Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van SBO | 20-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Digital Learning for High User Adoption and Performance

We worden allemaal opgeslokt in de ontwikkelingen, veranderingen en kansen op het gebied van leren op de...

Het bericht Digital Learning for High User Adoption and Performance verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Infographic over e-learning in 2018

Wat zijn belangrijke verschillen tussen klassikaal leren en e-learning? Wat is het verschil tussen synchroon en asynchroon online leren? Welke e-learning methodes zijn er? Deze en andere vragen worden in een recente infographic verwerkt.

Van de week ontving ik een vraag of belangstelling had om een e-learning infographic te reviewen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je ondersteuning bij onderwijsverbeteringen en -veranderingen met ICT organiseren?

Via de weblog 2 BeJammed heb ik de publicatie ‘Keuzehulp voor ondersteunen van onderwijsinnovatie met ict‘ (pdf) gelezen. In de blogpost van Judith van Hooijdonk (@jujuutje) vind je de opzet van deze zinvolle uitgave over het organiseren van docentondersteuning (onder meer met interessante cases en aandachtspunten).

Lees verder
Van TrainTool | 19-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Spaced learning: de sleutel naar beter trainen

Heb je wel eens een seizoen van een serie in een korte tijd uitgekeken? Bingewatchen heet dat en het is een populair tijdverdrijf. ‘Bingeleren’ daarentegen valt minder aan te raden. Niet alleen omdat het misschien minder leuk is dan series kijken, maar vooral omdat het niet bepaald een effectieve manier is om iets te leren. In plaats van lange stukken achter elkaar te leren is het beter op de stof op te knippen en te verdelen over een langere periode: spaced learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Veranderingen in organisatieleren

Julian Stodd is volgende week keynote spreker tijdens editie 2018 van de Next Learning. Ik volg hem sinds een tijdje. Vandaag heeft hij een bijdrage geschreven met de titel The Reality of Learning die ik hier wil bespreken.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 18-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Met deze 7 do’s een flitsende MOOC. Echt waar!

Wat doe je als facilitator om deelnemers aan een MOOC te ondersteunen en te stimuleren?   70 mensen met ervaring met een MOOC of een SPOC. Afgelopen week bij een klantevent van de MOOCFactory. Het unanieme geluid was wel dat je nog zo’n goede MOOC (Massive Online Open Course) kunt ontwikkelen, maar dat de facilitatie […]

Het bericht Met deze 7 do’s een flitsende MOOC. Echt waar! verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Dommel Valley Group symposium “Myths and Truths about Learning”

Vandaag vond bij de Technische Universiteit Eindhoven het jaarlijkse symposium plaats van de Dommel Valley Group. Deze blogpost is een impressie van een keynote, een paneldiscussie en twee workshops.

De Dommel Valley Group is in 1998 opgericht en bestaat uit een groep leerprofessionals van verschillende High Tech-bedrijven in de regio rond de rivier de Dommel (zoals Philips,

Lees verder
Van SBO | 17-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Veranderen in een complexe wereld: 5 tips

Wendbaar zonder extra overlegstructuur Door: Wilma Jongsma | LEON Leernetwerk De wereld verandert continu en steeds sneller. Dat merkt...

Het bericht Veranderen in een complexe wereld: 5 tips verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 17-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Serious escape rooms, de nieuwe leertrend?

Door:  IJsfontein  //  playful learning //  www.ijsfontein.nl Uit eten, bowlen, een filmpje pakken of toch maar met...

Het bericht Serious escape rooms, de nieuwe leertrend? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we lerenden meer controle geven over het eigen leren?

Je leest al diverse jaren pleidooien om lerenden meer controle te geven over hun eigen leren. Het zou het eigenaarschap ten goede komen en daarmee ook de motivatie versterken. Vanuit het oogpunt van effectiviteit en efficiëntie lijken twee variabelen van invloed op de vraag of je dit moet doen (en in welke mate).

Lees verder
Van SBO | 16-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe verhoog je op een simpele manier de productiviteit binnen jouw organisatie?

Door Thomas Buus Madsen | Bookboon   Hoe vaak zie jij problemen ontstaan door miscommunicatie? Bijvoorbeeld dat projecten...

Het bericht Hoe verhoog je op een simpele manier de productiviteit binnen jouw organisatie? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Werkdruk verminderen? De eerste stappen

Verpleegkundigen klagen erover, net als politieagenten en docenten. Soms vraag ik me weleens af welke beroepsgroep niet klaagt over hoge werkdruk. Wat kun je er aan doen?

Karin Winters besteedt op de site van de Stichting LeerKRACHT aandacht aan werkdruk.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

De spanning tussen kosten en baten van een smartphone

Onderzoek laat zien dat alleen al de aanwezigheid van een smartphone negatief van invloed is op cognitieve prestaties van mensen. Aan de andere kant hebben smartphones ook voordelen voor werken en leren. Het gaat er om een goede balans te vinden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Live streamen met Hangouts on Air

Live streamen is een van de populaire toepassingen van online video. Google heeft hiervoor onlangs Hangout on Air gelanceerd.

Ik doe de laatste tijd verwoede pogingen om producten van Google minder te gebruiken. Hangout on Air is echter interessant genoeg om niet te negeren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-04-2018 | Article Rating | (1) reacties

Groei e-learning zet door

Analist en consultancybedrijf Global Market Insight (GMI) heeft een analyse gemaakt van de e-learning markt. Het rapport kan worden gekocht voor $ 4.500. Een samenvatting en een persbericht bieden ook al inzicht in de belangrijkste bevindingen.

Lees verder
Van TrainTool | 12-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Is trainen in de digital age outdated of onmisbaar?

Technologische ontwikkelingen en veranderingen op de werkvloer dragen bij aan een steeds dynamischer wordende werkomgeving. Medewerkers worden gebombardeerd met mails, appjes en andere prikkels. Er blijft minder tijd over om vaardigheden en kennis door training op niveau te houden. Ontdek waarom het juist in deze tijden belangrijk is om vast te houden aan je training!

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Technologie trends relevant voor Learning & Development

Het terrein van Learning & Development (L&D) wordt ook beïnvloed door technologie trends, die uiteraard interacteren met andere ontwikkelingen. Wat zijn relevante trends op het gebied van L&D?

Easygenerator is bekend van de applicatie waarmee je e-learning content kunt ontwikkelen en publiceren (zonder persé een leermanagement systeem nodig te hebben).

Lees verder
Van Kasper Spiro | 11-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Six trends that impact L&D in 2018 and beyond

Recently we have published a research report that identified six trends that impact the learning and development landscape in 2018 and beyond. Besides identifying these trends, the paper also gives recommendations on how to react to these trends by suggesting a new learning strategy based on the employee-generated learning model. If you are interested in reading the full research report, it can be accessed here. These trends have been identified through analyzing our own research data (n = 600) and combining it with existing research. We found:
  1. A growing need for creating content quickly. Content creation can be accelerated using a learning solution that facilitates (re)using templates and content.
  1. Employees are create learning content, we refer to this as employee-generated learning. Any employee within an organization creates e-learning courses on topics in which he or she is an expert.
  1. Mobile learning has become indispensable.
  1. Mobile devices are increasingly used to supply small nuggets of learning content through a method known as microlearning.
  2. shift away from traditional learning management systems
  3. Growing awareness of the pitfalls of massive open online course (MOOCs).
Blogtrends

The way ahead

These trends are not isolated from one another, they are deeply interconnected and to be considered in unison to form a future-proof L&D strategy. The growing need for rapid content creation can be addressed by choosing a learning solution that facilitates reusable templates and content. Reusing content simplifies content creation. Simplifying the creation process helps to empower employees to generate their own learning content. This method of employee-generated learning is much more cost-effective and enables content to be localized for diverse learning communities in a simple, organic manner. Ideally, this content should be shared with learners in the form of microlearning via mobile devices. Our research reveals that traditional learning management systems are not effective for facilitating fast-paced, employee-generated, mobile learning strategies. Finally, we conclude that MOOCs suffer from lack of learner engagement.       Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Gastcollege over e-learning trends en ontwikkelingen

Vanavond heb ik in het kader van de postbachelor opleiding e-Learning van Avans + een gastcollege verzorgd over e-learning trends en ontwikkelingen.

Ik had de deelnemers vooraf gevraagd een video te bekijken waarin ik e-learning trends inkader,

Lees verder
Van SBO | 10-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer gaat leren werken?

De meeste organisaties vinden het belangrijk dat medewerkers zichzelf blijven ontwikkelen. Dit is vaak een reden om...

Het bericht Wanneer gaat leren werken? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe hoger onderwijs zich ontwikkelt in het digitale tijdperk

Het Canadese Teach Online vat een aantal ontwikkelingen samen met betrekking hoger onderwijs in het digitale tijdperk. Zijn ze ook herkenbaar voor de situatie in Nederland en Vlaanderen?

De ontwikkelingen zijn:

  1. De verwachtingen en eisen van lerenden zijn aan het veranderen.
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

De camera op je device afplakken. Een goed idee?

Ik zie regelmatig laptops en smartphones waarvan de camera is afgeplakt. Is dat paranoia of een slim idee?

It’s only paranoia until it’s too late.

Aldus Dylan Curran in The Guardian.Curran vindt het afplakken van de camera een slim idee.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Study tubers maken studeren ‘cool’

Vanochtend maakte ik kennis met YouTubers die video’s maken over studeren. In Engeland schijnen zijn zeer populair te zijn onder jongeren.

Ik vind het fenomeen van de YouTubers intrigerend. Jongeren die video’s maken over alledaagse dingen (hun dagelijks leven) en over niet alledaagse dingen (zoals maffe stunts),

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Handleiding podcasts voor leren

Nee. Deze bijdrage is niet 10 jaar oud. Er is namelijk sprake van een nieuwe bloeiperiode van podcasts. En daarmee van hernieuwde aandacht van podcasts voor leren, opleiden en onderwijs.

Kathleen Morris van Edublogs schrijft namelijk dat recent onderzoek laat zien dat het aantal mensen dat naar podcasts luistert snel groeit en dat de betrokkenheid bij podcasts ook sterk toeneemt.

Lees verder
Van TrainTool | 06-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Social learning: hoe stimuleer je feedback in e-learning?

Hoewel het vaak in een adem met social media wordt genoemd, is social learning ouder en breder dan dat. ‘Leren door gedrag van anderen te observeren en imiteren’, zo definieerde Canadees psycholoog Albert Bandura het al in 1971. Binnen e-learning is social learning een belangrijk mechanisme, dat vooral werkt door elkaars antwoorden te bekijken en hier feedback op te geven. Deelnemers schromen echter vaak hun antwoorden te delen. Hoe zorg je dat er wel antwoorden worden gedeeld en feedback wordt gegeven?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Leertechnologie mag wat kosten. Maar hoeveel?

Een digitale leeromgeving bestaat uit een samenhangend geheel aan applicaties die gebruikt kunnen worden voor processen als het geven van begeleiding, het faciliteren van samenwerken of het ontwikkelen en afnemen van toetsen. Idealiter willen we gebruikers daarbij ook nog keuzevrijheid geven in applicaties.

Lees verder
Van SBO | 05-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.12

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.12 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 05-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

L&D challenge survey: the outcome

259 L&D professionals took part in my L&D survey. In this blog post, you will find a link to the full survey results, along with my initial impressions.

Click here to access the full survey findings

Practically every challenge on the list struck a chord with the respondents. Every challenge scored an average between 6 and 7 (on a scale of 1 to 10). I checked whether managers responded differently to the survey compared to non-managerial respondents, but the difference was negligible. The download contains the detailed results along with some explanations. The survey results guide me on which steps I need to take next. My initial plan had been to interview practitioners, specialists, and gurus about the highest ranking survey topics. However, almost 200 of the respondents were kind enough to add their personal challenges to the list. I divided this input into three categories, and I will dive into each of them separately.

Category 1: Changing the mindsetMy take on the results.png

A substantial amount of the input related the first category: changing the mindset. This was by far the one most mentioned hurdle by the survey participants. The respondents indicated three groups of people whose mindsets they would like to change: upper-level management, direct colleagues, and employees. It is also clear that the mindset of the upper-level management is directly related to the second challenge: budget. To me, this indicates that the participants are not questioning whether they need to change the L&D approach from top-down to bottom-up, or whether to use subject matter experts (SMEs) to create content in a smarter, faster way. The real question appears to be: "How do I change the mindset of my manager, my co-workers, and the employees?"

Category 2: getting started

Practical obstacles

The second category of challenges evolves around getting started. The participants frequently listed alignment with the business as an obstacle. The second obstacle in this category relates to measuring ROI. How do you measure the (business) value of a learning intervention or knowledge-sharing initiative? Another perceived obstacle is the diversity of the audience. The respondents perceived difficulties with creating learning that fits employees spread out across various countries and representing multiple generations with different learning styles and needs.

Different approaches

Performance support, self-directed learning and social learning tied for first place as the most popular learning approaches. The other four approaches were significantly less popular. Respondents mentioned seven additional learning approaches besides the top seven listed above. To me, this is a sign that we are still in the early, experimental stages. We still need to gain more experience and data to prove which approach (or combination of approaches) works best. Possible approaches

Category 3: Production challenges

In relation to producing learning, respondents mentioned four main issues. The number one issue centers around the quality of the learning content. More specifically respondents indicated that they find it challenging to create engaging content. Is the created content attractive enough? Is the content instructionally sound? I understand these concerns, and there are solutions which I will write about in a separate post in the weeks ahead. The second issue concerning the production of learning content relates to tools, technology, and integration. Learning tools focussing on new learning approaches are not as well defined as traditional, formal learning tools. There are many approaches to choose from (or combine). Do you need one size fits all solution or a learning landscape that features multiple tools and components? Other issues are the competencies of subject matter experts and the amount of time they have. You cannot expect every technical specialist also to be a brilliant author. You need to guide and teach them. Production challenges

Change of plan

The results gave such clear indications that I have decided to deviate from my original plan. I will be reaching out to a number of the survey respondents and conduct interviews with them. I want to know in greater detail what is holding them back and what the challenge of changing the mindset means in practical terms. I want to learn more before I start interviewing a wide range of experts. I'm organizing interviews right now. So, I hope to publish a series of interviews shortly. Stay tuned!   Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je je virtual classroom-sessie productief en ‘engaging’ maken?

Virtual classrooms en webinars kunnen zinvolle leeractiviteiten zijn waarbij deelnemers zich de nodige reiskosten en reistijd kunnen uitsparen. Tegelijkertijd is het een uitdaging om ervoor te zorgen dat deelnemers daadwerkelijk wat leren en dat zij actief betrokken blijven bij deze leeractiviteit.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 04-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Pioniers met Virtual en Augmented reality bij de politie academie

Ik interview Ronald Christiaans in de “Innovation and Inspiration Experience” (i-iX) room van de Politie Academie. Deze ruimte is centraal gelegen in het Atrium van de concernlocatie van de Politieacademie in Apeldoorn. Er staan allerlei simulaties zoals een rijsimulator en een computer om virtuele scenario’s te bouwen. En er staat een virtual reality schietsimulator, wat […]

Het bericht Pioniers met Virtual en Augmented reality bij de politie academie verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Tijd voor een comeback van RSS

Sinds Google vijf jaar geleden besloot te stoppen met Google Reader, is de aandacht voor RSS-technologie verslapt. Dat is niet terecht. Vooral omdat RSS ons weer de controle kan geven over onze informatiestroom en tegenwicht kan bieden aan de “platformization of the web”.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat je moet weten over technologie en de technologie industrie?

Technologische ontwikkelingen hebben grote invloed op ons dagelijks leven. Dankzij nieuwe technologie staan we aan de vooravond van een vierde industriële revolutie. Technologie dringt ook diep de privésfeer binnen. Daarom is het van belang dat je je van een aantal zaken bewust bent.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hebben werknemers meer tijd voor het primair proces als zij digitaal vaardiger zijn?

Als medewerkers beter in staat zijn ICT-systemen te gebruiken, houden zij meer tijd over voor het eigenlijke werk waarvoor zij in dienst zijn. Er is echter meer nodig dan investeren in digitale vaardigheden om ervoor te zorgen dat technologie echt bijdraagt aan beter en efficiënter werk.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Bevordert blockchain technologie decentralisatie van het onderwijs?

Menig blockchain evangelist gelooft in de disruptieve invloed van deze technologie op tal van sectoren. Ook het onderwijs schijnt eraan te moeten geloven.

De bijdrage Why Do We Need Blockchain Technologies in Education?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Over de relatie tussen in het verleden behaalde diploma’s en je huidige werk

Gisteravond hield Willem Karssenberg (@Trendmatcher) op verzoek via Twitter een peiling over de vraag: heb jij op dit moment een baan waarvoor je een ooit behaald diploma nodig had? Ik gaf aan dit de verkeerde vraag te vinden en wil dat via deze blogpost nader toelichten.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je als zelfstandige zonder personeel succesvol zijn?

In ons land werken steeds meer mensen als zelfstandige zonder personeel (overigens niet altijd vrijwillig). Met name in kennisintensieve sectoren en in de creatieve industrie neemt het aantal freelancers/zzp’ers toe. Wat moet je doen om succesvol te zijn in deze zogenaamde ‘Gig Economy’?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Waarom veel L&D’ers en docenten in mythes rond leren geloven

Een tijd geleden heb ik geblogd over waarom docenten bevindingen uit onderzoek dikwijls niet toepassen. Vanavond las ik een artikel over waarom mensen in complottheorieën geloven. Ik vraag me daarbij af of de onderliggende oorzaken daarvan niet ook van toepassing zijn op het geloof in mythes rond leren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Stemgestuurde assistenten in de klas: het beste moet nog komen

Computers zullen in toenemende mate met de stem worden aangestuurd. De zogenaamde ‘voice assistant’s’, zoals Amazon’s Alexa, zijn daar voorbeelden van. Kun je deze persoonlijke stemaangestuurde assistenten ook in de klas inzetten?

Ruim een maand geleden ben ik ingegaan op een experiment van Inge de Waard met een “voice operated learning hub”,

Lees verder
Van SBO | 26-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

eBook Leren Leren

Leren leren is het leren hoe je moet leren. Het is daarmee een metavaardigheid; een vaardigheid in...

Het bericht eBook Leren Leren verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 26-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Lees jij wel efficiënt?

Mark Tigchelaar is breinexpert. Hij leert mensen met zijn bedrijf UseClark hoe je grote hoeveelheden informatie kan...

Het bericht Lees jij wel efficiënt? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Indrukwekkende March for our Lives tegen vuurwapengeweld

Gisteren werd met name in de Verenigde Staten massaal geprotesteerd tegen vuurwapengeweld, waar ook scholen mee te kampen hebben. Zeer indrukwekkend. Tevens werd hiermee weer eens gelogenstraft dat jongeren niet meer in beweging zouden zijn te krijgen voor een maatschappelijk protest.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we meer humor bij (online en blended) leren gebruiken?

Humor trekt aandacht, houdt de aandacht vast en roept positieve gevoelens op. Waarom gebruiken we humor daarom niet vaker bij het ontwerpen van leerervaringen?

Die vraag probeert Connie Malamed te beantwoorden in Does Humor Enhance Learning?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

De wederopstanding van het elektronisch portfolio?

Is het elektronisch portfolio binnen het hoger onderwijs terug van weg geweest? Helemaal weggeweest is het e-portfolio uiteraard niet. Maar er is wel degelijk sprake van nieuwe aandacht. Bovendien zijn er nieuwe ontwikkelingen op dit terrein te melden.

inventarisatie e-portfolio's in het hoger onderwijsMeer dan tien jaar geleden hield ik me met gewaardeerde ‘collega’s’ als Alex Kemps,

Lees verder
Van Patrick Koning | 23-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Workshop: “Profileren@internet” voor de A-academy van het Koning Willem I College

Gisteravond organiseerde de A-academy, de alumnivereniging van het Koning Willem I College, een bijeenkomst. Ik was gevraagd om een workshop […] Lees verder
Pagina 2 van 60Eerste   Vorige   1  [2]  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste