Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Informatie- en communicatietechnologie, automatisering en robotisering hebben in veel bedrijfstakken geleid tot transformatie van arbeid of zelfs tot transformatie van hele sectoren. Binnen het onderwijs wordt ook steeds meer ICT toegepast. Echter, zonder dat dit heeft geleid tot grote veranderingen. Hoe zou dat komen?
Foto: geralt, Pixabay
Larry Cuban poneert in Why Is Schooling, After Adopting Computers, Yet To Be Transformed? drie mogelijke redenen. Een gebrek aan enthousiasme onder docenten hoort daar overigens volgens Cuban niet bij.
Dit zijn inderdaad plausibele verklaringen. Je ziet inderdaad implementaties misgaan als leidinggevenden, niet gehinderd door kennis op het gebied van onderwijs, ICT puur ’top down’ denken te kunnen invoeren, en onderwijsinstellingen ‘bedrijfsmatig’ willen gaan ‘runnen’. Dit wil overigens niet zeggen dat leiderschap niet van belang is. Leiderschap is echter niet hetzelfde als ‘vertellen wat er moet gebeuren’.
Ik mis echter ook enkele belangrijke verklaringen.
Zo zijn er ongetwijfeld meer redenen te bedenken waardoor ICT nog niet heeft geleid tot heel ander onderwijs. Zoals het ontbreken van een onbevredigend antwoord op de vraag naar nut en noodzaak van een transformatie.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar