Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Volgens John Sherman is de wereld van werkplek leren de laatste jaren mede als gevolg van het gebruik van technologie dramatisch veranderd. Je zou verwachten dat ik het met hem eens ben. Dat is echter maar zeer ten dele het geval.
Foto: Unsplash, Pixabay
John Sherman doelt in Workplace Learning Statistics You Should Know op de vervanging van traditionele trainingen door online leren. Hij neemt de volgende ontwikkelingen waar:
Sherman stelt aan het eind:
Whether you’re a skeptic about corporate training or just looking for some facts to back up your ideas on the effectiveness of online learning possibilities, these stats just don’t lie.
Los van het feit dat ik het jammer vind dat John Sherman weinig of in onvoldoende mate naar bronnen verwijst, zijn volgens mij een groot aantal kanttekeningen bij deze bijdrage te plaatsen:
Je houdt het na deze lijst wellicht niet voor mogelijk, maar mijn belangrijkste kritiek op Sherman’s bijdrage betreft zijn gebruik van de term ‘workplace learning’. Elke vorm van ‘corporate learning and training’ lijkt hier onder te vallen. Als je echter naar een veel gebruikte definitie van werkplek leren kijkt:
‘Leren dat plaatsvindt in reële arbeidssituaties als leeromgeving en met werkelijke problemen uit de arbeidspraktijk als leerobject’.
dan kun je volgens mij niet anders concluderen dan dat heel veel voorbeelden van Sherman daar niet onder vallen. Bij werkplek leren hebben lerenden een actieve, participatieve, rol. De focus van werkplek leren ligt op ‘performance’ (van individu en organisatie), en niet op het leren zelf. Het karakter van werkplek leren is vaak specifiek aangezien het vooral gaat om het aanpakken van werkelijke problemen uit de arbeidspraktijk. Er worden geen aparte leermaterialen ontwikkeld, en er is sprake van veel zelfsturing en vaak van informeel leren (zonder dat een organisatie daar afspraken met werknemers over maakt).
Veel online trainingen en e-learning modules voldoen niet aan deze kenmerken, en zijn bijvoorbeeld wel speciaal ontwikkeld. Ook zijn ze lang niet altijd specifiek van aard, maar generiek (bijvoorbeeld gericht op persoonlijke effectiviteit). Werkelijke problemen uit de arbeidspraktijk vormen lang niet altijd het leerobject, en bovendien vindt het leren vaak buiten de arbeidssituatie plaats (maar bijvoorbeeld in eigen tijd).
Dit doet niets af aan de waarde die online trainingen en e-learning modules kunnen hebben. Het is echter geen werkplek leren.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar