Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Patrick Koning | 25-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Interessante documentaire: ‘Find my Phone’ over diefstal, technische mogelijkheden om iemand te volgen en digitale symphatie

Via het item: Nederlandse documentaire: Find my Phone van DutchCowboys werd ik geattendeerd op onderstaande documentaire van Anthony van der […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kan leertechnologie ‘maatwerk’ op het gebied van onderwijs en opleiden bevorderen? #beodl

Vandaag heb ik over bovengenoemd onderwerp een presentatie verzorgd. Met de altijd kritische Stephen Downes na mij als spreker, mocht ik vandaag in Brussel een presentatie verzorgen tijdens de bijeenkomst “Digital trends challenging learning and training in the workplace” van Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

De belangrijkste tips voor blended learning (althans volgens Vicki Davis)

Een effectieve ‘blended’ leeromgeving bestaat volgens Vicki Davis uit een combinatie van ‘stenen’ en ‘klikken’ die samen tot een krachtige leerervaring leiden. Daarbij onderscheidt zij essentiële tips. Ik kan het uiteraard niet laten er commentaar op te leveren. Maak gebruik Lees verder
Van SBO | 24-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

eBook Social Learning – aan de slag!

Social Learning is één van de vormen van leren die zich aanbiedt voor opname in innovatieve leer-blends,...

The post eBook Social Learning – aan de slag! appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 24-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle 3.2 als Sinterklaascadeau

De release van Moodle 3.2 was al twee weken uitgesteld en nu heeft Marina Glancy van Moodle HQ laten weten dat we nog een week moeten wachten. Op 5 december komt nu de nieuwe major release van Moodle beschikbaar. Als reden van deze […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle 3.2 als Sinterklaascadeau verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van TrainTool | 23-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Infographic: 12 opvallende statistieken over video in training

Video is hét medium van het moment. Niet alleen neemt het alle social media over, het wordt ook hoog tijd om je communicatietraining ermee te versterken! Door video goed te implementeren verhoog je het effect en bespaar je tegelijkertijd kosten. Lees er meer over in ons gratis e-book. Maar hoe belangrijk is video precies? In deze infographic vind je 12 opvallende statistieken over video in training!

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

MOOCs: de hype voorbij

De overdreven aandacht voor massive open online courses is inmiddels wel voorbij. Tijd om eens nuchter terug en vooruit te blikken? Via een tweet van Pedro de Bruyckere (@theband) werd ik geattendeerd op een nuchter artikel over massive open online Lees verder
Van Avetica | 23-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe workshop over interactieve content met H5P in Moodle

Iedere cursusontwikkelaar en onderwijskundige roept al jaren dat studenten en cursisten een rijke leerervaring geboden moet worden met veel interactieve content. En met Moodle en met de inzet van auteurstools zoals Lectora Online, Storyline of Adapt Learning kan je al […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuwe workshop over interactieve content met H5P in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 23-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

De opkomst van digitale burgerdetectives in VPRO’s Tegenlicht

Op 13 november verzorgde VPRO’s Tegenlicht een interessante uitzending over digitale burgerdetectives: Waar het geloof in politici afneemt, stijgt het […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Tips bij de toepassing van Design Thinking bij leren

“Design thinking” is een relatief nieuwe benadering bij het ontwerpen en ontwikkelen van technology enhanced learning. Een veelbelovend proces met uitdagingen. “Design thinking” is een gestructureerd proces waarbij een specifieke uitdaging via een aantal fases wordt aangepakt. Onderzoeken, ontdekken, experimenteren Lees verder
Van TrainTool | 22-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

21st century skills: in 5 stappen van buzzword naar betere vaardigheden

Het is nog niet zo lang geleden dat een focus op vaardigheden in academische kringen met de nodige scepsis werd ontvangen. Inmiddels heeft ‘21st century skills’ zich ontwikkeld tot een alomtegenwoordig buzzword en groeit het besef dat studenten meer nodig hebben dan een academisch denkniveau. Hoe bereid je ze in 5 stappen voor op succes in deze eeuw?

Lees verder
Van Avetica | 22-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw! De workshop Moodle Creations

Razendsnelle ontwikkelingen Technische mogelijkheden ontwikkelen zich razendsnel, waardoor het soms onmogelijk lijkt om alle ontwikkelingen bij te houden. Dit geldt natuurlijk ook voor Moodle. Door de grote community achter dit open source leermanagementsysteem worden er dagelijks nieuwe plugins en vernuftige […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuw! De workshop Moodle Creations verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Welke werkzaamheden voert een docent uit bij online en ‘blended’ leren?

Binnenkort mag ik een keynote verzorgen over de rol van de docent bij online en blended learning. Een mooie aanleiding om eens één en ander op een rij te zetten. En wellicht hebben jullie aanvullingen. Technologie kan dan bij heel Lees verder
Van Avetica | 21-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.2: Martin Dougiamas aan het woord

Moodle kiest er bij Moodle 3.2 voor om zelf de regie in handen te houden en dus ook zelf te bepalen wanneer ze welk nieuws naar buiten brengen. Normaal gesproken staat er al een tijdje van te voren bij de […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.2: Martin Dougiamas aan het woord verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 21-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe verhoog je als mediawijze docent de motivatie, vergroot je leerprestaties en optimaliseer je het leerproces? Met het ‘#Mediawijsheid in de klas’-TPACK-spel

Al weer enige maanden geleden heb ik een training: mediawijze leraar verzorgd: In de training: mediawijze leraar komen die onderwerpen van mediawijsheid […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

De voor- en nadelen van collectief ‘onthouden’

Als je informatie moet onthouden, kun je maar beter niet in een groep samenwerken.  Dat blijkt uit een recent onderzoek. Aan de andere kant draagt samenwerkend leren wel bij aan individueel leren. De onderzoekers hebben 64 studies geanalyseerd en concluderen Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Haal meer uit de Online Educa Berlijn? #OEB16

Van 30 november tot en met 2 december aanstaande vindt de Online Educa Berlin plaats. Je kunt kiezen uit meer dan 100 sessies van een zeer divers karakter, waar meer dan 260 sprekers uit diverse landen aan deelnemen. De kans Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leren in tijden van digitale afleiding

Als we ons steeds laten afleiden door smartphones en sociale media, dan gaat dat ten koste van onze leerprestaties. Mobiele technologie en sociale media zijn echter niet meer weg te denken uit ons leven. Hoe kunnen we dit hanteerbaar maken? Lees verder
Van Avetica | 18-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zorg dat je erbij bent! Moodle beheertraining.

We zijn inmiddels gestart met het delen van kennis over Moodle in de trainingen met open inschrijving! Dit doen we maar liefst 4 weken lang. Het volgende moment van kennisdelen staat alweer op de agenda en is de Moodle beheertraining op […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Zorg dat je erbij bent! Moodle beheertraining. verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 17-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Social learning in de praktijk

Leren met social mediaDit blog is het derde en laatste hoofdstuk van het eBook ‘Social Learning – aan de slag!’,...

The post Social learning in de praktijk appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 17-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe zet je Social Learning in?

social learningDit blog is het tweede hoofdstuk van het eBook ‘Social Learning – aan de slag!’, geschreven door Joitske Hulsebosch...

The post Hoe zet je Social Learning in? appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 17-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat is Social Learning?

Social Learning by SahanaDit blog is het eerste hoofdstuk van het eBook ‘Social Learning – aan de slag!’, geschreven door Joitske...

The post Wat is Social Learning? appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Denken jonge werknemers anders over leren en ontwikkelen dan oudere werknemers?

Het Britse Towards Maturity heeft onderzoek gedaan naar opvattingen van werknemers over leren. Dat leidt tot interessante conclusies. Zo wordt een kloof zichtbaar tussen opvattingen van lerenden en de praktijk van leren en ontwikkelen. Het antwoord op de vraag in de Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat ontwikkelaars van leertechnologie kunnen leren van het Theranos-schandaal

De medisch-technologische start up Theranos was ooit miljarden dollars waard. Dankzij een groot schandaal is daar niets meer van over. Volgens Jennifer Carolan kan de branche van ontwikkelaars van leertechnologie veel van deze casus leren. Volgens RTL Z claimde Theranos Lees verder
Van Avetica | 16-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Programma Najaarsseminar 2016 van de Ned-Moove bekend

We schreven er al eerder over, maar vanmiddag wordt het najaarsseminar van de Ned-Moove gehouden en het programma is gisteren bekend gemaakt. Het programma ziet er als volgt uit: 13.00 – 13.30 Ontvangst, binnenlopen en registratie 13.30 – 13.35 Opening 13.35 […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Programma Najaarsseminar 2016 van de Ned-Moove bekend verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 15-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle plugin directory vernieuwd!

Een plugin is een uitbreiding voor je standaard Moodle site. Op deze site schrijven we daar veel over en je moet denken aan een extra activiteit, een gratis template etc. Al deze plugins zijn te vinden in de officiële Moodle […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle plugin directory vernieuwd! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Studenten het minst tevreden met blended learning, al zegt dat niets over de effectiviteit

Volgens een grootschalig onderzoek onder Amerikaanse studenten, blijkt dat deze doelgroep minder geëngageerd is bij blended learning dan bij face-to-face of volledig online leren. Toch zijn deze studenten zeker niet ontevreden. Bovendien is er een verschil tussen tevredenheid en effectiviteit. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Drie vragen die helpen bepalen wat de juiste data zijn voor het nemen van slimme besluiten?

Om slimme besluiten te nemen, heb je niet altijd grote hoeveelheden data nodig. Je moet je wel een aantal vragen stellen die jouw ‘databehoefte’ sturen. De enorme focus op het belang van big data is dikwijls misleidend. Het gaat namelijk Lees verder
Van Patrick Koning | 14-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw boek van Coen Free: Crealucion – handreiking voor gedroomd onderwijs en duurzame talentontwikkeling

Op vrijdag 4 oktober lanceerde Coen Free, oud college van bestuur voorzitter van het Koning Willem I College, een nieuw […] Lees verder
Van TrainTool | 14-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

In 5 stappen interculturele communicatie verbeteren

Door globalisering, migratie en technologische ontwikkelingen werken steeds meer mensen uit verschillende culturen met elkaar samen, zowel binnen als tussen organisaties. Zonder benodigde ervaring gaat dit vaak mis. Gerichte training kan een gebrek aan ervaring deels wegnemen, maar moet internationaal wel efficiënt ingericht worden. Hoe doe je dat?

Lees verder
Van Avetica | 14-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Minor releases van Moodle 3.1.3 en 3.0.7

Vandaag zijn minor releases van Moodle gekomen en dit zijn altijd updates waarin kleine verbeteringen zijn doorgevoerd en uiteraard bugfixing. Van versie 2.9.x en 2.7.x zijn het alleen beveiligingsissues, want deze versie vallen buiten het Moodle ondersteuningsbeleid. Bekijk de releases […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Minor releases van Moodle 3.1.3 en 3.0.7 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vormt motivatie van werknemers vaak een knelpunt bij technology-enhanced learning?

“Digitaal leren: Motivatie werknemers vaak knelpunt”. Aldus de kop van een persbericht naar aanleiding van de meest recente opleidingsmonitor van NIDAP onder 400 grote en middelgrote werkgevers. Ik heb hier grote twijfels bij. In de eerste plaats komt dat doordat Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 11-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe blijf je de robot voor? Word een knowmad

Ik wil ruimte maken in mijn boekenkast. Er kan best wat uit. Mijn oog valt op de Winkler Prins Encyclopedie. 31 delen. Ze nemen een hele plank in beslag. En ik gebruik ze echt nooit meer. Als ik iets niet weet, dan Google ik of ik vraag het aan Siri. Ik pak de zes boeken […]

Het bericht Hoe blijf je de robot voor? Word een knowmad verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 11-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zorg dat je erbij bent! Moodle basistraining.

We zijn inmiddels gestart met het delen van kennis over Moodle in de trainingen met open inschrijving! Dit doen we maar liefst 4 weken lang. Het volgende moment van kennisdelen staat alweer op de agenda en is de Moodle basistraining op […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Zorg dat je erbij bent! Moodle basistraining. verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zeven misverstanden over online leren

Er zijn verschillende misverstanden over online leren in omloop. Ik vat vier misverstanden samen, becommentarieer deze en vul ze ook aan.   Emina Dedic vat voor Hack College vier ‘mythes’ ten aanzien van online leren samen. Klassikale instructies zijn beter dan online cursussen. Zij doelt daarbij op de situatie waarbij een docent in een grootschalige [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Is keuzevrijheid van studenten bij learning analytics een illusie?

Afgelopen dinsdag heb ik tijdens de Onderwijsdagen een innovatiecafé bijgewoond over learning analytics. Daarin werd onder meer aangegeven dat lerenden de mogelijkheid moeten hebben aan te geven niet te willen participeren in learning analytics. Maar is dat geen illusie? Toen deze opmerking werd gemaakt, moest ik al denken aan het boek ‘Om de wereld te [...] Lees verder
Van Avetica | 10-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.2: Test zelf mee

Moodle betrekt de community bij het testen van de nieuwe 3.2 release. Het testen is in volle gang en beslaat meer dan 500 items verdeeld over nieuwe en bestaande functionaliteit. Je kunt één of meerdere items testen en zo je […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.2: Test zelf mee verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 09-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mediawijsheid in de klas (deels) in blended vorm ;-)

Eind vorig schooljaar is in een brainstorm met Cubiss het idee geboren om een deel van het lesmateriaal uit mijn boek: […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Dit heb ik (niet) gemist tijdens de Onderwijsdagen (terwijl het er wel was) #OWD2016 #blogsOWD

Je moet keuzes maken tijdens een congres als de Onderwijsdagen. Volgens keynote-spreker Tony Crabbe is dat zelfs essentieel voor het managen van onze aandacht. Daardoor mis je ook veel interessants. Maar gelukkig bieden online bronnen compensatie. Eén ding dat ik niet heb gemist, is de Rekentoepassing van de Oculus-Rift van Uitgeverij Deviant. Deze uitgever experimenteert [...] Lees verder
Van Avetica | 09-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.2: Early bird plugins

Moodle 3.2 komt 28 november 2016 uit. Ontwikkelaars van plugins worden opgeroepen om hun plugin alvast geschikt te maken voor de nieuwe versie. Ze kunnen dat doen op basis van de beta versie die al gedownload kan worden. Ontwikkelaars die […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.2: Early bird plugins verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Innoveren: waar haal ik de tijd vandaan? #OWD2016 #blogsOWD

Timemanagement is niet het juiste antwoord op de vraag hoe we tijd vinden om te innoveren. Maar wat dan? Tony Crabbe mocht tijdens de Onderwijsdagen een afsluitende keynote over deze vraag verzorgen. Hij stelde dat onze ‘psychologische wereld’ sterk veranderd is. We hebben te maken met grote hoeveelheden data en media. Werk, verwachtingen, collega’s stellen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Praktijkervaringen met de flipped classroom #OWD2016 #blogsOWD

Tijdens de laatste parallelronde van de Onderwijsdagen hebben een docent van Fontys en InHolland hun praktijkervaringen gedeeld met het concept van de flipped classroom. Het concept van de flipped classroom is al bijna 10 jaar oud. In de zaal was echter nog één persoon die nog nooit van het concept gehoord had. Tijdens deze sessie [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je MOOCs op een campus gebruiken? #OWD2016 #blogsOWD

Massive open online courses kunnen ook worden gebruikt met campusonderwijs. Dat leidt echter ook tot spanningsvelden, en kansen. Volgens Ulrike Wild van Wageningen University lijkt het wel of er een muur staat tussen MOOCs en campusonderwijs. Dat hoeft niet zo te zijn. Je kunt namelijk MOOCs prima aanvullen met bijvoorbeeld begeleiding of zelfs (werk)colleges of [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Jet Bussemaker over onderwijs op maat met open digitaal leermateriaal #OWD2016 #blogsOWD

Hergebruiken is complexer dan delen van digitale leermaterialen. Dat bleek uit een discussie tussen OCW-minister Jet Bussemaker en een aantal betrokkenen, tijdens een ronde tafelgesprek bij de Onderwijsdagen. Aan het eind werd geconcludeerd dat open digitaal leermateriaal de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn. Het is immers 2016. De Onderwijsminister trapte af met [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Innovatiecafé learning analytics #OWD2016 #blogsOWD

In een soort talkshow setting -maar met interactie- gingen we onder meer in op de acceptatie van learning analytics door de werkvloer. Een levendig gesprek waarin ook een aantal dilemma’s werden besproken. Na een korte introductie van learning analytics -waarbij een terecht onderscheid werd gemaakt tussen het real time analyseren van data en het gebruiken [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Scenario’s voor open badges #OWD2016 #blogsOWD

Open badges zijn een vorm van waardering van verworven kennis en/of vaardigheden. Er zijn meerdere scenario’s denkbaar. Daarover werd tijdens de Onderwijsdagen een levendige discussie gevoerd. Janina van Hees en Alexander Blanc van SURFnet zijn eerst ingegaan op wat badges zijn. Het zijn instrumenten waarmee je kunt aantonen dat je bepaalde, afgebakende, kennis of vaardigheden [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Opening Onderwijsdagen: SURF Onderwijsaward 2016 #OWD2016 #blogsOWD

Vandaag is editie 2016 van de Onderwijsdagen officieel van start gegaan met een ‘feestje’. Na het welkomstwoord door Erwin Bleumink (lid directieraad SURF en algemeen directeur SURFnet) -waarin deze een pleidooi hield voor onderwijs op maat met behulp van ICT en meer aandacht voor verandermanagement- reikte SURF-voorzitter Paul Rullman de SURF Onderwijsaward uit. SURF wil hiermee [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 08-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Slides ICT-praktijkdag beschikbaar!

Gisteren vond de ICT-praktijkdag op het Sint Joriscollege in Eindhoven plaats. Op deze dag konden deelnemers twee sessies van 2u30 volgen […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 08-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

How to make user generated learning work for you

DevLearn 2016 presentation on how to make user generated learning work for you. Lees verder
Pagina 10 van 47Eerste   Vorige   5  6  7  8  9  [10]  11  12  13  14  Volgende   Laatste