Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Video over de kracht van blockchain technologie voor onderwijs en opleiden

Hoe werkt blockchain technologie en wat is de potentie ervan voor onderwijs, opleiden en leven lang leren? Natalie Smolenski en Alexander Grech gaan in onderstaande video op deze vraag in (tip van Theo Mensen).

Ik heb de volgende wetenswaardigheden genoteerd.

Lees verder
Van TrainTool | 22-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Trainingen evalueren nieuwe stijl: het Learning-Transfer Evaluation Model

Hoe evalueer je een training? Al sinds de jaren ‘60 wordt vaak het model van Kirkpatrick gebruikt. Dat model is echter veel te oud, stelt Dr. Will Thalheimer. Het leidt tot een checklistbenadering van evaluatie en gaat daarmee voorbij aan het echte doel. Voor de moderne wereld ontwierp hij het Learning-Transfer Evaluation Model (LTEM), dat stelt dat een training pas een succes is als de deelnemer het geleerde ook echt in zijn gedrag toepast. Thalheimer identificeert acht niveaus waarop organisaties hun trainingen evalueren, waarvan de helft inadequaat is. Ontdek op welk niveau jij je training evalueert!

Lees verder
Van SBO | 22-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Ready to learn!

Door: Gerrit Streekstra   |  Damiët van Stek Of hoe jij jezelf binnenstebuiten kunt keren…. Wij laten iets zien...

Het bericht Ready to learn! verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 22-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Twee verraderlijk simpele technieken voor een optimaal lerend brein

Door: Marcia Goddard, neurowetenschapper Ons brein is een fascinerend orgaan. Volgens sommige mensen zijn wij ons brein...

Het bericht Twee verraderlijk simpele technieken voor een optimaal lerend brein verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 22-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Brillen ruilen om te kunnen leren

Ken je dat? Je gaat naar een event over leren en kijkt om je heen, de aanwezigen...

Het bericht Brillen ruilen om te kunnen leren verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 21-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Leren leren, waar begint leren? Hoe krijg je iemand aan het leren?

Onze zoon Jurre van 12 jaar zit in de brugklas. Wat heeft hij er hard aan moeten...

Het bericht Leren leren, waar begint leren? Hoe krijg je iemand aan het leren? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 21-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics (3): klim mee langs het meetmodel

Beklim met mij de piramide van het meetmodel. Tijdens de klim koppelen we organisatiedoelen aan leerinterventies. Ik...

Het bericht Learning analytics (3): klim mee langs het meetmodel verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Videobronnen over adaptieve technologie en machine learning

Als je je bezighoudt met ICT en leren, kun je vandaag de dag niet meer om fenomenen als adaptieve technologie en machine learning heen. In deze bijdrage beschrijf ik kort twee plekken waar je uitleg vindt over deze onderwerpen.

Adaptieve technologie

De mannen van e-Literate hebben een reeks van zes beknopte animaties gemaakt waarin zij ingaan op begrippen,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Is het mogelijk om kwalitatief hoogwaardige en goedkope online opleidingen aan te bieden?

De hype rond massive open online courses (MOOCs) ligt gelukkig al weer een paar achter ons. Dat wil echter niet zeggen dat geen ontwikkelingen plaats vinden op het gebied van MOOCs. Gelukkig wel. In deze blogpost beschrijf ik er twee.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 20-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Meer met learning analytics doen? Dit kun je leren van een taxi chauffeur

Ik ben op verrassingstrip geweest. Je boekt maar weet niet waar naartoe. Heel spannend dus! We moesten om 5 uur al op Schiphol zijn en hoewel wij nog slaperig waren: de taxichauffeur was dat niet. Hij praatte veel, waarschijnlijk om wakker te blijven… Aangezien wij niet veel over onze bestemming konden vertellen, vertelde hij over […]

Het bericht Meer met learning analytics doen? Dit kun je leren van een taxi chauffeur verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Daarom stem ik woensdag 21 maart 2018 op GroenLinks #GR2018

In deze blogpost zet ik mijn tien belangrijkste redenen op een rij.

  1. Omdat GroenLinks de afgelopen jaren heeft laten zien dat je lokaal wel degelijk verschilt kunt maken als het gaat om sociaal en groen beleid.
Lees verder
Van SBO | 19-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics (2): begin bij de top – organisatiedoelstellingen

Een goed learning dashboard begint bij doelstellingen. In de top van de organisatie. Bij KPI’s – Kritische...

Het bericht Learning analytics (2): begin bij de top – organisatiedoelstellingen verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

360 graden video’s interactief maken

Vrijdagmiddag vroeg Tommy Opgenhaffen (@LerenHoeZoe) aan onder andere mij wie een tool kent waarmee je 360 graden video’s interactief kunt maken. Op zo’n moment laat Twitter zich weer van zijn beste kant zien. Mede dankzij retweets leverde deze vraag diverse reacties op.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

360 graden video’s interactief maken

Vrijdagmiddag vroeg Tommy Opgenhaffen (@LerenHoeZoe) aan onder andere mij wie een tool kent waarmee je 360 graden video’s interactief kunt maken. Op zo’n moment laat Twitter zich weer van zijn beste kant zien. Mede dankzij retweets leverde deze vraag diverse reacties op.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Gezocht: ontwikkelaar online cursus voor klinisch onderzoekers

Sinds de jaarwisseling fungeer ik in opdracht van de Nederlandse Federatie voor Universitaire medische centra (NFU) als adviseur van een Europees aanbestedingstraject waarin we een ontwikkelaar zoeken voor een nieuwe versie van de zogenaamde eBROK-cursus.

Sinds 2006 zijn alle wetenschappelijk onderzoekers aan de universitaire medische centra die betrokken zijn bij de opzet en/of uitvoering van medisch-wetenschappelijk onderzoek verplicht de Basiscursus Regelgeving en Organisatie voor Klinisch onderzoekers (BROK®) te volgen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Waarom ik voor een betere Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten ben en 21 maart a.s. tegen de sleepwet stem #referendum #wiv #sleepwet

Woensdag 21 maart 2018 mogen we niet alleen een nieuwe gemeenteraad samenstellen, maar kunnen we ons ook uitspreken over de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Wat zijn mijn belangrijkste redenen om tegen deze wet te stemmen?

  • Een betere WIV sleepwetVoorstanders of meer neutrale personen delen de mening dat deze wet absoluut privacyschendend is.
Lees verder
Van SBO | 16-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics (1): van Beter naar A

Learning AnalyticsHoe breng je learning analytics in de praktijk? In deze reeks laat ik je zien hoe je...

Het bericht Learning analytics (1): van Beter naar A verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Technology enhanced learning: fabels, fouten en feiten

Vandaag heb ik tijdens een Bloomville Event een inleiding verzorgd over bovengenoemd onderwerp. Ik heb een kritisch licht laten schijnen op een aantal issues rond technology enhanced learning in relatie tot van leren en ontwikkelen. Tegelijkertijd ben ik ook hoopvol gestemd.

Lees verder
Van Patrick Koning | 15-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Een terugblik op 10 jaar mediawijsheid & aanbieding: boek “#Mediawijsheid in de klas”

Dit schooljaar vier ik mijn 10e jaar “Mediawijsheid”. Een terugblik op mijn 10e jaar “Mediawijsheid” 2008 Ik begon in 2008 met […] Lees verder
Van TrainTool | 15-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Dé leertrend van 2018: always-on learning. Maar hoe?

Jouw carrière is waarschijnlijk aan veel meer verandering onderhevig dan die van je ouders. Hetzelfde geldt voor je vaardigheden. Tijden veranderen, en voor bedrijven betekent dit dat real time en always-on learning de standaard wordt. Als medewerkers niet doorlopend nieuwe, algemenere vaardigheden kunnen leren, waar en wanneer zij dat willen, lopen ze weg. Het is een van de belangrijkste trends in HR dit jaar, blijkt uit onderzoek van Deloitte. Maar hoe faciliteer je always-on learning binnen jouw organisatie? 

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Voor- en nadelen van microlearning

Bij microlearning kunnen lerenden leerstof in korte tijd bestuderen, omdat het gaat om afgebakende eenheden die gericht zijn op de uitvoering van een specifieke taak of die betrekking hebben op een specifiek onderwerp. Microlearning wordt vooral in gezet op het gebied van leren en ontwikkelen in arbeidsorganisaties.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

225 technologie trends gebundeld

Via een SXSW-update van Fast Moving Targets heb ik het 2018 Tech Trend Report van Future Today Institute gedownload. Daarin worden maar liefst 225 technologie trends beschreven. Zes “workplace and learning technologies” maken daar deel van uit.

Lees verder
Van Patrick Koning | 13-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Afsluiting #Velon2018

Voor de afsluiting van het VELON Congres 2018 heb ik gekozen voor: “de ijsberg onder water: spelen om te leren” […] Lees verder
Van Patrick Koning | 13-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Zelfsturing in het hbo?! #velon2018

De workshop: zelfsturing in het hbo begint met een mentimeter-poll waarin gevraagd wordt: Waar denk je aan bij zelfsturing? De […] Lees verder
Van Patrick Koning | 13-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Klassenmanagement met digitale technologie #velon2018

In de sessie: “klassenmangement met digitale technologie” worden drie onderzoeken toegelicht. Professioneel kijkgedrag van leraren Sharissa van Driel licht haar […] Lees verder
Van Patrick Koning | 13-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Aanstaande leraren opleiden die het verschil (gaan) maken! #velon2018

Monique van der Heijden heeft onderzoek gedaan naar de leraar als change agent in het onderwijs. In haar workshop gaat […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

De toepassing van virtual en augmented reality binnen e-learning

Binnen welke sectoren worden virtual en augmented reality al in het kader van e-learning ingezet? En met welke redenen?

Deze vraag wordt beantwoord door deze infografic die de twee vormen op een heldere manier onderscheidt.

Lees verder
Van Patrick Koning | 12-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Krachtgericht leren #velon2018

De eerste workshop die ik gekozen heb om te volgen is: “Krachtgericht Leren: cross-overs tussen lerarenopleidingen en scholen en tussen […] Lees verder
Van Patrick Koning | 12-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Cross-overs in werk en opleiding van leraren #velon2018

Vandaag en morgen ben ik op het VELON congres voor lerarenopleiders. Het thema van het congres is: “Cross-overs in werk […] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 11-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Aandacht online: aan je lippen hangende deelnemers

Wat elke ondernemer MOET weten. 300 blunders die je na het lezen van dit artikel niet meer maakt. Ook jij trapt er wel eens in. Je struikelt online namelijk over dit soort ‘clickbaits’: titels die een beroep doen op je nieuwsgierigheid. Die je aandacht willen trekken. Afgelopen januari hebben we ons als Ennuonline verdiept in […]

Het bericht Aandacht online: aan je lippen hangende deelnemers verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Waarom docenten bevindingen uit onderwijsonderzoek vaak niet toepassen?

Docenten zijn terughoudend in het toepassen van nieuwe didactische aanpakken, zelfs als onderzoek laat zien dat deze nieuwe aanpakken beter werken. Wat zijn daar de redenen van?

Antropoloog Lauren Herckis heeft een etnografische studie uitgevoerd naar redenen die universitaire docenten hebben om bevindingen uit onderwijsonderzoek niet toe te passen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Opvallende zaken uit impressies van de SXSW EDU

De PO-Raad organiseerde de afgelopen week een studiereis naar de SXSW EDU, het educatieve onderdeel van de befaamde South by Southwest ® conferentie. De deelnemers hebben hierover gezamenlijk geblogd. Ik heb de blogposts van de vier dagen doorgenomen.

Lees verder
Van SBO | 09-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Zo laat je een online academie werken

Door: SkillsTown Op 1 juni 2017 was het zover. De BrabantAcademie, de online leeromgeving van Provincie Noord-Brabant,...

Het bericht Zo laat je een online academie werken verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Waarom directe instructie geen eenrichtings lesgeven is #cviov

Twee dagen geleden pleitte hoogleraar Filip Dochy tijdens het CvI-congres ervoor om te stoppen met “eenrichtings lesgeven”. In deze blogpost wil ik duidelijk maken dat dit niet betekent dat je moet stoppen met “directe instructie”.

Dochy pleitte er onder meer voor dat “eenrichtings lesgeven” alleen werkt als we iets willen inleiden,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat is mij vandaag het meeste bij gebleven van de workshops tijdens het CvI-congres #cviov

Vandaag heb ik deelgenomen aan drie sessierondes tijdens het CvI-congres over onderwijsvernieuwing en ICT. De onderwerpen waren: differentiëren door middel van blended learning, Digitale didactiek: No thanks, too busy! en Bruggen bouwen tussen onderwijs en ICT.

Differentiëren door middel van blended learning

Diversiteit onder studenten in het MBO is groot.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat het onderwijs kan leren van de voetballerij? #cviov

Foppe de Haan behoeft natuurlijk geen introductie. Hij mocht het CvI-congres afsluiten.

Hij noemde zichzelf een veredelde onderrwijzer. Hij probeert voetballers beter te laten worden. Als jonge trainer was hij zeer fanatiek en meer vermoeid dan de spelers.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

De meest opvallende zaken uit de workshops #cviov

Vanmiddag heb ik verschillende workshops tijdens het CvI-congres bezocht. In deze blogpost vat ik de belangrijkste wetenswaardigheden samen. De onderwerpen waren: high impact learning that lasts, datasturing en ‘eduscrum’.

Welkom bij Learning Community HILL Venray

Gilde Opleidingen in Venray innoveert haar Welzijnsopleiding middels High Impact Learning that Lasts (HILL) van prof.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

High Impact Learning voor opleiden van de toekomst? #cviov

Wat zijn ingrediënten voor opleidingen waarvan het leren beklijft? Die vraag stond centraal tijdens de opening van het CvI-congres. Keynotespreker Filip Dochy vergat daarbij helaas af en toe de nuances aan te brengen.

Ik bezoek elk jaar met genoegen de conferentie van het Consortium voor Innovatie.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Real time coachen met behulp van een oortje: alleen voor docenten?

Het Welten-instituut van de OU en de lerarenopleiding van Fontys Hogeschool Sittard hebben een app ontwikkeld waarmee leraren in opleiding of startende docenten ‘real time’ gecoacht kunnen worden. Maar waarom zouden we deze toepassing beperken tot het onderwijs?

Met de ‘EarCoachforTeachers’ app kunnen coaches en mentoren korte berichten sturen naar de leerkracht-in-opleiding of beginnende leerkracht die staat les te geven.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 06-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Start-up growth Challenge

Being CEO of a start-up with triple-digit growth

Every start-up goes through several life stages. At some point, it stops being a start-up and becomes a “scale-up” company instead. That time has come for Easygenerator. This means my role as a CEO is changing significantly. I am writing this blog post mainly to give myself a moment to reflect on what this means. We decided to start developing a very easy, web-based eLearning authoring tool in the spring of 2013, and we launched our first paid plan (our minimum viable product) in 2014. Since then, we have experienced revenue growth of at least 100% every year. That has brought us to our current level, where we are ready to enter the scale-up phase. Blog pic 2

Leading instead of Managing

Today, Easygenerator is a 30-employee company (divided over four countries), and we are still growing. When we started, I was not only in charge of marketing, sales, and finance but was also the product owner and manager, head of HR, recruitment officer and customer success manager. Additionally, I was also our “evangelist,” writing and speaking about changes in the learning landscape. At our current stage, we employ specialists for product development, marketing, sales, operations, customer success, and finance. Last year, we started laying the groundwork to enable us to scale up. I started turning over responsibilities to our new people so I could focus completely on setting the direction for Easygenerator, guarding our company’s values and engaging in the L&D space and HR world as an evangelist, or “thought leader,” if you like.

Setting direction and guarding values in a fast-growing company

My natural skillset makes me better suited to lead (to give direction) than to manage (organizing and controlling things). I am glad we have established a team that enables me to focus on leading.  Before, I was in direct contact with everybody. I “lead by example” and was working closely with almost everybody and I had personal, monthly one-on-ones with all employees. I transferred my vision, beliefs, and values to everybody in person. That has changed now. In 2017, we created a management team (MT). My colleagues from the MT have taken over the direct steering of their teams. That means I no longer work on a daily basis with everyone. We have weekly MT meetings, and I have monthly one-on-ones with my MT members only. As a result, I have to find new ways of ensuring that the company’s values and beliefs remain at the forefront and that we keep moving in the right direction.

Scaling up

Blog pic 1 In Q4 of 2017, we decided to adopt the “Scaling Up” methodology. This guides us and adds structure to our growth process. When you start scaling up, you must define a one-page strategic plan (OPSP). It needs to contain your purpose, mission, vision and core beliefs. Our purpose, mission, and vision were already established and only needed tweaking, but our core beliefs had never been written down. For me, this meant putting our beliefs in writing and prioritizing them. What are the three most important values that you want your company (and your product and service) to reflect? For us, they are:
  1.      Ambition
  2.      Building trustful relationships
  3.      Experimenting
Of course, these terms can be defined in greater detail. To “building trustful relationships,” for example, we added: “Treating prospects, customers and colleagues the way you would like to be treated.” This has turned out to be a very valuable addition. It is a simple line that guides us and helps us make the right decisions.

Leading by example

Although we have grown significantly, we are still a small company. I still interact directly with many of my colleagues, which means I can still lead by example. I still have to make sure that I personally live and act by the rules we have set, but it also means that I will intervene if I see or hear things that I believe are not compliant. I have to guard these core beliefs actively.

Hiring

We are growing, so we are constantly looking for new colleagues. Getting the right people onboard is important from a business perspective but also from a “cultural” perspective. I need to make sure new employees will share our core values and beliefs. This is why I talk to every candidate. My focus is not on assessing their marketing, sales or development skills, but on checking whether they are a match for our core values and beliefs.

From managing to leading

In day-to-day operations, my role is changing from management to leadership. I am leading instead of managing now. I am only involved in operations when necessary.  

Direction

Guarding the company’s direction is another main task. I have an idea, a vision of the direction in which our product and company should grow. We are only at the very early stages of that master plan. I have my product manager, who leads the product development as I supply him with new ideas. I am also involved when he needs to set priorities for development. This way, I can assure that the product development will go in the right direction and support our vision. Keeping our eyes on the long-term goals and not settling for short-term results is a big part of that.

Spreading the word

In addition to the aspects mentioned above, we decided that one of my main contributions to the company is spreading the word: to be the evangelist. I used to do a lot of writing and presenting, but, over the last two years, my focus has been on growing the company. Now, one of my main goals is to write and speak about the changes in eLearning and the direction in which we see L&D heading. I will also be writing more personal notes like this one; you will be hearing and seeing a lot more of me.   Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je bevorderen dat docenten, die terughoudend zijn in het gebruik van educatieve technologie, deze technologie gaan gebruiken?

Terry Freedman heeft een blogpost geschreven over een herkenbaar onderwerp: docenten die terughoudend zijn in het gebruik van educatieve technologie. Hoe kun je deze groep motiveren educatieve technologie te gebruiken? Waar komt de terughoudendheid vandaan? Terry Freedman duikt daarvoor de geschiedenis in en komt uit op de volgende adviezen,

Lees verder
Pagina 3 van 60Eerste   Vorige   1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste