Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.

Van Faculty of Skills | 08-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

E-training Jaaroverzicht 2016: trainen buiten werktijd populair

Medewerkers doen werkgerelateerde communicatietraining steeds vaker buiten kantooruren en in het weekend. Dit komt door de snelle opkomst van online training. In 2016 trainde 48 procent van de medewerkers buiten werktijd en de verwachting is dat dit in 2017 stijgt naar 55 procent. De cijfers zijn ontleend aan de gebruikersstatistieken van TrainTool, marktleider in online communicatietraining.

De ontwikkeling wordt gedreven door de populariteit van mobiel trainen op tablets en smartphones. “Nieuwe trainingsmanieren maken gebruik van de devices die iedereen inmiddels bezit en in plaats van een dagdeel in een zaaltje, wordt het oefenmateriaal nu persoonlijk en in kleine delen gespreid aangeboden”, verklaart TrainTool-CEO Marijn de Geus. “Oefenen met rollenspelen doen mensen het liefst zonder pottenkijkers. Online biedt hiervoor het perfecte platform, ook buiten werktijd. Hierbij blijft de animo het hoogst wanneer de trainingstijd kort is, denk aan rond de tien minuten. Op die manier blijft de drempel laag.” Verder blijkt uit cijfers van TrainTool dat doordeweeks 32 procent buiten werktijd traint, terwijl zaterdag inmiddels na woensdag de populairste trainingsdag is.

Bij verzekeringsmaatschappij a.s.r. is online training volledig ingeburgerd. Volgens HR-adviseur Ludwien Teuben past flexibeler trainen goed bij de strategie. “Bij a.s.r. werken we zoveel mogelijk tijd- en plaatsonafhankelijk. Zo worden onze klanten optimaal bediend en zorgen we voor een goede balans tussen werk en privé. Onze medewerkers bepalen – binnen kaders – hun eigen werktijden. We stimuleren ze om te werken aan hun ontwikkeling en de regie te pakken over hun eigen loopbaan. Zelf bepalen waar en wanneer je je opleidingen volgt, hoort daar ook bij.”

De vraag dringt zich op of deze ontwikkeling gepaard gaat met regelingen of aanvragen van compensatie van de aan training bestede vrije tijd. TrainTool hoort hier echter weinig over: “Bij bedrijfsbrede trajecten wil een ondernemingsraad soms wel een vinger aan de pols houden, maar onder trainende medewerkers lijkt de compensatiebehoefte niet te bestaan. Het wordt gewaardeerd dat de werkgever de tooling faciliteert. Dan vindt men een beetje eigen tijd hierin steken niet onlogisch. Daar komt bij dat in veel organisaties en beroepsgroepen de grenzen tussen werktijd en privétijd sowieso vloeibaarder zijn geworden door online werken”, aldus de Geus.

Het complete E-training Jaaroverzicht 2016 kan hier worden gedownload.

Hoe waardeert u deze bijdrage?

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.