Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van HiHaHo | 13-05-2015 | Article Rating | (1) reacties

Fijn, een webinar!

Fijn, een webinar!

Ik keek altijd uit naar webinars. Na een webinar ben ik namelijk altijd zo lekker bij met mijn email. Luisteren met een half oor en ondertussen lekker andere dingen doen. Multitasken ten voeten uit!

Eerst voelde ik me wel een beetje schuldig ten opzichte van de spreker. Het is natuurlijk niet erg beleefd. Aan de andere kant is hij/zij blijkbaar via dit medium niet in staat om mijn volle aandacht op te eisen. En ‘wat niet weet wat niet deert’, toch?

Ben ik de enige die andere dingen doet tijdens een webinar? Wat doe jij tijdens een webinar? Vorig jaar mei, tijdens het Masie Video & Learning Lab, kreeg ik daar een antwoord op.

Volgens eigen onderzoek van The Masie Center (N=284) checkt 83,6% zijn mail tijdens een webinar.  Dat roept bij mij de vraag op wat dit voor het leereffect betekent. Inmiddels is toch wel aangetoond dat multitasking van cognitieve taken in de menselijke hersenpan niet mogelijk is. Verschillende studies hebben aangetoond dat we niet echt de taken tegelijk doen, maar dat we steeds wisselen van taken waardoor het lijkt alsof we multitasken.

Voorstanders van multitasken vergelijken zichzelf graag met een computer. Maar deze vergelijking gaat helaas niet op. Waar een computer zonder tijdsverlies de ene taak neerlegt en de andere (weer) oppakt hebben wij mensen telkens een aanpassingsperiode nodig ‘om er weer in te komen’. Multitaskers doen gewoon langer over een takenpakket en, niet onbelangrijk, maken daarbij ook nog eens veel meer fouten.

Nog niet overtuigd? Probeer het onderstaande dan maar eens zelf. Op internet zijn diverse online testen te vinden. Multitasking tests zijn o.a. te vinden bij lifehacker.com en open-site.org.

Mijn voorzichtige conclusie is dan ook dat het leereffect van een webinar vrijwel nul is. Daarom heb ik een nieuwe strategie bedacht: ik schrijf me trouw in voor elke webinar die mij aanstaat, maar kom vervolgens digitaal niet opdagen. Vrijwel 100% gegarandeerd dat je enkele dagen later een mailtje krijgt met het goede nieuws dat je het webinar nu ook offline kunt bekijken.

Met offline bedoel ik natuurlijk niet dat het niet via internet loopt, want de opname is net zo online als het live webinar zelf. Ik bedoel er vooral mee dat ik de opname kan bekijken op het moment dat het mij uitkomt. En ik kan ook eenvoudig oninteressante en/of bekende delen overslaan of interessante fragmenten nog eens bekijken.

En als je een vraag hebt, geen probleem! Elke zichzelf respecterende spreker vermeldt trouw zijn contactgegevens aan het eind van zijn les.

Ik kan me zomaar voorstellen dat veel meer mensen dezelfde webinarstrategie (gaan) volgen als ik. Dan is het misschien een goed idee voor de organisatoren van webinars om extra aandacht te besteden aan de didactische mogelijkheden van de opname.

Tegenwoordig is het eenvoudig mogelijk om een online video van interactiviteit te voorzien. Links naar extra verdiepingsmateriaal, reflectieve vragen of een meerkeuzevraag behoren tot de mogelijkheden. Hiermee wordt de waarde van de webinaropname verhoogd. Anders gezegd: een hoger leerrendement door meer engagement van de kijker.

Ik nodig elke webinarorganisator uit om het eens te proberen. Op www.hihaho.com kun je gratis een account aanmaken en direct aan de slag.

Hans de Graaf (48) is oprichter van Icademy (www.icademy.nl) en HiHaHo Video Enrichment (www.hihaho.com).

E-mail: hans@icademy.nl



Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

camiel
Van camiel | 20-05-2015
Je verhaal pakt me in ieder geval, Hans. Ben het er alleen niet mee eens.

De suggestie van ander gebruik van het medium webinar, namelijk de on demand later in eigen tijd bekijken, snap ik; Alleen is de vraag of het medium daar de schuld van is.

In een klaslokaal, of het nu op een middelbare school, HBO of Executive MBA class op Harvard is, heeft hetzelfde probleem. Daar doet 83,6% van de participanten wellicht ook andere zaken dan full dedicated in de les zitten.

Ligt de schuld niet bij een onbewust gebruik door de docent en/of een verwaarloosbaar format? Live webinars hebben een aantal kenmerken die juist interessant zijn om engagement, interactie en daarmee alertheid en betrokkendheid te versterken. Als die zaken niet worden benut, ben ik het helemaal met je eens; sterker, dan kan je beter een goede on demand video maken.

Morgenavond hebben we weer een mooi webinar, vanaf Vlerick in Gent en ik weet nu dankzij jouw betoog wat ik definitief anders ga doen: de on demand komt alleen nog beschikbaar voor mensen die live hebben deelgenomen, puur om later nog eens onderdelen te raadplegen. Tijd voor je ontwikkeling is immers een schaars goed, daar moet je bewust aandacht voor maken.

Een webinar moet zo goed zijn, dat wanneer je het terugkijkt baalt dat je er niet live bij was. Omdat je de directe interactie en de spanning van het live moment mist.


tnx

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

09-10

Retentie en AI

Door: Let’s Learn!