Achtergrond

Op deze pagina treft u een serie achtergrondartikelen aan die zijn geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Let’s Learn! | 15-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

De vijf voordelen van microlearning

De vijf voordelen van microlearning De opmars van microlearnings in Nederland is niet te stuiten. In de Verenigde Staten zijn microlearnings al langer in gebruik en populair bij bedrijven. Het leren met microlearnings heeft voor de gebruiker veel voordelen. Wat zijn die voordelen? Je leest het in dit artikel van Helma van den Berg van Let’s Learn!, een onderneming gespecialiseerd in microlearning.


Microlearnings
Microlearnings zijn mini e-learnings die je op je mobile device kunt volgen. Je kunt zo snel een handeling, kennis of vaardigheid opzoeken. Zo leer je dingen voor je werk, waarvoor je eerder afhankelijk was van een collega die het je vertelde en voordeed. Microlearnings zijn gemakkelijk te gebruiken. Je krijgt ze immers op je smartphone of tablet (maar het kan ook op je laptop). Je bent daardoor snel geneigd om ze te bekijken.

 

Bron: AllenCom


Er zijn veel voordelen te noemen, hieronder volgen de vijf grootste voordelen voor de gebruikers.

1. Microlearnings zijn op alle devices te volgen 
De microlearnings zijn 24/7 beschikbaar op alle devices, dus ook op de smartphone. Je kunt dus je microlearning volgen op jouw moment op jouw favoriete device.  Dus ook als je een paar minuten in de rij staat te wachten, kun je al leren. 

2. Content is aantrekkelijk
Microlearnings zijn kort en krachtig en worden meestal vormgegeven met video. Dat is fijn, want we zijn steeds meer visueel ingesteld; kijken liever naar bewegende beelden dan dat we lezen.  Een microlearning bevat een korte didactische video die één leerdoel binnen een bepaald domein uitwerkt, waardoor het over het algemeen gemakkelijker is om de inhoud te onthouden. De video kan bestaan uit een strak vormgegeven PowerPoint waarbij een goede stem je meeneemt in het onderwerp. Ook kan er door een expert een verhaal worden verteld, of een handeling worden voorgedaan. Andere vormen van video zijn animaties en interactieve video’s.   

3. Content is makkelijk doorzoekbaar 
Microlearnings bevatten kleine stukjes kennis die behoren tot de thread van één groter onderwerp. Je krijgt dus per keer een behapbaar aanbod aan informatie. De video’s zijn logisch opgedeeld en hebben duidelijke namen. Hierdoor kun je de content die je zoekt snel vinden en tot je nemen. Het is hiermee een gemakkelijke manier om kennis op te doen.

4. Je leert zonder dat je het doorhebt
De weerstand ‘het kost veel tijd, ik moet er echt voor gaan zitten’ is bij microlearnings minder van toepassing dan bij ‘traditionele’ e-learning. Gebruikservaring laat zien dat de lerende bij microlearning sneller door de content gaat, en dat zij vaker terugkomen bij de cursus en er daardoor meer tijd besteden aan de cursus dan in situaties waar geen microlearning beschikbaar is. Omdat snel even iets opzoeken op een mobiele device tegenwoordig zo’n vanzelfsprekend handeling is, besteedt een lerende meer tijd aan het onderwerp uit de microlearning, zonder het door te hebben!

Bron: AllenCom

 

5. Kennisbrenger en kennisborging
We zijn allen druk met kennis op ons vakgebied bij houden. Maar het gevaar is dat we de hele dag door zoveel informatie binnenkrijgen, dat we geen tijd meer hebben om zaken goed tot ons te nemen of door te nemen met collega’s. Met microlearning kun je snel content vastleggen én beschikbaar stellen aan je collega’s. Je verspreid voor jou belangrijke kennis verder binnen de organisatie. En daardoor kun je ook voor je collega’s de kennis borgen. De kennis is terug te vinden in je microlearnings. Je kunt microlearnings dus zien als nieuwe kennisdrager, voor kennisborging. 
Doordat microlearnings goed doorzoekbaar zijn, wordt de kennis ook vaker opgezocht. Je hersenen krijgen door de herhaling iedere keer een kennisboost. Daardoor beklijft de kennis beter en wordt het aangevuld met extra kennis. Microlearnings kunnen daarmee een belangrijke tool zijn voor kennisoverdracht binnen een organisatie. 

Geschreven door Helma van den Berg, microlearning expert bij Let’s Learn! 


Gebruikte bronnen

SH!FT: Mobile Learning Stats that Will Make You Rethink Your Training Strategy
AllenCom: The Rise of Mobile

Zie ook
Wat is microlearning



Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.