Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van aNewSpring | 13-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Op zoek naar de e-kroket voor betere online leerprestaties

Op zoek naar de e-kroket voor betere online leerprestaties

Door Ger Driesen (eerder verschenen in de nieuwsbrief van mei 2017)
Learning Innovation Leader bij aNewSpring

 

E-learning of online leren wint al jaren gestaag aan populariteit. Dit ten koste van de meer traditionele klassikale training. Naast de vele voordelen brengt deze beweging ook nadelen met zich mee. Het belangrijkste nadeel is dat een van de meest populaire snacks aan terrein verliest. De oer-Hollandse kroket vormt al jaren één van de meest cruciale onderdelen van een geslaagde opleiding of training. Tijdens de lunchpauze of tijdens de snack break van 17.00 uur: de kroket past altijd. Met of zonder broodje, op het broodje geplet of juist niet, met of zonder mosterd – wat een heerlijke keuzemogelijkheden. Bovendien blijkt uit onderzoek van Martijn B. Katan een broodje kroket gezonder dan een broodje gezond. Is een er digitale variant te vinden van de kroket die hetzelfde positieve effect kan hebben maar dan binnen e-learning programma’s?

Kroket op de achtergrond
Nu e-learning zo stevig doorzet verschuift de kroket naar de achtergrond en dat is niet goed voor onze branche. De kroket symboliseert namelijk heel veel belangrijke aspecten die bijdragen aan een geslaagd leerproces. De kroket vormt dat kleine moment van geluk, die kleine extra beloning voor het deelnemen aan de training. Even dat moment voor jezelf, dat moment van rust en bezinning na de eerste hap. Of juist even geen bezinning en lekker even terug in de comfort zone van het kroket eten. Dit klinkt misschien allemaal wat individualistisch, absurdistisch wellicht, maar dat is het allerminst. Niets is zo verbroederend, geen enkele teambuilding oefening effectiever dan samen kroketten eten. Daarom hebben we in dit digitale tijdperk dringend een vervanging nodig. Dus ben ik op zoek naar de e-kroket. Een digitale variant die hetzelfde positieve effect kan hebben maar dan binnen e-learning programma’s. Een moeilijk vraagstuk, ik kom er zelf niet helemaal uit. Gelukkig heb ik een goed netwerk met daarin enkele toonaangevende experts. Ik heb hen geraadpleegd. Gevraagd wat voor hen de waarde van de kroket is in het kader van leren, hoe zij de snack bij voorkeur verorberen en wie of wat kanshebber is voor de e-kroket. Dit is wat ik leerde.

Francois Walgering, de kroket en 'digital badges'
Francois Walgering won onlangs de titel 'Learning Innovator 2017' en is een van de fijnste collega's in het werkveld. Kenner van het fenomeen 'digital badges' - misschien is daar de oplossing te vinden. Daarom de 'go-to guy' voor dit vraagstuk. 

Voor Francois staat de kroket voor het creëren van sociale momenten binnen het leren, het moment waar iedereen naar uitkijkt na een periode van hard werken. Dat informele moment van letterlijk en figuurlijk stoom afblazen en netwerken. De kroket geeft ook de mogelijkheid om cursisten te waarderen voor hun inspanningen. Een kroket smaakt eenmaal lekkerder als je het gevoel hebt dat je hem echt hebt verdiend.

Daarom eet Francois de kroket het liefst na een stevige inspanning met het gevoel dat hij het echt heeft verdiend: "Het liefst eet ik de kroket samen met het team dat de inspanning heeft geleverd, inclusief een momentje van 'vieren' en reflecteren."

Francois heeft een mooi idee: hij zou graag 'digital badges' de kroket 2.0 willen noemen, de verbeterde kroket in de vorm van meerdere bitterballen. Met digital badges bestaat namelijk de mogelijkheid om meerdere momenten te creëren binnen het leren om mensen te waarderen (micro-credentials). Waar je met een kroket zorgt voor de algemene waardering kan je met de bitterballen specifiek gedrag belonen dat nog persoonlijker en specifieker is. Het kan dan ook zijn dat verschillende personen op verschillende momenten hun beloning krijgen. Uiteraard kun je met een 'eind-badge' (ofwel de 'kroket-badge') ook nog teamprestaties belonen.

Ton Bruining, de kroket en een 'boundary object'
En dan is er Ton Bruining. Formeel opgeleid als diëtist en hij begon zijn carrière in die rol. Ton is daarna jaren actief geweest in het werkveld van leren - en nog steeds. Bovendien is hij gepromoveerd Humanist en lector Leiderschap in Onderwijs. Daarnaast is hij kenner en liefhebber van cultureel erfgoed. Een machtige combinatie van expertise om op dit vraagstuk los te laten. Ton stelt me niet teleur, dat doet hij nooit. Hij meldt het volgende: "De kroket is een belangrijk ‘boundary object’ tussen de training en de trainees als groep en tussen de groepsleden onderling. De zorg over het verdwijnen van de krokettenreflectie in een digitale leeromgeving is terecht. Omdat de krokettenreflectie nog niet in de literatuur is beschreven moet daar meteen onderzoek naar gedaan worden, met daarbij uitleg over de ontwikkeling van de samenwerking".

Ton eet de kroket het liefst direct uit het vet en zonder fratsen: "Geen broodje of mosterd. De smaaksensatie komt maximaal tot zijn recht. Een gruwel en ook nog eens gevaarlijk zijn van die lauwe, slappe dingen langs de snelweg. Verrassend vond ik ooit de versie van marsepein. Kroketten eten doe ik samen met anderen of stiekem alleen." 
Ton heeft gelukkig ook een idee over de e-kroket. De e-kroket zou voor de kleine private genietmomentjes moeten zorgen en voor een gezamenlijk genietmoment. Een eenvoudige of aantrekkelijke game die je alleen of met een groep kunt spelen zou een alternatief voor de krokettensensatie kunnen zijn. Het mooiste zou zijn wanneer die e-kroketgame prikkelt tot out of the box denken en tot het samen denken over vertalingen naar de praktijk. 

De e-kroket bij online training
Dit alles leidt tot een aantal mooie conclusies. De e-kroket moet er komen, in de vorm van een game of een digital badge en aangevuld met de 'bitterbal-badge'. De deskundigen zijn het ook eens over de waarde van de 'analoge, grounded reality, ouderwetse' kroket in het leerlandschap. Voor 'learning designers' blijft het daarom belangrijk dat zij steeds weloverwogen hun blended leerinterventies kiezen: met of zonder (e)kroket.

PS - Op de hoogte blijven? Elke twee weken deel ik mijn Learning Notes


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

09-10

Retentie en AI

Door: Let’s Learn!