Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Belangrijke ontwikkelingen op het gebied van digitaal leren

Technologische ontwikkelingen en veranderende opvattingen over leren en ontwikkelen hebben belangrijke gevolgen voor leren en ontwikkelen binnen arbeidsorganisaties. In deze bijdrage vat ik tien ontwikkelingen op het gebied van digitaal leren samen, en voorzie ze waar nodig van commentaar.

Enkele maanden geleden heeft Josh Bersin een zeer uitgebreid artikel geschreven over ontwikkelingen op het gebied van digitaal leren.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 25-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Sguigl voor animaties werkt ook in het Nederlands

Ik heb mijn eerste Squigl gemaakt, een whiteboard animatie, oftewel getekende video. Je kent ze vast wel van RSA animate. Getekende animaties zijn populair maar één laten maken lukt je vast niet onder de 1000 euro. Dit kostte me 3 uur tijd. In deze blog leg ik uit hoe jij ook zelf een Squigl kunt […]

Het bericht Sguigl voor animaties werkt ook in het Nederlands verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 25-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Sguigl voor animaties werkt ook in het Nederlands

Ik heb mijn eerste Squigl gemaakt, een whiteboard animatie, oftewel getekende video. Je kent ze vast wel van RSA animate. Getekende animaties zijn populair maar één laten maken lukt je vast niet onder de 1000 euro. Dit kostte me 3 uur tijd. In deze blog leg ik uit hoe jij ook zelf een Squigl kunt […]

Het bericht Sguigl voor animaties werkt ook in het Nederlands verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Tech-bedrijven gaan ook data verzamelen over ons offline gedrag (ook op het gebied van leren?)

Silicon Valley-bedrijven houden zich al lange tijd bezig met het verzamelen, analyseren en te gelde maken van grote hoeveelheden data. Tot dusver gebeurde dat vooral met ons online gedrag. Nu is ook ons offline gedrag aan de beurt. Ik zie hier ook relevantie voor onderwijs en opleiden (augmented learning).

Lees verder
Van TrainTool | 24-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Het Fogg Behavior Model: gedrag veranderen in 3 stappen

Gedrag in je organisatie veranderen, betekent dat medewerkers gericht aan de bak moeten. Daar zit doorgaans weerstand op. Op de bank met wat borrelnootjes kijken naar iemand die de Mont Ventoux op fietst, leuk! Zelf zwetend en zwoegend naar boven? Non, merci! Gedragswetenschapper BJ Fogg benadrukt de importantie van het je realiseren dat mensen in de basis ‘lui’ zijn. Ze voelen weerstand als ze moeite moeten doen, dus ook bij het aanleren of bijschaven van gedrag. Simpelweg omdat het inspanning vergt en onzekerheid met zich meebrengt. Gebruik juist dit inzicht om gedrag te veranderen!

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Is de robot docent in opkomst?

De invloed van artificiële intelligentie en robotisering zal de komende jaren alleen maar toenemen. In welke mate zullen deze technologische ontwikkelingen onderwijs en opleiden beïnvloeden? Krijgen we te maken met een robot docent? En in welke mate krijgen opleidingen en onderwijs te maken met ‘bias’?

Lees verder
Van Avetica | 23-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Avetica is ISO 9001 én 27001 gecertificeerd

Met trots kan ik melden dat Avetica nu zowel ISO 9001 als 27001 gecertificeerd is. ISO certificaten gelden als een internationale norm voor kwaliteitsmanagement. ISO 9001:2015 is de norm voor duurzame bedrijfsvoering en continue verbetering. Met ISO 27001:2013 hebben wij aangetoond dat de informatiebeveiliging […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Avetica is ISO 9001 én 27001 gecertificeerd verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

#Mediawijsheid in de klas (artikelbundel)

Tijdens mijn zomervakantie attendeerde Patrick Koning mij op zijn ‘zomerproject’: een artikelbundel over mediawijsheid in het onderwijs. Deze blogpost bevat een samenvatting en bespreking van deze bundel.

#Mediawijsheid in de klasPatrick is natuurlijk auteur van het fraaie boek #Mediawijsheid in de klas,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Kom in actie: regering Trump tast internetvrijheid aan (en de Nederlandse overheid ook)

Het Amerikaanse ministerie van Justitie wil een internet provider verplichten alle data te overhandigen van een anti-Trump website. Daarbij gaat men heel ver. Avaaz is hier een petitie tegen gestart, die het tekenen absoluut waard is. Onze overheid kan op deze manier de internetvrijheid overigens ook aantasten.

Lees verder
Van Avetica | 22-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe embed je H5P in Moodle?

Op de Moodlemoot in Londen in april van dit jaar hebben Dan Jeffries en onze collega Bas Harkink elkaar gesproken over H5P. Met name de uitdaging hoe je de interactieve content van H5P kan embedden in een bron of activiteit. […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Hoe embed je H5P in Moodle? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Digitaliserings-sceptici hebben beperkte opvatting van digitalisering en onderwijs

Het afgelopen weekend verscheen in Trouw het artikel ‘Is kennis niet een beetje achterhaald?’ In dit artikel wordt ‘digitalisering van het onderwijs’ gekoppeld aan de (m.i. onzinnige) discussie of je kennis nog via onderwijs moet verwerven.

Lees verder
Van Avetica | 20-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

#MoodleParty want Moodle bestaat 15 jaar!

Vandaag is het de verjaardag van Moodle, want 15 jaar geleden werd versie 1.0 gelanceerd. Sinds die tijd zijn er vele versies verschenen met steeds weer nieuwe en verbeterde functies om online te leren en is de wereldwijde community flink […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht #MoodleParty want Moodle bestaat 15 jaar! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Grootste Kennisfestival aan Zee over innovatie

Op 11 oktober aanstaande vindt in Noordwijk het ‘grootste Kennisfestival aan Zee‘ plaats. De initiatiefnemers willen op zoek naar nieuwe en werkende vormen van innoveren, organiseren, besturen, samenwerken en ondernemen.

Tijdens mijn vakantie ontving ik een mail van Jean in het Panhuis.  

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vakantie in Göcek en zeilen naar Orhaniye

De afgelopen twee weken zijn we naar Zuid-West Turkije geweest waar we een luiervakantie hebben gecombineerd met een week zeilen (van Göcek naar Orhaniye).

Dit was de negende keer dat we tijdens de zomervakantie een week zijn wezen zeilen.

Lees verder
Van TrainTool | 17-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Infographic: David Kolb: Trainen in cirkels

Leren stopt nooit. Het is een circulair proces dat ons beter wordt uitgelegd door onderwijswetenschapper David Kolb. Hij stelde samen met Ron Fry in de jaren '70 en '80 een theorie op die nu nog steeds relevant is en ons helpt bij het ontwikkelen van (online) trainingsprogramma's. Leer meer over het trainen in cirkels in deze infographic!

Lees verder
Van Avetica | 14-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.4: promotie gebruik Mobile app

In onze serie vooruitblikken naar Moodle 3.4 vandaag iets meer over het stimuleren van het gebruik van de Moodle Mobile app. Moodle schrijft dat het leren via mobile devices een steeds belangrijkere plek inneemt in het hele landschap. Men wil […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.4: promotie gebruik Mobile app verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van TrainTool | 11-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Marijn de Geus bij BNR: vrolijke collega's meer gewaardeerd dan slimme?

Waarom worden vrolijke medewerkers door hun collega's meer gewaardeerd dan slimme? En wat is hierin het verschil tussen oudere en jongere werknemers? Onze CEO Marijn de Geus was donderdag 10 augustus uitgenodigd bij BNR Zakendoen om onze onderzoeksresultaten te bespreken. Luister het complete interview terug!

Lees verder
Van TrainTool | 10-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

De 5 fases van de redenaar: retorica anno 2017!

Wat kunnen we leren van 2000 jaar oude wijsheid? Retorica is, kort gezegd, de kunst van het overtuigend spreken in het openbaar. Een goede politicus in de oudheid moest dit beheersen. Anno 2017 is dit eigenlijk nog net zo, en geldt het bovendien in allerlei professionele situaties. De manager die het teamoverleg leidt, de medewerker die zijn project presenteert… Wat kunnen we leren van de vijf fases van retorica?

Lees verder
Van Avetica | 08-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw! Moodle Desktop voor Windows, Mac en Linux

Wat ik met de Moodle app kan doen op een tablet of smartphone, dat wil ik ook op de desktop van mijn computer hebben! Die gedachte is leidend geweest voor Moodle Desktop. Een programma op je Windows, Mac of Linux […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuw! Moodle Desktop voor Windows, Mac en Linux verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 07-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.4: integratie Learning Analytics plugin

Moodle is al een tijdje bezig met het zogenaamde ‘Project Inspire‘ Doel van het project was en is om te komen tot een learning analytics tool in Moodle. Om tot een eerste versie te komen heeft men (met toestemming van […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.4: integratie Learning Analytics plugin verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

5 september 2017: Conferentie blockchain in het onderwijs #BCINED2017

Op 5 september aanstaande vindt in Groningen een conferentie plaats over de mogelijke gevolgen van blockchain-technologie voor het onderwijs. 

Bij blockchain-technologie worden transacties vastgelegd in een ‘database’ zonder tussenkomst van derden. Deze ‘database’ is geen centrale voorziening,

Lees verder
Van Avetica | 03-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Automatisch zichtbaarheid Moodle cursus tonen of verbergen

Binnen de instellingen van een Moodle cursus kan je aangeven wat de startdatum en einddatum is van een cursus. Ook kan je instellen of de cursus wel of niet zichtbaar is voor je studenten/deelnemers. Als de startdatum in de toekomst […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Automatisch zichtbaarheid Moodle cursus tonen of verbergen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van TrainTool | 03-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Alfa vs bèta: Interdisciplinaire (mis)communicatie?

De scheiding tussen alfa- en bètawetenschappen is alomtegenwoordig in de manier waarin studenten worden opgeleid, zowel op de middelbare school als in het hoger onderwijs. Logisch ook, want de te bestuderen onderwerpen verschillen in zo’n mate dat de methodologie  verschillende vaardigheden vraagt. Daardoor heerst er echter een flink cultuurverschil. Welk effect heeft dit op de manier waarop academische vaardigheden die voor beide kanten onontbeerlijk zijn (zoals schrijven, presenteren en overtuigen), worden gedoceerd?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat maakt een flipped learning tot een succes?

Het concept van de flipped classroom is ongeveer tien jaar geleden gelanceerd. De initiatiefnemers formuleren op basis van ervaringen succescriteria.

Het Flipped Learning Network definieert ‘flipped learning’ als volgt (pdf):

Flipped learning is a pedagogical approach in which direct instruction moves from the group learning space to the individual learning space,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Kunstmatige intelligentie kan online beledigen helpen bestrijden

Sociale netwerken en online fora hebben de potentie tot het voeren van zinvolle discussies en dialogen. In de praktijk ontaarden online discussies helaas vaak in scheldpartijen en beledigingen. Artificiële intelligentie zou daar wel eens een einde aan kunnen helpen maken.

Lees verder
Van Avetica | 01-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.4: Kalender verbeteringen

Moodle 3.4 krijgt een verbeterde kalender. De verbeteringen zitten niet zozeer in extra functies maar meer in het gebruik. Zo moet de kalender meer gaan lijken op de Google kalender. De kalender zal responsive worden zodat het er beter uitziet […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.4: Kalender verbeteringen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Laten we vaker staand leren

We moeten op ons werk meer gaan staan en meer bewegen. Hoe kunnen we de inzichten rond zittend en staand werken toepassen op leren, opleiden en onderwijs?

Sinds ik hoogleraar Erik Scherder tijdens de Next Learning 2015 live heb horen spreken,

Lees verder
Van Avetica | 31-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Laat studenten bestanden uitwisselen met de Moodle plugin student folder

Moodle kent standaard de bron ‘Folder’. Een folder kan door een docent worden toegevoegd aan een cursus en bevat in de regel meerdere bestanden. Een student heeft standaard niet het recht om hier bestanden aan toe te voegen. Toch zou […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Laat studenten bestanden uitwisselen met de Moodle plugin student folder verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Behoefte aan een apart communicatiesysteem tussen docenten en ouders?

In de Verenigde Staten gebruiken scholen speciale communicatiesystemen om met ouders te communiceren. Zou daar ook bij ons behoefte aan zijn?

De betrokkenheid van ouders bij het onderwijs van hun kinderen is van groot belang,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Lachen: inkomsten uit nevenrechten

In 2015 schreef ik samen met Marcel de Leeuwe een boek over social learning. Deze week ontving ik een vergoeding voor nevenrechten voor dit boek. Rekent u even mee?

Nevenrechten zijn gelden die een uitgever ontvangt als vergoeding,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Meer uniformiteit in studieloopbaanbegeleiding kan studiesucces helpen verbeteren

Kwalitatief goede studieloopbaanbegeleiding kan binnen het hoger onderwijs voortijdige uitval reduceren en ertoe bijdragen dat meer studenten afstuderen. Een casus van de George Mason Universiteit laat zien dat hervormingen op het gebied van ‘Academic Advising’ vruchten kunnen afwerpen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Social learning bij een compliance training? #RethinkCompliance

Een compliance training is een training die je moet volgen omdat wet- en regelgeving je daartoe verplicht. De online varianten hiervan dragen bij aan het negatieve beeld dat mensen vaak hebben ten aanzien van e-learning: eenzaam leren, page turners, weinig keuzevrijheid,

Lees verder
Van TrainTool | 27-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Train je interne coach!

Voor het intern opleiden en begeleiden van (nieuwe) werknemers kan het aanstellen van interne coaches of ‘buddies’ een goed idee zijn. Een minder goed idee: deze vaak vrijwillige belangrijke begeleiders aan hun lot over laten. Deze intern aangestelde coach is opgeleid in zijn functie en kan bijvoorbeeld een dijk van een designer, accountmanager of HR-professional zijn, maar is niet opgeleid met de juiste soft skills om ook als coach te kunnen excelleren. Verwachten dat een dergelijke medewerker hierin uitblinkt, is helaas vaker op hoop dan realiteit gebaseerd. Train dus jouw interne coaches!

1. Haal het potentieel uit je toppers

Vaak worden interne coaches niet aangesteld, maar bieden ze zich vrijwillig aan. Omdat ze het belang ervan inzien, goede ervaringen hebben met een begeleider eerder in hun carrière, of gewoon voor de afwisseling en het contact met collega’s. In potentie zijn deze intrinsiek gemotiveerde medewerkers met “een hart voor de zaak” echte toppers. Gemotiveerde medewerkers zijn ook aanstekelijk, ze nemen anderen op de werkvloer mee in hun enthousiasme. Op dergelijke mensen kun je bouwen. Daarom is het van belang dat je ze de juiste tools aanbiedt om zichzelf te ontwikkelen als interne coach. Dat bedrijven kiezen voor vrijwillige interne coaches, heeft echter ook een andere reden: er is vaak niet al te veel budget voor dergelijke projecten. Maar dat is helemaal niet erg!

2. Geen groot budget is geen probleem

Het liefst zou je wellicht al je medewerkers een persoonlijke coach geven. Maar dat is lang niet voor iedereen nodig en bovendien onbetaalbaar. Wel zouden veel medewerkers gebaat zijn bij een coach die los staat van hun leidinggevende. Dan is het wel extra fijn als die coach voor hetzelfde bedrijf werkt. Want hoewel externe coaches vaak zeker een bepaalde kunde bezitten, kennen ze de ins en outs van je organisatie natuurlijk een stuk minder goed. Om je interne coaches dezelfde kunde als professionele coaches te geven, kun je ze trainen via bijvoorbeeld trainingsdagen. Het nadeel hiervan is, naast de gebruikelijke reis- en andere kosten, dat het veel tijd in beslag neemt en zo indirect ook weer geld kost. Een online programma kan soelaas bieden. Deze trainingen kosten simpelweg minder, maar dat is niet het enige voordeel. Zo kunnen de coaches trainen wanneer en waar zij dat zelf willen en dit makkelijker combineren met hun eigenlijke functie, die natuurlijk op de eerste plaats blijft staan. Daarnaast is het belangrijk om te blijven trainen. Verloop in de vorm van nieuwe en vertrekkende coaches wordt makkelijker opgevangen wanneer iedere deelnemer op zijn eigen moment aan het programma kan beginnen.

3. Flexibiliteit

Verloop van interne coaches is misschien wel de grootste uitdaging voor het actief en levend houden van je interne coachingsprogramma. Om iedereen alleen al bekend te maken met de juiste informatie, zul je waarschijnlijk meerdere keren per jaar een introductiebijeenkomst (“kick-off”) moeten organiseren. Maak het daarom flexibeler en individueler: in een online trainingsprogramma kun je een korte uitleg verwerken, waarbij je ook goede en slechte voorbeelden laat zien. Daarnaast kun je ervaren interne coaches vragen om online feedback te geven op de nieuwere coaches, waardoor de veranderende pool coaches juist een kracht wordt! Ook voor dat ene coachingsgesprek nog even een bepaalde oefening erbij kunnen pakken, kan een grote hulp zijn. De interne coach staat door het online oefenen van situaties nooit met een mond vol tanden, en kan altijd terugvallen op getrainde methodiek.

4. Als je het doet, doe het dan goed!

Zo beloon je de toppers die jouw organisatie intern verder willen helpen zonder dat het hen veel moeite kost en de organisatie veel geld kost. Als het slim en gedegen wordt ingestoken kan een intern coachingsprogramma zeer krachtig zijn en een geweldige ROI opleveren. Bovendien halen interne coaches meer voldoening uit de vrijwillige taak die ze op zich hebben genomen, doordat ze beter equipped zijn en dus het gevoel hebben écht iets bij te dragen. Je begeleidt interne medewerkers op de manier die ze verdienen! Helaas worden dergelijke programma's vaak halfslachtig opgezet. Dan doet het zelfs meer slecht dan goed. Het kost de interne coach veel tijd en hij krijgt een onbevredigend gevoel doordat hij zich er wel bewust van wordt het nog niet in de vingers te hebben. En het belangrijkste: de medewerker wordt niet goed gecoacht! Doe het dus slim en gedegen, of doe het niet. Wanneer je als organisatie zelf een serieuze aanpak hanteert met betrekking tot een intern coachingsprogramma, zullen de coaches hun taak ook serieuzer nemen.


Wil je meer weten over dit onderwerp? Lees hieronder hoe Deloitte intern coaches en managers traint!

Lees verder
Van Avetica | 27-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.4: Samenvoegen deelnemers en aangemelde gebruikers

In een aantal artikelen blikken we alvast vooruit naar Moodle 3.4, een release die gepland staat voor november 2017. Moodle 3.4 zal een release zijn die vooral is toegespitst op verbetering van usability en minder nieuwe zaken zal bevatten. Toch […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.4: Samenvoegen deelnemers en aangemelde gebruikers verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Publiceer niet alleen op LinkedIn

LinkedIn wordt door veel van mijn contacten gebruikt om te publiceren over waar men mee bezig is, en om kennis te delen. LinkedIn heeft echter een belangrijke beperking waardoor ik nooit uitsluitend op LinkedIn zal publiceren.

LinkedInLinkedIn is een belangrijk platform waarmee je je zakelijk kunt profileren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Leidt virtual reality tot meer verdiepend leren?

Op deze vraag moeten we het antwoord nog even schuldig blijven. Wat we wel al kunnen doen, is interessante voorbeelden bestuderen.

Holly Korbey opent de bijdrage Will Virtual Reality Drive Deeper Learning? met kritische opmerkingen ten aanzien van deze ontwikkeling:

  • VR toepassingen hebben dikwijls meer te maken met vermaak dan met onderwijs.
Lees verder
Van Avetica | 25-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw overzicht Moodle functionaliteit per versie

Moodle 3.3 is al een tijdje uit en ik constateerde dat ons overzicht met functionaliteit per Moodle versie nog niet was bijgewerkt. Direct maar even gedaan aangezien 3.3 toch ook weer een aantal mooie nieuwe functies bevat. Later geven we […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuw overzicht Moodle functionaliteit per versie verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Zorgen over professionalisering en professionaliteit binnen arbeidsorganisaties

Leidinggevenden binnen arbeidsorganisaties lijken zich grote zorgen te maken over de professionaliteit van medewerkers (inclusief zichzelf) en de wijze waarop de eigen organisatie ‘leren en ontwikkelen’ vorm geeft.

Dat blijkt uit een onderzoek dat het bedrijf SumTotal heeft laten uitvoeren door de Fosway Group onder klanten in Europa,

Lees verder
Van Avetica | 24-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Trainingsaanbod najaar 2017 online!

De zomer is in volle gang. Nadat iedereen heerlijk gesnorkeld heeft in de zee, bommetje gedaan in het zwembad, vuurtje gestookt op de camping of gedarteld rondom huis gaan we natuurlijk back to work en willen we lekker aan de slag […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Trainingsaanbod najaar 2017 online! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

De opkomst van tutorbots

Bij tutorbots worden chatbots binnen opleidingen en onderwijs gebruikt. Deze toepassingen van artificiële intelligentie komen langzaam maar zeker op. Wat zijn mogelijke toepassingen? Wat zijn beperkingen?

Donald Clark schrijft dat tutorbots kunnen bijdragen aan een meer persoonlijke dialoog waarbij de docent op een gestructureerde manier begeleidt en de lerende actief leert:

Taking the friction and cognitive load of the interface out of the equation,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vragen bij ROA-onderzoek naar informeel leren

De aflopen week verschenen publicaties naar aanleiding van onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht over informeel leren. Deze publicaties roepen bij mij een aantal vragen op.

De NRC besteedt in Zoek je heil niet alleen in cursussen aandacht aan dit onderzoek.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Postbachelor opleiding e-learning volgen?

Begin november 2017 start bij Avans+ een nieuwe postbachelor opleiding e-learning. Ik ben hier weer gastdocent.

Op 7 november aanstaande start de elf maanden durende postbachelor opleiding e-learning. Dit is een brede opleiding over e-learning voor learning professionals uit tal van branches (docenten,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Verso voor actief leren (review)

Tijdens workshops gebruik ik regelmatig een checklist om leertechnologieën te verkennen. Laatst ontdekte ik de applicatie Verso. Verso is een applicatie waarmee je lerenden opdrachten kunt laten maken, die zij ook van feedback kunnen voorzien.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw stappenplan, aangepast beschrijvingskader en update typering leertechnologieën

Een week geleden heb ik aangegeven dat ik enkele ‘statische’ onderdelen van mijn website/weblog zou updaten. Deze klus is nu geklaard. Wat zijn de belangrijkste veranderingen van de afgelopen week?

  • In 2015 heb ik geschreven over een stappenplan voor de ontwikkeling van blended learning.
Lees verder
Van TrainTool | 19-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Video: Hoe film je een video rollenspel?

Wanneer we bij TrainTool een opnamedag (of: 'draaidag') hebben om de videorollenspellen op te nemen voor een nieuw trainingsprogramma, speelt de projectmanager een belangrijke rol. Die stapt namelijk in de schoenen van de regisseur en zorgt ervoor dat het filmen een succes wordt. Waar let deze regisseur zoal op tijdens de opnames? Wanneer is een opname nu echt geslaagd? Neem een kijkje achter de schermen!

Lees verder
Van TrainTool | 19-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Video: Hoe film je een videorollenspel?

Wanneer we bij TrainTool een opnamedag (of: 'draaidag') hebben om de videorollenspellen op te nemen voor een nieuw trainingsprogramma, speelt de projectmanager een belangrijke rol. Die stapt namelijk in de schoenen van de regisseur en zorgt ervoor dat het filmen een succes wordt. Waar let deze regisseur zoal op tijdens de opnames? Wanneer is een opname nu echt geslaagd? Neem een kijkje achter de schermen!

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Messaging voor leren gebruiken

Ik was vanochtend op zoek naar een artikel over messaging voor leren, opleiden en onderwijs. Behalve meer commerciële artikelen over specifieke tools, kon ik in de gauwigheid niets vinden. Daarom heb ik zelf maar deze blogpost over messaging voor leren geschreven.

Lees verder
Van Avetica | 19-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Storyline content direct tonen op Moodle cursuspagina

Vandaag behandelde ik een vraag van een klant die HTML5 output van Storyline direct wilde tonen op een cursuspagina van Moodle. Vergelijkbaar met hoe je een video kunt embedden. In dit artikel leg ik stap voor stap uit hoe je […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Storyline content direct tonen op Moodle cursuspagina verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Stappenplan technology enhanced learning ontwikkelen

Bij het ontwerpen en ontwikkelen van technology enhanced learning (blended of volledig online) doorloop je een aantal stappen. In deze bijdrage werk ik deze stappen verder uit.

Stappenplan TEL ontwerpenIn 2015 heb ik geschreven over een stappenplan voor de ontwikkeling van blended learning.  

Lees verder
Pagina 3 van 51Eerste   Vorige   1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste