Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Harm Weistra (hoofdredacteur)'

In memoriam: Eelco Laagland
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 25-12-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

In memoriam: Eelco Laagland

Op 16 december overleed Eelco Laagland aan de gevolgen van Covid-19. Laagland was een pionier op het terrein van Computer Ondersteund Onderwijs (COO). Nu zouden we zeggen op het terrein van e-learning. Maar het zou nog bijna 20 jaar duren voordat deze term zijn intrede deed toen hij eind jaren &rsqu... Lees verder
ICT-opleiders sterk geraakt door coronacrisis
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 24-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

ICT-opleiders sterk geraakt door coronacrisis

Aanbieders van ICT-opleidingen hebben flink last van de maatregelen rond het coronavirus. Opleiders zien hun inkomsten met gemiddeld 70% dalen door het afzeggen of uitstellen van trainingen. In sommige gevallen is zelfs het complete lesaanbod stilgevallen. Met name het aantal nieuwe aanvragen voor o... Lees verder
Is het hoger onderwijs in de overgang?
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 05-09-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Is het hoger onderwijs in de overgang?

De redactie kwam een interessant artikel tegen waarin het hoger onderwijs wordt vergeleken met de elektrische auto. In het artikel ‘Is Online Learning the Electric Car of Higher Ed?’ stelt auteur Joshua Kim dat de hybride auto het product is van een overgangsfase. Een hybride auto kan zo... Lees verder
Informeel leren belangrijker dan formeel leren ?
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 11-07-2016 | Article Rating | (3) reacties

Informeel leren belangrijker dan formeel leren ?

"Verwar leren in organisaties niet met het volgen van trainingen of e-learning", schrijft Jos Arets op Managers Online. Hij stelt verder: " Mensen leren verreweg het meeste door te werken. Dit informele leren vindt plaats op de werkplek waar hrd uitblinkt door afwezigheid." Deze constateert raakt aa... Lees verder
Leren of performance ?
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 21-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leren of performance ?

Waarom zouden arbeidsorganisaties investeren in het leren en ontwikkelen van medewerkers? Open deur? Blijkbaar niet. Want om de zoveel tijd staat er iemand op die ons waarschuwt dat leren geen doel op zich is. Dat het uiteindelijk gaat om de performance van medewerkers. En als het om de performance ... Lees verder
Video niet zo’n effectief leermiddel?
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 08-05-2015 | Article Rating | (3) reacties

Video niet zo’n effectief leermiddel?

LinkedIn koopt Linda.com, een opleider die gebruik maakt van video-tutorials. Onderwijs en opleidingen lijken in de ban van flipped classroom, waarbij de uitleg niet meer door een docent in de klas plaatsvindt, maar vaak wordt vervangen door online video’s. Kortom, de video als leermiddel lijk... Lees verder
Overzicht beschikbare LMS’en
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 27-10-2014 | Article Rating | (4) reacties

Overzicht beschikbare LMS’en

Op zoek naar een leermanagementsysteem (LMS) voor uw organisatie? Zet u dan maar schrap. De Amerikaanse website eLearningIndustry.com presenteert een overzicht. Daarop prijken maar liefst 571 verschillende LMS’en. eLearningIndustry beperkt zich tot LMS’en die primair zijn bedoeld voo... Lees verder
Jane Hart’s top-100 learning tools
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 26-09-2014 | Article Rating | (2) reacties

Jane Hart’s top-100 learning tools

Jane Hart heeft haar ‘Top 100 Tools for Learning 2014’ gepubliceerd. In samenwerking met de lezers van haar weblog Learning in the Modern Social Workplace komt zij jaarlijks met dit overzicht. Het gaat niet noodzakelijkerwijs om tools die als learning-tool worden verkocht. Jane Hart... Lees verder
e-Learning niet effectief
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 31-07-2014 | Article Rating | (3) reacties

e-Learning niet effectief

Kritisch artikel over e-learning van Wijnand Lens in Computable. Hij schrijft o.a.: “Ik heb het nodige aan deskresearch gedaan naar cijfers die het succes van eLearning onderbouwen. Bij de grote aanbieders in Nederland staat heel veel positieve informatie, echter er zijn geen cijfers te ... Lees verder
Responsive design
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 28-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Responsive design

Responsive design houdt in dat de ontwikkelaar “streeft naar een optimale webervaring voor een breed scala aan apparaten (van desktop computerschermen tot mobiele telefoons)” Wikipedia. Op de site eLearning Industry staat een aantal interessante artikelen rond dit thema. “Respon... Lees verder
Noordhoff Health neem PAT over
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 11-07-2014 | Article Rating | (0) reacties

Noordhoff Health neem PAT over

Noordhoff Health en PAT Learning Solutions gaan verder als één bedrijf onder de naam Noordhoff Health. De divisie van Noordhoff Uitgevers  (onderdeel van Infinitas Learning) richt zich op de zorgsector, de markt waarin PAT Learning Solutions actief is met Pulse Web Touch. “P... Lees verder
´MOOC betekent einde universiteit´
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 03-07-2014 | Article Rating | (1) reacties

´MOOC betekent einde universiteit´

Het tijdschrift The Economist voorspelt het einde van de universiteiten. Onder de kop Creative destruction geeft het een analyse van wat er op dit moment gaande is en welke consequenties dat kan hebben. Drie trends zorgen voor de omwenteling kosten voor onderwijs stijgen al 20 jaar sne... Lees verder
NMC Horizon Report: 6 trends
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 23-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

NMC Horizon Report: 6 trends

De afgelopen week verscheen het NMC Horizon Report: 2014 K-12 Edition. Het rapport voorziet dat de komende vijf jaar het onderwijs wordt beïnvloed door 6 trends, 6 uitdagingen en 6 opkomende technologieën. Op de site Getting Smart staat een samenvatting van de belangrijkste punten uit het ... Lees verder
Hoger onderwijs in het westen
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 05-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Hoger onderwijs in het westen

Welke westerse landen bieden het beste hoger onderwijs? Welk land investeert het meest? Hoe presteren studenten? The Silk Education Index geeft de antwoorden in overzichtelijke tabellen. Om met een samenvatting te beginnen, de Silk Education Index Ranking geeft een totaalscore van het onderwijsst... Lees verder
Toekomstscenario’s online leren
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 30-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Toekomstscenario’s online leren

De site EmergingEdTech verkent de toekomst van online leren. De site doet dit aan de hand van drie mogelijke scenario’s. Die scenario’s hebben – eerlijk gezegd – nogal een ‘open deur gehalte’, maar de motivering van elk van de scenario’s is interessant om te... Lees verder
Waarom 'online leren dood is'
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 20-05-2014 | Article Rating | (1) reacties

Waarom 'online leren dood is'

Recent besteedden we op deze plek aandacht aan de noodkreet van Roger Schank. Schank verklaart 'online leren dood', omdat er niet veel is veranderd in 30 jaar technologie in het onderwijs. Een interessante analyse van dit probleem is te lezen op de site van Management & Strategie in Digital High... Lees verder
‘Online leren is dood’
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 12-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

‘Online leren is dood’

Roger Schank luidt de noodklok over online leren, in het bijzonder over de gratis MOOCs. “I have been working on online education in one form or another for over 30 years. I am now ready to declare online education officially dead”, schrijft Schank op de site Education Outrage. Voor w... Lees verder
Cultuuromslag bij blended learning
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 25-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Cultuuromslag bij blended learning

Ank Boersma, onderwijsadviseur bij de Hanzehogeschool ziet langzaam een cultuuromslag: “Idealiter praten we over een jaar of drie helemaal niet meer over blended learning. Het aantal docenten dat actief met digitale leermiddelen aan de slag gaat is echt groeiende.” Afgelopen wee... Lees verder
MOOC van TU/e
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 25-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

MOOC van TU/e

Maandag 28 april komt de eerste Massive Open Online Course (MOOC) van de TU Eindhoven online. De cursus ‘Sports and Building Aerodynamics’ wordt verzorgd door bouwkundehoogleraar prof.dr.ir. Bert Blocken. De TU/e verwacht wereldwijd zo’n tienduizend mensen in te wijden in de wereld... Lees verder
Xerox: gamification in callcenterwerk
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 24-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Xerox: gamification in callcenterwerk

Xerox zet gamification in, om het werk in callcenters te verbeteren. Veel werknemers in callcenters voelen zich geïsoleerd en vinden dat ze weinig directe feedback krijgen op de manier waarop ze met klanten communiceren. Om dat gevoel weg te nemen ontwikkelden onderzoekers van Xerox software di... Lees verder
Pagina 1 van 5Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.