Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Avetica | 12-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle MOOC start 11 januari 2015

Moodlefacts.nl - informatie en inspiratie over Moodle

Al eerder schreven we hier over de aanstaande Moodle MOOC. Zondag 11 januari 2015 wordt deze online Moodle cursus geopend door Martin Dougiamas (oprichter van Moodle) en Mary Cooch (community educator). Na het aanmaken van een account kun je je voorstellen in een forum. […]

Het bericht Moodle MOOC start 11 januari 2015 is voor het eerst gepubliceerd op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-01-2015 | Article Rating | (1) reacties

De vage grenzen tussen online cursussen en massive open online courses

Volgens David Wiley zijn de verschillen tussen ‘traditionele’ online cursussen en MOOCs niet heel erg groot. Ik ben het maar deels met hem eens. Wiley somt een groot aantal overeenkomsten op zoals het volledig online karakter, het gebruik van te bestuderen content of beperkte mogelijkheden voor menselijke interactie. Volgens hem zitten de verschillen in het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

De betekenis van het Internet of Things voor leren

De afgelopen week vond in Las Vegas weer de Consumer Electronics Show plaats. Tijdens deze beurs tonen fabrikanten de nieuwste producten op het gebied van ICT en elektronica. Eén van mijn conclusies op basis van een aantal artikelen die ik gescand heb, is dat het “Internet of Things” meer volwassen wordt. De vraag is wat [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

SAMR-model via video uitgelegd

Ik gebruik het SAMR-model vaak als ‘bril’ om te kijken naar het gebruik van ICT voor leren. Via The Whiteboard Blog ben ik gestuit op een video over dit model. In het SAMR-model stelt Ruben Puentedura dat je ICT op grofweg vier manieren kunt inzetten: Substitutie: je gebruikt ICT als vervanging van een andere leertechnologie, [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 08-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Online dagboeken: van Penzu tot Room for Thought

Gisteren heb ik sprintjes, elfjes en haiku’s gemaakt. Een van mijn elfjes ziet er zo uit: Waarderend Uitgesteld moeilijk Aanpakken rust vragen Het hoeft niet perfect Geleerd Zegt dit je iets? Ik had er voor gisteren nog niet van gehoord. Het zijn allemaal werkvormen die reflectief schrijven stimuleren. Het is een manier van schrijven, een […]

Het bericht Online dagboeken: van Penzu tot Room for Thought verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 08-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle rapport van alle profielprentjes

Moodlefacts.nl - informatie en inspiratie over Moodle

De plugin Roster is een eenvoudige rapport binnen Moodle met als doel om alle profielprentjes van de deelnemers van jouw cursus te tonen. Je kan de namen van de deelnemers aan of uit zetten en dat is leuk voor de docent […]

Het bericht Moodle rapport van alle profielprentjes is voor het eerst gepubliceerd op Moodlefacts.nl.

Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Blijf met je handen van onze nar af #CharlieHebdo #JeSuisCharlie

De laffe en brute aanslag op het blad Charlie Hebdo heeft terecht veel protest en verontwaardiging losgemaakt. Ik moest denken aan mijn vergelijking van de nar en de koning, die ik meer dan tien jaar geleden heb gemaakt. Op 2 november 2004 is Theo van Gogh vermoord. Je hoorde toen ook geluiden of het niet [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Gastcollege implementatie e-learning aan de hand van een casus

Gisteravond heb ik in het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys een gastcollege verzorgd over de implementatie van e-learning. Daarbij hebben deelnemers met name gewerkt aan een casus. Vooraf had ik deelnemers gevraagd om onderstaande video van mijn model over de implementatie van e-learning te bestuderen (met excuus voor de geluidskwaliteit): Ik ben [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 07-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Recht op mediawijsheid

Via mijn collega Rob de Vrind werd ik geattendeerd op één van de uitkomsten van de week van de mediawijsheid: […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ICT kan leiden tot een systeemverandering van ons onderwijs

Begin 2014 heb ik onderstaande opiniërende bijdrage geschreven voor het blad HO Management. De bijdrage beschrijft een scenario waarin ICT fungeert als ‘driver’ en katalysator van veranderingen binnen ons onderwijs. “Technologie is een middel, geen doel op zich”. Met die uitspraak word ik regelmatig in mijn werk geconfronteerd. Ik deel deze mening maar half. Technologie is [...] Lees verder
Van Avetica | 06-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Webwinkel vol met Moodle producten

Moodlefacts.nl - informatie en inspiratie over Moodle

Al jarenlang lang zijn er allerlei producten te koop met het Moodle logo erop. Zo’n acht jaar geleden heb ik zelf een T-shirt gekocht en een paar jaar geleden kreeg ik na een serie trainingen een koffiemok met het logo […]

Het bericht Webwinkel vol met Moodle producten is voor het eerst gepubliceerd op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

In hoeverre bepalen ICT-systemen de praktijk van het onderwijs?

Gisteren ontspon zich een korte Twitter-discussie over over leerlingvolgsystemen (en elektronische leeromgevingen) die richting zouden geven aan de praktijk van het onderwijs. De vraag daarbij was/is of dat inderdaad het geval is, en of dat erg is. Aangezien deze discussie m.i. minder geschikt is voor x-keer 140 tekens, wil ik er deze blogpost aan wijden. Daarbij [...] Lees verder
Van Avetica | 05-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Voeg Moodle plugins toe aan je favorieten

Moodlefacts.nl - informatie en inspiratie over Moodle

In de Moodle plugin database is een leuke functie toegevoegd; je kan een plugin toevoegen als favoriet. Bij elke plugin staat het aantal keer dat deze is toegevoegd. Je kon al het aantal keer zien dat een plugin was gedownload, maar […]

Het bericht Voeg Moodle plugins toe aan je favorieten is voor het eerst gepubliceerd op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Tablets zijn krachtige leertechnologieën, maar geen babysitter

De bijdrage Tablets make great learning tools for kids, but parents should be vigilant laat zien dat tablets rijke leertechnologieën zijn, maar dat ouders de tablet niet als een ‘babysitter’ moeten gebruiken. De aanbevelingen voor ouders gelden m.i. ook voor leerkrachten. De rode draad van dit artikel is: Bij tablets is de verbinding met de [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 03-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Goodbye Feedburner: helaas opnieuw e-mail abonnement aanvragen ;-(

Vanaf 1 januari ben ik gestopt met het gebruik van Feedburner, omdat er al jaren geen ontwikkelingen meer plaatsvinden door Google. Daarnaast zijn de statistieken zeer onbetrouwbaar. Van de ene op de andere dag zijn er zo maar 150 volgers verdwenen die er de dag erop weer bij zijn gekomen. Van andere (edu)blogger ken ik deze … Continue reading Goodbye Feedburner: helaas opnieuw e-mail abonnement aanvragen ;-( Lees verder
Van Patrick Koning | 03-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsmoment.nl: “Anders leren kijken naar verantwoordelijkheid”

Karin Winters startte afgelopen december de site onderwijsmoment.nl als spin-off van mijnmoment.com. Deze spin-off is geënt op onderwijsharten en onderwijsverhalen. Karin wil laten zien dat het mogelijk is om onderwijsharten op één plaats een podium te bieden, ongeacht kennen, kunnen en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Casus internettechnologie als uitbreiding en versterking van je geheugen

Vandaag de dag kunnen we een combinatie van internettechnologieën gebruiken als uitbreiding en versterking van ons geheugen. Onderstaande, persoonlijke, casus illustreert dat weer eens. De aanleiding van deze casus is triest. Gistermiddag ontving ik een WhatsApp-bericht van mijn zus. Ze was terug van een begrafenis van een goede kennis. Daar had men een aantal nummers [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Beïnvloedt de ondernemende student ook het Nederlandse hoger onderwijs?

Nederlandse instellingen voor hoger onderwijs krijgen te maken met andere doelgroepen. Dat leidt tot innovatie van het curriculum waarbij meer rekening gehouden zal worden met principes uit de volwasseneneducatie, informeel leren en inzichten rond online leren. Herman van den Bosch houdt zich als hoogleraar onder meer bezig met innovatiemanagement. In zijn weblog verkent hij onder [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Voorspoedig 2015!

Het afgelopen jaar werd uiteraard gedomineerd door de aanslag op de MH 17, twee vliegrampen, de vreselijke strijd in Syrië, Irak, Gaza, Oekraïne en Ebola. Klimaatonderhandelingen in Peru lijken een gevoel van urgentie te ontberen. In Nederland zal de decentralisatie van de zorgtaken naar de gemeenten in 2015 ongetwijfeld op een drama uitlopen, weigeren we [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 31-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik Masie event Learning 2014

Op de blog van de Hema academie heb ik al geschreven wat voor mij het belangrijkste was van alle boodschappen en nieuwe dingen die ik heb geleerd bij het Learning 2014 event van Elliott Masie in Orlando. In deze blogpost bespreek ik op de valreep van dit jaar wat me nog meer opviel bij dit […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Wat waren in 2014 mijn favoriete sites en blogs over technology enhanced learning?

Pedro de Bruyckere postte gisteren zijn belangrijkste bronnen van het afgelopen jaar. Hij nodigde zijn lezers uit hun ‘topbronnen’ te delen. Daarom hieronder mijn favoriete bronnen op het gebied van ICT en leren (in willekeurige volgorde), media die ik gebruik om bronnen te raadplegen en te verwerken, de top 10 Tweeps (op basis van verwijzingen) [...] Lees verder
Van Avetica | 31-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Update Moodle taalpakket

Moodlefacts.nl - informatie en inspiratie over Moodle

Gisteren een support vraag behandeld waarbij medewerkers de mogelijkheid bleken te hebben om hun eigen score bij toetsvragen aan te passen. In mijn eigen Moodle installatie gebeurde dit niet in de reguliere leerling rol. Op zoek dus naar de verschillen. Bij de […]

Het bericht Update Moodle taalpakket is voor het eerst gepubliceerd op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Onderschatting van ICT bedreigt publieke taken onderwijs

De mogelijkheden van ICT worden vaker onderschat dan overschat. Dat kan grote gevolgen hebben. In de wereld van opleiden en onderwijs kunnen we daarom maar beter positieve houding hebben ten opzichte van ICT. Het risico bestaat dat de publieke taken van het onderwijs anders in het gedrang komen. Technologische ontwikkelingen voltrekken zich in een rap [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Trends rond gepersonaliseerd leren?

Het is inderdaad weer ‘trends-tijd’. Dat leidt ook tot vergezochte artikelen zoals 10 Trends to Personalize Learning in 2015. Deze bijdrage beschrijft namelijk enerzijds trends die m.i. weinig met gepersonaliseerd leren te maken hebben en ontwikkelingen die al veel langer spelen. Aan de andere kant vergeet de auteur ook weer trends die juist relevant zijn [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leer nooit iets omdat het meetelt #onderwijsmoment

Vanochtend is één van mijn ‘onderwijsmomenten’ op http://onderwijsmoment.nl/ gepubliceerd. Uiteraard deel ik deze ook op mijn eigen blog. Het betreft één van mijn grootste missers cq leermomenten tijdens mijn studieloopbaan. Eén van mijn belangrijkste onderwijsmomenten vond plaats in het najaar van 1983. Ik was net van de middelbare school af en studeerde pedagogische wetenschappen in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Vrolijk kerstfeest 2014

Ik wens jullie allen een heel fijn kerstfeest toe. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Neurowetenschap kan kennis over leren vergroten

Sinds een jaar of 20 beschikken we over technologieën waardoor we beter kunnen waarnemen hoe ons brein werkt. Daardoor is onze kennis over hoe wij leren vergroot. Via Pedro De Bruyckere heb ik onderstaande video bekeken. Cognitief psychologe Helen Abadzi vertelt hierin dat neurowetenschappen hebben geleid tot meer kennis over leren. Daarmee is ook een [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

De politieke correctheid van ICT als middel

ICT mag binnen het onderwijs best doel op zich zijn, en niet alleen een middel. Mensen die dit ontkennen, hebben een gebrekkig inzicht in de rol en betekenis van technologie. Dat stelt hoogleraar Wim Westera in een recent opiniërend artikel. Het afgelopen weekend viel de laatste editie van het blad OnderwijsInnovatie in de bus. Een [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 23-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Ook Studio 100 stalkt uw kind online #mediawijsheid

Afgelopen weken was er veel nieuws over basisscholen die privé gegevens van kinderen doorspelen aan uitgevers: Privacyschending basisscholen. Er is meer aan de hand zoals blijkt uit een artikel op de website Datapanik.org dat ik vandaag las. Veel gratis app’s voor kinderen volgen het surfgedrag van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Technologieën die in 2014 zijn verdwenen

Mashable somt een aantal technologieën op die sinds het afgelopen jaar niet meer worden gemaakt of niet meer worden ondersteund. Als ik naar mijn eigen technologiegebruik kijk, dan is zowel sprake van stabiliteit als verandering. Bij Mashable gaat het om de volgende technologieën. Apple heeft besloten om de iPod Classic niet meer te produceren. Ik [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 21-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Merry Christmas and a happy 2015!

We have this plastic Christmas tree for ages, but his message is still actual! Merry Christmas and a happy new year from me and Kinne. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Een school zonder docenten?

Met enige regelmaat lees over initiatieven die een alternatief willen zijn ten opzichte van het bestaande onderwijssysteem. De Franse school ’42’ zou zo’n alternatief willen zijn. Binnen het onderwijsconcept werken lerenden aan het oplossen van problemen, zonder docenten. ’42’ is met veel geld opgericht door een Franse Telecom-magnaat, Xavier Niel. Hij was ontevreden over het [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 20-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

De Nieuws BV: Facebook mag per 1 januari privé-gegevens aan derden verkopen

Mijn collega Roland Belluz deelde onderstaande nieuwsitem van de Nieuws BV op Radio 1 over de voorwaarden die per 1 januari 2015 bij Facebook gaan veranderen. Als ik het nieuwsitem probeer te plaatsen in de instellingsmogelijkheden die Facebook heeft kun je in de instellingen onder en vervolgens [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Digitale habitus vraagt om het Indie web

Dankzij ons dagelijks gebruik van ICT creëren we een digitale habitus. Om dat op een bewuste en vrije manier te kunnen doen, zou internet opnieuw gedecentraliseerd moeten worden. Mooie blog van Steve Wheeler. Op basis van het werk van de Franse filosoof Pierre Bourdieu introduceert hij het begrip ‘digitale habitus’. Dit kun je omschrijven als het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Ik steun Serious Request #SR14 #3FM

Gisteravond hebben drie disk jockeys van 3FM zich weer laten opsluiten in het Glazen Huis.  Zij vragen hiermee aandacht voor vrouwen en meisjes, die tijdens oorlog en conflicten slachtoffer worden van seksueel geweld. Net zoals andere jaren steun ik deze actie van harte. Het mooie van Serious Request is -vind ik- dat men aandacht vraagt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Geleerde lessen rond meertalige MOOCs #EUMOOCs

De afgelopen week heb ik in Madrid deelgenomen aan een projectvergadering van EMMA: European Multiple MOOC Aggregator. Dit project wil MOOCs van Europese instellingen voor hoger onderwijs in meerdere talen toegankelijk maken. De Nederlandstalige MOOCs van de OU kunnen daardoor bijvoorbeeld in het Engels toegankelijk worden voor anderen. Daarmee zou kennis over bepaalde onderwerpen ook [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 17-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Starting with e-Learning? Start with Easygenerator

Starting with e-Learning? Start with Easygenerator. It now offers all basic functions you need for authoring, publishing, sharing and capturing results. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leren verkopen in het Virtual Skillslab

Simulaties kunnen krachtige leeractiviteiten zijn waarmee lerenden kunnen oefenen met authentieke beroepssituaties. Het Virtual Skillslab is daar een voorbeeld van. Deze toepassing wordt steeds vaker binnen het Nederlandse onderwijs gebruikt. In 2001 heb ik met Eric Jutten de E-learning Experience georganiseerd. Eric was destijds in opdracht van -ik meen- de Albert Heijn bezig met het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Mijn bezwaren tegen ’70-20-10’

De laatste jaren is er veel aandacht voor het ’70-20-10’-model dat wordt toegedicht aan consultant Charles Jennings. Veel organisaties willen hun strategie op het gebied van leren en ontwikkelen vormgeven op basis van dit model. Volgens mij wordt dit model echter vaak verkeerd gebruikt. Tot ongeveer halverwege de jaren negentig was er vooral aandacht voor [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we met leren de veranderingen om ons heen bij houden?

De wijze waarop kenniswerkers vaak leren past niet goed bij de veranderingen waarmee zij in hun werk te maken hebben. We zullen professionalisering dus op een andere manier moeten insteken. Het is de vraag of overdrijvingen daarbij helpen. Via een tweet van Joseph Kessels ben ik terecht gekomen op de bijdrage De verandersnelheid haalt ons [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Vloggen en leren

Vloggen is bloggen via video. Dankzij de alomtegenwoordigheid van smartphones, breedband internet en publicatieplatforms als YouTube is deze toepassing ook toegankelijk geworden voor het onderwijs. Steve Wheeler beschrijft de relatie met leren. Online video wordt steeds vaker binnen het onderwijs gebruikt. Vaak als vervanging of versterking van presentaties en gastcolleges. Maar je kunt online video [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Vier jaar Nederlandse ervaring met MOOCs?

Naar aanleiding van de 20ste editie van de Online Educa Berlijn is een speciale editie verschenen van de publicatie CHECK.point eLearning. Met daarin een bijdrage van mij over onze ervaringen met massive open online courses. De redactie heeft tot mijn verbazing gekozen voor de titel “Four Years of Dutch Experience with MOOCs“. Dat komt omdat ik [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

E-learning: Omslagpunt al lang bereikt

Gisteren is editie 9 van IP | vakblad voor informatieprofessionals verschenen. Met daarin een artikel van mij over zeven e-learning trends. In dit artikel beschrijf ik onder meer dat e-learning alledaags is geworden, dat e-learning inhoudelijk is verbreed en dat leren dankzij learning analytics en adaptieve technologie meer gepersonaliseerd wordt. Met toestemming publiceer ik dit artikel [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gastcollege Blended learning: van gaarkeuken tot sterrenrestaurant

Vandaag heb ik een gastcollege over blended learning verzorgd voor docenten van Hogeschool Windesheim. Zij hebben ook kennis gemaakt met cases die door twee van hun collega’s werden gepresenteerd. In het kader van deze collegereeks heeft Willem van Valkenburg eerder een gastcollege verzorgd. Ik heb daarom eerst gekeken wat aanwezigen al wisten van het onderwerp. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Kennen MOOCs een hoge mate van uitval?

Je moet de intenties van deelnemers betrekken bij de vraag of de uitval bij een massive open online course hoog is. Bovendien blijken deelnemers aan MOOCs zich slecht te houden aan hun intentie om deel te nemen. Maar dan nog is het lastig om uitval bij MOOCs te operationaliseren. Onderzoeker Justin Reich heeft onderzoek gedaan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Krachtige technologieën voor rijkere leerervaringen

Tijdens mijn reflectie op de twintigste editie van de Online Educa Berlijn schreef ik onder meer dat er steeds meer gebruikersvriendelijke leertechnologieën beschikbaar komen waarmee je leren met behulp van ICT verder kunt versterken. Deze blogpost bevat voorbeelden. Vandaag kwam ik in dit kader bijdragen tegen die deze ontwikkeling illustreren. New Technologies Making MOOCs Even [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 09-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Goede Tijden, Slechte Tijden over phishing #mediawijsheid

Door mijn collega Anne Sünnen werd ik getipt op een uitzending van: Goede Tijden, Slechte Tijden met als titel: “Ik heb iets heel doms gedaan….”. Bianca wil zich inschrijven voor een workshop voor de startende ondernemer, maar als ze het cursusbedrag over wil maken ontdekt ze dat er ruim Euro [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

De waarde van passief engagement binnen online cursussen

Moet online leren gericht zijn op interactie tussen lerenden en docenten? Dat hoeft niet. Lerenden die ‘stil’ maar actief leren kunnen namelijk ook effectief online leren. “The Case for ‘Passive’ Learning – The ‘Silent’ Community of Online Learners” gaat in op de wijze waarop lerenden deelnemen aan online cursussen. De auteurs kijken daarbij zowel naar [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Reflectie op de Online Educa Berlijn 2014 #OEB14

De afgelopen dagen heb ik uitgebreid verslag gedaan van editie 20 van de Online Educa Berlijn. In deze bijdrage wil ik op hoofdlijnen terugblikken op organisatie, opzet en  inhoud van dit internationale congres over technology enhanced learning. In totaal gaat het om zeven organisatorische en acht inhoudelijke reflecties. Realiseer je hierbij wel dat het heel [...] Lees verder
Pagina 42 van 51Eerste   Vorige   37  38  39  40  41  [42]  43  44  45  46  Volgende   Laatste