Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Next Learning: impact maken door te doen
Van de Redactie | 14-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Next Learning: impact maken door te doen

Hoe zorgt een L&D-professional er voor om van waarde te zijn voor de organisatie. Hoe maak je impact? Om daar antwoorden op te vinden, presenteert Next Learning dit jaar een programma vol beleving. Deelnemers leren niet alleen van interessante sprekers en praktijkvoorbeelden, maar gaan ook zelf ... Lees verder
LEARNTEC 2023: Trends and Visions
Van de Redactie | 13-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

LEARNTEC 2023: Trends and Visions

Leren en ontwikkelen zijn voortdurend in beweging, dankzij innovatieve technologieën. LEARNTEC, in het Duitse Karlsruhe, is sinds 1992 de jaarlijkse ontmoetingsplaats voor het volgen van deze ontwikkelingen. Van 23 tot 25 mei 2023 presenteert de LEARNTEC opnieuw de nieuwste trends op het snijvlak va... Lees verder
Open avond Opleidingskunde
Van de Redactie | 13-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Open avond Opleidingskunde

Overweeg jij een opleiding tot Opleidingskundige? Wil je praktijkgericht het vak van leren en ontwikkelen verkennen, van de start tot en met het evalueren en borging? Dan nodigt SBO je graag uit voor de gratis open avond, op woensdagavond 15 maart van 19:30-21:00, voor een kijkje in de keu... Lees verder
Online Educa (OEB) 2023: de toekomst van leren die wij kiezen (Call for Proposals geopend) #OEB23
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Online Educa (OEB) 2023: de toekomst van leren die wij kiezen (Call for Proposals geopend) #OEB23

De OEB in Berlijn is dé conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs, waar vertegenwoordigers van onderwijs, zorg, bedrijfsleven, overheid en andere organisaties uit de hele wereld elkaar kunnen ontmoeten en kennis met elkaar kunnen delen. De 29ste editie vindt dit jaar plaa... Lees verder
Onderzoek: game-based learning niet geschikt voor alle medewerkers
Van de Redactie | 06-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Onderzoek: game-based learning niet geschikt voor alle medewerkers

Game-based learning is in opkomst, ook bij bedrijven die werknemers willen trainen. Het leren met spel-elementen kan kennis beter overbrengen doordat lerenden vaardigheden op een speelse manier kunnen oefenen. Omdat leren daarmee aantrekkelijker wordt, maken meer mensen hun cursus of training af. Da... Lees verder
Jamf Safe Internet beschermt tegen schadelijke content
Van de Redactie | 03-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Jamf Safe Internet beschermt tegen schadelijke content

Jamf Safe Internet is beschikbaar voor Chromebooks. Jamf Safe Internet helpt scholen om hun leerlingen te beschermen tegen schadelijke content op internet, ongepaste websites en phishing-aanvallen. Ook kunnen beheerders hiermee het gebruiksbeleid (acceptable use policy) handhaven. Zie het uitgebr... Lees verder
Webinar ChatGPT voor en door docenten
Van de Redactie | 03-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Webinar ChatGPT voor en door docenten

Welke ChatGPT-werkvormen werken wel en welke niet? Wat is het perspectief van studenten? Wat zijn toekomstige toepassingsmogelijkheden met artificial intelligence? Concrete vragen die aan bod komen tijdens het ChatGPT-webinar dat SURF op 9 maart houdt van 10 tot 11 uur. In het seminar worden praktij... Lees verder
MOOC over AI in het onderwijs
Van de Redactie | 02-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

MOOC over AI in het onderwijs

‘Unlocking the Power of AI’, is de nieuwe EU Code Week MOOC die leerkrachten de basisbeginselen van artificiële intelligentie wil bijbrengen. Daarnaast behandelen de lesgevers de kansen en uitdagingen in het onderwijs. De lessenreeks omvat vier online sessies waarbij de lesgeve... Lees verder
Nieuwe regels voor STAP- en SLIM-subsidie
Van de Redactie | 02-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Nieuwe regels voor STAP- en SLIM-subsidie

Op 28 februari is het eerste aanvraagtijdvak van dit jaar voor het STAP-budget geopend. Sinds 1 maart is het de beurt aan de SLIM-regeling. Vertrouwde namen, maar wel met een aantal nieuwe regels. Op RendementOnline vind je een overzicht van wat er is veranderd. Lees verder
Psychologische ‘grit’ overschat als middel om voortijdige uitval bij e-learning te voorkomen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Psychologische ‘grit’ overschat als middel om voortijdige uitval bij e-learning te voorkomen

'Grit’ kun je omschrijven als passie en doorzettingsvermogen voor het behalen van langetermijndoelen, ondanks tegenslagen. Deze factor wordt beschouwd als belangrijk middel om voortijdige uitval bij online afstandsonderwijs te voorkomen. Zuid-Afrikaans onderzoek laat zien dat dat waarschij... Lees verder
Metaverse faciliteert leren vanuit het ‘eerste persoonsperspectief’
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Metaverse faciliteert leren vanuit het ‘eerste persoonsperspectief’

Louis Rosenberg heeft een bezoek gebracht aan Dreamscape Learn en beargumenteert mede op basis daarvan waarom de metaverse zo belangrijk voor leren, opleiden en onderwijs gaat worden. Dreamscape Learn is een samenwerkingsverband tussen het VR-entertainmentbedrijf Dreamscape Immersive en de Arizon... Lees verder
Raccoon Serious Games spin-off van New Future Lab
Van de Redactie | 22-02-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Raccoon Serious Games spin-off van New Future Lab

Raccoon Serious Games is de eerste dochteronderneming die voortkomt uit het Delftse New Future Lab. Het is een ondernemende serious gaming studio, met leerzame games en belevingen. Daarmee wil het beweging brengen in vraagstukken als laaggeletterdheid en (digitale) weerbaarheid. New Future Lab is... Lees verder
MOOC: ins en outs van open source
Van de Redactie | 20-02-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

MOOC: ins en outs van open source

Vaak zonder dat we ons er bewust van zijn, komen we in aanraking met open source. Een MOOC van de overheid behandelt 4 inzichten aan de hand van een praktijkvoorbeeld over de ins en outs van open source. Oftewel: hoe maakt open source het verschil. De 4 te behandelen inzichten zijn: Jouw wa... Lees verder
Kan AI helpen bij het opstellen van (examen)vragen?
Van de Redactie | 17-02-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Kan AI helpen bij het opstellen van (examen)vragen?

Het AIDA-consortium onderzocht examen-toepassingen in het onderwijs, inclusief de ondersteuning met AI (artificiële intelligentie). Concreet zocht het project een manier om AI te gebruiken bij het opstellen van (examen)vragen. Bij elke nieuwe toepassing die de jongste maanden uit de grond schiet, du... Lees verder
‘STAP meer inzetten voor bijscholing kansrijke beroepen’
Van de Redactie | 16-02-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

‘STAP meer inzetten voor bijscholing kansrijke beroepen’

Werkgeversvereniging AWVN vindt dat scholingssubsidie STAP onvoldoende gelegenheid biedt om bij te scholen voor kansrijke beroepen. De vereniging pleit voor de mogelijkheid van stapelen van middelen en voor een betere aansluiting op de arbeidsmarkt. Volgens onderzoek van Follow The Money kom... Lees verder
De hersenen kraken over breinleren
Van Let’s Learn! | 15-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

De hersenen kraken over breinleren

Het nieuwsbriefthema van onze recent verschenen nieuwsbrief is Breinleren. Daarvoor interviewden we Sven Graumans, lector bij Avans Hogeschool. Samen kraakten onze hersenen over Breinleren. Sven Graumans is auteur van het boek ‘Denkgeheimen; over olifantenpaadjes, hersenscheten, 85 milja... Lees verder
Nieuwe editie Fosway 9-Grid™ report for Learning Systems
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Nieuwe editie Fosway 9-Grid™ report for Learning Systems

De Britse Fosway Group presenteert jaarlijks een overzicht van de markt van leersystemen die binnen arbeidsorganisaties in het Verenigd Koninkrijk en Europa worden gebruikt. Onlangs kwam de meest recente editie uit. Met behulp van dit overzicht kun je verschillende oplossingen vergelijken op basi... Lees verder
Gamification: escape-room voor studenten verpleegkunde
Van de Redactie | 10-02-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Gamification: escape-room voor studenten verpleegkunde

Belgische Hogeschool UCLL heeft een escape-room voor studenten verpleegkunde. Door complexe materie in spelvorm te gieten, leren studenten voedings- en dieetkunde en verpleegkunde hun kennis om te zetten in evidence-based handelen, het handelen op basis van wetenschappelijk bewijs. Deelnemers krijge... Lees verder
GoodHabitz: leerbibliotheek in Chinees
Van de Redactie | 09-02-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

GoodHabitz: leerbibliotheek in Chinees

GoodHabitz heeft recent een leerbibliotheek gelanceerd met online trainingen in vereenvoudigd Chinees. Dit in lijn met de missie van GoodHabitz om “iedereen over de hele wereld te helpen om de allerbeste versie van zichzelf te worden”. Chinees wordt de 20e taal die beschikbaar is in de c... Lees verder
Hoe risicovol is het gebruik van toepassingen als ChatGPT?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe risicovol is het gebruik van toepassingen als ChatGPT?

Toepassingen als ChatGPT nemen op dit moment een hoge vlucht. Google komt binnenkort bijvoorbeeld met ‘Bard’ dat een beter en meer betrouwbaar alternatief moet worden voor ChatGPT. Hoe risicovol zijn dergelijke toepassingen? Deze vraag kun je m.i. niet los zien van de context waarin deze... Lees verder
Pagina 9 van 287Eerste   Vorige   4  5  6  7  8  [9]  10  11  12  13  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.