Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

De adoptie curve van Rogers, Winny the Pooh en de metafoor van het potlood

Er zijn verschillende manieren waarop je kunt kijken naar de manier waarop gebruikers leertechnologieën adopteren. In deze blogpost beschrijf ik er drie, en pleit ik ervoor om vooral goed te kijken naar de redenen van critici van leertechnologie. Het is Lees verder
Van Avetica | 07-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.3: My overview block

Moodle 3.3 verschijnt, als alles volgens planning verloopt, op maandag 8 mei 2017. Vandaag een eerste artikel met een vooruitblik naar deze nieuwe release. My overview block Dit nieuwe block geeft cursisten een verbeterd overzicht van hun cursussen en de voortgang […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.3: My overview block verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kijken leveranciers aan tegen de modulaire digitale leeromgeving? #SURFopreis

De Educause en SURF zijn groot voorstander van een modulaire digitale leeromgeving. Hoe kijken leveranciers tegen deze ontwikkeling aan? Op 3 april j.l. schreef ik dat een groep bestuurders uit het hoger onderwijs met SURF rond het thema ‘gepersonaliseerd leren’ Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Intensief begeleiden bij gepersonaliseerd online leren #SURFopreis

Het College for America is een innovatief onderwijsconcept voor flexibel leven lang leren. Wat zijn belangrijke kenmerken? Op 3 april j.l. schreef ik dat een groep bestuurders uit het hoger onderwijs met SURF rond het thema ‘gepersonaliseerd leren’ op studiereis Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Impressie dag twee Droom en Daad-verbinden #cvimc

Helaas kon ik vandaag maar een gedeelte van de CvI-managementconferentie bijwonen. Ik heb gekozen voor een zeer inspirerend kijkje in de Wereld vol Wonderen, en voor twee boeiende ’MBO-talks’. Ontwikkelingen in een andere branche kunnen ook je eigen vakgebied inspireren. Lees verder
Van Patrick Koning | 06-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Keynote: ‘Masterclass branding: waarom branding in het onderwijs ook goed is voor studenten’ #cvimc

De laatste keynote van vandaag wordt gegeven door Claire de Nerée tot Babberich van Branddoctors. Claire start haar keynote met […] Lees verder
Van Patrick Koning | 06-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Keynote van @AndrTimm: ‘Kan de nieuwe arbeidsmarkt zonder MBO?’ #cvimc

De keynote van André Timmermans, algemeen directeur SBB, draagt de ondertitel: ‘De toekomst begint nu!’. In de aankondiging geeft André […] Lees verder
Van Patrick Koning | 06-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Keynote: Mo(e)tivatie in het beroepsonderwijs #cvimc

Rob Martens werkzaam bij het ECBO start zijn keynote met de stelling dat motivatie de basis moet zijn van het onderwijs. […] Lees verder
Van Patrick Koning | 06-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Benoembaar, bekwaam en bevoegd in het mbo #cvimc

Vanaf 1 augustus word ik projectleider van de Opleidingsschool MBO de we samen met Fontys aan het bouwen zijn op het […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Sfeerimpressie managementconferentie ‘Droom en Daad verbinden’ #cvimc

Voorafgaand aan dag 2 van de CvI-managementconferentie ‘Droom en Daad verbinden’ wil ik een korte sfeerimpressie geven. De sfeer is m.i. namelijk een van de sterke kanten van de conferenties van het Consortium voor Innovatie. En kennisdeling vindt pas echt Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Logistieke innovaties en onderwijs #cvimc

Kunnen ontwikkelingen op het gebied van logistiek inspiratie bieden voor onderwijslogistiek? Ja. Weet men ook al hoe? Nog niet. Iris Vis van de Rijksuniversiteit Groningen ging in op logistieke uitdagingen binnen het onderwijs. Zij is thuis in de logistiek, maar Lees verder
Van Patrick Koning | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Keynote: ‘Systematische Cultuurverandering binnen Stedelijke Onderwijslocaties’ #cvimc

Ilias El Hadioui, Wetenschappelijk Docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en programmaleider van de Transformatieve School, start zijn keynote met […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

ELO implementeren is een kunst #cvimc

“Niet omdat het moet, maar omdat het kan”. Deze bekende reclameslogan gebruikt ROC Aventus bij de implementatie van hun elektronische leeromgeving). Bert Hulsbergen van Aventus deelde zijn ervaringen met de implementatie van Onderwijs Online. De aanleiding voor de switch naar Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

ICT in het onderwijs: innoveren met 60 teams #cvimc

Krijg je 60 teams aan de slag met ICT, en kun je daarbij zelfs ‘onwilligen’ mee krijgen. Volgens Jorrit Arntzen en Joost Willems van de Friese Poort wel. Zij begeleiden bij de Friese Poort teams bij de implementatie van ICT Lees verder
Van Patrick Koning | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Keynote: ‘Ontketen vernieuwingen’ #cvimc

In het programma van de conferentie van het Consortium voor Innovatie staan een zeer groot aantal interessante bijeenkomsten. Wat kies […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Opening Managementconferentie CvI Wouter Hart over Verdraaide Organisaties #cvimc

Hoe kun je als organisatie je bedoeling weer terug vinden? Asterix en Obelix kunnen daarbij helpen. Het Consortium voor Innovatie bestaat 25 jaar. Eén keer in de twee jaar organiseert men samen met een gastcollege dé conferentie over ICT in Lees verder
Van Patrick Koning | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Opening van de conferentie: ‘Droom en Daad verbinden’ van het Consortium voor Innovatie #cvimc

Het evenement van het MBO is gestart: de conferentie van het Consortium voor Innovatie. Dit jaar de management-editie. Een 2-jaarlijkse […] Lees verder
Van Avetica | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

H5P nieuwe content types

H5P heeft een tweetal nieuwe content types voor Moodle uitgebracht! Image Juxtaposition U leest het goed Juxtaposition! Ik had persoonlijk nog nooit van de term juxtapositie gehoord maar volgens Wikipedia is het “het naast elkaar plaatsen van zaken om daarmee […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht H5P nieuwe content types verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Interesse in de ervaringen van 5 Opleidingsscholen? Lees het magazine: ‘5x Sterker’

Vorige week berichtte ik over de conferentie 5x sterker in mijn post: ‘Uitwisselen van ervaringen van opleidingsscholen op conferentie: ‘5X […] Lees verder
Van Patrick Koning | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

De moeite waard om te kijken: ‘Bestaat digitale privacy nog wel?’

Via YouTube werd ik geattendeerd op de video: Wiretaps, data dumps and zero days: is digital privacy no longer possible? […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer kies je bij blended learning voor online leeractiviteiten, en wanneer voor face-to-face leeractiviteiten?

Deze vraag stond vanavond centraal tijdens een sessie die ik samen met andere leden van het netwerk online leren mocht verzorgen tijdens de jaarlijkse docentenbijeenkomst van de Academie voor Deeltijd van Avans Hogeschool. Om de afweging te maken tussen online Lees verder
Van TrainTool | 04-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Infographic: 10 opvallende statistieken over mobile training

Voor veel organisaties is mobile training de volgende stap in learning & development. Ga maar na: mobiel beschikbare e-learning vormt eerder regel dan uitzondering, terwijl communicatietraining meer en meer online plaatsvindt. Tel hier de onmisbaarheid van smartphones bij op en het trainen van vaardigheden op een smartphone of tablet mag logisch genoemd worden. Dat tonen ook de 10 opvallende statistieken die we verzamelden over mobile training. 

Lees verder
Van TrainTool | 04-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Infographic: 10 opvallende statistieken over mobile training

Voor veel organisaties is mobile training de volgende stap in learning & development. Ga maar na: mobiel beschikbare e-learning vormt eerder regel dan uitzondering, terwijl communicatietraining meer en meer online plaatsvindt. Tel hier de onmisbaarheid van smartphones bij op en het trainen van vaardigheden op een smartphone of tablet mag logisch genoemd worden. Dat tonen ook de 10 opvallende statistieken die we verzamelden over mobile training. 

Lees verder
Van Avetica | 04-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot UK & Ireland 2017 #mootieuk17 coming up

Volgende week (10-12 april 2017) wordt de MoodleMoot gehouden in Londen. Moodlefacts is erbij en wel met 2 man sterk! Samen met mijn collega Bas Harkink bezoek ik dit event. We slaan de eerste dag over wat te boek staat […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht MoodleMoot UK & Ireland 2017 #mootieuk17 coming up verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 04-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.03

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

The post Beveiligd: De Learning Correspondent nr.03 appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Veranderbereidheid en weerstand bij implementaties

Als je aan de slag gaat met technology enhanced learning, krijg je te maken met veranderbereidheid en weerstanden. En daar heb je weer verschillende soorten van. Op dit moment is een groep bestuurders uit het hoger onderwijs met SURF op Lees verder
Van Avetica | 03-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

CodeRunner programmeer vraagtype voor Moodle

CodeRunner is een vraagtype waarmee in Moodle programmeer opdrachten kunnen worden gegeven. Samen met de tweede plugin wat een quiztype is kun je opdrachten opstellen en die aanbieden als een quiz / toets. De plugin ondersteunt momenteel de volgende programmeertalen: […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht CodeRunner programmeer vraagtype voor Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeelden van gepersonaliseerd leren

De afgelopen week heb ik aandacht besteed aan een veelvlak waarmee je gepersonaliseerd leren kunt beschrijven. Vandaag ben ik een artikel tegen gekomen waarin een college experimenteert met ICT voor personalisering naar tempo en niveau. Het College of Liberal Arts Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Laat lerenden elkaar duidelijk maken wat de relevantie is van leren

Als lerenden weten waarom leren relevant voor hen is, dan leren zij meer effectief. Onderzoek laat zien dat leerresultaten verbeteren als lerenden vertellen waarom leren relevant is. Michigan State University heeft in een onderzoek gekeken naar het effect van degene Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Blockchain + microcredentialing = nieuwe manier van valideren van leren

Met behulp van microcredentialing kunnen leeractiviteiten gewaardeerd worden die niet bij een klassieke opleiding zijn uitgevoerd (zoals massive open online onderwijs). Samen met blockchain-technologie kan deze ontwikkeling tot de nodige reuring leiden binnen het onderwijs. Microcredentialing is het opknippen van Lees verder
Van Avetica | 31-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle extra profielveld met upload mogelijkheid

Moodle kent standaard de mogelijkheid om extra profielvelden aan te maken. Zo kun je bijvoorbeeld een veld maken voor geboortedatum, geslacht of andere zaken die niet tot de standaard profielvelden van Moodle behoren. Je hebt daarbij de keuze uit een […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle extra profielveld met upload mogelijkheid verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Zullen nieuwe leertechnologieën de leertechnologieën van de laatste tien jaar vermorzelen?

De geschiedenis herhaalt zich, wordt wel eens gezegd. Dit lijkt in elk geval te gelden voor de hooggespannen verwachtingen van de invloed van ICT op leren, opleiden en onderwijs. “The next big killer application for the Internet is going to Lees verder
Van Avetica | 30-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Essential thema beschikbaar voor Moodle 3.2

Het Essential thema voor Moodle is al tijden lang bijzonder populair. Niet zo gek als je bedenkt dat je een gratis thema krijgt met veel mogelijkheden om zelf dingen in te stellen. Moodle 3.2 verscheen op 5 december 2016 maar […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Essential thema beschikbaar voor Moodle 3.2 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 30-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Welke Moodle versies worden nu ondersteund?

Naar aanleiding van het beveiligingslek in Moodle waar we afgelopen maandag over schreven, kwam een paar keer de volgende vraag terug van klanten; welke Moodle versies worden nu ondersteund? Het beleid van Moodle is dat de huidige versie (3.2) en de voorlaatste […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Welke Moodle versies worden nu ondersteund? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Het leermanagement systeem vervangen door Office 365? Toch doen?

Afgelopen zondag schreef ik de blogpost Het leermanagement systeem vervangen door Office 365? Niet doen. Deze bijdrage heeft heel veel reacties opgeleverd. In deze uitgebreide blogpost reageer ik op deze reacties. Ben ik van mening veranderd? Eén ding staat voor Lees verder
Van Avetica | 29-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Embedden in Moodle was nog nooit zo eenvoudig

Embedden is een veelgehoorde term maar misschien is niet voor al onze lezers duidelijk wat er precies mee bedoeld wordt. Andere termen die voor embedden worden gebruikt zijn integreren of insluiten. Wanneer je iets embed integreer je als het ware […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Embedden in Moodle was nog nooit zo eenvoudig verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Gebruik jij mobiele technologie om recht te doen aan verschillen tussen leerlingen?

Het iXperium van de Hogeschool Arnhem Nijmegen is in het kader van het TABLIO project op zoek naar goede voorbeelden binnen het primair en voortgezet onderwijs waarbij mobiele apparaten worden gebruikt om te differentiëren. Kun jij het iXperium helpen? Gisteren Lees verder
Van TrainTool | 28-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Videorollenspellen filmen: 10 tips voor de beste clips

Jouw communicatietraining versterken met oefeningen die overal en altijd beschikbaar zijn? Dat kan met behulp van videorollenspellen, waarin de deelnemer een situatie te zien krijgt en vervolgens zijn eigen reactie hierop opneemt. Om de ervaring van de deelnemer zo realistisch mogelijk te maken, moet de situatie levensecht worden nagespeeld én beeld en geluid van voldoende kwaliteit zijn. In ons vorige artikel beschreven we het schrijven van een script en de opdracht. Nu geven we tien tips voor het filmen zelf.

Lees verder
Van TrainTool | 28-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Videorollenspellen filmen: 10 tips voor de beste clips

Jouw communicatietraining versterken met oefeningen die overal en altijd beschikbaar zijn? Dat kan met behulp van videorollenspellen, waarin de deelnemer een situatie te zien krijgt en vervolgens zijn eigen reactie hierop opneemt. Om de ervaring van de deelnemer zo realistisch mogelijk te maken, moet de situatie levensecht worden nagespeeld én beeld en geluid van voldoende kwaliteit zijn. In ons vorige artikel beschreven we het schrijven van een script en de opdracht. Nu geven we tien tips voor het filmen zelf.

Lees verder
Van Avetica | 28-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

H5P hoeveel manieren zijn er om een vraag te stellen?

De laatste tip van de week afkomstig van H5P vind ik persoonlijk weer briljant! Ze laten de vraag zien waarbij je 5 hoofdsteden moet koppelen aan het land waar ze bij horen. Washington is de hoofdstad van… Canberra is de […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht H5P hoeveel manieren zijn er om een vraag te stellen? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Gepersonaliseerd leren: van continuüm tot veelvlak

Volgens Larry Cuban hanteren scholen en docenten een enorm scala aan definities als het gaat om gepersonaliseerd leren. De variatie is de norm, niet de uitzondering. Zonder zich aan waarde-oordelen te bezondigen, wil Cuban een ‘Personalized Learning Continuum‘ ontwikkelen. Volgens Lees verder
Van Avetica | 27-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Serieus beveiligingslek Moodle

Serieus beveiligingslek Er is een serieus beveiligingslek in Moodle gevonden in alle versies van Moodle. Onbevoegden kunnen zonder een account in Moodle zich toegang verschaffen en zichzelf sitebeheerder maken. Ook zijn onbevoegden in staat om database query’s uit te voeren […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Serieus beveiligingslek Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Het leermanagement systeem vervangen door Office 365? Niet doen

Doordat onderwijsinstellingen beschikken over Office 365, en deze toepassing steeds krachtiger wordt, bestaat de neiging om Office 365 als digitale leeromgeving te gaan gebruiken en afscheid te nemen van bestaande leermanagement systemen. Vanuit het oogpunt van functionaliteit en gebruiksgemak is Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Ik ben nu ook VKA Associate

Nee, ik ben niet weer in loondienst gegaan. Maar ik heb gisteren wel een associate-overeenkomst getekend met Verdonck, Klooster & Associates B.V. (VKA). Wat houdt dat in? VKA is een strategisch ICT adviesbureau (gevestigd in Zoetermeer). Met een Associate-overeenkomst regelt Lees verder
Van SBO | 24-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat is een Learning Hackathon? Ervaringen bij Spaarne Gasthuis

Ervaringen Learning Hackathon - videoEen Hackathon is een leertraject dat van tevoren niet helemaal helder is… Van tevoren is één ding...

The post Wat is een Learning Hackathon? Ervaringen bij Spaarne Gasthuis appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 24-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Werken als knowmad 4: Een wereld vol knowmads in 2020

John Moravec heeft als eerste het begrip knowmad geïntroduceerd in zijn boek Knowmad society. In deze Tedtalk doet John een interessante uitspraak over de ‘rise of the knowmad’. Hij zegt: “In 2020 45% of the workforce will be knowmads“. Eh 2020? Dat is toch al over 3 jaar? Dan moeten we wel opschieten. Waarop is deze 45% […]

Het bericht Werken als knowmad 4: Een wereld vol knowmads in 2020 verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Patrick Koning | 24-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Uitwisselen van ervaringen van opleidingsscholen op de conferentie: ‘5x Sterker’

Vandaag vindt in de School voor de Toekomst van het Koning Willem I College de conferentie: ‘5x sterker’ plaats. De […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Programma digitale leeromgeving Zuyd Hogeschool de volgende fase in

Sinds eind september ben ik aan de slag als programmamanager bij Zuyd Hogeschool. Zuyd heroriënteert zich op de digitale leeromgeving. De afgelopen tijd stond in het teken van ‘kwartier maken’. Nu gaan we een nieuwe fase in. We hanteren bij Lees verder
Van Patrick Koning | 24-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Tip! Inkijkje in de wereld van online influencers op Instagram

Zes studenten begonnen 10 oktober 2016 aan een Instagram-account. Hun doel? 10.000 volgers halen in 12 weken en zo een […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je voorkomen dat collega’s leertechnologie gebruiken?

In het kader van ‘omdenken’ presenteert Terry Freedman elf manieren waarop je kunt voorkomen dat collega’s leertechnologie gaan gebruiken. Door de zaken om te draaien maakt Freedman uiteraard duidelijk wat je dan wel moet doen. Veel van zijn punten hebben Lees verder
Pagina 5 van 48Eerste   Vorige   1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste