Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Een onderzoek van het Virtual Human Interaction Lab van de Stanford University laat zien dat indicatoren van een effectief gebruik van virtual reality sterk beïnvloed worden door tijd. Hoe meer tijd je doorbrengt in een VR-omgeving, des te meer baat je hebt als het gaat om samen werken en om
Bij de toepassing van technology enhanced learning staat leertechnologie als het goed is niet centraal. Leertechnologie is hier echter wel een noodzakelijk onderdeel van. Je zult bij de selectie ervan rekening moeten houden met verschillende aspecten. Eind 2015 heb ik daarvoor een checklist samengesteld, die ik in 2019 heb bijgesteld.
Organisaties hebben de keuze uit een enorm scala aan technologieën die ingezet kunnen worden voor leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost wil ik jullie attenderen op twee hulpmiddelen die je kunnen helpen bij de selectie van leertechnologieën. Beide hulpmiddelen gaan ervan uit dat je weet wat voor type technologie
Jed Stefanowicz houdt zich bezig met het begeleiden en ondersteunen van docenten op het gebied van onderwijs en opleiden met behulp van digitale technologieën. Docenten moeten in staat zijn om zelfstandig te handelen als het gaat om ‘digitaal leren’ (‘agency‘). Volgens Stefanowicz gaat het bij agency om de combinatie en
De afgelopen week werd ik geattendeerd op een aantal bijdragen die erop wijzen dat een diploma hoger onderwijs in de VS niet langer de belangrijkste sleutel voor maatschappelijk succes is en dat veel lerenden het Amerikaanse hoger onderwijs zonder diploma verlaten. Amerikaans hoger onderwijs wordt daardoor minder belangrijk voor de
Metrokaart De metrokaart van Londen is voor velen het icoon van gebruiksvriendelijk design. Ook voor Alex Büchner die het boek ‘Corporate Learning with Moodle Workplace‘ schreef. Moodle LMS is al een krachtige leeromgeving met veel functionaliteit, bij Moodle Workplace is dit nog uitgebreider. Om al die functionaliteit te ordenen heeft Alex het principe van de […]
Het bericht Metrokaart van alle functies Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Op het gebied van blended en online leren wordt vaak gedebatteerd over het primaat van didactiek versus technologie-gedrevenheid. De veelgehoorde uitspraak dat “technologie maar een middel” is, is daar m.i. een illustratie van. In het open access artikel An Entangled Pedagogy: Looking Beyond the Pedagogy—Technology Dichotomy presenteert Tim Fawns onder
Steve Foreman heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van leertechnologieën en het belang ervan voor de ‘leren en ontwikkelen’ (L&D). Wat valt hem en mij daarbij op? Foreman focust zich in zijn onderzoek op acht typen leertechnologieën: Technologieën voor adaptief leren/intelligente tutoren Augmented reality / Virtual reality Kennis bases en
Amazon Webservices profileert zich steeds nadrukkelijker op het gebied van educatieve technologie. Zij hebben onder meer AWS EdStart opgericht. Dit is een zogenaamd “education technology accelerator program”. Binnen dit programma heeft men een 32 pagina tellend eBook gepubliceerd met een beschrijving van zeven wereldwijde trends op het gebied van educatieve
Mijn oud-collega Harm Weistra attendeerde mij gisteren op de bijdrage Everything You Need to Know About POAPs to Boost Your Career. In deze blogpost beschrijf ik wat dit fenomeen is en reflecteer ik op de relevantie ervan voor leren, ontwikkelen en onderwijs. ‘POAP’ betekent in dit geval niet ‘persoonlijk ontwikkelings-
Generative Pre-trained Transformer 3 (GPT-3) is een AI-toepassing waarmee je teksten kunt genereren. Deze toepassing heeft kansen, maar ook risico’s voor onderwijs en opleiden. Vanochtend las ik een artikel over een ‘twitter-draad‘ waarin emeritus-hoogleraar Mike Sharples schrijft hoe je door middel van een GPT-3-transformer complete essays kunt schrijven. Sharples heeft
Updates van Moodle LMS Volgens schema zijn gisteren de Moodle LMS updates uitgekomen voor de versies 4.0.1, 3.11.7, 3.10.11 en 3.9.14. In deze tweemaandelijkse minor releases zijn bugs opgelost en beveiligingsverbeteringen doorgevoerd. Releases notes Bekijk alle releases notes van de versies die zijn uitgebracht. Moodle 4.0.1 release notes Moodle 3.11.7 release notes Moodle 3.10.11 release […]
Het bericht Moodle LMS updates 4.0.1, 3.11.7, 3.10.11 en 3.9.14 is eerst gepubliceerd op Avetica.
De bijdrage 6 Inventive Examples of VR in Education gaat in op de verwachte groei van virtual reality. De auteur vat vijf (veronderstelde) voordelen samen en beschrijft zes voordelen. Lees mijn samenvatting en commentaar. In verschillende (commerciële) rapporten lees je voorspellingen over een toenemend gebruik van virtual reality. De toegankelijkheid
MBO-instellingen, hogescholen en universiteiten ontvangen de komende jaren 560 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds voor het programma Digitaliseringsimpuls Onderwijs. In dit programma wordt onder meer terecht veel aandacht besteed aan deskundigheidsbevordering van docenten. Aan één kritische succesfactor voor de invoering van blended learning schenkt het programma m.i. echter weinig
In deze blogpost wil ik jullie attenderen op twee interessante bronnen die te maken hebben met binding bij (online en blended) leren. Ik vat de bijdragen niet uitgebreid samen. Ze zijn namelijk Nederlandstalig. Verbinding verbroken: Hoe krijg je studenten weer gemotiveerd naar de campus/school? Nu we weer gewoon naar ‘school’
Tijdens de Corona-pandemie is heel duidelijk geworden hoe belangrijk de ontmoetingsfunctie van onderwijsinstellingen is. Is het mogelijk om deze ontmoetingsfunctie online vorm te geven? Waarom kiezen lerenden er wel of niet voor om deel te nemen aan spontane en informele online interacties en andere schoolbrede evenementen? Spontane ontmoetingen, buiten de
Bijna 25 jaar geleden publiceerde Gilly Salmon voor het eerst over het ‘5 stages-model’. Dit model beschrijft welke fasen je bij online en blended leren moet doorlopen, en welke activiteiten docenten/opleiders in die fasen moeten ontplooien. In deze blogpost houdt zij dit model opnieuw tegen het licht. Salmon gaat eerst
Na veertien jaar hebben we de afgelopen week weer eens Rome bezocht. Dit blijft een prachtige stad, al is het er erg druk geworden. We waren anderhalf jaar geleden van plan om Rome te bezoeken. Die reis hebben we toen vanwege bekende redenen moeten annuleren. We hadden nu afgesproken om
Missie van Stichting Mnet Benelux Stichting Mnet Benelux heeft bekend gemaakt dat zij is gestopt met haar activiteiten en dat de stichting opgeheven gaat worden. In 2019 is deze stichting opgericht met als missie om elk jaar een Nederlandstalige MoodleMoot te organiseren. Een MoodleMoot is een jaarlijks event waar kennis gedeeld wordt over Moodle. Er […]
Het bericht Stichting Mnet Benelux stopt, de Nederlandstalige Moodlemoots gaan door is eerst gepubliceerd op Avetica.
Persoonlijke ontmoetingen leveren meer en meer vernieuwende ideeën op dan videoconferenties. Dat concluderen onderzoekers van de Columbia University en Stanford op basis van twee studies. Mogelijk lenen ‘Zoom-overleggen’ zich daarom minder goed voor bepaalde werkzaamheden en leersituaties. Onderzoekers hebben een laboratoriumonderzoek uitgevoerd en een veldstudie. Aanleiding hiervoor waren klachten van
Er wordt al vele jaren voorspeld dat digitalisering zal leiden tot transformatie van het onderwijs. Die voorspelling is tot nu toe niet uitgekomen. Maar volgens Luyen Chou gaat het nu toch echt gebeuren. Hij ziet daar vier voortekenen van, die ik voorzie van commentaar. Volgens Chou heeft Covid-19 honderden miljoenen
In deze blogpost betoog ik dat uniformiteit en structuur van de opbouw van een leereenheid binnen een digitale leeromgeving zeer belangrijk zijn. Ik illustreer ook aan de hand van een voorbeeld hoe je een dergelijke uniformiteit en structuur kunt aanbrengen. Ik vind uniformiteit en structuur van de opbouw van een
Thema: Poodll, tools voor taalonderwijs in Moodle Justin Hunt, ontwikkelaar van Poodll, zal op 19 mei om 11.00 uur een webinar verzorgen over de tools die hij heeft ontwikkeld om interactief taalonderwijs te geven. Poodll wordt al meer dan 10 jaar gebruikt door honderden scholen en universiteiten. Ervaar de mogelijkheden om audio en video eenvoudig […]
Het bericht Webinar over Poodll, tools voor taalonderwijs in Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.
Het Future Today Institute heeft onlangs voor de vijftiende keer het Tech Trends Report gepubliceerd. In meer dan 650 pagina’s beschrijven zij belangrijke technologische trends en hun mogelijke invloed op zogenaamde ‘macrobronnen’. Volgens de samenstellers moet je exponentieel denken en incrementeel handelen. Je moet trends in de gaten houden, op
Beperk toegang Moodle kent standaard de functionaliteit die in het Nederlands ‘Beperk toegang’ heet. Hiermee kun je de toegang tot onderdelen van je cursus beperken. Standaard zijn er al veel optie beschikbaar. Beperking op basis van cursus voortgang Een klant van ons werkt met een aantal banners in de cursus die tonen nadat een aantal […]
Het bericht 2 handige plugins om toegang tot content te beperken is eerst gepubliceerd op Avetica.
AI zal lerenden en docenten in staat stellen op meer natuurlijke wijze te interacteren met computers. Gebruikers zullen het moeilijk vinden om een balans te vinden tussen de aantrekkelijkheid van natuurlijke interactie en de potentiële risico’s. Beleid moet daarbij helpen. Dit is de strekking van de bijdrage AI and the
Onderwijsinstellingen gebruiken een leermanagementsysteem voor het versterken van klassikaal onderwijs, voor het faciliteren van blended learning en ook voor het aanbieden van volledig online leren. Willem van Dinther laat zien hoe je het LMS ook kunt gebruiken voor een academie per team van het Summa College. Enkele weken geleden heeft
Wat is Poodll? Poodll is een programma om online taalonderwijs te geven en softskills mee te oefenen. Er is een hele set aan Moodle plugins aanwezig om te functionaliteit van Poodll op een eenvoudige manier te integreren in een Moodle cursus. De tools van Poodll geven al meer dan 10 jaar veel didactische mogelijkheden voor […]
Het bericht Poodll is partner van Avetica is eerst gepubliceerd op Avetica.
Als docent/opleider zou je m.i. in staat moeten zijn didactische eigenschappen van leertechnologie te beoordelen: welke didactiek kan ik toepassen met behulp van leertechnologie X? Stelt leertechnologie X mij zelfs in staat om leeractiviteiten te faciliteren die normaliter niet of nauwelijks mogelijk zijn? De bijdrage Support Pedagogy in the Classroom
De Educause heeft weer een editie van het Horizon Report ® gepubliceerd met een beschrijving van belangrijke trends, “Key Technologies and Practices“, mogelijke toekomstige scenario’s voor het (hoger) onderwijs en essays die ingaan op mogelijke implicaties. De auteurs onderscheiden een flink aantal trends. Sociale trends Mede dankzij Covid-19 zijn we
In het kader van de FCe Postbachelor opleiding e-Learning heb ik gisteravond een virtuele klas-sessie verzorgd over activerende didactiek en leertechnologie. Ik had deelnemers vooraf gevraagd: welk beeld hebben jullie bij activerende didactiek? Neem een voorwerp, zoek een foto of maak een tekening van het beeld dat jullie hebben van
Moodle 4.0 Vandaag is Moodle 4.0 uitgekomen. Het grote nieuws is uiteraard de nieuwe gebruikerservaring (UX) voor docenten en studenten. Dat zijn zo’n 300 miljoen gebruikers wereldwijd die de nieuwe frisse en intuïtieve uitstraling mogen gaan ervaren. Moodle 4.0 geeft studenten een beter overzicht van de leertaken die ze moeten voltooien. Voor docenten is het […]
Het bericht Moodle 4.0 is uit! Welkom bij de nieuwe gebruikerservaring is eerst gepubliceerd op Avetica.
Augmented reality (AR) wordt al verschillende jaren toegepast voor leren, opleiden en onderwijs. Een recente meta-studie benadrukt positieve effecten van AR op motivatie en leerprestaties. Bij augmented reality voeg je met behulp van een computer, zoals een smartphone of tablet, informatie toe aan de werkelijkheid. Je richt de camera van
Aanstaande dinsdag mag ik weer eens een webinar via Zoom verzorgen. Via Twitter kwam ik een aantal handige ‘hacks’ tegen waarvan ik een aantal zeker ga gebruiken. De tips zijn afkomstig van Tessa Davis. Zij licht in een aantal tweets via tekst en beeld toe hoe je: het scherm van
Tony Bates is bezig met een nieuwe versie van zijn ‘open’ boek ‘Teaching in a Digital Age‘. Hij vraagt nu feedback over het onderdeel waarin hij ingaat op de sterke en minder sterke kanten van asynchroon en synchroon online leren (tijd- en plaatsonafhankelijk leren respectievelijk plaatsonafhankelijk leren). Ik gebruik deze
De term ‘microlearning’ -niet te verwarren met ‘microcredentialing’- wordt alweer meer dan een half decennium gebruikt. Volgens Robyn Defelice is “performance” de drijfveer voor microlearning. Zij stelt dat microlearning zowel een concept, een methode als een product is. In deze bijdrage vat ik de kern van haar artikel samen. Het
Storytelling wordt beschouwd als een effectieve manier van informatie overbrengen. Deze aanpak wordt ook op het gebied van technology enhanced learning toegepast. Toch zijn er nuances te plaatsen bij de effectiviteit van storytelling. Bij storytelling brengt een spreker informatie door middel van een pakkend verhaal over op anderen. Dat kan
Tijdens de Coronacrisis zijn onderwijsinstellingen op grote schaal ICT in het onderwijs gaan toepassen. In veel gevallen was echter sprake van ‘remote emergency teaching’. Het is nu tijd om aan de slag te gaan met kwalitatief goede vormen van blended learning. Vandaag heb ik bij de Hospitality Business School van
Vandaag vond in Den Bosch de Next Learning plaats. De ontmoetingsplaats voor professionals op het gebied van Learning & Development in Nederland en Vlaanderen. In deze blogpost doe ik verslag van deze dag. Meer dan 300 aanwezigen deden mee aan de kennismakingsvragen van dagvoorzitter Donatello Piras. De sessie werd bezocht
De laatste paar maanden lees je veel over de metaverse. In feite is dit de volgende generatie van het internet. Daarom wordt dit ook weleens web 3.0 genoemd. Dat is echter niet terecht. Ik wil graag kort ingaan op de verschillen, en ook ingaan wat de relevantie hiervan is voor
Learning analytics kan data opleveren die kan leiden tot begrip over hoe er geleerd en gedoceerd wordt. Op basis hiervan kunnen lerenden hun manier van leren bijstellen, kunnen docenten hun onderwijs verbeteren en kunnen organisaties aanpassingen doorvoeren in de leeromgeving. Volgens Yi–Shan Tsai (pdf) moet learning analytics echter veel meer
De term ‘learning in the flow of work‘ is een aantal jaren geleden gelanceerd. Het is een nieuwe term voor een fenomeen dat al vele jaren wordt toegepast: het faciliteren van leren op de werkplek. In een uitgebreide podcast gaat John Helmer in gesprek met Donald Clark over het werk
Volgens Amber Burton staat de wereld van leren en ontwikkelen binnen arbeidsorganisaties (weer) aan de vooravond van ‘disruptie’. Dit keer zijn drie trends op het gebied van leertechnologie daar debet aan. Web3 De ene keer wordt bij Web3 (de Metaverse) de nadruk gelegd op het ‘virtual reality’-achtige karakter, de andere
Webinar 21 april 2022 De datum voor ons volgend webinar is weer gepland. Deze keer een week eerder in verband met de meivakantie. Reserveer 21 april om 11.00 uur in je agenda. Thema: Moodle 4.0 Dit webinar is een vervolg op ons webinar van eind november 2021. Na de Pasen komt Moodle 4.0 uit en […]
Het bericht Webinar: Moodle 4.0 is uit! En nu? is eerst gepubliceerd op Avetica.
LinkedIn beschikt met 800 miljoen gebruikers over heel veel data. Deze data gebruiken zijn onder meer om inzichten te ontwikkelen over veranderingen op het gebied van arbeid. In the Great Reshuffle 2022 Report beschrijft LinkedIn hoe we (gaan) werken, waar we (gaan) werken en waarom we (gaan) werken. Zeker één
Recent schreven we over een nieuwe optie in Moodle cursus certificaten om die te delen op LinkedIn. De optie is deze week beschikbaar gekomen in de 3.11.6 release van Moodle Workplace. De ‘Course Certificate’ plugin heeft nu een instelling om dit mogelijk te maken. Instellingen De beheerder kan het ID invoeren van de organisatie die […]
Het bericht Certificaat delen op Linkedin is eerst gepubliceerd op Avetica.