Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Micro-learning: leren in korte, hapklare brokken.
Ik ben ervan gecharmeerd door de mogelijkheden die het heeft om het leren dichter in de werkpraktijk te brengen. In die praktijk waarin we af en toe zo’n moment hebben dat je tijd hebt om je even kort in iets nieuws te verdiepen.
Toen ik de vraag kreeg om een online cursus te ontwikkelen over de ins en outs van Koninkrijkszaken, toen leek micro-learning als didactisch concept me een goede invalshoek. Het betrof een doelgroep met een hoge werkdruk waar het thema Koninkrijkszaken wel belangrijk is, maar ook niet zo belangrijk dat het bovenaan het prioriteitenlijstje staat. Zo’n flitsend onderwerp is het nu ook weer niet. Het is daarnaast een redelijk feitelijk onderwerp. En de leerbehoeftes van de doelgroep bleken heel divers: de een was geïnteresseerd in de ontstaansgeschiedenis, de ander zocht vooral praktische informatie: hoe betrek ik op een goede manier mijn collega’s op Sint Maarten, Aruba en Curacao?
We weten dat we meer onthouden als de les opgebroken wordt in kleine deeltjes die dagelijks aangeboden worden. Deze kennis wordt bewust ingezet bij leren met microlearnings. Microlearning is ontwikkeld om dagelijks drie tot vijf minuten te leren. Medewerkers kunnen hun video bekijken tijdens de lunch. Of ze bekijken een infographic tussen de afspraken door. Doordat de kennis iedere dag wordt aangeboden, wordt het herinneren van de informatie makkelijker. De kennis wordt immers herhaald en krijgt daardoor een betere plek in ons geheugen.
Dit schrijft Helma van den Berg in een van haar blogs over microlearning. Deze gedachte stimuleert me wel om met het idee van micro-learning verder te gaan. Hoe zag het ontwerp van de cursus Koninkrijkszaken er vervolgens uit?
Het bleek te werken als een trein! Deelnemers waardeerden de kleine ‘brokjes’ en de keuzemogelijkheden die dit met zich meebracht. Keuze op inhoud, op manieren van verwerken, op diepgang, op uitwisseling met anderen.
En bij het idee dat we op een dag allerlei korte momenten hebben waarop we even iets kunnen leren. Veel apps voor het leren van een nieuwe taal hebben micro-learning als leermethodiek. Kijk maar eens naar de app EasyTen, waarmee je elke dag tien nieuwe woorden leert. De app Drops stimuleert je om elke dag 5 minuten met een nieuwe taal bezig te zijn. Of kijk eens op de website gohighbrow.com, waar je 10-dagen durende cursussen vindt met 5 minuten ‘les’ per dag. Ik leer daarmee elke dag iets over architectuur.
Als je wat om je heen kijkt (online) met een micro-learning bril op, dan kom je vast nog andere mooie voorbeelden tegen. Ik krijg deze maand december bijvoorbeeld elke dag een filmpje van TedEx onder de noemer ’31 days of ideas’. Een leuk ander voorbeeld van micro-learning betrof een reeks podcasts van elk zo’n 5 minuten over agile werken en de manier waarop dit in de organisatie vorm kan krijgen. Elke podcast ging over een ander element van agile werken en zette de luisteraar aan tot nadenken en reflectie op de eigen praktijk. Micro-learning stelt lerenden in staat om zich te richten op een specifiek leerdoel voor zo’n 5 minuten per keer.
Ik kom op grofweg drie toepassingsvormen, maar er zijn er vast meer te bedenken hoor.
Microlearning is een van de vele vormen van leren. Het zal wellicht niet iedereen aanspreken. En het is wat mij betreft vooral gericht op kennisacquisitie: het versterken van bepaalde kennis. Je ontwikkelt er geen nieuwe kennis mee, en het lijkt mij niet geschikt voor het oplossen van complexe vraagstukken. Wat zou de waarde van micro-learning kunnen zijn met het oog op het ontwikkelen van vaardigheden? Ervaringen? Suggesties?
Het bericht Micro-learning: hapklare brokken als didactisch concept verscheen eerst op Ennuonline.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar