Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 07-07-2002 | Article Rating | (0) reacties

Zelfstudie verdringt computercursussen

Professionele gebruikers van computerprogramma`s leren zichzelf meestal aan met deze programma`s te werken, zonder dat daarbij een boek of een collega geraadpleegd wordt, laat staan een speciale cursus of training gevolgd wordt. Dat blijkt uit de nieuwe (vierde) ICT Barometer waarvan Ernst & Young vandaag de resultaten bekend maakt. Op basis van de resultaten uit dit onder bijna 600 Nederlandse directeuren, managers en ICT-professionals gehouden tweemaandelijkse onderzoek concludeert Ernst & Young dat er voor de markt voor computertrainingen geen groeiscenario verwacht kan worden.

Belangrijkste bevindingen van de juni-meting op het gebied van computercursussen:
Computerprogramma`s worden meestal zonder enige hulp zelf aangeleerd;
Timing van aangeboden cursussen of trainingen is vaak slecht;
Inhoud van gevolgde cursussen of trainingen wordt wel hoog gewaardeerd;
Geen groei meer in de markt voor computercursussen.

Computerprogramma`s worden meestal zonder enige hulp zelf aangeleerd.
Voor de veelgebruikte computerprogramma`s geldt dat een ruime meerderheid van de respondenten zelfstandig het programma heeft leren gebruiken, zonder hulp van buitenaf. Voor browser programma"s en tekstverwerkingsprogramma`s, die de respondenten het meest gebruiken, zijn de scores voor zelfwerkzaamheid respectievelijk zelfs 84% en 64%. In enkele gevallen wordt een boek of een collega geraadpleegd. Externe cursussen worden slechts door een kleine minderheid gevolgd (3% voor browser programma`s, 14% voor tekstverwerkingsprogramma`s). `Wanneer we daarbij in ogenschouw nemen dat het budget dat in organisaties beschikbaar wordt gesteld voor ICT-gerelateerde cursussen niet toeneemt, kunnen we stellen dat de ICT-cursussector op een dood spoor zit`, aldus Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership.

Timing van aangeboden cursussen is vaak slecht.
Opvallend is dat bijna de helft van de ondervraagden vindt dat, ondanks een goede selectie van ICT-gerelateerde cursussen binnen de organisatie, deze vaak op het verkeerde moment worden gegeven. `Het probleem van slechte timing geeft aan dat de markt behoefte heeft aan meer flexibiliteit, zoals e-learning die kan bieden` aldus Jacob Verschuur.

Hoge waardering voor inhoud cursussen en trainingen.
Degenen die wel computercursussen gevolgd hebben, zijn daarover tevreden. De laatst gevolgde cursus sloot in 76% van de gevallen goed aan op de praktijk en de cursussen worden gemiddeld beoordeeld met een 7.1. In vergelijking met het gemiddelde cijfer van 6,4 die de ondervraagden sinds mei 2001vrijwel onveranderd geven voor de prestaties van ICT dienstverleners, wordt door de cursusleveranciers een prima resultaat neergezet. Jacob Verschuur: `Opmerkelijk want de cursusleveranciers zijn vaak verbonden aan ICT dienstverleners`.

Geen groei meer in de markt voor computercursussen.
In de ontwikkeling van budgetten voor computercursussen is een stagnerende lijn te zien. 8 % van de ondervraagden ziet een stijging, terwijl 10% een afname van het budget ziet. Ruim eenderde is van mening dat het budget onveranderd blijft.

Over de Ernst & Young ICT Barometer
De Ernst & Young ICT Barometer is een onderzoek van Ernst & Young ICT Leadership dat iedere twee maanden wordt uitgevoerd. Dit unieke onderzoek wordt gehouden naast het jaarlijkse onderzoek Trends in ICT. Het houdt continu de vinger aan de ICT-pols van het Nederlandse bedrijfsleven, de overheid en de not-for-profit sector. De metingen worden gedaan onder een groep van ruim 500 directeuren, managers en ICT-professionals. Het onderzoek bestaat uit een vaste set, terugkerende vragen en uit actuele vragen. Kijk voor meer informatie over de ICT Barometer op www.trends-in-ict.nl

Over Ernst & Young ICT Leadership
Ernst & Young ICT Leadership, onderdeel van Ernst & Young Interimmanagement en verbonden aan de sectorgroep Technology Communications en Entertainment (TCE), richt zich op het leveren van ICT interim-management, van CIO/ICT directeur tot programmamanager. ICT Leadership heeft een samenwerkingsverband met de Erasmus Universiteit, het Institute for ICT Leadership, waar CIO"s worden opgeleid en studiedagen voor commissarissen worden georganiseerd. Daarnaast organiseert ICT Leadership zogeheten Future Vectory"s voor CEO"s, commissarissen en CIO"s uit verschillende branches om met hen en onze interim-managers een toekomstvisie op ICT te ontwikkelen. Ook het jaarlijkse onderzoek Trends in ICT, counseling van ICT opdrachtgevers en dit onderzoek, de ICT Barometer, beslaan de activiteiten van Ernst & Young ICT Leadership.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.