Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Pieter de Vries (redactie) | 26-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

LEARNTECH: Masie op de automatische piloot

LEARNTECH: Masie op de automatische piloot

Elliot Masie is een graag geziene gast met een onderhoudend praatje. Dit keer bleef hij een beetje onder de maat, gezien de ronkende aankondiging. Het blijft lastig om een goeroe van dit formaat op die ene bijdrage te beoordelen. De indruk is echter dat hij gekozen had voor de automatische piloot.

Het ging over trends en disruptions, maar allereerst over het feit dat Masie investeert in Broadway shows en succesvolle renpaarden, naast de gebruikelijke reclame voor zijn jaarlijkse conferentie in Florida.

Hij zette vanaf het begin het publiek aan het werk met 2 minuten intermezzo’s als: ‘spreek met jouw buurvrouw of buurman over hoe jouw eigen leergedrag is veranderd in de laatste 5 jaar’. Hij deed er verder niets mee, maar het enthousiasme steeg.

Zijn analyse is dat de meeste trends ontstaan door het veranderingproces dat mensen ondergaan en niet door de techniek. Vandaar zijn advies aan de ‘leerprofessionals’ in de zaal om op de eerste plaats over zichzelf te praten en niet over de ‘lerenden’.

Kenmerkend voor de ‘leerprofessional” is dat hun informatie tegenwoordig overal vandaan kan komen en het kan bij wijze van spreken volkomen fake zijn of bestaan uit alternatieve feiten. Een mooie link naar de Trumpiaanse interpretatie van de werkelijkheid, die in de ogen van Masie niet anders dan schadelijk is.

Leerprofs, maar ook lerenden hebben in toenemende mate te maken met informatie uit totaal verschillende bronnen en het is uiterst moeilijk om te weten wat waar is of een beetje waar. Online cursussen en zeker de open source producten bestaan uit een veelheid van bronnen, die dagelijks kunnen wisselen. Een belangrijke reden voor lerenden om eerst eens ergens anders te kijken, dan naar de online cursus die men van plan is te doen.

Personalisatie, een andere, wat achterhaalde trend. Iedereen leert anders, dus de perfecte cursus bestaat niet. Bedenk het volgende: een cursus of een deel wordt aangeboden als e-learning, als pdf of als video. Welke keuze zou je maken en waarom? De uitkomst is: gelijke overwegingen, maar andere keuzes.

Kijkend naar alle nieuwe ontwikkelingen wat valt dan op: lerenden in 2017 lijken gefascineerd door de ‘e-‘. Niet de e- van e-learning of electronic learning, maar van everywhere, easy, eyewitness, express, effective, engaging, effluent, everyone, everytime

Andere wat meer didactisch en inhoudelijke trends:

-       Uit je hoofd leren = niet meer van deze tijd

-       Zelfsturend = de lerende krijgt meer keuzes en controle

-       Video = korter en meer gericht op motivatie

-       Data = big, persoonlijk, dynamisch en voor eigen gebruik

-       Ben je een designer? = Noem je vanaf nu producent

-       Machine learning = de keuzes, die Amazon aanbiedt, helpen en komen ook in andere toepassingen

-       Leren = op het moment dat het nodig is

-       E-learning = dit wordt ‘optional’

-       Navigatie kennis = om terug te vinden waar je vandaan kwam

-       LMS = geen leermanagementsystem, maar een optimaliserings system

-       Curation = leerders willen aanbevelingen

-       Gamification = om betrokkenheid te vergroten

Hoe om te gaan met technologieën als virtual en augmented reality? Uitpoberen is het devies, want onze leerders willen zo snel mogelijk van A naar B en als virtueel helpt, dan doen.

Belangrijkste leer-trend voor de nabije toekomst: de lerende verandert sneller dan al onze systemen en zij zullen in toenemende mate beter leren of wij ons ermee bemoeien of niet. Met research kunnen we proberen onze bijdrage te verbeteren, maar dan moeten we wel alle bestaande onderwijsrituelen van ons afschudden, anders gaat het niet lukken. De beste mogelijkheid zit in het bieden van een leeromgeving, die de lerende helpt zijn of haar weg te vinden. De ultieme vorm van disruptie is als we niets veranderen.

Interessante overwegingen van Masie, die echter geen antwoorden bieden, maar vooral vragen oproepen. Een boeiend verhaal, maar ik blijf wat ontevreden achter. Volgende keer beter, hoopt mijn buurman.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.