Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Mijn RSS-feed reader blijft een heel belangrijk middel waarmee ik op het spoor kom van relevante artikelen. Vanavond stuitte ik daardoor op een interessante bijdrage over blended learning met aan het eind een aanbeveling die ik zelf al toepas.
De bijdrage Why Blended (Learning), Why Now? start met een introductie over blended learning. De andere onderdelen zijn het meest boeiend. De auteur heeft namelijk allerlei onderzoeken over blended learning bestudeerd en samengevat.
Enkele bevindingen:
Er wordt ook onderzoek gedaan naar de effectiviteit van blended learning voor specifieke doelgroepen.
Because blended environments necessarily involve more self-directed learning, time-management skills, and more autonomy, some have questioned whether blended courses should even be an option for a first-year curriculum.
Toch kan blended learning bij een zorgvuldige toepassing ook effectief zijn voor eerstejaars. Er zal verder meer onderzoek moeten worden gedaan naar effectiviteit voor studenten met beperkingen. Aangezien blended learning een beroep doet op zelfsturing, zijn er zorgen over de effectiviteit van blended learning voor lerenden die niet uit zichzelf gemotiveerd en betrokken zijn.
More research is certainly needed to measure whether blended environments more generally, as well as smaller components included in blended classrooms (tools, technologies, techniques), are effective for helping students learn.
Al met al een verhaal over “ja, mits…” en “nee, tenzij…”. Er komt veel kijken bij de realisatie van effectiueve vormen van blended learning. Wat dat betreft is het net gewoon onderwijs en opleiden.
De auteur adviseert daarom om te kijken naar literatuur over zaken als cursusontwerp, actief leren en het engagement van lerenden. Kijk dus naar wat we weten over effectieve leerstrategieën en effectieve didactische principes in het algemeen. Dat is exact waarom ik Merrill’s first principles of instruction gebruik om naar de effectiviteit van technology enhanced learning te kijken.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar