Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Dag 2 EADL-congres #eadl #eadl2014

Tijdens dag twee van het EADL-congres kwamen diverse onderwerpen aan bod die laten zien waar het (particuliere) afstandsonderwijs op dit moment te maken heeft: diverse risico's die men moet hanteren, ontwikkelingen op het gebied van content, microleren, de impact van massive open online courses en online tutoring. Kit Sadgrove van The Blackford Centre ging in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

MOOCs: beyond the hype #EADL #EADL2014 #EUMOOCS

Vandaag heb ik een presentatie verzorgd over mijn ervaringen met Massive Open Online Courses tijdens het EADL-congres in Edinburgh. Ik ben eerst kort ingegaan op het EMMA-project en op de ontstaansgeschiedenis van (de hype rond) MOOCs. Volgens mij heeft de opkomst van learning analytics mede een impuls gegeven aan MOOCs omdat binnen MOOCs veel data [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Change. No excuses #eadl

Vandaag en morgen neem ik deel aan het jaarlijkse congres van de European Association for Distance Learning. Morgen verzorg ik zelf een presentatie. Vandaag heb ik drie keynotes bijgewoond. Daarin stonden vooral trends en ontwikkelingen op het gebied van leren centraal. Voorzitter Dirk van der Mark schetste de noodzaak van innoveren tegen de achtergrond van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

De worsteling van volwassenen en organisaties met levenlang leren

‘Nederland’ wil steeds meer werk maken van een ‘leven lang leren’, maar slaagt daar onvoldoende in. Dat is spijtig voor tal van betrokkenen. Het trieste is dat we al langer weten hoe een leven lang leren kan worden bevorderd. Diverse betrokkenen worstelen er echter mee om de diverse drempels weg te werken. De aanleiding voor [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 14-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Antipestliedje laat niemand onberoerd tijdens talentenjacht

Vandaag spotte ik op Facebook een indrukwekkende video over hoe is voelt om gepest te worden. Deredactie.be berichtte hierover. Een oud student, Jeroen Koppenol, poste dit bericht op Facebook. Twee jonge rappers rappen over pesten. Deredactie.be leidt de video als volgt in: Een staande ovatie en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Webinar Werken met TPACK

Vanavond heb ik in het kader van de Post HBO-opleiding e-learning van Fontys via Adobe Connect weer een webinar over TPACK verzorgd. Hoe was dit webinar opgezet? Ik heb deelnemers eerst gevraagd wie al bekend was met TPACK en wie al eens gewerkt had met TPACK. TPACK is immers niet meer heel nieuw. Ongeveer eenderde [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs faalt in het gebruik van ICT

Op dit moment krijgt de overheid er van langs als het gaat om de implementatie van ICT. Volgens Marc Weston slaagt het onderwijs er ook onvoldoende in om ICT op een adequate manier te benutten. Een hele tijd geleden werd ik via LinkedIn -aanleiding en door wie ben ik helaas kwijt- gewezen op de al [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 12-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ga je om met ongepaste nicknames bij Kahoot! en andere sociale media?!

Als je regelmatig Socrative, Kahoot!, LinoIT, et cetera. gebruikt in de lessen, dan ken je dat na een tijdje de meeste vreemde nicknames opduiken. Het begint onschuldig door niet de eigen naam in te voeren, maar die van een virtueel persoon of een ander klasgenootje. Als men in de gaten heeft dat [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Reflecteren en delen bevordert presteren

Het zou goed zijn als we vaker expliciet de tijd zouden nemen om te reflecteren en onze bevindingen zouden delen met anderen. Onderzoek van de Harvard Business School en anderen laat namelijk zien dat dit leidt tot betere prestaties. Carmen Nobel gaat in op een recent paper van een aantal hoogleraren van onder andere de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Vormen online discussies waardevolle leeractiviteiten binnen MOOCs?

Eén van de uitdagingen bij massive open online courses is het realiseren van leerzame interacties. Is dat mogelijk op zo'n grote schaal? Welke factoren spelen hierbij een rol? De blogpost MOOC Discussion Forums: barrier to engagement? van Phil Hill is mij nu pas opgevallen. Hill stelt hierin dat discussiefora wel eens een belemmering kunnen vormen [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 11-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Inspiratie opdoen bij de mini-conferentie: #mediawijsheid op het Koning Willem I College

Om de start van de collegebrede invoering van het vak: Mediawijsheid vanaf schooljaar 2014-2015 kracht bij te zetten organiseerde ik afgelopen donderdag de mini-conferentie: #mediawijsheid in School voor de Toekomst. De conferentie was georganiseerd voor medewerkers van het Koning Willem I [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Beeld van de geschiedenis van innovatie Nederlands beroepsonderwijs

Veel mensen ontwikkelen een persoonlijke website of weblog tijdens hun werkzame leven. Niet Jan Geurts. Jan lanceert twee jaar na zijn pensioen een website over zijn loopbaan: een rijk persoonlijk archief van bijna veertig jaar onderzoek en advies op het gebied van het beroepsonderwijs. Deze site geeft daarmee tevens een mooi beeld van de geschiedenis [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

De crisis rond compliancy-based learning

Ik wist dat e-learning vaak wordt ingezet voor zogenaamd ‘compliancy-based learning’. Maar dat veel organisaties meer dan 70% van de beschikbare tijd en middelen hier aan besteden, wist ik niet. In deze blog post geef ik aan waarom dit problematisch is. In de meest recente editie van zijn nieuwsbrief schrijft Elliot Masie dat ‘compliance, regulatory-based [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Pleidooi kwaliteitskeurmerk reanimatieapps

Binnen App stores is een groot aantal apps voor smartphones te vinden die gebruikers kunnen voorbereiden op het uitvoeren van reanimaties. Een goede zaak. Ware het niet dat de meeste reanimatieapps niet voldoen aan de laatste medische richtlijnen en onvoldoende gebruiksvriendelijk zijn. Dat blijkt uit onderzoek van een aantal van mijn collega’s, die daarom pleiten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

De gevolgen van online lezen voor het onderwijs

De laatste tijd ben ik geattendeerd op twee relevante artikelen over de gevolgen van online lezen en het onderwijs. Het ene artikel pleit voor het verwerven van nieuwe vaardigheden op het gebied van online tekstbegrip. Het andere artikel meent dat online lezen vooral ook met ons gedrag te maken heeft. Een derde bijdrage gaat over [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 07-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

#astd2014 Conference recap and trends

Here is my recap of the Washington DC ASTD ICE 2014 conference. This was my second ICE conference (I attended Dallas last year) it was huge and it was interesting. Most of the sessions were very good (just a few disappointed me). I did find it different from last year. I’m always looking for trends and found […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 07-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

#ASTD2014 keynote: Kevinn Caroll: Play

An inspiring keynote that is hard to catch in a blog or a mind map. He is an inspirational speaker so you should see him. He gave a great presentation, sharing the story of his life. Growing up as kid of two addict parents, saved and raised by his grandparents. Learned his life lessons at […] Lees verder
Van Patrick Koning | 07-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Artikel in KZ/Kunstzone: Mediawijsheid is meer dan risicobestrijding

In het mei nummer van het blad Kunstzone, tijdschrift voor kunst & cultuur in het onderwijs, staat een artikel van Henk Langenhuijsen over mediawijsheid. Voor dit artikel heeft Henk Langenhuijsen me een tijdje geleden geïnterviewd. Lees verder
Van Kasper Spiro | 07-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

#ASTD2014 session report: Engaging generation Y in the global workplace

In this session two guys from Trelleborg (a Swedish multinational) presented the results of a survey they did in their company. The goal was to find out how to hire and retain generation Y employees. I captured this presentation in a mind map, but I was a bit disappointed, I expected more, not many great […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 07-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

#ASTD2014 session report: Designing sustainable behavior change

Great session. The principle is so simple. With learning, our goal is to change behavior. Habits drive 80% of our behavior. So if you want to change behavior you have to change habits. You change habits in small steps (baby steps)by repeating three things over and over again: the cue (the trigger), the routine (the behavior you […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Meivakantie op Bonaire

We zijn weer thuis. De afgelopen week hebben mijn vriendin en ik de meivakantie doorgebracht op Bonaire. Een stukje Nederland, maar toch ook niet. Bonaire is een zogenaamd bijzonder openbaar lichaam. Het maakt deel uit van ‘Caribisch Nederland’. Dat wil zeggen dat ze eigen wetten en regels hebben, maar soms ook terugvallen op de Nederlandse [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 07-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Programmeertalen simpel uitgelegd door Common Craft ;-)

Gisteren heeft Common Craft een nieuwe video uitgebracht over programmeertalen: Computers can perform amazing feats of speed, repetition and calculation. But what they are really doing is following instructions we write in programming languages. This video is designed to help people understand the [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 06-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

#ASTD2014 Session report: Little Bigs

Great session by Lisa Bodell. She is CEO of Futurethink and author of the book ‘Kill the company’. Another great presentation on innovation and change. Very practical tips along with her main message: Change your approach. See mind map for all the details. Lees verder
Van Kasper Spiro | 06-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

#ASTD2014 session report: Stan McChrystal

The second keynote. This means that all of us were together — 9.000 people is a lot! This conference is really huge. But on to the keynote.  Stan McChrystal is a former 4 star general. He gave a great presentation. He applies the lessons he learned in the army to his current role as a […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

De potentie van tablets voor gepersonaliseerd leren

Bij het beoordelen van veel technologieën gaat het er niet om wat de technologie is en kan, maar wat de potentie ervan is. Dat gevoel heb ik sterk bij de tablet-applicatie Snappet. Henk van de Hoef en Janet Bootsma van L21 zijn gestart met een artikelenreeks over de applicatie Snappet. In het eerste artikel beschrijven [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 06-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

#ASTD2014 Session report: 5 advantages of SAM over ADDIE

A session by Michael Allen on SAM. If you read this blog regularly you know I’m a fan of Michael and of agile development. (see my series of post on the topic).Michael only covered three of the 5 advantages during the session, because he had to first explain the basic principles of SAM. But he is […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 06-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

#ASTD2014 session report: Charles Jennings 70-20-10

Great session by Charles Jennings. He covered the principles of 70:20:10 and a bunch of information on how to apply it. He shared a paper “Strategy to action” with a lot of this information that you can download at 702010forum.com/freepaper. I tried to catch the whole session in this mind map. There was a lot, […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 05-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

#ASTD2014 Keynote report: Arianna Huffington: Thrive

The first keynote of the conference by Arianna Huffington. No success stories about the Huffington post, but a presentation on Well-being, Wisdom and Wonder. Arianna had a burnout caused by sleep-deprivation and non-stop working. This made her wonder if this was the way she wanted to live her life and the answer is no. Her […] Lees verder
Van Patrick Koning | 05-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Sfeerimpressie: De reünie van de Beroepscomponent Leerkracht

Zoals ik enige weken terug geblogd heb bestaat het zij-instroomtraject Beroepscomponent Leerkracht dit schooljaar 10 jaar. Op 27 maart vierde het Koning Willem I College dit heuglijke feit. Het programma van de reünie bestond onder meer uit een pakkende inleiding over het leraarschap in het mbo, [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 05-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

#ASTD2014: Session report: User experience design for learning

Julie Dirksen is some kind of eLearning hero. I have read a lot about her (and from her) but never attended a presentation by her. She is one of the instigators of the serious elearning manifesto. She didn’t disappoint me. She is one of the people that has to leave out a lot of stuff, […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 04-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

#ASTD2014: session report: Big Data for learning and performance support

A bit strange to fly 4.000 miles to Washington to hear someone speak who lives 30 minutes away from my home. But I liked this presentation. A bit much on what big data is and where it comes from, but he really challenge you to apply it now. His L&D list (see mind map) of […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 04-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

#Astd2014 session report: Four ways to use curation in learning

I will blog from the ASTD ICE 2014 conference over the next few days. I will write about separate sessions. My first session was about curation. I do believe that curation will be one of the future skills of any elearning professional. I have put my notes in the mind map below. What I got […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Trends blended learning

Willem Karssenberg (@trendmatcher) wees me via Twitter op een infographic waarin -uiteraard- tien trends op het gebied van blended learning worden beschreven. Wat valt mij daarbij op? De samenstellers definiëren blended learning als leeractiviteiten waarbij technologie wordt gebruikt, en leren binnen en buiten de klas plaats vindt. Het gebruik van ICT binnen de klas valt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Integratie activerende didactiek en klassikaal onderwijs

“Wenn alles schläft und einer spricht den Zustand nennt mann Unterricht”. Zo luidt een Duits gezegde dat de kritiek op frontaal-klassikaal samenvat. In feite is dit echter een karikatuur. Duurzaam Onderwijs beschrijft namelijk op basis van onderzoek tien strategieën die maken dat klassikaal onderwijs een erg effectieve manier van onderwijs kan zijn. Ik ga deze [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Competentiegericht en gepersonaliseerd leren

Een jaar of tien geleden was er in Nederland veel aandacht voor competentiegericht leren. We horen daar niet meer veel van. Dat ligt anders in de VS. Al interpreteert men competence-based learning daar op een specifieke manier. eSchool News positioneert competence-based learning als studentgecentreerd en gepersonaliseerd leren. Daarbij wordt gekeken naar het behalen van bepaalde [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Mijlpalen in de geschiedenis van e-learning

E-learning is een relatief nieuw fenomeen. Volgens Karla Gutierrez kent de geschiedenis ervan tien belangrijke momenten. Volgens Gutierrez is de lancering van de naam 'e-learning' in 1999 één van die 'great moments'. Maar als je het fenomeen beschrijft als het faciliteren van leren met behulp van informatie- en communicatietechnologie, dan moeten we verder de geschiedenis [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gratis cursus Khan Academy over blended learning

Het Clayton Christensen Institute for Disruptive Innovation en The Silicon Schools Fund bieden sinds kort samen met en via de Khan Academy een gratis online cursus aan over blended learning. De initiatiefnemers constateren namelijk dat er bij de implementatie van blended learning vaak van alles mis gaat. Bovendien zijn de initiatiefnemers lang niet altijd te [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 27-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Tips voor samenwerken met inhoudsdeskundigen bij online leren

Ik kwam een keer binnen bij een specialist die mee zou werken aan een webinar. Bij het woord webinar viel hij bijna van zijn stoel van paniek. Hij verklaarde trots “eigenlijk al best moeite te hebben met het maken van een powerpoint“. Omdat hij erkend werd als een specialist op zijn vakgebied had hij er […]

Het bericht Tips voor samenwerken met inhoudsdeskundigen bij online leren verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Massive Open Online Courses en werkplek leren

Volgens Sahana Chattopadhyay kan de samensmelting van twee typen MOOCs leiden tot een nieuw type massive open online course dat relevant is voor corporate learning. Chattopadhyay doelt daarbij op de samensmelting van de connectivistische MOOCs en de instructivistische MOOCs. Dit nieuw type MOOC zou dan: Sociaal en informeel leren op de werkplek moeten faciliteren. Volgens [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

De Khan Academy en de illusie van begrijpen

Marc Schwartz van de University of Texas at Arlington heeft een kritische beschouwing geschreven over de Khan Academy. De manier van leren, die de Khan Academy faciliteert, is volgens de auteur namelijk niet gericht op authentiek begrijpen. Schwartz stelt dat de Khan Academy gericht is op het vasthouden van aandacht, de beschikbaarheid van instructie en [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 25-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Mijn ervaring met Leersafari 2014

Het thema Do-it-Yourself Learning / DIY Learning / zelfgeorganiseerd leren wordt volgens Hans de Zwart en mij steeds relevanter. Professionals leren steeds meer tijdens het werken en het ontwikkelen van uitgebreide curricula is steeds minder relevant en levert door traagheid steeds minder waarde voor een organisatie. We moeten het leren voor professionals op een andere […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van technologie op leren

Verandert technologie de wijze waarop we leren? Je kunt deze vraag pas beantwoorden als je wat preciezer afbakent wat je onder leren verstaat. “Ja” en “Nee” concludeer ik dan. Gisteren had ik samen met mijn OU-collega Liesbeth Kester een afspraak bij de Vakcollege Groep en het Consortium Beroepsonderwijs. Wij spraken onder meer over de invloed [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Interactieve e-learning ontwikkelen

Interactie leidt vaak tot meer betrokkenheid bij leren. Bovendien verwerk je via interactie leerstof. Volgens Arunima Majumdar kun je al op een vrij eenvoudige manier meer interactie integreren bij e-learning. Er wordt vaak een onderscheid gemaakt in interactie tussen lerenden, interactie met docenten en interactie met content. Majumbar beschrijft tien typen interactie, waarbij de nadruk [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe mijlpaal verkoop van mijn boek “E-learning. Trends en ontwikkelingen”

Na een stormachtige start is de verkoop van mijn boek ‘E-learning. Trends en ontwikkelingen’ de laatste maanden conform verwachting minder hard gegaan. Vandaag hebben we echter een nieuwe mijlpaal bereikt. Ik heb me bij de verkoop van het 1500ste exemplaar voorgenomen dat ik jullie pas weer zou informeren als 2000 exemplaren van mijn boek zouden [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

MOOCs: hype of hoop? #EUMOOC

Moocs zijn massale cursussen, voor iedereen vrij toegankelijk: massive open online courses (moocs). Minister Bussemaker stelt jaarlijks een miljoen euro beschikbaar om de ontwikkeling van dit soort online colleges te stimuleren. Vooralsnog zijn het alleen Nederlandse universiteiten die moocs beschikbaar stellen. Hogescholen zien er (nog) geen brood in. Onderstaand artikel in geschreven door Jaan van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik MOOC Carpe Diem #CDMOOC

De afgelopen weken heb ik als student deel genomen aan de massive open online course over Carpe Diem, een methodiek voor het ontwerpen van online leren. Wat heb ik geleerd van de opzet, het proces en de inhoud van deze MOOC? Daarover gaat deze uitgebreide blogpost. Een aantal maanden geleden heb ik me ingeschreven voor [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 21-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leergang Lateraal Denken: Examenopdracht

Onderdeel van het succesvol afronden van de Leergang Lateraal Denken is het uitvoeren van een examenopdracht: U ontwerpt bij een zelf te bepalen situatie/gebeurtenis in de eigen onderwijspraktijk, een aanpak waarin een aantal in de leergang behandelde laterale denktechnieken zijn opgenomen. U [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Video feedback bij flipped classroom

Goede feedback is van groot belang voor leren. Daarom adviseert David Matheson om in het kader van de flipped classroom juist video-opnames te maken van feedback. Matheson stelt dat het maken van instructievideo's veel tijd kost. Hij adviseert daarom om video-opnames te maken van feedback die je als docent klassikaal geeft. Hij stelt dat assessments [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 20-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leergang Lateraal Denken: Lateraal Denken (3)

Tijdens de derde bijeenkomst (2-daagse) van de Leergang Lateraal Denken: Lateraal Denken heb ik gemerkt dat ik het overzicht van alle stappen, sub-stappen, termen en technieken erg lastig kan grijpen. Vandaar mijn poging om dit voor mezelf helder te krijgen in onderstaande mindmap. Mocht je input [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 20-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Mediawijsheid als vak: Hoe het ooit begon ;-)

Op 8 mei is de mini-conferentie: #mediawijsheid om een mijlpaal in de ontwikkeling en implementatie van het vak Mediawijsheid kracht bij te zetten en de early-adopters (40 docenten) te bedanken voor hun inzet en vertrouwen. Vanaf schooljaar 2014-2015 zijn alle eerstejaars studenten van onze [...] Lees verder
Pagina 42 van 43Eerste   Vorige   34  35  36  37  38  39  40  41  [42]  43  Volgende   Laatste