit en didactiek. Het gaat me echter om een aantal redenen te ver om docenten inzicht te geven in de hersenactiviteit van lerenden:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar