Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Splintt | 05-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Knoppologie

Knoppologie “Aai-pet?”, vraagt mijn zoontje Emil van 3. We zitten in de tuin, in de zon. Hij wijst naar de pet op mijn hoofd. Ik schiet in de lach en hij lacht uitbundig met me mee. We bekijken de vakantiefoto’s met mijn moeder en mijn nichtje Anoek van 9. “Nee”, zegt ze, “Aaaai-Peddddduh”, en grist de i-pad uit mijn handen “Kijk, deze”, zegt ze en swipet de foto’s één voor één over het scherm. Nog geen halve minuut later zit Emil met het ding op schoot en swipet zelf alsof het een lieve lust is. De i-pad is al niet meer belangrijk, de foto’s wel.
Mijn moeders mond valt open. “Oh, moet dat zo! Hoe weet hij dat nou zo snel?” . Ze schudt vol onbegrip haar wijze hoofd. Ze is allang blij dat ze na een seniorencursus “computeren” eindelijk haar laptop snapt. Ze wilde eerst niet eens een laptop, totdat ze via Skype met de kleinkinderen kon “videobellen”. Toen ze iets heel graag wilde, schoot het ineens op met leren computeren.
“Kijk, papa, kijk” zegt Emil, “Trein!”, terwijl hij met twee vingers over het scherm vegend de foto in- en uitzoomt. “Anouk, heb jij hem dat geleerd?” vraag ik. “Nee, maar dat is toch logisch?”, zegt ze verbaasd.

Die krijg ik de laatste tijd vaak: “maar dat is toch logisch, waarom moet ik dit leren?”. In het proces van het maken van e-learningmodules zitten testrondes, liefst ook met een steekproef uit de doelgroep. Opvallend is het verschil in feedback tussen jong en oud. Ouderen vinden het vaak prettig als alles stap voor stap wordt uitgelegd, vooral als het over software gaat. Ieder knopje heeft een betekenis in een proces, de knoppologie. Jongeren vinden het feit dat er überhaupt een softwaretraining moet komen een bewijs dat de software slecht is, en willen vooral weten welke nieuwe nuttige dingen ze nu nog eenvoudiger kunnen doen.

Als de familie weer huiswaarts is gegaan, en de avondschaduw zich meester van de tuin maakt, kijk ik vast naar mijn agenda voor morgen. Softwaretraining ontwerpen. Het gaat hier over goede software en de training is voor een jonge doelgroep. Ik ga toch maar even opnieuw beginnen, meer reclameachtig de voordelen van het nieuwe systeem promoten en koppelen aan activiteiten in het werk. Knopjes weg en stapjes dumpen, want “dat is toch logisch”.

Erik Huisman werkt bij Splintt.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

09-10

Retentie en AI

Door: Let’s Learn!