Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Een omvangrijk onderzoek laat zien dat Amerikaanse docenten en bibliothecarissen best een positief beeld hebben over de voordelen van mobiele technologie voor leren. Het belangrijkste voordeel heeft overigens relatief weinig waarde voor de effectiviteit van leren. Ook vraag ik me af of onderzoekers en docenten dezelfde beelden hebben bij gehanteerde begrippen.
Foto: fancycrave1, Pixabay
THE Journal deed onlangs verslag van een grootschalig onderzoek onder docenten en bibliothecarissen waarin gekeken is naar de mate van gebruik van mobiele technologie binnen het onderwijs, en opvattingen over de belangrijkste voordelen. Daarbij valt overigens op dat laptops en Chromebooks ook gezien worden als mobiele technologie.
Een aantal conclusies is:
De leider van het onderzoek merkt terecht op dat het vergroten van het engagement van beperkte waarde is. Meerdere maatregelen kunnen dit bevorderen, en het leidt niet noodzakelijk tot voordelen op het gebied van leren. Bovendien, voeg ik graag toe, zijn deze effecten van nieuwe technologie vaak tijdelijk van aard.
Volgens de leider van het onderzoek zou je vooral moeten kijken hoe deze technologieën docenten in staat stellen om onderwijs te veranderen. Meer interessante voordelen zouden volgens haar zijn:
Mijn opmerkingen hierbij:
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar