Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Hadewych Delbaere van de University Colleges Leuven-Limburg (UCLL) doet in de meest recente editie van OnderwijsInnovatie verslag van haar studie naar welke voorwaarden nodig zijn om blended learning strategisch en duurzaam uit te bouwen.
Zij schrijft dat blended learning vaak wordt geïnitieerd door individuele docenten.
Het Britse Towards Maturity heeft 10.000 deelnemers aan het programma “Towards Maturity Learner Intelligence” bevraagd naar benaderingen, uitdagingen en belemmeringen voor leren om hun werk in de huidige economie te doen. Zij concluderen dat moderne werknemers zich ontwikkelen als autonome en zelfsturende lerenden.
Mediasite is al jaren de technologie partner van Next Learning. Wij werken samen om te zorgen dat alle presentaties...
Het bericht Mediasite verscheen eerst op nextlearning.nl.
Leidinggevenden en medewerkers communiceren te weinig met elkaar. Natuurlijk, jij en je medewerker hoeven geen beste vrienden te zijn, maar op het moment dat bepaalde zaken niet meer besproken kunnen worden gaat er iets mis. Dit is helaas niet zelden zo: 60 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers geeft aan onuitgesproken issues met zijn leidinggevende te hebben. Dit betekent dat dit in jouw organisatie waarschijnlijk ook voor ruim de helft geldt. Maar welke mensen zijn het? En waar lopen ze mee rond?
Natuurlijk voltrekken trends zich over langere termijn. Toch lijkt in het hoger onderwijs van de VS een verschuiving plaats te vinden. Het aantal studenten dat deelneemt aan hoger onderwijs neemt af, terwijl de deelname aan online hoger onderwijs toeneemt. Zien we deze ontwikkeling ook in ons land terug?
Rond de eeuwwisseling beweerden auteurs als Marc Prensky dat we te maken hebben met een generatie die van nature of inherent technologisch onderlegd is, en zich anders gedraagt en denkt omdat men technologie intensief gebruikt. Dit concept van de ‘digital native’ heeft ook in de academische wereld aan populariteit gewonnen.
In het eerste deel van het interview dat we hadden prof. dr. Carel Jansen, emeritus hoogleraar van de Rijksuniversiteit Groningen, bespraken we al hoe mensen leren communiceren. Maar dan het vervolg: hoe kun je dat leerproces en daarmee de communicate verbeteren? En hoe toets je dat? Je leest het in dit tweede deel.
Gelukkig leren we het grootste deel van het communicatiepalet vanzelf. Door af te kijken bij anderen én doordat wij mensen nou eenmaal de gave hebben om taal en communicatie kunnen absorberen en te gebruiken, ook al begrijpen we niet precies wat er gezegd wordt. Over die bijzondere mix spraken we prof. dr. Carel Jansen, emeritus hoogleraar van de Rijksuniversiteit Groningen en coauteur van het handboek Leren communiceren.
Leren on the job: experimenteren, fouten maken en daarvan leren. Door: Renske Roet | Jobtraining & Carolien...
Het bericht Ontwikkelen van de Trusted Business Advisor bij PwC: leren door te doen verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door: Marco de Juncker, Technisch Specialist Software Support bij MotracLinde Almere, en Jeroen Heesterbeek, Partner Manager LearnLinq LMS. Als learning...
Het bericht ‘Licence to operate’ en de rol van een leermanagementsysteem verscheen eerst op nextlearning.nl.
Wij nemen je mee in onze unieke “learning journey”! Door: Niek de Groot en Henrieke Smeenge, L&D...
Het bericht Learning Experiences in LXP (Learning Experience Platform) door Alliander verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door: Annet Murre, Directeur LVSC Iedereen in de organisatie maakt fouten. We maken ze doorlopend. Maar fouten...
Het bericht Hoe creëer je bij managers een cultuur waarin fouten gemaakt mogen worden? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Behapbaar én leuk aantoonbaar bekwaam Door: Jennie den Besten, Hoofd St Jansdalacademie, Ziekenhuis St Jansdal Lisanne van...
Het bericht Nooit meer vinken, alleen nog maar vonken met interactieve video! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Onlangs is ‘Op de schouders van reuzen. Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten‘ verschenen. Paul Kirschner, Luce Claessens en Steven Raaijmakers bespreken hierin 24 kernartikelen over leren en doceren, afkomstig uit de cognitieve psychologie.
Het bericht Moodle Development School verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
De term ‘design thinking’ is alomtegenwoordig. Ook op het gebied van technology enhanced learning, L&D en onderwijs. De Nielsen Norman Group heeft een groep van 87 professionals op het gebied van user experience en ontwerp uit verschillende branches gevraagd naar wat zij hieronder verstaan.
Als het goed is, besteden organisaties zorgvuldig aandacht aan de selectie van (leveranciers van) online cursussen. ‘Kwaliteit’ is daar een zeer belangrijk aspect van, net als het antwoord op de vraag of online cursussen een goede oplossing zijn voor vraagstukken waar de organisatie mee te kampen heeft.
Zoals gebruikelijk verschijnen er tegen het einde van het jaar weer voorspellingen over wat er allemaal komend jaar gaat veranderen op het gebied van technology enhanced learning.
Vanochtend attendeerde Harm Weistra mij op de uitgave 2019 predictions for eLearning.
Oftewel: Pallet Opbouw Training 2.0 Door: Edwin Bleumink | KLM Royal Dutch Airlines & Henny van Kessel...
Het bericht KLM Cargo: gezamenlijk leren in een simulatieve werkomgeving met de Hololens (MR) verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door: Alize Hofmeester, HR Transformation Expert Global CoE One Way of Working bij ING Digitalisering, 24/7 bereikbaar...
Het bericht Leadership & Empowerment in een agile organisatie – praktijk bij ING verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht One Way of Working bij ING verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Moodle 3.5.3 mooie nieuwe mogelijkheden verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
“Empoweren van lerenden”: het grotendeels overdragen van de regie over en de verantwoordelijkheid voor het leren aan...
Het bericht Empoweren heeft effect! verscheen eerst op nextlearning.nl.
(Minisessies te volgen in een ‘carrousel’) Sessieleider: Miriam Boer, manager AVL Academie Sessie 1 (15 min): Design...
Het bericht 3 x innovatieve leerstrategie bij Antoni van Leeuwenhoek Academie verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door: Caroline Luijbregts en Annelies Braak | Opleidingsadviseurs Alrijne Academie Alrijne zorggroep combineert leerwerkoplossingen met een adaptief...
Het bericht Een effectieve combinatie van Performance Support en Adaptief Leren bij Alrijne Zorggroep verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het lijkt soms lastig om een E-learning te maken, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn!...
Het bericht Wat je écht moet doen voordat je begint met het maken van een e-learning verscheen eerst op nextlearning.nl.
Pluvo maakt je online trainingen onvergetelijk. Pluvo is een vernieuwd e-learning platform waarmee je fantastische trainingen kunt...
Het bericht Pluvo verscheen eerst op nextlearning.nl.
Stemgestuurde digitale assistenten zoals Google Home, Siri van Apple of Alexa van Amazon, worden steeds vaker gebruikt. Ik las laatst dat Google Home tijdens ‘Black Friday’ op grote schaal is aangeschaft. Als we deze toepassingen gaan gebruiken voor leren, opleiden en onderwijs,
‘Learning Experience Platforms’ zijn een betrekkelijk nieuw fenomeen op het gebied van leertechnologie. De toepassing lijkt toegevoegde waarde te hebben al is het twijfelachtig of de ’hype’ die ermee gepaard gaat, terecht is. De vlag lijkt ook de lading niet te dekken.
Het bericht Skillstown verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht H5P conferentie en nieuws verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
RSS (Really Simple Syndication) is naar mijn mening één van de beste internettechnologieën die ooit is ontwikkeld. De afgelopen jaren lijkt de populariteit ervan verminderd. Maar er lijkt wellicht sprake van een ‘herrijzenis’. En dat is niet meer dan terecht.
Het Britse Towards Maturity heeft onlangs aan 700 L&D-leidinggevenden over de hele wereld gevraagd welke leertechnologieën momenteel worden gebruikt en welke leertechnologieën zij in de toekomst van plan zijn te gaan gebruiken. Wat valt daarbij op?
In het persbericht stelt de oprichter van Towards Maturity,
In het kader van de ELI ‘7 Things You Should Know About’-reeks heeft de Educause onlangs een editie gepubliceerd over digitale transformatie (pdf).
De uitgave begint zoals gewoonlijk met een scenario.
De afgelopen dagen heb ik de 24ste editie van de Online Educa (OEB) bezocht. Ik heb vooral feitelijk verslag gedaan, deels in de vorm van aantekeningen. In deze blogpost wil ik uitgebreider reflecteren op dit indrukwekkende congres. Ik verwijs daarbij naar mijn eerdere bijdragen.
Ik heb ook -natuurlijk weer te kort- de gelegenheid genomen om de expositie te bezoeken. Dankzij de overname door Learning Technologies was er dit jaar een gratis expositie met seminars aan de conferentie is toegevoegd. Er waren daarom veel meer stands met aanbieders van leertechnologie (een relatief groot deel gericht op de bedrijvenmarkt).
De laatste sessie, die ik heb bijgewoond, ging over een initiatief van de Universiteit van Texas over een programma over ontwerp ondernemerschap (design entrepeneurship).
Ontwerpers kunnen een belangrijke rol spelen binnen veranderingen in organisaties.
De opening van dag twee van editie 2018 van de OEB bestaat traditiegetrouw uit twee plenaire sessies. Ik heb de sessie over werkplek leren bijgewoond.
Onder leiding van Donald Taylor zijn we gestart met na te denken over de belangrijkste uitdagingen op het gebied van werkplek leren.
Het Online Educa Debat van de 24ste editie van de Online Educt Berlijn stond weer onder leiding van het voormalige Britse Lagerhuislid Harold Elletson (tevens werkzaam op het gebied van e-learning). Moet alle leerervaringen leuk zijn? Dat was de stelling van dit jaar.
Alec Couros is in een Spotlight sessie ingegaan op de dringende noodzaak curricula op het gebied van informatiegeletterdheid opnieuw voor te stellen als een middel om de huidige epidemie van nepnieuws, catfishing en dis/misinformatie te bestrijden.
Couros ging in zeer hoog tempo en met veel voorbeelden voornamelijk in op de problematiek van vandaag de dag.
Ik beschouw chatbots als een veelbelovende technologische ontwikkeling die zelfs kan leiden tot het verminderen van werkdruk van medewerkers omdat routinematige vragen door een robot beantwoord kunnen worden. Een panel verkende na de lunch op dag 1 van de Online Educa wat vernieuwende toepassingen in verschillende sectoren zijn.
De eerste sessie van de Online Educa die ik na die koffiepauze heb bijgewoond, was een sessie die verzorgd werd door studenten van Avans Hogeschool.
Deze studenten kunnen hun eigen leerpad kiezen, waarbij docenten meer fungeren als begeleider en ondersteuner om studenten te helpen.
Vandaag is editie 2018 van de Online Educa officieel begonnen. Meer dan 2500 deelnemers uit meer dan 70 landen nemen deel aan de 24ste OEB Global. Nederland heeft dit jaar de grootste delegatie. De deelnemers kunnen 111 stands van bedrijven bezoeken of deelnemen aan zo’n 150 sessies.
De tweede workshop die ik vandaag tijdens de pre-conference van de Online Educa heb bijgewoond werd verzorgd door Will Thalheimer. Will is onder meer bekend van de ‘learning styles challenge’ (bewijs dat inspelen op leerstijlen effectief is,
Editie 2018 van de Online Educa (Berlijn) begint officieel morgen. Vandaag vinden echter al pre-conference workshops plaats. De eerste workshop waar ik aan heb deelgenomen, ging over werkplek leren.
De pre-conference workshops van de OEB zijn meestal de moeite waard.
Ik ben vanavond onderweg naar Berlijn, waar morgenvroeg de pre-conferences van de Online Educa Berlijn van start gaan. Eén van de ontwikkelingen waar ik de komende dagen meer van verwacht te horen is het learning experience platform. HT2Labs spreekt daarbij van een “eLearning Evolution”.
Het bericht Moodle 3.6 is uit! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
VR WEARABLE – PSYCHOSESIMULATIE – LIVE DEMO LEZING Door: Jennifer Kanary Nikolov(a), CEO en founder van LABYRINTH...
Het bericht ‘s Werelds eerste ‘do-it-yourself’ psychose simulator met VR – voor betere zorg verscheen eerst op nextlearning.nl.