Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het is weer eens hoog tijd voor een editie van Wilfred’s reflecties op technology enhanced learning. In deze podcasts mijmer ik hardop over ontwikkelingen die ik signaleer met betrekking tot het gebruik van ICT voor leren, opleiden en onderwijs. Dit keer becommentarieer ik #EduTok,
Zijn Massive Open Online Courses nu wel of geen succes? Dat is afhankelijk hoe je er naar kijkt.
Alex Usher is buitengewoon negatief over MOOCs, en verklaart ze “well and truly dead”.
Als het gaat om de implementatie van nieuwe technologie dan krijgt het onderwijs weleens het verwijt, technologie enhanced learning traag te adopteren. Het bedrijfsleven kan er echter ook wat van, zo blijkt uit de adoptie van xAPI. Terwijl deze technologische specificatie toch zo veel belovend is.
Door Isabel De Clerq In de lijst “100 Top Tools for Learning” (2019 – 13e editie) van...
Het bericht Social Learning binnen én búíten je organisatie! Durven we dat wel!? Jawel, doen! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Moodle kondigt definitieve integratie H5P aan is eerst gepubliceerd op Avetica.
Keynote door Remko van der Drift, Faalkundige Is falen leuk? Nee natuurlijk niet! Failure sucks but it...
Het bericht Durf het beste uit jezelf te FALEN! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Volgens Graig Weiss zijn er 1300 ‘learning systems’ te krijgen. Hij heeft er 85 opgenomen in een database.
Graig Weiss evalueert jaarlijks ‘learning systems’. Daarbij gaat het om applicaties zoals leermanagement systemen of learning experience systems (die hij liever ‘digital learning platform’
Het bericht Moodlemoot Benelux 2019 gaat niet door! is eerst gepubliceerd op Avetica.
Het artikel AI, ethics and classrooms of the future besteedt aandacht aan de invloed van digitalisering van het onderwijs, maar laat ook zien dat (onderwijs)instellingen daarbij oog hebben voor ethische aspecten en voor andere aspecten dan jongeren opleiden voor de arbeidsmarkt.
Het bericht Crowdfunding actie voor rapportage Questionnaire is eerst gepubliceerd op Avetica.
Onderstaande column schreef ik voor de nieuwsbrief van e-learning.nl, editie juli 2019. Over podcasts beluisteren, tijdens het wandelen.
Een jaar of vijftien geleden heeft een vermaarde ex van Patricia Paay podcasting populair gemaakt.
Je kunt online tal van interessante video’s vinden die betrekking hebben op didactiek, leerstrategieën en het gebruik van leertechnologie. De afgelopen dagen werd ik op twee bronnen geattendeerd.
In de eerste plaats werd ik -via Larry Ferlazzo–
Het bericht Moodlemoot Benelux op 23 oktober verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Op 24 en 25 oktober 2019 organiseert de faculteit Management, Science & Technology van de Open Universiteit in Heerlen de 2e editie van het symposium Learning and Innovation in Resilient Systems (LIRS).
Vanuit verschillende perspectieven en verschillende disciplines,
Professionele ontwikkeling is een ‘must’. De wijze waarop professionalisering, bijvoorbeeld van docenten, vorm krijgt is echter voor verbetering vatbaar. Waardoor kenmerkt effectieve professionele ontwikkeling zich? Wat zijn geleerde lessen van een ervaren schoolleider en opleider op dit terrein?
Eric Sheninger heeft ruime ervaring als docent,
Technologische ontwikkelingen zoals sensortechnologie, artificiële oftewel kunstmatige intelligentie (AI) en big data maken het mogelijk om het leren vergaand te monitoren en ook automatisch interventies te plegen. Er zijn echter grenzen aan wat we op dit terrein moeten willen.
Pedro de Bruyckere plaatste onlangs een video over het gebruik van headsets in China die het concentratievermogen van leerlingen zichtbaar maken.
Verleden week verscheen het SURF-paper (pdf) over een nationale aanpak van open badges in het onderwijs. SURF kiest hierin voornamelijk voor een formele benadering van open badges. Je kunt echter ook een heel andere benadering kiezen, die badges niet gelijkstelt aan mini-certificaten.
‘Engagement’ van lerenden is een complex fenomeen dat dikwijls in verband wordt gebracht met effectief leren en met het voorkomen van verzuim en uitval. Melissa Bond en Svenja Bedenlier hebben een conceptueel raamwerk ontwikkeld waarin zij ook kijken naar de relatie met leertechnologie.
Virtual reality en augmented reality hebben specifieke toepassingsmogelijkheden voor leren, opleiden en onderwijs. Er kleven echter ook beperkingen aan, die er toe leiden dat VR en AR voorlopig nooit grootschalig zullen worden gebruikt.
Anthony Burns heeft zich op verzoek van een klant verdiept in,
Bij het ontwikkelen van een blended leertraject komt ontzettend veel kijken. Natuurlijk moet de inhoud van het programma gemaakt worden, maar om echt succesvol te zijn moet je je aandacht verdelen over tal van gebieden. Dat kun je niet alleen. In onze whitepaper lees je alles om goed beslagen ten ijs te komen. Van de samenstelling van het projectteam, tot een evaluatie waar écht iets uit te halen valt.
Organisaties investeren gezamenlijk een vermogen in ‘leren en ontwikkelen’ (L&D), terwijl je kritische opmerkingen kunt maken over de effectiviteit en efficiëntie daarvan. Je moet echter niet suggereren dat er zo iets is als één aanpak die altijd werkt. Vooral als die aanpak ook nonsens bevat.
Van 2015 tot en met 2019 is bij de Radboud Universiteit het programma ICT in het Onderwijs uitgevoerd. In het kader van dit programma is onder meer een nieuwe digitale leeromgeving ingevoerd. Maar er is veel meer gebeurd. Een fraai digitaal magazine biedt zicht op de resultaten.
Vandaag heb ik in het kader van de masterclass ‘Bruggen bouwen’ van Kennisnet en saMBO-ICT weer een presentatie gegeven over de rol die i-coaches kunnen vervullen bij de invoering van ‘technology enhanced learning’.
De groep deelnemers was afkomstig van vijf onderwijsinstellingen.
Een kleine leuke opdracht Leuk dat je meedoet aan de webinarreeks over knowmadisch werken. Het eerste webinar is met Harold Jarche (woensdag 9 oktober om 20.00 uur) en met hem kijken we naar de vraag: hoe zorg ik dat ik relevant en up-to-date blijf als professional? Het belooft een interactief uur te worden. Om […]
Het bericht Aanloop naar het webinar met Harold Jarche op 9 oktober verscheen eerst op Ennuonline.
Vanavond was het weer zo ver. Mijn stamcafé, Café Jos, organiseerde weer de opening van het bokbier/bockbier seizoen. Welke bier was vanavond naar mijn mening de winnaar?
Ik ben in de loop van de jaren groot liefhebber geworden van bokbier.
Next Learning Valley organiseert samen met Universiteit Maastricht, vanaf 21 oktober aanstaande, een gratis Engelstalige ‘Massive open online course’ (MOOC) over learning analytics.
De initiatiefnemers willen door middel van deze MOOC deelnemers in staat stellen zelfstandig de eerste stappen te zetten op het gebied van learning analytics in hun eigen organisatie of onderwijsinstelling.
Op 5 en 6 november 2019 vinden de Onderwijsdagen plaats. Aan de vooravond, op maandag 4 november, vindt het Edubloggersdiner in Nijmegen plaats.
Voor de zestiende keer ontmoeten bloggers, lezers en ‘reageerders’ elkaar aan de vooravond van de Onderwijsdagen die SURF organiseert.
Het is steeds vaker mogelijk om online vaardigheidstrainingen te volgen. Er is echter nog nauwelijks wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten daarvan op leren en presteren.
Gisterochtend trof ik in mijn mailbox de volgende vraag aan:
Ik ben op zoek naar onderzoek dat gedaan is op het gebied van distance / virtual training,
De eminent grise van online leren, Tony Bates, is bezig met het herzien van zijn boek ‘Teaching in a Digital Age’. Op dit moment publiceert hij concept-hoofdstukken van nieuwe hoofdstukken voor commentaar en feedback. Zoals de bijdrage over virtual en augmented reality.
Mila-Marie Bleeksma, Founder van Listen & Learn, nam al op school de regie over haar eigen leren....
Het bericht Eigenwijze leeraanpak van jonge startup – met succes! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Vandaag heb ik tijdens het congres ‘Mobiel in Uniform’ twee keer een workshop verzorgd over het gebruik van leertechnologie voor learning & development. Om deelnemers -directeuren en medewerkers HRM van geüniformeerde diensten- kennis te laten maken met een leertechnologie heb ik de workshops via Adobe Connect verzorgd (met dank aan Blended Communication).
Mila-Marie is een Young Recruit die heel eigenwijs de regie heeft gepakt over haar eigen leren. Het...
Het bericht Regie over eigen leren – zo doe je dat! verscheen eerst op nextlearning.nl.
De afgelopen jaren hebben een aantal grote bedrijven radicale innovaties doorgevoerd. Waar kenmerken die transformaties zich door? En kan de wereld van onderwijs en opleiden daarvan leren?
Scott D. Anthony, Alasdair Trotter en Evan I.
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.27 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Ik laat me regelmatig inspireren door David Merrill’s First Principles of Instruction. Daarom heb ik met genoegen de bespreking gelezen van Merrill’s Pebble-in-the-Pond instructional designmodel.
Een ‘Pebble-in-the-Pond’ is een steen van de vijver.
Er verschijnen zoveel lezenswaardige artikelen over artificiële -kunstmatige- intelligentie, met relevantie voor leren, opleiden en onderwijs, dat ik besloten heb een bloemlezing te schrijven. Deze blogpost vat vier bijdragen over AI kort samen. Wellicht is dit niet de eerste bloemlezing over dit thema,
In discussies over leertechnologie beargumenteer ik vaak dat technologie vaak meer is dan een middel bij het ondersteunen, versterken en vernieuwen van leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost wil ik nogmaals duidelijk maken wat ik bedoel.
Bij een ‘middel’
Onlangs verscheen het boek ‘Wijze Lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek’ van Tim Surma en andere onderwijsonderzoekers. Er zijn inmiddels diverse besprekingen van dit boek verschenen. Wat heb ik nog toe te voegen?
De afgelopen week ontving ik van co-auteur Dominique Sluijsmans een exemplaar van deze publicatie (waarvoor dank).
Gistermiddag heb ik bij Zuyd Hogeschool een mini-symposium bijgewoond over de aanpak en (eerste) resultaten van het programma ’Succesvol studeren’ dat sinds 2016 bij Zuyd wordt uitgevoerd. Het mini-symposium werd georganiseerd ter gelegenheid van het afscheid van Kitty Kwakman, die tot voor kort portefeuillehouder Onderwijs binnen het CvB van Zuyd was.
Met dank aan Tjip de Jong van Tjipcast. Tjipcast met: Thijs Spaargaren van Schoongewoon Schoongewoon is een...
Het bericht Tjipcast: hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Werken in de huidige kennismaatschappij vraagt om continu leren, of om ‘leren als levensstijl’. Makkelijk gezegd 🙂 Hoe doe je dat? Wij geloven dat het stimuleren van knowmadisch werken een interessante invalshoek hiervoor is. Dat hebben we kort en praktisch beschreven in een artikel voor het tijdschrift Opleiding & Ontwikkeling: Knowmadisch werken. Het leren van […]
Het bericht Knowmadisch werken. Het leren van de toekomst? verscheen eerst op Ennuonline.
Professionals op het gebied van leren, opleiden en onderwijs pleiten dikwijls en terecht voor meer investeringen in een leven lang leren. Dit vakgebied is echter zelf ook in ontwikkeling. Onderzoek leidt tot nieuwe inzichten op het gebied van didactiek. Nieuwe theorieën over leren worden geponeerd.
Als het gaat om het gebruik van nieuwe technologie voor leren, opleiden en onderwijs, dan richten wij onze blik al gauw op de VS. In China gebeuren echter ook opzienbarende zaken, wat betreft de toepassing van artificiële (kunstmatige) intelligentie (AI) voor leren.
Als je technology enhanced learning gaat toepassen, kom je op een gegeven moment op het punt dat je moet bepalen welke leertechnologieën je gaat inzetten. Eind 2015 heb ik daarvoor een checklist samengesteld. Onlangs heb ik geblogd over een uitgebreid stappenplan voor de selectie van leertechnologieën.
De Volkskrant bevatte vanochtend een artikel over de inzet van ‘webcam-lessen’ als middel om het lerarentekort tegen te gaan. Het artikel portretteerde onder meer een wiskunde-docent die vanuit Hoensbroek als zzp-er les gaf aan een 6 VWO-klas uit Gouda.
Op 7 april 2020 vindt de volgende editie van Next Learning plaats. Dit is één van de vier conferenties die ik probeer jaarlijks bij te wonen. Vandaag zijn de eerste sprekers bekend geworden. Verleden week heeft de organisatie de eerste thema’s aangekondigd.
Dit probleem kwamen we ook tegen in de ontwikkeling van een training voor een grote internationale partij. Dit bedrijf vroeg ons een salestraining te ontwikkelen voor hun consultants in medische apparatuur. Deze mensen werken door heel Europa en voeren op hun eigen lokale markt salesgesprekken. Om die gesprekken te verbeteren wilden ze graag gebruik maken van videorollenspellen in TrainTool. Medewerkers kunnen dan op afstand de training volgen, op een moment dat het hen uitkomt en op hun eigen apparaat. Door de gestandaardiseerde nul- en eindmeting is de voortgang van alle deelnemers centraal in kaart te brengen.