Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Bureau Beerens | 16-05-2017 | Article Rating | (5) reacties

e-learning, dood en verderf: make one size fit all

e-learning, dood en verderf: make one size fit all

'Sluit aan bij de beleveniswereld van je doelgroep en blijf je leerlingen boeien!' Dit blijft aan de orde van de dag, hoewel het bijna veertig jaar geleden is dat ik dit als student in mijn oren moest knopen. Maar wat nou als je doelgroep dood en verderf van dichtbij meemaakt? Wat als die zowel uit laaggeletterden als academici bestaat? Dus mensen met een totaal andere afkomst, totaal andere gewoontes en een cultuur die soms haaks staat op de onze. En wat is 'beleveniswereld' als je doelgroep dagelijks wordt geconfronteerd met verschrikkingen die groter zijn dan je je kunt voorstellen? We hebben het hier over een lesmodule voor een NGO waarmee niet alleen de lokale, soms vrijwel analfabete, medewerkers moeten worden opgeleid, maar ook de hoogopgeleide managers en coördinatoren.

 

Met één module een brede doelgroep bedienen is riskant, want 'one size fits all' betekent in opleidingsland meestal 'useless for all'. Maar omdat het een introductiemodule over een algemeen onderwerp betreft, kon het hier wel. Bij het ontwerp houd je dan rekening met een aantal extra randvoorwaarden. Zo mocht de module geen onderscheid maken naar plaats, cultuur, ras, godsdienst, geslacht of afkomst. Daarnaast moest hij voor iedereen herkenbare en boeiende situaties bevatten en mocht er geen beroep worden gedaan op de leesvaardigheid van de cursist.

 

Concreet betekende dit dat we kozen voor universele, neutrale getekende figuren waarin iedereen zich kan herkennen en die vooral niet kinderachtig zijn. Verder bouwden we animaties met universele metaforen als vertaling naar de praktijk. Best uitdagend, bedenk maar eens een dagelijkse situatie die zowel in Europa, Amerika en Afrika direct herkend wordt. Natuurlijk bevatten de animaties een voice-over, maar letterlijk alle tekst kan door de cursist als audiofragment worden afgespeeld. Voorlopig in het Engels en mogelijk later in het Frans en Arabisch wat in het laatste geval weer voor extra uitdagingen zorgt.

 

We hebben een mooi beroep en saai wordt het nooit, maar Mali en Syrië komen opeens wel heel dichtbij.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Pieter
Van Pieter | 16-05-2017
Het is een tamelijk cryptisch stukje. Begrijp de uitdaging en het enthousiasme, maar het wordt nooit voldoende concreet om een idee te krijgen van de werkelijkheid en of de oplossing gewerkt heeft. Het is dus meer een teaser dan een column, want daarin is het altijd de bedoeling om zo concreet mogelijk te zijn, zodat de lezer mee kan denken en voelen!!
Vincent Beerens
Van Vincent Beerens | 16-05-2017
Goed gezien, het is inderdaad een teaser. Waarom een column de bedoeling zou moeten hebben om oplossingen tot in detail te beschrijven is me een raadsel. Zoals deze rubriek bedoeld is deel ik hier wat we in de praktijk tegenkomen en welke oplossingen we hebben bedacht zonder er een enorm reclameverhaal van te willen maken. Evaluatie moet nog plaatsvinden dus de vraag of het gewerkt heeft is nog niet aan de orde.
Pieter
Van Pieter | 17-05-2017
Ik weet niet wie je bent, maar wat moet ik met zo’n halfgare reactie? Slaap er nog een nachtje over en lees de column dan nog eens door. Misschien kom je tot andere gedachten.
Harm Weistra (hoofdredacteur)
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 17-05-2017
De redactie is blij als bijdragen oproepen tot gedachtewisseling. Maar elke gedachtewisseling stopt als we geen argumenten meer uitwisselen, maar verwensingen.
De column van Bureau Beerens lees ik als een hartenkreet. Een opdracht die bij het bureau een snaar heeft geraakt.
Daarnaast ben ik net als Pieter benieuwd naar meer informatie. Dus nodig ik Bureau Beerens graag uit om tzt een praktijkcase te publiceren over deze opdracht. Daarin is - meer dan in een column - ruimte voor reflectie en inhoudelijke diepgang.
De redactie
Vincent Beerens
Van Vincent Beerens | 18-05-2017
Termen als 'halfgare' horen hier inderdaad niet thuis. Voor een praktijkcase willen we graag zorgen na instemming van de opdrachtgever. Na de eerste evaluatie gaan we kijken of dat mogelijk is. Wie ik ben, is volgens mij wel heel duidelijk.
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

16-05

e-learning, dood en verderf: make o...

Door: Bureau Beerens
15-05

De kracht van synchroon online lere...

Door: Wilfred Rubens (redactie)