Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Hoogleraar Natalia Kucirkova stelt in een opiniebijdrage op de website van het World Economic Forum dat leertechnologie ‘big business’ is. Deze bedrijfstak heeft volgens haar hooggespannen verwachtingen niet waar kunnen maken. Zij pleit daarom voor een cultuuromslag. Volgens analisten zal de markt voor leertechnologie -door Natalia Kucirkova omschreven als technologie
Op 4 oktober 2022 start de FCe Postbachelor opleiding e-Learning. Deze opleiding behandelt tal van aspecten van e-learning en is ‘blended’ van opzet. Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding en is hoofddocent. Ik verzorg als gastdocent drie onderdelen. Deze opleiding bestaat uit: 13 lesavonden (3 uren) 7 webinars (1,5 uur)
Ben je op zoek naar modellen, kaders of hulpmiddelen op het gebied van ‘learning design’? Danielle Hinton (@hintondm) heeft een Padlet gemaakt met korte beschrijvingen en links naar een groot aantal bronnen op dit gebied. Je vindt hier tientallen verwijzingen naar wetenschappelijke artikelen en websites. Voorbeelden zijn: Learner Designer Tool
Op woensdag 1 september 2022 is Jane Hart van plan de resultaten van de 16de inventarisatie van de Top 200 Tools for Learning 2022 te publiceren. Wil jij jouw favoriete leertechnologieën ook doorgeven (deadline 25 augustus 2022)? Hieronder vind je mijn top tien. Leertechnologieën zijn technologieën die speciaal voor leren,
Wil je jouw expertise op het gebied van onderwijsinnovatie vergroten? Ben je benieuwd naar succes- en faalfactoren van onderwijsinnovaties? Begin september 2022 start bij de Open Universiteit de gecertificeerde ‘professional course’ Innoveren binnen het onderwijs, met mij als docent. In deze online cursus gaan we in het algemeen in op
Volgens Allan Smith is er sprake van zeven belangrijke trends op het gebied van opleiden en onderwijs, dankzij ontwikkelingen op het gebied van big data. Ik heb echter nogal wat aan te merken op deze bijdrage. Smith schrijft dat we in toenemende mate gebruik maken van e-learning en dat big
Je kunt technologie ook gebruiken om lerenden te laten creëren. Een mooi voorbeeld is deze virtuele toer door de Nijmeegse Stevenskerk die is gemaakt door drie studenten van ROC Nijmegen. Ik las gisteren in De Gelderlander dat Chiara Bals, Daan van Beijnum en Quinn van Dongen ruim anderhalf jaar bezig
De OESO (OECD) heeft zeven uitgangspunten vastgesteld waar elke leeromgeving aan zou moeten voldoen zodat leren effectief is, en rekening houdt met de behoeften van leerlingen. Volgens de OESO zorgt de optelsom van deze principes voor de kracht. Volgens Catherine Meilleur moet ook e-learning (en blended learning) aan al deze
Charles Logan wijst terecht op de overspannen verwachtingen die ontwikkelaars van leertechnologie dikwijls wekken met hun taalgebruik. Een aangepaste Baldwin-test moet helpen om hier door heen te prikken. Taal wordt volgens Logan vaak gebruikt om macht te vergaren en invloed uit te oefenen. Nieuwe technologieën zoals AI genereren ook taal.
Studenten Onderwijskunde van de KU Leuven hebben evaluatieve gesprekken gevoerd over twee jaar onderwijs tijdens de coronapandemie, met in totaal 48 studenten, docenten, begeleiders en opleidingsverantwoordelijken aan hogescholen en universiteiten. In deze blogpost vatten Eline Vanassche en Marlou Mespreuve de belangrijkste inzichten samen. De centrale vraag luidde: wat leert de
Erwin Blom van Fast Moving Targets attendeert zijn lezers in één van de edities van ‘Handpicked’ van deze week op de 37signals Guide to Internal Communication van het bedrijf dat onder meer de projectmanagement applicatie Basecamp ontwikkelt. 37signals beschrijft daarin hoe, waar, waarom, en wanneer zij communiceren. Hoe kun je
Ik heb zojuist op verzoek van de GGZ Ecademy een webinar verzorgd over mijn top 10 feiten en fabels over online leren. Ik heb dat vooral gedaan aan de hand van een quiz. De fabels en feiten zijn: Jonge werknemers willen op een andere manier leren dan oudere werknemers Kennis
Op vrijdag 17 juni j.l ben ik geïnterviewd door Rens de Jong van het programma BNR Werkverkenners over een leven lang ontwikkelen en de vraag of microlearning een manier kan zijn om professionalisering meer laagdrempelig te maken. De uitzending is als podcast te beluisteren. Er zijn drie mensen achter elkaar
De Online Educa vindt dit jaar van 23-25 november plaats in Berlijn. De Zweedse auteur, docent en adviseur Pär Lager is één van de keynotesprekers. De organisatie heeft hem onlangs geïnterviewd als introductie. Bij het lezen van het interview heb ik me wel achter de oren gekrabd…. Pär Lager heeft
Leertechnologie wordt op grote schaal toegepast. Hoe goed die technologie werkt om leerresultaten te verbeteren – of wanneer ze werkt, voor wie, en onder welke voorwaarden – blijft volgens Emily Tate Sullivan een mysterie. Volgens haar gloort er echter licht aan het einde van de tunnel. Sullivan stelt dat onderzoek
Het bedrijf Let’s Learn! ontwikkelt microlearning. Ter gelegenheid van hun eerste lustrum hebben ze mij onlangs geïnterviewd over microlearning. Versterkt microlearning volgens mij leren & ontwikkelen? In het interview ga ik in op de volgende onderwerpen: De term ‘microlearning’. Het gaat daarbij niet alleen om ‘korte leermomenten’. Microlearning is relevant
Neil Mosley vraagt zich dit in elk geval af. Hij is bijzonder kritisch op Britse onderzoekscentra die onderzoek doen naar de gevolgen van digitalisering op het onderwijs. Volgens Mosley is de teneur in gesprekken over digitalisering in de loop der jaren kritischer geworden. We zouden de voordelen van digitalisering inmiddels
Op donderdagmiddag 30 juni aanstaande verzorg ik op verzoek van de GGZ Ecademy een webinar over mijn top 10 feiten en fabels over online leren. Dit webinar is vrij toegankelijk voor iedere belangstellende. Je moet je wel aanmelden. Een aantal inzichten op het gebied van (online en blended) leren en
Van 30 mei tot en met 1 juni 2022 vond in Rotterdam de Educational Pioneers and Innovators Conference (EPIC) plaats. Eén van de keynotesprekers was Dirk Van Damme. In zijn inleiding wees hij op de verwevenheid van digitalisering met andere belangrijke ontwikkelingen. Ik wil een aantal opmerkingen plaatsen bij zijn
Pamela Hogle verkent in het artikel Will Learning Move into the Metaverse? de metaverse en de mogelijke gevolgen voor leren en ontwikkelen. Er wordt de laatste tijd veel aandacht besteed aan de metaverse. Zoals gebruikelijk bij een betrekkelijk nieuwe technologische ontwikkeling -ook al bestaat de term al veel langer- zijn
Leertechnologie heeft de potentie om vraagstukken waarmee docenten te maken hebben aan te pakken, en het leren van lerenden te ondersteunen. Toch wordt deze potentie vaak niet voldoende benut. De bijdrage Teachers Require Training and Time to use Educational Technology vat aan de hand van een aantal onderzoeken en opiniërende
De COVID-19 pandemie heeft geleid tot een toegenomen gebruik van chatbots. De ervaringen hiermee zijn echter niet altijd positief. Chatbots worden volgens Mary Frances Coryell echter slimmer en krachtiger waardoor zij de efficiëntie van bepaalde routinematige processen binnen onderwijsinstellingen kunnen helpen verbeteren. Chatbots zijn in de praktijk vaak niet in
Reinier Enschedé blikt terug op zijn stage bij Bespeak.
Jonathan Shaw van Coventry University en Talia Kolodny van Engageli beschrijven in 7 Ways to (Almost) Ruin Your Ed Tech Implementation de geleerde lessen van de invoering van Engageli als een nieuwe leertechnologie. Welke zeven misstappen heeft Coventry University in het begin van het proces van invoering van nieuwe technologie
TiER1 heeft voor de zevende keer onderzoek gedaan naar trends op het gebied van leren. wat valt mij op in het uitgebreide rapport (pdf)? Wat zijn volgens mij de kernpunten? De organisatie van Will Thalheimer en collega’s publiceren dit vrij toegankelijke rapport -je hoeft zelfs je naam en mailadres niet
Het Britse JISC heeft een rapport geschreven (pdf) over de stand van zaken met betrekking tot artificiële, kunstmatige, intelligentie (AI) in het hoger onderwijs. Dit rapport schetst volgens de samenstellers een overzicht van de typen AI-toepassingen die vandaag in het onderwijs beschikbaar zijn, verschaft inzicht in huidige en aankomende gebruikssituaties,
Het kabinet wil ingrijpende algemene coronamaatregelen zoals een lockdown voorkomen met specifieke maatregelen per sector. Eén van die maatregelen is m.i. kwalitatief goed ‘simultaan onderwijs’ toepassen binnen middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs en particuliere opleidingen. Deze sectoren kunnen zich daar via blended learning nu al op voorbereiden. Er is sprake van
Het SAMR-model wordt vaak gebruikt om te beschrijven hoe technologie wordt gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs. Het model heeft echter beperkingen die volgens Eric Sheninger kunnen worden weggenomen door ‘SAMR’ te combineren met het ‘Rigor Relevance Framework’. Ik heb mijn twijfels. Ruben Puentedura heeft zo’n tien jaar geleden het
In de bijdrage Robots houden je bij de les komen twee wetenschappers aan het woord die onderzoek doen naar het gebruik van robots voor taal- en rekenonderwijs. Zij stellen dat robots bij taal- en rekenonderwijs beter kunnen werken dan, bijvoorbeeld, tablets. De onderzoekers benadrukken dat robots bij volwassenen minder goed
De combinatie van microcredentials en digitale credentials (zoals badges) kan grote gevolgen hebben voor veranderingen op het gebied van arbeid en beroepsbevolking. Dat stelt Susan Manning in The macro impact of microcredentials. De arbeidsmarkt is sterk in ontwikkeling. Veel mensen verlaten de arbeidsmarkt of wisselen van beroep en functie. Veel
De Amerikaanse Brewbaker Primary School heeft tijdens de Corona-pandemie gebruik gemaakt van de artificiële intelligentie (AI) toepassing Amira om de leesvaardigheden van leerlingen te verbeteren. Het gebruik van deze AI tutor heeft tot opvallend goede resultaten geleid. Dat schrijft Jaclyn Brown Wright die directeur is van deze school in eSchool
De potentie van leertechnologie wordt onvoldoende benut omdat wetenschappelijk onderzoek geen rol speelt in de ontwikkeling, het gebruik en de evaluatie van deze technologie. Dat stellen Fabio Segura en Simon Sommer van de Zwitserse Jacobs Foundation. Zij pleiten ervoor om leertechnologie te ontwikkelen op een manier zoals ook medicijnen worden
Thema Education for the future! Op 27, 28 en 29 september vindt de Global MoodleMoot plaats in Barcelona. Avetica nodigt jou uit om mee te gaan en je drie dagen onder te dompelen in de wereld die Moodle heet! Bij de vorige editie in 2019 waren meer dan 300 Moodlelaars aanwezig in Barcelona. Thema van […]
Het bericht Schrijf je in voor groepsreis Global MoodleMoot Barcelona 2022 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Sinds de adoptie van smartphones woedt binnen het onderwijs een debat over het al dan niet verbieden van deze apparaten op school of in ieder geval in de klas. Het afgelopen weekend las ik een bijdrage over een docent die onlangs van standpunt is veranderd. Mijn blogpost Argumenten voor en
Blockchain-technologie bestaat inmiddels al meer dan tien jaar. Deze technologie wordt nog nauwelijks door onderwijsinstellingen toegepast. Volgens Craig Guillot heeft deze technologie echter drie belangrijke voordelen voor onderwijsinstellingen. Als nieuwe technologie opkomt dan nemen we vaak ruim de tijd om erover te praten en om de mogelijkheden ervan te verkennen.
De zone Naar digitale (open) leermaterialen van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT heeft de tool ‘Kies wijzer je digitaal leermateriaal!‘ samengesteld. Deze tool wil docenten helpen bij het afstemmen van digitaal leermateriaal op leerdoelen en gewenste didactische werkvormen. De tool gaat uit van de herziene taxonomie van Bloom. Je kiest
Bij het ontwerpen van een online cursus is het aanbrengen van structuur van groot belang. Drie docenten van de Missouri Southern State University hebben op basis van hun expertise aanbevelingen geformuleerd ten aanzien van structurele componenten in een online cursus. De auteurs gaan daarbij uit van online cursussen met een
Learn Platform heeft onlangs het ‘EdTech Top 40 Mid-Year Report‘ gepubliceerd waarin de auteurs het gebruik van online leertechnologie door lerenden en docenten in Amerikaanse K-12 districten hebben onderzocht (tussen 1 augustus en 31 december 2021). Het summiere rapport bevat enkele opvallende details. Het eerste dat opvalt, is dat de
Moodle Academie Na het opheffen van Stichting Mnet Benelux is het resterende geld geschonken aan een project om cursussen uit de Moodle Academie te vertalen naar het Nederlands. Op deze manier komt de opbrengst van de stichting nog steeds ten goede aan de Nederlandse Moodle community. Geef je voorkeur op Gemma Lesterhuis, voormalig voorzitter van […]
Het bericht Welke Moodle Academie cursus zie jij graag vertaald naar het Nederlands? is eerst gepubliceerd op Avetica.
Het invloedrijke maar eveneens omstreden Wereld Economisch Forum kent ook een Technology Pioneer community. In 17 ways technology could change the world by 2027 kijken leden van deze gemeenschap naar technologische trends die volgens hen al binnen vijf jaar grote veranderingen kunnen bewerkstelligen. Elk jaar komen CEO’s, politici, journalisten en
We zijn het Hemelvaartweekend weer eens naar Berlijn geweest. Dit keer met twee neven, als cadeau aan hen voor het behalen van een diploma aan de hogeschool Windesheim (verleden jaar en binnenkort). We zijn vanaf Deventer met de trein naar Berlijn gereisd (op donderdag helaas met 40 minuten vertraging aangekomen;
Volgens Blair Stamper hebben de ervaringen met ‘emergency remote teaching’ tijdens de Cororacrisis geleid tot vier misconcepties over online leren. Stamper probeert deze misconcepties te weerleggen. Ik plaats hier enkele kanttekeningen bij. Misconceptie 1: Docenten kunnen geen groepswerk online aan leerlingen toewijzen. Stamper onderbouwt dat verschillende vormen van interactie bij
Tool voor beoordelen van vaardigheden Bij het beoordelen van competenties en EPA’s (lees hier meer over EPA’s) moet je regelmatig vaardigheden in bepaalde situaties beoordelen. Omdat een leeromgeving steeds vaker wordt ingezet tijdens blended-learning trajecten wil je als beoordelaar/docent een tool in handen hebben om praktijkopdrachten efficiënt te beoordelen. De Moodle plugin Observation helpt hierbij. […]
Het bericht Observatie plugin handig bij beoordelen competenties en EPA’s is eerst gepubliceerd op Avetica.
Naarmate we meer online leren, zitten we langer achter ons beeldscherm. Intensief ‘beeldschermwerk’ zou echter ongezond zijn, vooral voor kinderen en jongeren. Als scholen meer gebruik maken van ICT voor leren, dan kan dat leiden tot zorgen bij ouders. De bijdrage Decoding 4 Myths About Screen Time That are Impacting
Het Vlaamse De Morgen heeft onlangs een uitgebreid artikel gepubliceerd over effectief studeren, op basis van gesprekken met Vlaamse experts. Ik vat in deze blogposts de tips over effectief leren samen. Het artikel bevat ook nog andere informatie, bijvoorbeeld over de relatie met docenten en het omgaan met paniek. Begin
The Sutton Trust heeft op basis van diverse interviews ‘geleerde lessen’ van Covid-19 pandemie in kaart gebracht. Deze geleerde lessen hebben niet alleen te maken met de online, blended en simultaan leren en opleiden, maar ook met aspecten als omgaan met veranderingen. EdSurge schrijft dat de Coronacrisis ook heeft geleid