Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Avetica | 04-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Certificaat delen op Linkedin

Recent schreven we over een nieuwe optie in Moodle cursus certificaten om die te delen op LinkedIn. De optie is deze week beschikbaar gekomen in de 3.11.6 release van Moodle Workplace. De ‘Course Certificate’ plugin heeft nu een instelling om dit mogelijk te maken. Instellingen De beheerder kan het ID invoeren van de organisatie die […]


Het bericht Certificaat delen op Linkedin is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

De veranderende aard van een learning experience platform

Leertechnologieën worden vaak op een andere manier gebruikt dan waarvoor zij oorspronkelijk ontworpen zijn. Volgens Craig Weiss is dat nu het geval met learning experience platforms (LXP). Volgens Weiss kenmerkten LXP’s zich aanvankelijk door zogenaamde ‘playlists’ met content (onder meer samengesteld op basis van vaardigheden of rollen, of op basis

The post De veranderende aard van een learning experience platform first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer is online leren van goede kwaliteit?

Vooral aan het begin van de Coronacrisis zijn onderwijsinstellingen en opleiders noodgedwongen overhaast overgestapt op ‘remote emergency teaching‘. Volgens de bijdrage What is Quality Online Learning Versus Remote Emergency Instruction? is deze aanpak niet te vergelijken met online leren van goede kwaliteit. Volgens de auteur kenmerkt online leren van goede

The post Wanneer is online leren van goede kwaliteit? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kookboek docentenondersteuning bij digitalisering

Het ondersteunen van docenten is essentieel voor een succesvolle integratie van leertechnologie in het onderwijs. In het kader van ‘Doorpakken op digitalisering’ is een ‘kookboek’ samengesteld met succesvolle voorbeelden van digitalisering in het mbo. Volgens de samenstellers zijn de succesfactoren zorgvuldig geselecteerd aan de hand van waarderend actieonderzoek. De ‘recepten’

The post Kookboek docentenondersteuning bij digitalisering first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer kunnen asynchrone online discussies wel succesvol zijn?

Discussies kunnen een waardevolle vorm van actief verwerken van leerstof zijn. Daarom passen we online discussies ook toe bij online en blended leren. Met wisselend succes. Andy Shean verkent hoe je online discussies wel met succes kunt toepassen. Shean kijkt daarbij voornamelijk naar asynchrone online discussies. Volgens Shean zijn de

The post Wanneer kunnen asynchrone online discussies wel succesvol zijn? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Waar moet een learning analytics dashboard aan voldoen om tot actiegerichte inzichten te leiden?

De bijdrage Learning analytics dashboard: a tool for providing actionable insights to learners onderzoekt bestaande benaderingen van learning analytic dashboards. Leiden deze tot ‘actiegerichte inzichten’ waardoor lerenden hun manieren van leren gaan aanpassen? Learning Analytics-dashboards (LAD’s) hebben volgens de auteurs tot doel lerenden een momentopname te bieden van hoe zij

The post Waar moet een learning analytics dashboard aan voldoen om tot actiegerichte inzichten te leiden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

De potentie van AI voor het ondersteunen van de sociale en emotionele ontwikkeling van lerenden bij online leren

Tijdens ‘remote emergency teaching‘, dat tijdens de Coronacrisis is toegepast, is de sociale en emotionele ontwikkeling van lerenden ondergesneeuwd geraakt. Dat heeft -waarschijnlijk- geleid tot gevoelens van isolatie en demotivatie bij lerenden. Volgens Dean Blewitt kan artificiële intelligentie (AI) een rol spelen bij het ondersteunen van lerenden (academically, emotionally, and

The post De potentie van AI voor het ondersteunen van de sociale en emotionele ontwikkeling van lerenden bij online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 28-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

50 ideeën voor blended leren met humor

Blended leren heeft ook humor nodig. In deze blog vind je 50 werkvormen met humor. Humor heeft veel voordelen. Uit onderzoek blijkt dat humor niet alleen invloed heeft op de manier waarop je je voelt, maar ook invloed heeft op innovatie en leren. In deze blog vind je 50 werkvormen die je kunt gebruiken om humor in een online sessie te brengen. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Formatief handelen: van instrument naar ontwerp (bespreking)

Afgelopen vrijdag mocht GroenLinks-Tweede Kamerlid Lisa Westerveld uit handen van co-auteur René Kneyber het eerste exemplaar in ontvangst nemen van het boek ‘Formatief handelen: van instrument naar ontwerp’. In deze blogpost wil ik deze uitgave bespreken. Behalve René Kneyber zijn ook Dominique Sluijsmans, Valentina Devid en Blanca Wilde López auteur

The post Formatief handelen: van instrument naar ontwerp (bespreking) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Opvallende leertechnologieën gepresenteerd tijdens de BETT 2022

De afgelopen week vond in London de British Educational Training and Technology trade show -beter bekend als de BETT- plaats. Was je niet in de gelegenheid deze beurs met leertechnologieën te bezoeken? Lees dan wat Luke Edwards de meest opvallende technologieën vindt. Buddy is een robot die gebruik maakt van

The post Opvallende leertechnologieën gepresenteerd tijdens de BETT 2022 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

DiDi: digitale hulp bij digitale didactiek

Binnen Zadkine is het initiatief genomen voor DiDi. Dit is een website die docenten ondersteuning biedt bij het gebruik van leertechnologie om het onderwijs te versterken. DiDi kiest als startpunt didactische thema’s zoals voorkennis activeren, instructie geven, opdrachten verwerken en feedback. Als je op een thema klikt, dan krijg je

The post DiDi: digitale hulp bij digitale didactiek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat moet een docent kennen en kunnen op het gebied van ICT?

De afgelopen tijd zijn twee publicaties verschenen met betrekking tot professionalisering van docenten op het gebied van ICT? In hoeverre overlappen en verschillende publicaties van elkaar als het gaat om de bekwaamheden van docenten op het gebied van ict in het onderwijs? De eerste publicatie is de Handreiking professionalisering ict-bekwaamheid

The post Wat moet een docent kennen en kunnen op het gebied van ICT? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat leeromgevingen in de Metaverse kunnen leren van ‘presence’ in virtual reality

De volgende generatie van het internet, de Metaverse, zal gaan lijken op virtual reality. We bewegen ons daarbinnen voort als ‘avatars’. Binnen deze Metaverse zullen ook leeromgevingen gerealiseerd worden. De mogelijke toegevoegde waarde heeft dan te maken met een meer realistisch gevoel van aanwezig zijn. Wat kunnen we op dat

The post Wat leeromgevingen in de Metaverse kunnen leren van ‘presence’ in virtual reality first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 22-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Dit is nieuw in update 3.11.6 van Moodle Workplace

Update Een paar dagen nadat de update van Moodle LMS 3.11.6 uitkwam, is ook de update van Moodle Workplace 3.11.6 uitgekomen. Want Workplace is gebouwd op Moodle LMS en op deze manier zitten alle nieuwe functies, verbeteringen en bugfixes van Moodle LMS ook gelijk in Workplace. Voor Moodle Workplace zijn er een aantal interessante nieuwe […]


Het bericht Dit is nieuw in update 3.11.6 van Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

De gemiste kans van het gebruik van leertechnologie

Volgens Emiliana Vegas kijken we niet voldoende naar de geleerde lessen van het gebruik van online leren op afstand tijdens de Coronacrisis. Vegas stelt dat investeringen in leertechnologie vóór de Coronacrisis meestal waren gericht op de inzet van apparaten zoals laptops en tablets en op het verbeteren van connectiviteit. Er

The post De gemiste kans van het gebruik van leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 21-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik op geslaagde Moodlemoot 2022

Geslaagde Moodlemoot Vorige week dinsdag was er weer een fysieke Moodlemoot. Avetica was uiteraard aanwezig met diverse collega’s bij dit jaarlijkse Moodle event. Wij waren tevens sponsor van deze Moodlemoot en we hebben een sessie over open source verzorgd. De programmacommissie van Stichting Mnet Benelux had een divers programma samengesteld met zowel onderwijskundige, technische en […]


Het bericht Terugblik op geslaagde Moodlemoot 2022 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Chatbots kunnen voortijdige uitval van lerenden helpen voorkomen

Als je een chatbot goed ontwerpt en slim inzet, dan kan het gebruik ervan lerenden helpen een weg te vinden door het oerwoud aan diensten, regels en communicatie-uitingen. Dit kan weer voortijdige uitval helpen voorkomen. Dit blijkt uit een recente studie van de Georgia State University onder zo’n 11.000 lerenden

The post Chatbots kunnen voortijdige uitval van lerenden helpen voorkomen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

De sleutelpositie van de ‘online mens’ bij technology enhanced learning

Hoogleraar Gilly Salmon heeft zeer veel ervaring met het ontwerpen en faciliteren van online leren. Mede op basis van de ervaringen met ‘remote emergency teaching‘ tijdens de Coronacrisis benadrukt zij in Back to our Future: Key Role of the ‘Online Human’ het belang van een doordacht ontwerp, maar vooral ook

The post De sleutelpositie van de ‘online mens’ bij technology enhanced learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Positieve effecten van online begeleiding (maar…)

Onderzoekers van San Diego’s Rady School of Management van de Universiteit van Californië hebben onderzoek gedaan naar de effecten van online tutoring bij leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs (K12). De uitkomsten zijn veelbelovend. Ik wil echter graag één belangrijke kanttekening plaatsen bij de aanpak. Tijdens de Coronacrisis waren

The post Positieve effecten van online begeleiding (maar…) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wijze lessen en de inzet van leertechnologie

ROER College Schöndeln is een leertraject gestart rond de publicatie ‘Wijze lessen’. Vandaag mocht ik in dit kader een keynote verzorgen over hoe je leertechnologie kunt gebruiken om deze bouwstenen voor een effectieve didactiek te faciliteren en te versterken. De keynote vormde de aftrap van een studiemiddag. In verband met

The post Wijze lessen en de inzet van leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs en opleiden in een virtuele wereld

Er is weer meer aandacht voor het gebruik van 3D virtuele ruimtes voor leren, opleiden en onderwijs. Verleden week heb ik kennis gemaakt van met de oplossing van Imedu, een Nederlands bedrijf dat docenten en opleiders wereldwijd wil ondersteunen “met het aanbieden van interactief, inspirerend en effectief online onderwijs”. Imedu

The post Onderwijs en opleiden in een virtuele wereld first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat moet je doen en laten bij simultaan onderwijs?

Onderwijsadviseurs Ria Dolfing en Rouven Hagemeijer van de Universiteit Utrecht hebben een literatuurstudie (pdf) uitgevoerd naar de voor- en nadelen van simultaan onderwijs: onderwijs waarbij studenten op locatie (on-campus) en studenten op afstand (online) tegelijkertijd aan het onderwijs deelnemen. De auteurs hanteren de term ‘hybride onderwijs’. In hun studie laten

The post Wat moet je doen en laten bij simultaan onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Principes voor een effectief gebruik van leertechnologie

Tony Bates heeft op basis van meer dan 50 jaar onderzoeks- en praktijkervaring twaalf ‘gouden’ principes geformuleerd voor een effectief gebruik van leertechnologie. Ik herken veel van deze principes. Maar ik plaats soms ook wat nuances. 1. Je kunt slechte leertechnologie compenseren door een goed ontwerp en door een goede

The post Principes voor een effectief gebruik van leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 14-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Updates Moodle 3.11.6, 3.10.10 en 3.9.13

Tweemaandelijkse updates Vandaag zijn de tweemaandelijkse updates uitgekomen, zoals altijd op de 2e maandag van januari, maart, mei, juli, september en november. In de updates zijn diverse bugs en beveiligingsissues opgelost. Bekijk alle release notes van de versies die op dit moment ondersteund worden. Moodle 3.11.6 release notes Moodle 3.10.10 release notes Moodle 3.9.13 release […]


Het bericht Updates Moodle 3.11.6, 3.10.10 en 3.9.13 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa (OEB) 2022: visie op leren opnieuw vormgeven (Call for Proposals geopend) #OEB22

De OEB in Berlijn is sinds vele jaren dé internationale, sectoroverstijgende conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs. De 28ste editie vindt dit jaar plaats van 23 tot en met 25 november 2022. Het thema van dit jaar is inmiddels bekend. Je kunt tot 1 juni aanstaande een voorstel voor een

The post Online Educa (OEB) 2022: visie op leren opnieuw vormgeven (Call for Proposals geopend) #OEB22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 11-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligen van je leermateriaal

Is jouw leermateriaal te beveiligen? Ik krijg regelmatig de vraag of materiaal wat in Moodle wordt gezet beveiligd kan worden? Beveiligd tegen kopiëren, downloaden etc. Mijn antwoord is dan dat zodra iets in je browser getoond wordt het eigenlijk op allerlei manieren gekopieerd of gedownload kan worden. Een gebruiker kan de tekst selecteren en kopiëren […]


Het bericht Beveiligen van je leermateriaal is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Online cursus Ontwerpen van online en blended learning

Wil je jouw eigen onderwijs, opleiding, training of leertraject geschikt maken voor online of  blended learning? Of wil je jouw online of blended onderwijs of leertraject herzien? Dan is de online cursus Ontwerpen van online en blended learning van de Open Universiteit relevant voor jou. Je leert met welke randvoorwaarden

The post Online cursus Ontwerpen van online en blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Welke faciliteiten heb je nodig voor simultaan onderwijs (en het zogenaamde HyFlex-model)?

Als lerenden om wat voor redenen dan ook niet fysiek deel kunnen nemen aan bijeenkomsten, dan kun je hen de mogelijkheid geven om online deel te nemen. In de Verenigde Staten wordt dit zogenaamde ‘HyFlex-model’ al een aantal jaren toegepast. Welke eisen stelt dit model aan de faciliteiten? Het ‘HyFlex-model’

The post Welke faciliteiten heb je nodig voor simultaan onderwijs (en het zogenaamde HyFlex-model)? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 09-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Webinar: bespaar tijd met dynamische regels in Moodle Workplace

Webinar 31 maart 2022 De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer 31 maart om 11.00 uur in je agenda.  Thema: Dynamische regels in Moodle Workplace Sinds april 2020 zijn we bezig met het implementeren van Moodle Workplace bij onze klanten. Daarbij valt telkens weer op […]


Het bericht Webinar: bespaar tijd met dynamische regels in Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Papieren boeken gebruiken bij blended en online leren?

Bij blended learning gaan we er vaak van uit dat leermaterialen ook grotendeels ‘ICT-gebaseerd’ zijn. Bij volledig online leren gebruik je eigenlijk alleen online leermaterialen. Dit heeft volgens mij ook te maken met een beruchte misvatting over lezen. Volgens mij kun je echter prima papieren boeken (of readers) gebruiken bij

The post Papieren boeken gebruiken bij blended en online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Bloemlezing over de invloed van de metaverse op leren, opleiden en onderwijs

Het is weer tijd voor een bloemlezing van artikelen over de metaverse en leren, opleiden en onderwijs. A classroom in the cloud: How the metaverse could transform education and the future of work In deze bijdrage werpen vertegenwoordigers van bedrijven, die zich bezig houden met deze technologische ontwikkeling, hun licht

The post Bloemlezing over de invloed van de metaverse op leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 07-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Release Moodle 4.0 eind april 2022

Moodle 4.0 beta Na bijna 2 jaar is er een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van Moodle 4.0 bereikt. Als je onze blogs over deze nieuwe versie gevolgd hebt, weet je dat de UX (gebruikerservaring) voor studenten en docenten flink is verbeterd. De eerste fase van dit UX-project zou vorig jaar november worden opgeleverd in […]


Het bericht Release Moodle 4.0 eind april 2022 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Steun Samen in actie voor Oekraïne (doneer aan Giro 555) #Oekraïne #Ukraine️ #StopPutinNOW #StopWar #giro555 #radio555

Vandaag zamelen radio- en tv-zenders geld in voor de slachtoffers van de verschrikkelijke oorlog in Oekraïne. Ook via sociale media wordt actie gevoerd. Ik werk hier graag aan mee. Stop de oorlog in de Oekraïne, stop de Russische agressie. Ondersteun de slachtoffers van deze waanzin, help de vluchtelingen. Discriminatie op

The post Steun Samen in actie voor Oekraïne (doneer aan Giro 555) #Oekraïne #Ukraine️ #StopPutinNOW #StopWar #giro555 #radio555 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Column Jong versus oud

Een tijd geleden kreeg ik van de redactie van het Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties het verzoek een column te schrijven over de vraag of jonge werknemers anders over leren en ontwikkelen denken dan oudere werknemers. Aanleiding was de uitgave over een special over Oud & Nieuw op het gebied

The post Column Jong versus oud first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 02-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moodlemoot Benelux 2022, inschrijven kan nog!

Jaarlijkse Moodlemoot Stichting Mnet Benelux heeft de afgelopen maanden hard gewerkt aan de Moodlemoot die gepland staat voor dinsdag 15 maart 2022 in Tilburg. Bekijk het programma met een mooie diversiteit aan workshops en sessies. Ook kan je lezen wie de sprekers zijn en wat hun achtergronden zijn. Avetica is als Premium Moodle Partner uiteraard ook […]


Het bericht Moodlemoot Benelux 2022, inschrijven kan nog! is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Ontwikkelingen op het gebied van digitale leeromgevingen

Craig Weiss analyseert al diverse jaren de markt van leersystemen (LMS, LXP, etc). Met name de leersystemen die binnen arbeidsorganisaties worden gebruikt. In een recente blogpost vat hij enkele ontwikkelingen samen. Ik leg in deze blogpost ook de relatie met systemen die binnen het onderwijs worden gebruik. Prijs Arbeidsorganisaties betalen

The post Ontwikkelingen op het gebied van digitale leeromgevingen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 28-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Waarom zou je jouw Moodle site registreren?

Voordelen van registratie Wist je dat je als sitebeheerder jouw Moodle kan registreren bij Moodle.org? Wij zien dat dit nog niet zo vaak gebeurd, toch zijn er een aantal voordelen voor jou en voor Moodle HQ, namelijk: Jij wordt up-to-date gehouden over nieuwe releases van Moodle inclusief beveiligingswaarschuwingen De statistieken over het gebruik van Moodle worden beter […]


Het bericht Waarom zou je jouw Moodle site registreren? is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Belangrijke ontwikkelingen op het gebied van leertechnologie

In Demystifying The Learning Technology Market vat Josh Bersin belangrijke ontwikkelingen op het gebied van leertechnologie samen. De beschrijving gaat gepaard met termen als ‘revolutionize’ en ’transform’. Dat moet je wat mij betreft met een korrel zout nemen. Bersin merkt terecht op dat nieuwe technologieën steeds vrij snel voor leren

The post Belangrijke ontwikkelingen op het gebied van leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe MOOCs hebben bijgedragen aan onderwijsinnovatie

Tanja de Bie en Leontine van Melle van de Universiteit Leiden blikken terug op tien jaar massive open online courses. Hoe heeft de relevantie van MOOC’s zich in die tijd ontwikkeld? Welke kansen en leerervaringen heeft deze trend voor de universiteit opgeleverd? Kernpunten uit deze reflectie zijn wat mij betreft:

The post Hoe MOOCs hebben bijgedragen aan onderwijsinnovatie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 25-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

LinkedIn laten weten wat je hebt geleerd

LinkedIn is een populair netwerk om je te profileren als professional. Gebruikers delen graag wat ze voor ervaring hebben en wat ze geleerd hebben. Vanzelfsprekend vindt veel van dat leren plaats in Moodle 😉. Zou het niet mooi zijn als je ook dat eenvoudig kunt delen? Certificaat plugin In Moodle Workplace is standaard de ‘Course […]


Het bericht LinkedIn laten weten wat je hebt geleerd is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

AI tutor systeem doceert hersentumor opereren effectiever

Een Canadese casestudy laat zien dat medicijnenstudenten met behulp van artificiële intelligentie (AI) sneller en meer effectief leren een hersentumor te opereren, dan via les door een docent van vlees en bloed. In het onderzoek werden medicijnstudenten willekeurig over drie groepen verdeeld. De eerste groep kreeg les van een Virtual

The post AI tutor systeem doceert hersentumor opereren effectiever first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Stelt volledig online leren andere eisen aan een leermanagementsysteem dan blended learning?

Bij online leren vinden doceer- en leeractiviteiten praktisch volledig online plaats. Bij blended learning maken fysieke en online doceer- en leeractiviteiten een aanzienlijk deel uit van het ontwerp. Dit stelt deels andere eisen aan je leermanagementsysteem (LMS). In onderstaande bijdrage focus ik mij daarbij op het doceren en leren zelf.

The post Stelt volledig online leren andere eisen aan een leermanagementsysteem dan blended learning? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 23-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Waarom kiest 70-80% voor Moodle Workplace? Bekijk de vergelijking met Moodle LMS

LMS & Workplace Bijna 20 jaar geleden kwam Moodle LMS 1.0 beschikbaar als open source leermanagementsysteem (LMS). Focus lag en ligt nog veel op het onderwijs. Moodle wordt in de loop der jaren steeds meer gebruikt binnen het bedrijfsleven, overheden en de zorg. En die organisaties missen functionaliteit die maar beperkt met community plugins is […]


Het bericht Waarom kiest 70-80% voor Moodle Workplace? Bekijk de vergelijking met Moodle LMS is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe leertechnologie het mogelijk moet maken om standaardisering en ‘personalisering’ tegelijkertijd te faciliteren

Standaard leerprogramma’s zijn efficiënt maar sluiten binnen arbeidsorganisaties dikwijls onvoldoende aan op specifieke behoeften. Gepersonaliseerde leerprogramma’s doen dat wel, maar zijn meestal duur om te organiseren. Robert Brinkerhoff en Edward Boon stellen dat learning experience platforms in staat zijn om zowel standaardisering als personalisering mogelijk te maken. Zij noemen dat

The post Hoe leertechnologie het mogelijk moet maken om standaardisering en ‘personalisering’ tegelijkertijd te faciliteren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Effectief leren dankzij de combinatie van micro-inleidingen en actief leren

Hua Zheng beschrijft hoe de combinatie van korte video’s en activerende werkvormen kunnen leiden tot rijke, boeiende leerervaringen waardoor lerenden goede leerresultaten behalen. Zheng start met een casus en behandelt daarna: Wat een ‘microlecture’ is? Hoe je activerende werkvormen kunt combineren met microlectures. Hoe je microlectures kunt ontwikkelen. In een

The post Effectief leren dankzij de combinatie van micro-inleidingen en actief leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 21-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Beperking op leercontent per gebruiker

Beperk toegang Moodle kent standaard de mogelijkheid om de toegang tot bepaalde leercontent te beperken. Bij elke sectie, bron of activiteit vind je dat terug onder de instelling ‘Beperk toegang’. In onderstaand voorbeeld zie je de standaard mogelijkheden. Beperk toegang per gebruiker De plugin ‘Restriction by user‘ geeft je de extra mogelijkheid om een onderdeel […]


Het bericht Beperking op leercontent per gebruiker is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Heeft afleiding dankzij digitale technologie ook voordelen?

Digitale technologieën, zoals smartphones en sociale media, doen een groot beroep op onze aandacht. Volgens Marion Thain moeten we echter niet alleen kijken naar de risico’s en beperkingen hiervan, maar ook naar kansen en voordelen. Marion Thain is directeur van het Centre for Attention Studies van King’s College in London.

The post Heeft afleiding dankzij digitale technologie ook voordelen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

De relevantie van audio voor leren, opleiden en onderwijs

Mark Carrigan bespreekt in de bijdrage An audible university: the role of podcasts, audiobooks and text to speech technology in research de relevantie en aandachtspunten van audio voor onderzoek. Een aantal van zijn observaties zijn ook relevant voor leren, opleiden en onderwijs. Ik zal deze observaties ook aanvullen. Er wordt steeds

The post De relevantie van audio voor leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 13 van 111Eerste   Vorige   8  9  10  11  12  [13]  14  15  16  17  Volgende   Laatste