Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
“Design thinking” is een relatief nieuwe benadering bij het ontwerpen en ontwikkelen van technology enhanced learning. Een veelbelovend proces met uitdagingen.
Foto: fancycrave1, Pixabay
“Design thinking” is een gestructureerd proces waarbij een specifieke uitdaging via een aantal fases wordt aangepakt. Onderzoeken, ontdekken, experimenteren en continu doorontwikkelen zijn daarbij van groot belang. Op het gebied van leren en ontwikkelen wordt dit proces ook toegepast.
In het verleden werd een leervraag bijvoorbeeld standaard beantwoord door er een cursus, training of module voor te ontwikkelen. Daarbij werd eerst veel tijd en energie besteed aan het ontwerpen en ontwikkelen, voordat lerenden daadwerkelijk met de oplossing voor de leervraag werden geconfronteerd.
Bij ‘design thinking’ is sprake van een iteratief en wendbaar proces, waarbij het proces uiteindelijk ook heel goed tot andere oplossingen leiden. Men is duidelijk geïnspireerd door de ‘agile’ aanpakken van software ontwikkelen.
Arun Pradhan illustreert dit aan de hand van een opdracht die hij en zijn bedrijf hebben uitgevoerd bij een Australische bank. Zij werden gevraagd of zij een compliance training wilden ontwikkelen. Uiteindelijk werd gekozen voor een portal met bronnen, interview en performance support tools. Hiermee sloot men uiteindelijk beter aan bij de behoeften van de doelgroep. Pradhan rept overigens niet over de uitkomsten van dit proces.
Pradhan formuleert de volgende elf tips als je design thinking voor leren wilt toepassen.
Je ziet deze aanpak worden toegepast bij werkplek leren, maar ook schoorvoetend binnen het onderwijs. Een mogelijke belemmering bij het onderwijs is uiteraard dat je op het niveau van het curriculum vaak gebonden bent aan onderwijs- en examenregelingen en centraal vastgestelde eindtermen of leerdoelen. Ook vraag ik me af of leerlingen en studenten wel voldoende ruimte hebben om intensief betrokken te worden. Docenten hebben mogelijk weinig ruimte om deel te nemen aan een dergelijk ontwikkelproces.
Aan de andere kant zijn er echter ook initiatieven waarbinnen deze aanpak wel degelijk wordt toegepast. Het kan dus wel degelijk. Bovendien is de grote aandacht voor daadwerkelijke leervragen, een groot pluspunt. Het ontwikkelproces zelf, en niet alleen de ontwikkeling van leeroplossingen, is echter ook een leerproces.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar